Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN YARATICILIK DÜZEYLERİ İLE BENLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 3, 1391 - 1406, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-584103

Öz

Bu araştırma, okul öncesi eğitimi alan 48-72 aylık çocukların yaratıcılık düzeyleri ile benlik algıları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu kapsamda araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılı içerisinde İstanbul ili Maltepe ilçesindeki resmi ilköğretim okullarının anasınıflarına devam eden 48-72 aylık 90 çocuk (53 kız, 37 erkek) ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla; “Hibrit Yaratıcılık Testi” ve “Demoluin Çocuklar İçin Benlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre; yaratıcılık tamamlama alt boyutu artıkça benlik algısı azalmaktadır. Araştırmada kız çocukları erkek çocuklarından yaratıcılığın akıcılık, süreklilik ile yeni eleman ekleme alt boyutlarında ve toplam benlik algısı ve öz saygı alt boyutunda daha iyi performans göstermiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular ışığında öneriler getirilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1996). İşbirlikli ve geleneksel sınıflardaki öğrenme stratejileri ve edim. Y. Topsever & M. Göregenli (Ed.), 8. ulusal psikoloji kongresi bilimsel çalışmaları içinde (125-136). Türk Psikologlar Derneği.
  • Akgün, Ö. E., Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Demirel, F. & Karadeniz, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Akşin Yavuz, E., Bayındır, D., Güven, G., Sezer, T. & Yılmaz, E. (2016). Annelerin çocuğunu kabul düzeyi ile çocukların benlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 1065-1081.
  • Aktan, Z. D. (2015). Okul öncesi eğitimde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Eğiten Kitap.
  • Amabile, T. M., Barsage, S. G., Mueller, J. S. & Staw, B. M. (2005). Affect and creativity at work. Administrative Science Quarterly, 50(3), 367-374. https://doi.org/10.2189%2Fasqu.2005.50.3.367
  • Aral, N. (2006). Anaokuluna devam eden altı yaş grubundaki çocukların kavram gelişiminde bilgisayar destekli öğretimin etkisinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Kesin Raporu, Ankara.
  • Aral, N., Can Yaşar, M. & Kandır, A. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. YA-PA.
  • Argun, Y. (2012). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Anı.
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünce testi’nin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40. http://hdl.handle.net/11424/3307
  • Atay, Z. (2009). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin yaş, cinsiyet ve ebeveyn eğitim durumlarına göre incelenmesi: Ereğli örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Aydın, Ç. (1997). Üniversite okullarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi [Yayınlanmamış bilim uzmanlığı tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  • Baumeister, R. F., Campbell, J.D., Krueger, J.I. & Vohs, K.D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in The Public Interest, 4(1), 1-44. https://doi.org/10.1111%2F1529-1006.01431
  • Baumeister, R.F., Heatherton, T.F. & Tice, D.M. (1993). When ego threats lead to self-regulation failure: Negative consequences of high self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 64(1), 141-156. https://psycnet.apa.org/buy/1993-21528-001
  • Bencik, S. (2006). Üstün yetenekli çocuklarda mükemmeliyetçilik ve benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bosacki, L. S. (2007). Children’s understandings of emotions and self: Are there gender differences? Journal Research in Childhood Education, 22(2), 155-172. https://doi.org/10.1080/02568540709594619
  • Bournelli, P., Makri, A. & Mylonas, K. (2009). Motor creativity and self-concept. Creativity Research Journal, 21(1), 104–110. https://doi.org/10.1080/10400410802633657 Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cantero, M.J., Alfonso-Benlliure, V. & Melero, R. (2016). Creativity in middle childhood: Influence of perceived maternal sensitivity, self-esteem and shyness. Creativity Research Journal, 28(1), 105-113. https://doi.org/10.1080/10400419.2016.1125246
  • Can Yaşar M. & Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 201-209. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c3s2/c3s2m14.pdf
  • Cevher, F. N. & Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 2, 52-64. www.researchgate.net/publication/261007088
  • Ceylan, E. (2008). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının bilişsel tempoya göre yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Chan, D.W., Cheung, P.C., Kwong, J.M., Lau, S., Li, W.L. & Wu, W.Y. (2001). Assessing ideational fluency in primary students in Hong Kong. Creativity Research Journal, 13(34), 359-365. https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ1334_13
  • Chavez Eakle, R., Eakle, A. J., & Cruz-Fuentes, C. (2012). The multiple relations between creativity and personality. Creativity Research Journal, 24(1), 76-82. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.649233
  • Cropley, A. J. (2001). Creativity in education & learning: A guide for teachers and educators. Kogan Page Limited.
  • Çakmak, A. & Geçmiş, H. H. (2014). Çocukta sanat ve yaratıcılık. Vize.
  • Çelik, E., Tuğrul, B. & Yalçın, S. S. (2002). Dört altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadesiyle kendilerini, anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 29-39. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87890
  • De Bono (1992). Serious creavity. Harper Collins Publishers.
