Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİM BECERİLERİ, AKADEMİK İYİMSERLİKLERİ VE MESLEKİ BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 2, 1222 - 1239, 02.06.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656449

Öz

Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri, akademik iyimserlikleri ve mesleki bağlılıkları arasındaki ilişki araştırılmıştır. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmanın örneklemini oranlı küme örnekleme yöntemine göre seçilen 638 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, “Akademik İyimserlik Ölçeği”, “Öğretmenlerin Mesleki Bağlılıkları Ölçeği” ve “Sınıf Yönetimi Becerileri Ölçeği” aracılığı ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin analizinde SPSS. 22 programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetim becerilerinin “Her zaman” düzeyinde, akademik iyimserlik ve mesleki bağlılıklarının ise “Çoğu zaman” düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte öğretmenlerinin sınıf yönetim becerileri ile akademik iyimserlikleri; sınıf yönetim becerileri ile mesleki bağlılıkları; akademik iyimserlikleri ile mesleki bağlılıkları arasında pozitif yönlü, orta düzeyde ve anlamlı bir ilişkinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca araştırmada, akademik iyimserliğin sınıf yönetim becerilerindeki toplam varyansın %33’ünü; mesleki bağlılığın sınıf yönetim becerilerindeki toplam varyansın %14’ünü açıkladığı; akademik iyimserlik ve mesleki bağlılığın birlikte sınıf yönetim becerilerindeki toplam varyansın %35’ini açıkladığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Alexander-Ramı, C. (2011). Perceptions of first year teachers' classroom management abilities and the mentoring experience (Unpublished Ph. D Thesis). Northcentral University. Arizona
  • Aliakbari, M., & Heidarzadi, M. (2015). The relationship between EFL teachers’ beliefs and actual practices of classroom management. Cogent Education, 2(1), 1039255.
  • Allen, N. J. & Meyer, J. P. (1990). The measurement and antecedents of affective, continuance and normative commitment to the organization. Journal of Occupational Psychology, 63 (1), 1–18.
  • Başar, H. (2003). Sınıf yönetimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Beard, K. S. & Hoy, W. K. (2010). The nature, meaning, and measure of teacher flow in elementary schools: a test of rival hypotheses. Educational Administration Quarterly, 46 (3), 426–458.
  • Blau G. (2001). On assessing the constructvalidity of two multidimensional constructs: occupational commitment and occupational entrenchment. Human Resource Management Review, 11, 279-98.
  • Bogle, R. & Nir, A. E. (2015). The contribution of perceived fit between job emands and abilities to teachers’ commitment and job satisfaction. Educational Management Administration & Leadership, 43 (4), 541–560.
  • Bowling, A. (2005). Quantitative social science: the survey. In A. Bowling & S. Ebrahim (eds.), Handbook of health research methods: ınvestigation, measurement and analysis (pp. 190-214). Berkshire: McGraw-Hill.
  • Buettner, C. K., Jeon, L., Hur, E., & Garcia, R. E. (2016). Teachers’ social–emotional capacity: Factors associated with teachers’ responsiveness and professional commitment. Early Education and Development, 27(7), 1018-1039.
  • Canrinus, E. T., Helms-Lorenz, M., Beijaard, D., Buitink, J., & Hofman, A. (2012). Selfefficacy, job satisfaction, motivation and commitment: Exploring the relationships between indicators or teachers' professional identity. European Journal of Psychology of Education, 27, 115-132.
  • Chang, I-H. (2011). A study of the relationships between distributed leadership, teacher academic optimism and student achievement in taiwanese elementary schools. School Leadership and Management (31) 5, 491-515
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B. & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri desen ve analiz. Ahmet Apay (çev.). Ankara: Anı.
  • Cummings, C. B. (2000). Winning Strategies for Classroom Management. Virginia: ASCD.
  • Çetin, M., Cihangiroğlu, N. ve Türk, Y. Z. (2010). Bir grup eczacının mesleki bağlılık algılarının incelenmesi, Pamukkale Tıp Dergisi, 3(3), 125-130.
  • Çoban, D. (2010). Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Çokluk, Ö. Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik SPSS ve lisrel uygulamaları (2. Baskı) Ankara: Pegem Akademi.
  • Dean, S. D. (2011). Collegial leadership, teacher professionalism, faculty trust: predictıng teacher academic optimısm in elementary schools (Unpublished Ph. D. Thesis). The University of Alabama, Alabama.
  • Erdoğan. O. (2013). İlköğretim öğretmenlerinin öz yeterlik ve başarı algılarında yordayıcı olarak akademik iyimserlik, umut ve mesleki haz (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Evertson, C. M. & Emmer, E. T. (2013). Sınıf Öğretmenleri İçin Sınıf Yönetimi. Ahmet Aypay (çev.). Ankara: Nobel.
  • Garrett, T. (2008). Student-centered and teacher-centered classroom management: a case study of three elementary teachers. Journal of Classroom Interaction. 43 (1), 34 – 47.
  • Gilbert, M. J. (2012). The Relationship between pupil control ıdeology and academic optimism (Unpublished Ph. D Thesis). Seton Hall University, South Orange.
  • Goddard, R. D., Hoy, W. K. & Woolfolk Hoy, A. (2004). Collective efficacy beliefs: Theoretical developments, empirical evidence, and future directions. Educational Researcher, 33 (3), 3–13.
  • Goddard, R. D., Tschannen-Moran,M. & Hoy,W. K. (2001). A multilevel examination of the distribution and effects of teacher trust in students and parents in urban elementary schools. Elementary School Journal, 102 (1), 3-17.
  • Hooper, D. (2012). Exploratary Factor Analiysis. In H. X. Chen (ed.), Approaches to Quantitative Research: A Guide for Dissertation Students (pp. 1-32). Cork: Oak Tree Press.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemi (24.Basım). Ankara: Nobel Akademi.
  • Kılınç, A. Ç. (2013). The relationship between İndividual teacher academic optimism and school climate. International Online Journal of Educational Sciences, 5 (3), 621-634.
  • Kınloch, K. E. (2012). A comparison of teacher classroom management practices and presage variables on high and low performing elementary schools (Unpublished Ph. D Thesis). South Carolina State University, South Carolina.
  • Kurz, N. M. (2006). The relationship between teachers’ sense of academic optimism and commitment to the profession(Unpublished Ph. D Thesis). The Ohio State University, Ohio.
  • Lachman, R. & Aranya, N. (1986). Evaluation of alternative models of commitments and job attitudes of professionals. Journal of Occupational Behaviour, 7 (3), 227-243.
  • Little. C. R. (2011). Teacher academic optimism: A study of teachers' academic optimism and students' perceptions (Unpublished Ph. D Thesis). Cardinal Stritch University. Milwaukee.
  • Lynn. S J. (2013). Teacher burnout and its relationships with academic optimism, teacher socialization, and teacher cohesiveness (Unpublished Ph. D Thesis). Fordham Univeristy, New York.
  • Lynn. S. J. (2013). Teacher burnout and its relationships with academic optimism, teacher socialization, and teacher cohesiveness (Unpublished doctorate dissertation). Fordham University, New York.
  • Melby, L. C. (1995). Teacher efficacy and classroom management: a study of teacher cognition, emotion, and strategy usage associated with externalizing student behavior (Unpublished Ph. D Thesis). University of California, Los Angeles.
  • Meyer, J. P. & Allen, N. J. (1991). A three- component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1 (1), 61–89.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J. & Smith, C, A. (1993). Commitment to organizations and occupations: extensionand test of a three-component conceptualization. Journal of Applied Psychology, 78, 538-551.
  • Moghari, E. H., Mas’oud, G. L., Bagherian, V., & Afshari, J. (2011). Relationship between perceived teacher's academic optimism and English achievement: Role of self-efficacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2329-2333.
  • Moghtadaie, L., & Hoveida, R. (2015). Relationship between academic optimism and classroom management styles of teachers-case study: Elementary school teachers in Isfahan. International Education Studies, 8(11), 184-192.
  • Moore, D. H. (2008). Analyzing relationships between classroom management strategies, student achievement scores, and teachers' attitudes and beliefs ın diverse elementary settings (Unpublished Ph. D Thesis). Capella University, Minnesota.
  • Morrow, P. C. & Wirth, R. E. (1989). Work commitment among salaried professionals. Journal of Vocational Behavior, 34 (1), 40–56.
  • Ngidi, D. P. (2012). Academic optimism: An individual teacher belief. Educational Studies, 38 (2), 139-150.
  • Ozorio, K. (2014). Understanding social and emotional needs as an approach in developing a positive classroom environment (Senior Theses and Capstone Projects). Dominican University of California, California.
  • Özdemir, S. (2011). Eğitim, okul ve sınıf yönetimi. M.Çağatay Özdemir(ed.), Sınıf yönetimi (1. Baskı)(ss.1-15), Ankara: Pegem.
  • Özgün, E. (2008). İlköğretim birinci kademe öğretmenlerinin iş motivasyonları ile sınıf yönetim becerilerini algılama düzeyleri arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Robson, C. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri, gerçek dünya araştırması. Şakir Çankır ve Nihan Demirkasımoğlu (çev. ed.). Ankara: Anı. Seçer, İ. (2013). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Ankara: Anı.
  • Sezgin, F ve Erdoğan, O. (2015). Academic optimism, hope and zest for work as predictors of teacher self-efficacy and perceived success. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 7-19.
  • Shah, M. & Abualrob, M. M. A. 2012. Teacher collegiality and teacher professional commitment in public secondary schools in Islamabad, Pakistan. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 950 – 954.
  • Shore, L. M. & Wayne, S. J. (1993). Commitment and employees behavior: comparision of affective commitment and continuance commitment with perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, 7(5), 774-780.
  • Sıms, R. (2011). Mindfulness and academic optimism: A test of their relationship (Unpublished Ph. D Thesis). The University of Alabama, Alabama.
  • Smith, K. D. (2014). Public secondary school teachers in north carolina: levels of idealism and relativism, and their impact on occupational commitment (Unpublished Ph. D Thesis). North Carolina State University, North Carolina.
  • Sood, V. & Anand, A. (2010). Professional commitment among b. ed. teacher educators of himachal pradesh. E-Jjournal of All India Association for Educational Research (EJAIAER), 22 (1). Retrieved February 19, 2016, from http://www.aiaer.net/ejournal/vol22110/7..pdf
  • Stronge, J. H., Ward, T. J., & Grant, L. W. (2011). What makes good teachers good? A cross-case analysis of the connection between teacher effectiveness and student achievement. Journal of Teacher Education, 62, 339–355. doi: 10.1177/0022487111404241
  • Tauber, R. T. (1999). Classroom management: Sound theory and effective practice. Westport: Greenwood Press.
  • Tertemiz, N. (2006). Sınıf yönetimi ve disiplin. L. Küçükahmet(ed.), Sınıf yönetimi (ss. 67-92) içinde. Ankara: Nobel.
  • Toprakçı, E. (2013). Sınıf Yönetimi (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tschannen-Moran, M. & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficcacy: Capturing an elusive construct. Teachingand Teacher Education, 17 (7), 783–805.
  • Uştu, H. (2014). Sınıf öğretmenlerinin mesleki bağlılık, işten ayrılma niyeti ve sosyo-demografik özelliklerinin örgütsel bağlılığı yordama düzeylerinin incelenmesi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Uzun, E. B. (2014). Sınıf öğretmenlerinin sahip olduğu değerler ile akademik iyimserlik düzeyleri arasındaki ilişki. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Wagner, C. A. & Dıpaola. M. F. (2011). Academic optimism of high school teachers: Its relationship to organizational citizenship behaviors and student achievement. Joumal of School Leadership, 21, 893-926.
  • Ware, H. & Kitsantas, A. (2007). Teacher and collective efficacy beliefs as predictors of professional commitment, Journal of Educational Research, 100 (5), 303-310.
  • Woolfolk Hoy, A., Hoy, W K. & Kurz, N. M. (2008). Teacher’s academic optimism: the development and test of a new construct. Teaching And Teacher Education, 24 (4), 821-835.
  • Wragg, E. C. (2001). Class management in the primary school (Successful teaching series) (2nd. Ed.). London: Routledge Falmer.
  • Yalçın, S. (2013). İlköğretim okulu öğretmenlerinin mesleki tükenmişlik düzeyleri ile stres, psikolojik dayanıklılık ve akademik iyimserlik arasındaki ilişki (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Yılmaz, Z. N. ve Aydın, Ö. (2015). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerilerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 11(1), 148-164.
  • Yüksel, A. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Becerilerinin Değerlendirilmesi (Afyonkarahisar İli Örneği) (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Ergen 0000-0003-4313-5354

Cevat Elma 0000-0001-8943-8727

Yayımlanma Tarihi 2 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Ergen, Y., & Elma, C. (2020). SINIF ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİM BECERİLERİ, AKADEMİK İYİMSERLİKLERİ VE MESLEKİ BAĞLILIKLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1222-1239. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-656449