Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL YÖNETİCİLERİNİN SOSYAL AĞLARI KULLANIM AMAÇLARI İLE BİREYSEL YENİLİKÇİLİK (İNOVASYON) DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 4, 2298 - 2320, 28.12.2018
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-448655

Öz

Günümüzde her alanda yaşanan hızlı değişim
ve gelişmeler doğrultusunda eğitim sektöründe önemli bir yer tutan okul
yöneticilerinin teknolojik gelişmelere ayak uydurmaları ve kendilerini
yenilemeleri gerekmektedir. Bu bağlamda okul yöneticilerinin sosyal ağları
kullanım amaçları ile bireysel yenilikçilik düzeyleri ön plana çıkmaktadır. Bu
araştırmada da okul yöneticilerinin sosyal ağları kullanım amaçları ile
bireysel yenilikçilik (inovasyon) düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek
amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modelinde bir çalışmadır. Elde edilen
veriler, betimsel ve ilişkisel istatistik tekniklerden yararlanılarak analiz
edilmiştir. Araştırmanın sonucuna göre; okul yöneticilerinin sosyal ağları
“iletişime başlama” amaçlı kullanma amaçları artıkça kendilerini yenilemede
“risk alma” düzeylerinin de az da olsa artacağı söylenebilir. Ayrıca okul
yöneticilerinin sosyal ağları “iletişime başlama” amacıyla kullanmalarındaki
nedenlerin %1’inin bireysel yenilikçilikteki “risk alma” faktöründen kaynaklandığı
söylenebilir. Okul yöneticilerinin sosyal ağları “içerik paylaşma” amaçlı
kullanmaları artıkça kendilerini yenilemede “deneyime açıklık” düzeylerinin de
artacağı söylenebilir. Ayrıca okul yöneticilerinin sosyal ağları “içerik
paylaşma” amacıyla kullanmalarındaki nedenlerin %11’inin bireysel
yenilikçilikteki “deneyime açıklık” faktöründen kaynaklandığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Alexa. (2018, Şubat 25). Alexa. The top 500 sites on the web: https://www.alexa.com/topsites adresinden alındı
  • Bitkin, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri ile Bilgi Edinme Becerileri Arasındaki İlişki. Yüksek lisans tezi. Harran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Cheung, C., Chiu, P.-Y., & Lee, M. (2011). Online social networks: Why do students use facebook? Computers in Human Behavior, 1337–1343.
  • Ciğerci, M. A. (2016). Ortaöğretim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin Mesleki Gelişiminde Sosyal Ağların Rolü. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çavdar, O. (2012). Fen Bilgisi Öğretmen Adayları ve İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Ağları Kullanım Amaçları ve Eğitsel Bağlamda Kullanımları. Yüksek lisans tezi. Karadeniz Teknik Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • eBizMBA. (2018, Şubat 25). eBizMBA. Top 15 Most Popular Websites: http://www.ebizmba.com/articles/most-popular-websites adresinden alındı
  • Goldsmith, R., & Foxall, G. (2003). The Measurement of Innovativeness. The international handbook on innovation edited by Larisa V. Shavinina, 321-329. Elsevier Sciences Ltd.
  • Gürbüz, O. (2015). Öğretmen Adaylarının Yenilikçilikleri ve Problem Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: ÇOMÜ Eğitim Fakültesi Örneği. Yüksek lisans tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Hew, K. F. (2011). Students’ and teachers’ use of Facebook. Computers in Human Behavior, 662-676.
  • Karal, H., & Kokoç, M. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Ağ Siteleri Kullanım Amaçlarını Belirlemeye Yönelik Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education , 251-263.
  • Kavrakoğlu, İ. (2006). İnovasyon - Yönetimde Devrimin Rehberi. İstanbul: ALTEO Yayıncılık.
  • Keskin, S. (2014). Öğretmen, Öğretmen Adayı ve Öğrencilerin Sosyal Ağları Benimseme Süreçleri ve Kullanım Amaçlarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıç, H. (2015). İlköğretim Branş Öğretmenlerinin Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri ve Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri (Denizli İli Örneği). Yüksek lisans tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri. Doktora Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri. Doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kırksekiz, A. (2013). Sosyal Ağlardan Facebook'un Kullanımına İlişkin Öğretim Elemanlarının Görüşleri (SAÜ Örneği). Yüksek lisans tezi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Korkmaz, N. (2004). Sorularla Yenilikçilik (İnovasyon). İşletme Yönetiminde Yeni Eğilimler Dizisid. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası.
  • Köroğlu, A. Y. (2014). Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Öğretmen Adaylarının Bilişim Teknolojileri Özyeterlik Algıları, Teknolojik Araç Gereç Kullanım Tutumları ve Bireysel Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kurtuluş, M. F. (2012). Eğitimde İnovasyon: Öğretmen ve Öğrencilerin İnovasyona Bakışı ve Yeterliliğinin Sorgulanması. Yüksek Lisans Tezi. Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuzu, E. B. (2014). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adayları Arasında Çevrimiçi Sosyal Ağların Öğretim Amaçlı Kullanımı. Doktora tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Mazman, S. G. (2009). Sosyal Ağların Benimsenme Süreci ve Eğitsel Bağlamda Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Özbek, A. (2014). Öğretmenlerin Yenilikçilik Düzeylerinin TPAB Yeterlikleri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Özçer, N. (2005). Yönetimde Yaratıcılık ve Yenilikçilik. İstanbul: Rota Yayınları.
  • Pierce, J., & Delbecq, A. (1977). Organization structure, individual attitudes and innovation. Academy of Management Review, 27-37.
  • Roehrich, G. (2004). Consumer innovativeness: Concepts and measurements. Journal of Business Research, 671-677.
  • Rogers, E. M. (1995). Diffusion of innovation. New York: Free Press.
  • Selwyn, N. (2009). Faceworking: exploring students' education‐related use of Facebook. Learning, Media and Technology , 157-174.
  • SimilarWeb. (2018, Şubat 25). SimilarWeb. Top Websites Ranking: https://www.similarweb.com/top-websites adresinden alındı
  • Şahin, F. (2016). Öğretmen Adaylarının Bilişim Teknolojileri Kabul Düzeyleri ile Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Top, M. Z. (2011). İlköğretim Okul Yöneticilerinin Yenilik Yönetimine İlişkin Tutumlarının İncelenmesi. Yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Yılmaz, N. (2013). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri ve Öğretim Amaçlı Bilgisayar Kullanımına Yönelik Algılanan Özelliklerin Araştırılması. Yüksek lisans tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yuan, F., & Woodman, R. (2010). Innovative Behavior in the Workplace: The Role of Performance and Image Outcome Expectations. Academy of Management, 323-342.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Esra Sarı

Osman Titrek Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 27 Temmuz 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Sarı, E., & Titrek, O. (2018). OKUL YÖNETİCİLERİNİN SOSYAL AĞLARI KULLANIM AMAÇLARI İLE BİREYSEL YENİLİKÇİLİK (İNOVASYON) DÜZEYLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(4), 2298-2320. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018.18.41844-448655