Bu çalışmanın amacı,
öğrencilerin tarihi dizilerle edindikleri yaşam boyu öğrenme algılarını
belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırmada tarama modeli
kullanılmıştır. Ölçeğin geliştirilme sürecinde alanyazın taraması yapılarak 150
madde oluşturulmuş ve 13 uzman görüşüne sunularak ölçek maddelerinin sayısı
85’e düşürülmüştür. Taslak ölçek geliştirilmek üzere 2015-2016 eğitim öğretim
yılında Bartın ilinde ortaokul ve ortaöğretim son sınıf öğrencilerinden oluşan
1060 kişiye uygulanmıştır. Yapılan faktör analizi sonuçlarına göre, ölçeğin KMO
değeri 0.972 ve Barlett Testi değeri
25435.460 olarak bulunmuştur (Sd=1176, p=0.000). Ölçek için yapılan analiz sonuçlarında,
faktör yüklerinin 0.49-0.74 arasında değiştiği görülmektedir. Faktör analizi
sonucunda 4 faktör (tarihsel düşünme, tarih bilgisi, öğrenmeyi öğrenme, tarih
bilinci) oluşurken toplam varyansın %48.064’ünü karşılayan 44 maddeden oluşan ölçek
elde edilmiştir. Ölçeğin güvenirlik çalışmasında ise Cronbach alfa güvenirlik
katsayısı 0.961 olarak bulunmuştur. Ölçeğin doğrulayıcı faktör analizi AMOS programı ile yapılmıştır (Kay-kare=25435,460, Sd=1176, x2/Sd=2,345,
GFI=0,916, CFI=0,948, RMSEA=0,036). Bu değerlere göre ölçeğin geçerli ve
güvenilir bir özellik gösterdiği görülmüştür.
Tarihsel düşünme tarih bilinci tarihi diziler yaşam boyu öğrenme
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Aralık 2017 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 17 Sayı: 4 |