Eğitimde
görsel materyallerin kullanımı oldukça önem kazanmıştır. Bu materyallerden biri
de kavram karikatürleridir. Karikatürler, durumların ve kişilerin eleştirisini
sert biçimde değil, mizah unsuru yardımıyla komikliği de içererek eleştirel
yaklaşımla ele alan görsel açıdan zengin materyallerdir. Bu araştırmada da, beşinci
sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersinde kavram karikatürleri ile
desteklenmiş öğrenme ortamının biyoçeşitlilik konusunu anlamaları üzerine
etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ön test-son test kontrol
gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın uygulaması, 2017-2018
eğitim öğretim yılı bahar döneminde Van ili İpekyolu ilçesinde yer alan bir
merkez ortaokulunun 5. sınıfında öğrenim gören toplam 50 öğrenciyle yürütülmüştür.
Biyoçeşitlilik konusunun öğretimi kontrol grubunda sadece fen bilimleri öğretim
programında yer alan etkinlikler ile deney grubunda ise mevcut öğretim programı
kavram karikatürleriyle desteklenerek yapılmıştır. Araştırmanın verileri,
biyoçeşitlilik konusuna ilişkin hazırlanan ön test ve son test olarak uygulanan
açık uçlu 10 sorudan oluşan “Biyoçeşitlilik Konusu Başarı Testi (BİKBAT)” ile elde edilmiştir. Araştırmanın verileri
SPSS 20 bilgisayar programı ile analiz edilmiştir. Anlama düzeyleri tablosu
kullanılarak BİKBAT’ tan elde edilen veriler SPSS 20 programı kullanılarak
çeşitli istatiksel analizler yapılmıştır. Bu analizler arasında bağımsız
gruplar Mann-Whitney U testi, bağımsız t-testi, bağımlı t-testi ve Wilcoxon
işaretli sıralar testi kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucu kavram
karikatürleriyle öğrenim gören deney grubu öğrencilerinin daha başarılı olduğu belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |