Bu çalışmanın amacı, İlköğretim öğretmenlerinin başarım değerlendirilmesinde kullanılmak
üzere Milli Eğitim Bakanlığı MEB tarafından geliştirilen ‘Performans Değerlendirme Modeline’ ilişkin
öğretmen, yönetici ve denetici görüşlerini almak, uygulama öncesinde tarafların beklentilerini ortaya
koyarak, modelin olgunlaşmasına katkıda bulunmaktır. Araştırmada yöntem olarak karma model ve
ardışık araştırma stratejisi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini İzmir evreninden küme örnekleme
tekniğiyle seçilen 205 ilköğretim öğretmeni ve 53 okul yöneticisi ile 71 ilköğretim müfettişi
oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen ‘İlköğretimde Öğretmen Performans
Değerlendirme Modeline İlişkin Görüşler’ ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin analizinde frekans, -t, F
testi ve içerik çözümleme tekniği kullanılmıştır. Katılımcıların ancak yarısı, uygulamaya konulacak bir
performans değerlendirme yaklaşımına olumlu yaklaşmakta, önemli bir çoğunluk, konu hakkında
yeterince bilgi sahibi olmadığını açıklamıştır. Uygulamanın öğretmeni mesleki yönden geliştireceği
ancak kurumsal iklimin olumsuz yönde etkileneceği yönünde görüş bildirilmiştir. Modelin uygulanması
konusunda öğretmenler, yönetici ve deneticilere göre daha olumsuz görüş bildirmişlerdir.
Değerlendirme sürecinde hangi veri kaynağının (denetici, yönetici, eşçalışan, öğretmenin kendisi, veli,
öğrenci vd.) değerlendirmede oranının ne olması gerektiğine ilişkin görüşlerin dağılımında farklılıklar
bulunmuştur. Katılımcıların performans değerlendirme modeline ilişkin görüşleri, öğretmen, yönetici
veya denetici olmalarına göre; üyesi oldukları sendikaya ve sınıf mevcutlarına göre anlamlı farklılık
göstermiştir.
The purpose of this study is to investigate the opinions of teachers, school principals and
inspectors views regarding the performance assessment model of Ministry of National Education
(MoNE) and also to make a contribution to model’s development by putting forward the expectations
of the each partner. Mixed model and sequential investigating strategies are used as the method of the
investigation. 205 teachers, 53 school principals and 71 primary school inspectors were chosen by the
method of cluster sampling from the population of Izmir consisted the sample of the research. The data
were collected by means of the “Opinions Regarding Primary School Teacher’s Performance
Assessment scale” developed by the investigator. t, F test, Scheffée significant test and content analysis
were used in analyzing the data. The results are as follows: Only the half of the participants has a
positive attitude towards the performance assessment model, but a significant number of the
participants declared that they do not have enough knowledge about this topic. There is an agreement
that this model will improve teachers’ professional qualifications; however, the school climate will be
influenced negatively. Teachers declared more negative opinions about the verification of the model
than the principals and the inspectors. During the assessment period, there have been significant
differences among the views about the rate of the data source (inspector, principal, teacher him/herself,
parent, student) in the assessment. The views of the teachers, principals, inspectors indicated
differences regarding the union; on the other hand teachers’ views indicated differences according to
the number of students in a class.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 28 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 9 Sayı: 2 |