  • Demoulin, D.F. (1998). Adressing self-conceptand reading needs of elementary children. Journal of At Risk, 4(2), 34-41. https://eric.ed.gov/?id=EJ569658
  • Demoulin, D.F. (1999). A personalized development of self-concept for beginningreaders. Journal of Education, 120(1), 14-18. DF Demoulin - Education, 1999 - go.gale.com
  • Deng, X.P. & Zhang, X.K. (2011). Understanding the relationship between self-esteem and creativity: A meta analysis. Advances in Psychological Science, 19(5), 645-651. http://journal.psych.ac.cn/xlkxjz/EN/Y2011/V19/I5/645
  • DeRobertis E. M. (2006). Deriving a humanistic theory of child development from the works of Carl R. Rogers and Karen Horney. The Humanistic Psychologist, 34(2), 177-199. https://www.researchgate.net/publication/233053015
  • Dinçer, D. (1993). Anaokuluna devam eden beş yaş grubu çocukların anne-baba tutumları ile yaratıcı düşünmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Dowd, T. (1989). The self and creativity: Several constructs in search of a theory. In J. A. Glover, R. R. Ronning & C. R. Reynolds (Eds.), Handbook of creativity (pp. 233-241). Plenum Press.
  • Dunn, D. S., Hammer, E. Y. & Weiten, W. (2012). Psychology applied to modern life: Adjustments in the 21st century. Wadsworth.
  • Dunn, L. & Herwig, J.E. (1992). Play behaviors and convergent and divergent thinking skills of young children attending full-day preschool. Child Study Journal, 22(1), 23-38. https://eric.ed.gov/?id=EJ443514
  • Erten Tatlı, C. (2017). Çocuklarda yaratıcı düşünme becerilerinin saptanması ve okul psikolojik danışmanlarının farkındalığının incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Fabrizi, M. S. & Pollio, H. R. (1987). A naturalistic study of humorous activity in a third, seventh, and eleventh grade classroom. Merrill-Palmer quarterly, 33(1), 107-128. https://doi.org/10.1177%2F016235329101400203
  • Farmer, S. M., & Tierney, P. (2002). Creative self-efficacy: Its potential antecedents and relationship to creative performance. Academy of Management Journal, 45(6), 1137-1148. https://doi.org/10.5465/3069429
  • Fleith, D. S., Renzulli, J. S., & Westberg, K. L. (2002). Effects of a creativity training program on divergent thinking abilities and self-concept in monolingual and bilingual classrooms. Creativity Research Journal, 14(3-4), 373–386. https://www.researchgate.net/publication/232855719
  • Gabay, R. (1996). Çocuklarda benlik sisteminin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. USA Press.
  • Getzels, J. & Jackson, P. (1962). Creativity and intelligence: Explorations with gifted students. Wiley.
  • Gizir Ergen, Z. & Köksal Akyol, A. (2012). Anaokuluna devam eden çocukların yaratıcılıklarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(2), 156-170. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/304186
  • Glover, J. A., Reynolds, C. R. & Ronning, R. R. (1989). Handbook of creativity. Plenum press.
  • Gönen, M., Çiçekler, C.Y., Akyüz, E., Arslan A. Ç. & Baydemir, G. (2011). 5 yaşındaki çocukların yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1185-1195. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19821/212202
  • Grigorenko, E. & Sternberg, R.J. (2004). Successful intelligence in the 235 classroom. Theory Into Practice, 43(4), 274-280. https://doi.org/10.1080/00405841.2018.1547600
  • Guilford, J. P. (1967). Creativity: Yesterday, today and tomorrow. The Journal of Creative Behavior, 1(1), 3-14. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1967.tb00002.x
  • Guilford, J. P. (1975). Varieties of creative giftedness, their measurement and development. Gifted Child Quarterly, 19(2), 107-121. https://doi.org/10.1177/001698627501900216
  • Huitt, W. (2011). A holistic view of education and schooling: Guiding students to develop capacities, acquire virtues, and provide service. Athens Institute for Education and Research. http://www.edpsycinteractive.org/papers/holisticview-of-schooling-rev.pdf
  • Humphreys, T. (2002). Çocuk eğitiminin anahtarı özgüven. (T. Anapa, Çev. Ed.). Epsilon.
  • Jaarsveldt, N. V. (2011). Creativity as a crucial process in the development of the young child [Masters of Education]. Psychology of Education University, South Africa.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Baskı). Nobel.
  • Kaufman, J.C. (2006). Self-reported differences in creativity by ethnicity and gender. Applied Cognitive Psychology, 20(8), 1065-1082. https://www.researchgate.net/publication/227658674
  • Kaufman, J. C. & Baer, J. (2012). Beyond new and appropriate: Who decides what is creative? Creativity Research Journal, 24(1), 83-91. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.649237
  • Kaufman, J. C., Kaufman, S. B. & Lichtenberger, E. O. (2011). Finding creative potential on intelligence tests via divergent production. Canadian Journal of School Psychology, 26(2), 83-106. https://doi.org/10.1177/0829573511406511
  • Kayılı, G., Kuşcu, Ö. & Özdemir A. (2011). The analysis of creativity of pre-school children in turkey according to different variants. International Journal of Arts and Sciences, 4(5), 208-218. https://www.researchgate.net/publication/267094337
  • Kemple, K.M., David, G.M. & Wang, Y. (1996). Preschoolers' creativity, shyness, and selfiesteem. Creativity Research Journal, 9(4), 317-326. https://doi.org/10.1207/s15326934crj0904_3
  • Khan, S., Ayaz, M., Ghazi, S. R., Khan, I.U. & Khan, N. (2017). Impact of parents’ occupation on students self-concept at secondary level. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences,7(1), 46-53. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v7-i1/2615
  • Kohr, R. L., Coldiron, J. R., Skiffington, E. W., Masters, J. R. & Blust, R. S. (1988). The influence of race, class, and gender on self-esteem for fifth, eighth, and eleventh grade students in pennsylvania schools. Journals of Negro Education, 57(4), 467-481. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED304304.pdf
  • Kontaş, T. (2015). 5-11 yaş arası çocukların zihin teorisi ve yaratıcılık yetenekleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Kuru Turaşlı, N. (2006). 6 yaş grubu çocuklarda benlik algısını desteklemeye yönelik sosyal-duygusal hazırlık programının etkililiğinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kuru Turaşlı, N. (2014a). Validity and reliability of the DeMoulin Self-ConceptDevelopmental Scale for Turkish preschoolers. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 55-72. http://dx.doi.org/ 10.14689/ejer.2014.55.4
  • Kuru Turaşlı, N. (2014b). Yaratıcılıkta temel kavramlar ve yaratıcılığın doğasını anlamak. E. Çelebi Öncü (Ed.), Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi içinde (s. 2-14). Pegem.
  • Kuru Turaşlı, N. & Zembat, R. (2013). 6 yaş grubu çocuklarda “Benlik Algısını Desteklemeye Yönelik Sosyal-Duygusal Hazırlık Programı”nın etkililiğinin incelenmesi, NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-16. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/184891
  • Lau, S., Li, C. & Chu, D. (2004). Perceived creativity: Its relationship to social status and self-concept among Chinese high ability children. Creativity Research Journal, 16(1), 59–67. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1601_6
  • Lee, K. T. (2002). Effective teaching in the information era: Fostering an ICT-based integrated learning environment in schools. Asia-Pacific Journal for Teacher Education and Development, 5(1), 21-45. https://eprints.qut.edu.au/3909/1/3909.pdf
  • Lee, S.D. & Lee, K.W. (2002). Integrated Initiative Test Manual. Hakmoonsa.
  • MacKinnon, D. W. (1962). The nature and nurture of creative talent. American Psychologist, 17(7), 484–495. https://doi.org/10.1037/h0046541
  • Marsh, H. W., Ellis, L. A. & Craven, R. G. (2002). How do preschool children feel about themselves? Unraveling measurement and multidimensional self-concept structure. Developmental Psychology, 38(3), 376-393. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.3.376
  • Milgram, N. A. & Milgram, R. M. (1976). Self-concept as a function of intelligence and creativity in lifted Israeli children. Psychology in the Schools, 13(1), 91–96. https://doi.org/10.1002/1520-6807(197601)13:1<91::AID-PITS2310130119>3.0.CO;2-Q
  • Mutluer, S. (2006). Özgüven oluşmasında manevi değerlerin rolü [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Narimani M. & Mousazadeh, T. (2010). Comparing self-esteem and self-concept of handicapped and normal students. Procedia Social and Behavioral Sciences 2(2), 1554–1557. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.234
  • Nelson, D. & Pretz, J.E. (2017). Creativity is influenced by domain, creative self-effcacy, mindset, self-effcacy, and self-esteem. In M. Karwowski & J. C. Kaufman (Eds.), The creative self: Effect of beliefs, self-efficacy, mindset, and identity (pp. 155-170). Academic.
  • Oktay, A. (1999). Okul öncesi eğitim ve temel ilkeleri. Marmara Üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmeni el kitabı. YA-PA.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde yaratıcı drama eğitiminin etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Öncü, T. (2000). Anasınıfı (6 yaş) düzeyindeki çocukların şekilsel yaratıcılıklarının cinsiyet değişkeni açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 40(1-2), 25-34. http://www.dtcfdergisi.ankara.edu.tr/index.php/dtcf/article/view/1642/1417
  • Özbey, Ç. (2004). Çocuk sorunlarına yapıcı çözümler. İnkılap.
  • Özden, Y. (2000). Öğrenme ve öğretme. Pegem.
  • Pala, M. (1999). Çocuk yuvalarında ve aileleriyle birlikte yaşayan 7-11 yaş grubu çocuklarda yaratıcılığın incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Phelan, S. & Young, A. M. (2003). Understanding creativity in the workplace: An examination of individual styles and training in relation to creative confidence and creative self-leadership. Journal of Creative Behavior, 37(4), 266-281. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2003.tb00994.x
  • Polat, Ö. & Akşin, E. (2015). A study of the relationship between self-concept and primary school readiness in 60- 72 month-old children and the analysis of their primary school readiness and self concept according to some variables. European Journal of Research on Education, 3(2), 14-21. Ö Polat, E Akşin - European Journal of Research on …, 2015 - pdfs.semanticscholar.org
  • Ramazan, O. & Ural, O. (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. S. Özdemir, H. Bacanlı & M. Sözer (Ed.), Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri içinde (s.11-61). Türk Eğitim Derneği.
  • Robinson, K. (2001). Yaratıcılık, aklın sınırlarını aşmak. (N. Geyran Koldaş, Çev.), Kitap.
  • Sakız, G. (2013). Başarıda anahtar kelime: öz-yeterlik. Eğitim Fakültesi Dergisi 26(1), 185-209. https://dergipark.org.tr/en/pub/uefad/issue/16697/173576
  • Sampathirao, P. (2016). Self and interpersonal comminication. The International Journal of Indian Psycholgy, 3(3), 73-85. oaji.net/articles/2016/1170-1463651532.pdf
  • Schoonover, P.F., Selby, E.C. & Trefnger, D. J. (2012). Creativity in the person: Contemporary perspectives. Learning Lanscapes, 6(1), 409-419. https://doi.org/10.36510/learnland.v6i1.594
  • Senemoğlu, N. (2005), Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (12. Baskı). Gazi.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelisim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Sezgin, E. (2004). Okul öncesi eğitimine devam eden 5-6 yaş çocukların yaratıcı düşüncelerine çeşitli değişkenlerin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Sexton, R. J. (1984). Perspectives on the development of the economic theory of co-operatives. The University of Kansas.
  • Sıdar, R. (2011). Bilim sanat merkezlerinde okuyan öğrencilerin yaratıcılıklarının problem çözme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Smith, D. E. & Tegano, D. W. (1992). Relationship of scores on two personality measures: Creativity and self-image. Psychological Reports, 71(1), 43–49. https://doi.org/10.2466/pr0.1992.71.1.43
  • Stajkovic, A. D. & Luthans, F. (1998). Social cognitive theory and self-efficacy: Going beyond traditional motivational and behavioral approaches. Organizational Dynamics, 26(4), 62-76. https://doi.org/10.1016/S0090-2616(98)90006-7
  • Sternberg, R. J. (2003). The development of creavity as a decision-making process. In R. K. Sawyer (Ed.), Creavity and Development (pp. 91-134). Oxford University.
  • Sternberg, R. J. & Williams, W. M. (1996). How to develop student creativity. ASCD.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce. Evrim.
  • Sweetman, D., Luthans, F., Avey, J. B. & Luthans, B. C. (2011). Relationship between positive psychological capital and creative performance. Canadian Journal of Administrative Sciences, 28(1), 4-13. https://doi.org/10.1002/cjas.175
  • Thatcher, S.M.B. & Brown, S.A. (2010). Individual creativity in teams: The importance of comminication media mix. Decision Support Systems, 49(3), 290-300. https://doi.org/10.1016/j.dss.2010.03.004
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Prentice Hall, Inc.
  • Torrance, E. P. (1981). Thinking creatively in action and movement. Scholastic Testing Service.
  • Üstündağ, T. (2014). Yaratıcılığa yolculuk. Pegem.
  • Wallace, B. (1986). Creativity: Some definitions: The creative personality; the creative process; the creative classroom. Gifted Education International, 4(2), 68-73. https://doi.org/10.1177/026142948600400202
  • Wang, Y. & Wang, L. (2016). Self-construal and creativity: The moderator effect of self-esteem. Personality and Individual Differences, 99, 184-189. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.086
  • Yavuzer, H. (2006). Çocuk eğitimi el kitabı. Remzi.
  • Yolcu, E. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Nobel.
  • Yorulmaz, Z. (2017). Okul öncesi öğrencilerinin benlik algılarının ve sosyal uyumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yuvacı, Z. (2017). Okul öncesi eğitim alan 6 yaş çocuklarının yaratıcılık düzeylerinin öğretmenlerinin ve sınıf ortamlarının yaratıcılıklarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Zembat R., Kuruturaşlı, N., Güven, G., Sezer, T., Akşin Yavuz, E., Yılmaz, E. & Bayındır, D. (2016). Validity and reliability of the demoulin self concept developmental scale for the 36-72 month old children. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 143-158. https://doi.org/10.11114/jets.v4i2.1156

AN INVESTIGATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN CHILDREN'S CREATIVITY LEVELS AND SELF-PERCEPTIONS OF PRESCHOOL CHILDREN

Yıl 2020, Cilt: 20 Sayı: 3, 1391 - 1406, 15.09.2020
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-584103

Öz

This research was conducted to examine the relationship between creativity levels and self-perception of 48-72 months old children who received preschool education. In this context, the study was conducted with 90 children of 48-72 month old (53 girls, 37 boys) attending kindergartens of the official primary schools in Maltepe district of Istanbul province in 2018-2019 academic year. In order to collect data in the research; "Hybrid Creativity Test" and "Demoluin Self-Perception Scale for Children" were used. According to the result of the research it can be claimed that as the creativity completion sub-dimension increases, self-perception decreases. In the study, girls performed better than boys in creativity in terms of fluency, continuity, and adding new staff, and also in total self-perception and self-esteem. Suggestions were made in the light of the findings obtained from the research.

Kaynakça

  • Açıkgöz, K. Ü. (1996). İşbirlikli ve geleneksel sınıflardaki öğrenme stratejileri ve edim. Y. Topsever & M. Göregenli (Ed.), 8. ulusal psikoloji kongresi bilimsel çalışmaları içinde (125-136). Türk Psikologlar Derneği.
  • Akgün, Ö. E., Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Demirel, F. & Karadeniz, Ş. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem.
  • Akşin Yavuz, E., Bayındır, D., Güven, G., Sezer, T. & Yılmaz, E. (2016). Annelerin çocuğunu kabul düzeyi ile çocukların benlik algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(3), 1065-1081.
  • Aktan, Z. D. (2015). Okul öncesi eğitimde yaratıcılık ve geliştirilmesi. Eğiten Kitap.
  • Amabile, T. M., Barsage, S. G., Mueller, J. S. & Staw, B. M. (2005). Affect and creativity at work. Administrative Science Quarterly, 50(3), 367-374. https://doi.org/10.2189%2Fasqu.2005.50.3.367
  • Aral, N. (2006). Anaokuluna devam eden altı yaş grubundaki çocukların kavram gelişiminde bilgisayar destekli öğretimin etkisinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi Kesin Raporu, Ankara.
  • Aral, N., Can Yaşar, M. & Kandır, A. (2002). Okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitim programı. YA-PA.
  • Argun, Y. (2012). Okul öncesi dönemde yaratıcılık ve eğitimi. Anı.
  • Aslan, E. (2001). Torrance yaratıcı düşünce testi’nin Türkçe versiyonu. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14, 19-40. http://hdl.handle.net/11424/3307
  • Atay, Z. (2009). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş öğrencilerinin yaratıcılık düzeylerinin yaş, cinsiyet ve ebeveyn eğitim durumlarına göre incelenmesi: Ereğli örneği [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Aydın, Ç. (1997). Üniversite okullarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi [Yayınlanmamış bilim uzmanlığı tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37, 122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  • Baumeister, R. F., Campbell, J.D., Krueger, J.I. & Vohs, K.D. (2003). Does high self-esteem cause better performance, interpersonal success, happiness, or healthier lifestyles? Psychological Science in The Public Interest, 4(1), 1-44. https://doi.org/10.1111%2F1529-1006.01431
  • Baumeister, R.F., Heatherton, T.F. & Tice, D.M. (1993). When ego threats lead to self-regulation failure: Negative consequences of high self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 64(1), 141-156. https://psycnet.apa.org/buy/1993-21528-001
  • Bencik, S. (2006). Üstün yetenekli çocuklarda mükemmeliyetçilik ve benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bosacki, L. S. (2007). Children’s understandings of emotions and self: Are there gender differences? Journal Research in Childhood Education, 22(2), 155-172. https://doi.org/10.1080/02568540709594619
  • Bournelli, P., Makri, A. & Mylonas, K. (2009). Motor creativity and self-concept. Creativity Research Journal, 21(1), 104–110. https://doi.org/10.1080/10400410802633657 Büyüköztürk, Ş. (2014). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Cantero, M.J., Alfonso-Benlliure, V. & Melero, R. (2016). Creativity in middle childhood: Influence of perceived maternal sensitivity, self-esteem and shyness. Creativity Research Journal, 28(1), 105-113. https://doi.org/10.1080/10400419.2016.1125246
  • Can Yaşar M. & Aral, N. (2010). Yaratıcı düşünme becerilerinde okul öncesi eğitimin etkisi. Kuramsal Eğitimbilim, 3(2), 201-209. https://keg.aku.edu.tr/arsiv/c3s2/c3s2m14.pdf
  • Cevher, F. N. & Buluş, M. (2007). Benlik kavramı ve benlik saygısı: önemi ve geliştirilmesi. Akademik Dizayn Dergisi, 2, 52-64. www.researchgate.net/publication/261007088
  • Ceylan, E. (2008). Okul öncesi eğitime devam eden 5-6 yaş çocuklarının bilişsel tempoya göre yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya
  • Chan, D.W., Cheung, P.C., Kwong, J.M., Lau, S., Li, W.L. & Wu, W.Y. (2001). Assessing ideational fluency in primary students in Hong Kong. Creativity Research Journal, 13(34), 359-365. https://doi.org/10.1207/S15326934CRJ1334_13
  • Chavez Eakle, R., Eakle, A. J., & Cruz-Fuentes, C. (2012). The multiple relations between creativity and personality. Creativity Research Journal, 24(1), 76-82. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.649233
  • Cropley, A. J. (2001). Creativity in education & learning: A guide for teachers and educators. Kogan Page Limited.
  • Çakmak, A. & Geçmiş, H. H. (2014). Çocukta sanat ve yaratıcılık. Vize.
  • Çelik, E., Tuğrul, B. & Yalçın, S. S. (2002). Dört altı yaşlar arasındaki anaokulu çocuklarının duygusal yüz ifadesiyle kendilerini, anne-babalarını ve öğretmenlerini algılaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 29-39. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/87890
  • De Bono (1992). Serious creavity. Harper Collins Publishers.
  • Demoulin, D.F. (1998). Adressing self-conceptand reading needs of elementary children. Journal of At Risk, 4(2), 34-41. https://eric.ed.gov/?id=EJ569658
  • Demoulin, D.F. (1999). A personalized development of self-concept for beginningreaders. Journal of Education, 120(1), 14-18. DF Demoulin - Education, 1999 - go.gale.com
  • Deng, X.P. & Zhang, X.K. (2011). Understanding the relationship between self-esteem and creativity: A meta analysis. Advances in Psychological Science, 19(5), 645-651. http://journal.psych.ac.cn/xlkxjz/EN/Y2011/V19/I5/645
  • DeRobertis E. M. (2006). Deriving a humanistic theory of child development from the works of Carl R. Rogers and Karen Horney. The Humanistic Psychologist, 34(2), 177-199. https://www.researchgate.net/publication/233053015
  • Dinçer, D. (1993). Anaokuluna devam eden beş yaş grubu çocukların anne-baba tutumları ile yaratıcı düşünmeleri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi.
  • Dowd, T. (1989). The self and creativity: Several constructs in search of a theory. In J. A. Glover, R. R. Ronning & C. R. Reynolds (Eds.), Handbook of creativity (pp. 233-241). Plenum Press.
  • Dunn, D. S., Hammer, E. Y. & Weiten, W. (2012). Psychology applied to modern life: Adjustments in the 21st century. Wadsworth.
  • Dunn, L. & Herwig, J.E. (1992). Play behaviors and convergent and divergent thinking skills of young children attending full-day preschool. Child Study Journal, 22(1), 23-38. https://eric.ed.gov/?id=EJ443514
  • Erten Tatlı, C. (2017). Çocuklarda yaratıcı düşünme becerilerinin saptanması ve okul psikolojik danışmanlarının farkındalığının incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Fabrizi, M. S. & Pollio, H. R. (1987). A naturalistic study of humorous activity in a third, seventh, and eleventh grade classroom. Merrill-Palmer quarterly, 33(1), 107-128. https://doi.org/10.1177%2F016235329101400203
  • Farmer, S. M., & Tierney, P. (2002). Creative self-efficacy: Its potential antecedents and relationship to creative performance. Academy of Management Journal, 45(6), 1137-1148. https://doi.org/10.5465/3069429
  • Fleith, D. S., Renzulli, J. S., & Westberg, K. L. (2002). Effects of a creativity training program on divergent thinking abilities and self-concept in monolingual and bilingual classrooms. Creativity Research Journal, 14(3-4), 373–386. https://www.researchgate.net/publication/232855719
  • Gabay, R. (1996). Çocuklarda benlik sisteminin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ege Üniversitesi.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference. USA Press.
  • Getzels, J. & Jackson, P. (1962). Creativity and intelligence: Explorations with gifted students. Wiley.
  • Gizir Ergen, Z. & Köksal Akyol, A. (2012). Anaokuluna devam eden çocukların yaratıcılıklarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(2), 156-170. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/304186
  • Glover, J. A., Reynolds, C. R. & Ronning, R. R. (1989). Handbook of creativity. Plenum press.
  • Gönen, M., Çiçekler, C.Y., Akyüz, E., Arslan A. Ç. & Baydemir, G. (2011). 5 yaşındaki çocukların yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. E-Journal of New World Sciences Academy, 6(1), 1185-1195. https://dergipark.org.tr/en/pub/nwsaedu/issue/19821/212202
  • Grigorenko, E. & Sternberg, R.J. (2004). Successful intelligence in the 235 classroom. Theory Into Practice, 43(4), 274-280. https://doi.org/10.1080/00405841.2018.1547600
  • Guilford, J. P. (1967). Creativity: Yesterday, today and tomorrow. The Journal of Creative Behavior, 1(1), 3-14. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.1967.tb00002.x
  • Guilford, J. P. (1975). Varieties of creative giftedness, their measurement and development. Gifted Child Quarterly, 19(2), 107-121. https://doi.org/10.1177/001698627501900216
  • Huitt, W. (2011). A holistic view of education and schooling: Guiding students to develop capacities, acquire virtues, and provide service. Athens Institute for Education and Research. http://www.edpsycinteractive.org/papers/holisticview-of-schooling-rev.pdf
  • Humphreys, T. (2002). Çocuk eğitiminin anahtarı özgüven. (T. Anapa, Çev. Ed.). Epsilon.
  • Jaarsveldt, N. V. (2011). Creativity as a crucial process in the development of the young child [Masters of Education]. Psychology of Education University, South Africa.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24. Baskı). Nobel.
  • Kaufman, J.C. (2006). Self-reported differences in creativity by ethnicity and gender. Applied Cognitive Psychology, 20(8), 1065-1082. https://www.researchgate.net/publication/227658674
  • Kaufman, J. C. & Baer, J. (2012). Beyond new and appropriate: Who decides what is creative? Creativity Research Journal, 24(1), 83-91. https://doi.org/10.1080/10400419.2012.649237
  • Kaufman, J. C., Kaufman, S. B. & Lichtenberger, E. O. (2011). Finding creative potential on intelligence tests via divergent production. Canadian Journal of School Psychology, 26(2), 83-106. https://doi.org/10.1177/0829573511406511
  • Kayılı, G., Kuşcu, Ö. & Özdemir A. (2011). The analysis of creativity of pre-school children in turkey according to different variants. International Journal of Arts and Sciences, 4(5), 208-218. https://www.researchgate.net/publication/267094337
  • Kemple, K.M., David, G.M. & Wang, Y. (1996). Preschoolers' creativity, shyness, and selfiesteem. Creativity Research Journal, 9(4), 317-326. https://doi.org/10.1207/s15326934crj0904_3
  • Khan, S., Ayaz, M., Ghazi, S. R., Khan, I.U. & Khan, N. (2017). Impact of parents’ occupation on students self-concept at secondary level. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences,7(1), 46-53. http://dx.doi.org/10.6007/IJARBSS/v7-i1/2615
  • Kohr, R. L., Coldiron, J. R., Skiffington, E. W., Masters, J. R. & Blust, R. S. (1988). The influence of race, class, and gender on self-esteem for fifth, eighth, and eleventh grade students in pennsylvania schools. Journals of Negro Education, 57(4), 467-481. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED304304.pdf
  • Kontaş, T. (2015). 5-11 yaş arası çocukların zihin teorisi ve yaratıcılık yetenekleri arasındaki ilişkinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Kuru Turaşlı, N. (2006). 6 yaş grubu çocuklarda benlik algısını desteklemeye yönelik sosyal-duygusal hazırlık programının etkililiğinin incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Kuru Turaşlı, N. (2014a). Validity and reliability of the DeMoulin Self-ConceptDevelopmental Scale for Turkish preschoolers. Eurasian Journal of Educational Research, 55, 55-72. http://dx.doi.org/ 10.14689/ejer.2014.55.4
  • Kuru Turaşlı, N. (2014b). Yaratıcılıkta temel kavramlar ve yaratıcılığın doğasını anlamak. E. Çelebi Öncü (Ed.), Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi içinde (s. 2-14). Pegem.
  • Kuru Turaşlı, N. & Zembat, R. (2013). 6 yaş grubu çocuklarda “Benlik Algısını Desteklemeye Yönelik Sosyal-Duygusal Hazırlık Programı”nın etkililiğinin incelenmesi, NEÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(2), 1-16. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/184891
  • Lau, S., Li, C. & Chu, D. (2004). Perceived creativity: Its relationship to social status and self-concept among Chinese high ability children. Creativity Research Journal, 16(1), 59–67. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1601_6
  • Lee, K. T. (2002). Effective teaching in the information era: Fostering an ICT-based integrated learning environment in schools. Asia-Pacific Journal for Teacher Education and Development, 5(1), 21-45. https://eprints.qut.edu.au/3909/1/3909.pdf
  • Lee, S.D. & Lee, K.W. (2002). Integrated Initiative Test Manual. Hakmoonsa.
  • MacKinnon, D. W. (1962). The nature and nurture of creative talent. American Psychologist, 17(7), 484–495. https://doi.org/10.1037/h0046541
  • Marsh, H. W., Ellis, L. A. & Craven, R. G. (2002). How do preschool children feel about themselves? Unraveling measurement and multidimensional self-concept structure. Developmental Psychology, 38(3), 376-393. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.3.376
  • Milgram, N. A. & Milgram, R. M. (1976). Self-concept as a function of intelligence and creativity in lifted Israeli children. Psychology in the Schools, 13(1), 91–96. https://doi.org/10.1002/1520-6807(197601)13:1<91::AID-PITS2310130119>3.0.CO;2-Q
  • Mutluer, S. (2006). Özgüven oluşmasında manevi değerlerin rolü [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Narimani M. & Mousazadeh, T. (2010). Comparing self-esteem and self-concept of handicapped and normal students. Procedia Social and Behavioral Sciences 2(2), 1554–1557. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.234
  • Nelson, D. & Pretz, J.E. (2017). Creativity is influenced by domain, creative self-effcacy, mindset, self-effcacy, and self-esteem. In M. Karwowski & J. C. Kaufman (Eds.), The creative self: Effect of beliefs, self-efficacy, mindset, and identity (pp. 155-170). Academic.
  • Oktay, A. (1999). Okul öncesi eğitim ve temel ilkeleri. Marmara Üniversitesi anaokulu/anasınıfı öğretmeni el kitabı. YA-PA.
  • Ömeroğlu, E. (1990). Anaokuluna giden 5-6 yaşındaki çocukların sözel yaratıcılıklarının gelişiminde yaratıcı drama eğitiminin etkisi [Yayınlanmamış doktora tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Öncü, T. (2000). Anasınıfı (6 yaş) düzeyindeki çocukların şekilsel yaratıcılıklarının cinsiyet değişkeni açısından karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 40(1-2), 25-34. http://www.dtcfdergisi.ankara.edu.tr/index.php/dtcf/article/view/1642/1417
  • Özbey, Ç. (2004). Çocuk sorunlarına yapıcı çözümler. İnkılap.
  • Özden, Y. (2000). Öğrenme ve öğretme. Pegem.
  • Pala, M. (1999). Çocuk yuvalarında ve aileleriyle birlikte yaşayan 7-11 yaş grubu çocuklarda yaratıcılığın incelenmesi [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Phelan, S. & Young, A. M. (2003). Understanding creativity in the workplace: An examination of individual styles and training in relation to creative confidence and creative self-leadership. Journal of Creative Behavior, 37(4), 266-281. https://doi.org/10.1002/j.2162-6057.2003.tb00994.x
  • Polat, Ö. & Akşin, E. (2015). A study of the relationship between self-concept and primary school readiness in 60- 72 month-old children and the analysis of their primary school readiness and self concept according to some variables. European Journal of Research on Education, 3(2), 14-21. Ö Polat, E Akşin - European Journal of Research on …, 2015 - pdfs.semanticscholar.org
  • Ramazan, O. & Ural, O. (2007). Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. S. Özdemir, H. Bacanlı & M. Sözer (Ed.), Türkiye’de okul öncesi eğitim ve ilköğretim sistemi temel sorunlar ve çözüm önerileri içinde (s.11-61). Türk Eğitim Derneği.
  • Robinson, K. (2001). Yaratıcılık, aklın sınırlarını aşmak. (N. Geyran Koldaş, Çev.), Kitap.
  • Sakız, G. (2013). Başarıda anahtar kelime: öz-yeterlik. Eğitim Fakültesi Dergisi 26(1), 185-209. https://dergipark.org.tr/en/pub/uefad/issue/16697/173576
  • Sampathirao, P. (2016). Self and interpersonal comminication. The International Journal of Indian Psycholgy, 3(3), 73-85. oaji.net/articles/2016/1170-1463651532.pdf
  • Schoonover, P.F., Selby, E.C. & Trefnger, D. J. (2012). Creativity in the person: Contemporary perspectives. Learning Lanscapes, 6(1), 409-419. https://doi.org/10.36510/learnland.v6i1.594
  • Senemoğlu, N. (2005), Gelişim öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (12. Baskı). Gazi.
  • Senemoğlu, N. (2010). Gelisim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya. Pegem Akademi.
  • Sezgin, E. (2004). Okul öncesi eğitimine devam eden 5-6 yaş çocukların yaratıcı düşüncelerine çeşitli değişkenlerin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Sexton, R. J. (1984). Perspectives on the development of the economic theory of co-operatives. The University of Kansas.
  • Sıdar, R. (2011). Bilim sanat merkezlerinde okuyan öğrencilerin yaratıcılıklarının problem çözme becerilerine etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Niğde Üniversitesi.
  • Smith, D. E. & Tegano, D. W. (1992). Relationship of scores on two personality measures: Creativity and self-image. Psychological Reports, 71(1), 43–49. https://doi.org/10.2466/pr0.1992.71.1.43
  • Stajkovic, A. D. & Luthans, F. (1998). Social cognitive theory and self-efficacy: Going beyond traditional motivational and behavioral approaches. Organizational Dynamics, 26(4), 62-76. https://doi.org/10.1016/S0090-2616(98)90006-7
  • Sternberg, R. J. (2003). The development of creavity as a decision-making process. In R. K. Sawyer (Ed.), Creavity and Development (pp. 91-134). Oxford University.
  • Sternberg, R. J. & Williams, W. M. (1996). How to develop student creativity. ASCD.
  • Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce. Evrim.
  • Sweetman, D., Luthans, F., Avey, J. B. & Luthans, B. C. (2011). Relationship between positive psychological capital and creative performance. Canadian Journal of Administrative Sciences, 28(1), 4-13. https://doi.org/10.1002/cjas.175
  • Thatcher, S.M.B. & Brown, S.A. (2010). Individual creativity in teams: The importance of comminication media mix. Decision Support Systems, 49(3), 290-300. https://doi.org/10.1016/j.dss.2010.03.004
  • Torrance, E. P. (1962). Guiding creative talent. Prentice Hall, Inc.
  • Torrance, E. P. (1981). Thinking creatively in action and movement. Scholastic Testing Service.
  • Üstündağ, T. (2014). Yaratıcılığa yolculuk. Pegem.
  • Wallace, B. (1986). Creativity: Some definitions: The creative personality; the creative process; the creative classroom. Gifted Education International, 4(2), 68-73. https://doi.org/10.1177/026142948600400202
  • Wang, Y. & Wang, L. (2016). Self-construal and creativity: The moderator effect of self-esteem. Personality and Individual Differences, 99, 184-189. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.086
  • Yavuzer, H. (2006). Çocuk eğitimi el kitabı. Remzi.
  • Yolcu, E. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Nobel.
  • Yorulmaz, Z. (2017). Okul öncesi öğrencilerinin benlik algılarının ve sosyal uyumlarının bazı değişkenlere göre incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Yuvacı, Z. (2017). Okul öncesi eğitim alan 6 yaş çocuklarının yaratıcılık düzeylerinin öğretmenlerinin ve sınıf ortamlarının yaratıcılıklarına göre incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Zembat R., Kuruturaşlı, N., Güven, G., Sezer, T., Akşin Yavuz, E., Yılmaz, E. & Bayındır, D. (2016). Validity and reliability of the demoulin self concept developmental scale for the 36-72 month old children. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 143-158. https://doi.org/10.11114/jets.v4i2.1156
Toplam 109 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yıldız Güven 0000-0002-5120-7381

Esra Doğanay Koç 0000-0002-7157-6790

Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2020
Gönderilme Tarihi 28 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Güven, Y., & Doğanay Koç, E. (2020). OKUL ÖNCESİ DÖNEMDEKİ ÇOCUKLARIN YARATICILIK DÜZEYLERİ İLE BENLİK ALGILARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 1391-1406. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-584103