Metin türü farkındalığının okuduğunu anlama ve yazma süreçlerini
etkilediği bilinmektedir. Bu süreçlerde kılavuz olacak Türkçe öğretmenlerinin
de metinlerin yapısına ilişkin farkındalıklarıyla ilgili araştırmalara
gereksinim bulunmaktadır. Bu çerçevede araştırma, Türkçe öğretmeni adaylarının
metin türlerine ilişkin kavramlaştırma eğilimlerini ve bu eğilimleri belirleyen
gerekçeleri keşfetmek amacıyla tasarlanmıştır. Araştırma nicel ve nitel
verilerin toplanıp bütünleştirildiği eşzamanlı karma desen içinde yürütülmüştür.
Katılımcılar, Türkiye’deki üç üniversitenin Eğitim Fakültesi Türkçe Eğitimi
Anabilim Dalı öğrencileridir (n=213). Metinlerin türünü belirlemeye ilişkin kapalı uçlu veri toplama işlemi (çoktan
seçmeli) ile katılımcıların söz konusu metnin türünü belirlerken kullandıkları
gerekçeleri içeren açık uçlu veri toplama
işlemi, eşzamanlı yapılmıştır. Kapalı uçlu veriler için sıklık çözümlemesi;
açık uçlu veriler içinse kategorisel çözümleme yapılmıştır. Bulgulara göre
Türkçe öğretmeni adaylarının yarısı, seçilen haber metnini, “yaşanmış
(gerçek) bir olaydan söz ettiği” ve “öyküleyici
dil kullandığı” için anlatısal
metin olarak; %30’u ise “bilgi verdiği ve
bir olayı açıkladığı” için açıklayıcı
metin olarak sınıflamışlardır. Katılımcıların çoğu anlatısal yapıdaki gezi yazısını, “yazarın okurun zihninde canlandıracak biçimde anlatmış olması”
gerekçesiyle betimsel metin olarak
belirlemişlerdir. Açıklama metninde
ise “bir konuda neden bildirerek açıklama
yapma” veya “bilgi verme” özelliğini
öne çıkaran katılımcılar açıklayıcı; “yazar bilgi vermiş, öğretmek istemiş”
belirlemesiyle hareket eden katılımcılar öğretici
kavramına eğilim göstermişlerdir. Katılımcılar kişisel deneyim anlatısı ve denemeyle
ilgili ise tek bir seçeneğe yönelememişler; öğretici,
anlatısal, açıklayıcı, betimleyici ve
tartışmacı türlerde, kararsız bir dağılım göstermişlerdir. Sonuç olarak
katılımcıların çoğunun metinlerin şematik yapısına ilişkin ayrımları
belirleyemedikleri, özellikle kişisel
deneyim anlatısı ile denemede tür
farkındalığına sahip olmadıkları, öğretici
metinlerle açıklayıcı metinleri
ayıramadıkları ve tür belirlerken küçük ölçekli yapılara odaklandıkları ortaya
çıkmıştır.
Metin türü kavramlaştırması tür farkındalığı Türkçe öğretmeni adayları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Mart 2019 |
Gönderilme Tarihi | 18 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |