Bu
çalışmada; ortaokul öğrencilerinin yazma kaygıları ve akademik öz-yeterliklerinin
cinsiyet, sınıf, anne ve baba eğitim düzeyleri değişkenlerine göre incelenmesi
ve aralarındaki korelasyonun belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel
tarama modeli içinde yer alan tesadüfi olmayan örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar
döneminde Sivas il merkezinde 9 farklı ortaokulda eğitim görmekte olan 280 kız,
213 erkek toplamda 493 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin yazmaya yönelik
kaygı durumlarını belirlemek amacıyla Daly ve Miller (1975) tarafından
geliştirilen Türkçeye uyarlaması Özbay ve Zorbaz (2011) tarafından yapılan
“Yazma Kaygısı Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliği .90 olarak
belirlenmiştir. Ölçek zevk alma, önyargı, değerlendirilme kaygısı ve
yazdıklarını paylaşma olarak belirlenen dört alt boyuttan oluşmaktadır. “Çocuklar İçin Öz-Yeterlik Ölçeği”,
Muris (2001) tarafından 12–19 yaşları arasındaki ergenlerin sosyal, akademik ve
duygusal öz-yeterliklerini ölçmek amacı ile geliştirilmiştir. Ölçeğin Türkçeye
uyarlama çalışması Telef ve Karaca (2012) tarafından yapılmış ve ölçeğin
güvenirliği .86 olarak belirlenmiştir. Araştırma verilerinin analizinde;
Kolmogorov-Smirnov (K-S), Aritmetik Ortalama, Standart Sapma, Bağımsız T Testi,
Anova, Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Öğrencilerin, yazma kaygılarının
ve akademik öz-yeterliklerinin cinsiyet, sınıf, anne eğitim durumu ve baba
eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin öz-yeterlikleri ile yazma kaygıları toplam puanları korelasyon sonuçlarına göre orta
düzeyde bir ilişkinin (-.44) olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |