Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Sürecinde İlkokuma ve Yazma Öğretimi Deneyimleri

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 1026 - 1040, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1096803

Öz

Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin Covid-19 döneminde uzaktan eğitim yoluyla ilkokuma ve yazma öğretimine yönelik görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırma pandemi dönemindeki uzaktan eğitim yaşantılarını içermesi ve sınıf öğretmenlerinin ilkokuma ve yazma öğretiminin uzaktan eğitim sürecinde uygulanabilirliği hakkındaki görüşlerini belirlemeyi amaçladığı için olgubilim (fenomonoloji) desenindedir. Çalışma grubu ölçüt örneklem metodu kullanarak belirlenmiş 10 (6 erkek, 4 kadın) sınıf öğretmeninden oluşmaktadır. İlkokuma ve yazma öğretiminin online verildikten sonra yüzyüze eğitime geçilmiş ve bu çalışmanın verileri o dönemde yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla toplanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgularda sınıf öğretmenlerinin ilkokuma ve yazma öğretimini uzaktan eğitim yerine yüzyüze eğitimle vermeyi tercih ettikleri görülmüştür. Ayrıca yüzyüze eğitimin daha fazla yararı olduğunu belirtmişlerdir. Öğretmenlerin online eğitimlerde karşılaştıkları en büyük sorun dikte çalışmalarında yaşanan zorluklar olmuştur. Birçok öğretmen yazma çalışmalarında öğrencilerin eksikleri olduğunu ifade etmiştir. Eğitim ve Bilişim Ağındaki okuma ve yazma içerikleri hakkında olumlu görüşler olduğu gibi olumsuz görüşler de belirtilmiştir. Öğretmenlerin görüşlerinden en çarpıcı bulgulardan biri aile katılımına bu tür süreçlerde daha fazla ihtiyaç duyulduğudur. Online eğitim platformunda yaşanan en büyük sorun internetin eksilmesi olarak açıklanmıştır. Ayrıca içeriklerin ilkokul öğrencisi yaş grubuna uygun olmadığını düşünen öğretmenler de olmuştur. Karşılaştıkları sorunlarla ilgili çözüm önerilerinde öğretmenler internet altyapısının güçlendirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Sonuç olarak bu çalışma online eğitimle sürdürülen ilkokuma ve yazma öğretimine sınıf öğretmenlerinin gözünden bakması ve güncel durumu özetlemesi açısından önemlidir. Sınıf öğretmenlerine olası yeni bir uzaktan eğitim süreci olması durumunda ilkokuma ve yazma öğretiminde alternatif platformlar ve internet desteği sağlanmalıdır.

Kaynakça

  • Aktürk, Y., & Taş, A. M. (2011). İlk okuma-yazma öğretiminde “ses temelli cümle yöntemi”nin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Şanlıurfa/Viranşehir örneği). Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-36.
  • Akyol, H. (2020). Türkçe ilkokuma ve yazma öğretimi (20. baskı). Pegem Akademi.
  • Atik, H., & Avcı, F. (2021). Covid-19 salgın sürecinde 1. sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim uygulamaları: Eğitim teknolojileri ile ilk okuma-yazma öğretiminde karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 687-708.
  • Aytan, T. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 547-565.
  • Başar, M., & Tanış Gürbüz, H. M. (2020). İlk okuma ve yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.35233/oyea.666563
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Creswell, J. W. (2020). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE.
  • Çaykuş, E. T., & Mutlu Çaykuş, T. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Değirmenci Gündoğmuş, H. (2018). Self-efficacy of teacher candidates for teaching first reading and writing. Educational Research and Reviews, 13(6), 224-229. https://doi.org/10.5897/ERR2018.3486
  • De Souza, G. H. S., Jardim, W. S., Junior, G. L., Marques, Y. B., Lima, N. C., & Ramos, R. S. (2020). Brazilian students' expectations regarding distance learning and remote classes during the COVID-19 pandemic. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 20(4), 65-80. https://doi.org/10.12738/jestp.2020.4.005
  • Duban, N., & Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının Covid-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 357-376. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43653
  • Eğitim Bilişim Ağı. (2020). Eğitim bilişim ağı nedir? https://www.eba.gov.tr/
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Erkut, E. (2020). Higher education after Covid-19. Journal of Higher Education (Turkey), 10(2), 125–133. https://doi.org/10.2399/yod.20.002.
  • Ferah Özcan, A., & Saydam, E. N. (2021). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin Covid 19 salgın sürecinde ilk okuma yazma öğretimine yönelik algıları. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 3(2), 62-86. https://doi.org/10.47157/jietp.949255
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Güneş, F., Uysal, H., & Taç, İ. (2016). İlkokuma yazma öğretimi süreci: öğretmenim bana okuma yazmayı öğretir misin? Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(2), 23-33.
  • Hobson, T. D., & Puruhito, K. K. (2018). Going the distance: online course performance and motivation of distance learning students. Online Learning, 22(4), 129-140.
  • Karbeyaz, A., & Kurt, M. Covid-19 sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: Bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 24(84), 39-66.
  • Kargın, T., & Karataş, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin gözünden küresel salgin sürecinde uzaktan eğitim araciliğiyla ilk okuma yazma öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1264-1284.
  • Koç, E. S. (2021). İlkokul öğretim programlarının COVID-19 sonrası yaygınlaşan uzaktan eğitime uygunluğunun incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(1), 24-36.
  • Kutluca-Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 33-50
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). Milli eğitim istatistikleri. Örgün eğitim, 2019-2020. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage publications.
  • Özalkan, G. Ş. (2021). Measurement and evaluation in distance education: rethinking social sciences education during the pandemic. International Journal of Economics Administrative and Social Sciences, 4, 18-26.
  • Pala, F. K., Arslan, H., & Özdinç, F. (2017). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38.
  • Ramos-Morcillo, A. J., Leal-Costa, C., Moral-García, J. E., & Ruzafa-Martínez, M. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. International journal of environmental research and public health, 17(5519), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph17155519
  • Rizaldi, D. R., & Fatimah, Z. (2020). How the distance learning can be a solution during the Covid-19 pandemic. International Journal of Asian Education, 1(3), 117-124.
  • Sağırlı, M. (2021). Salgın sürecinde ilk okuma yazma öğretimi. Ekev Akademi Dergisi, 25(86), 385-402.
  • Şahin, A. (2010). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin ilk okuma ve yazma öğretiminde karşılaştıkları problemler. Education Sciences, 5(4), 1738-1750.
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, N., & Demirtaş, Z. (2008). Öğrenci görüşlerine dayalı sınıf öğretmenliği bölümü ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin bir öneri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 681-695.

Experiences of Classroom Teachers’ Reading and Writing Teaching in the Covid-19 Process

Yıl 2022, Cilt: 22 Sayı: 3, 1026 - 1040, 30.09.2022
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1096803

Öz

This study aims to reveal the views of classroom teachers on reading and writing teaching through distance education in the Covid-19 period. The phenomenology design was used in the study because it includes distance education experiences during the pandemic period and aims to determine the views of classroom teachers about the reading and writing teaching in the distance education process. The study group consists of 10 (6 male, 4 female) classroom teachers determined using the criterion sampling method. After the online reading and writing teaching, the data of this study were collected through semi-structured interviews when face-to-face education was started. Content analysis was used to analyze the data. In the findings obtained, it was seen that primary school teachers preferred to teach reading and writing through face-to-face education instead of distance education. They also stated that face-to-face training is more beneficial. The biggest problem faced by teachers in online training has been the difficulties experienced in dictation studies. Many teachers have stated that students have deficiencies in their writing activities. There were positive as well as negative opinions about the reading and writing contents in the Education and Information Network. One of the most striking findings from the teachers' views is that there is a greater need for family involvement in such processes. The biggest problem experienced in the online education platform was explained as the lack of internet. There were also teachers who thought that the contents were not suitable for the primary school student age group. In their suggestions for solutions to the problems they encountered, teachers stated that the internet infrastructure should be strengthened. As a result, this study is important in terms of looking at primary reading and writing teaching through online education from the perspective of classroom teachers and summarizing the current situation. In case of a possible distance education process, primary school teachers should be provided with alternative platforms and internet support in primary reading and writing teaching.

Kaynakça

  • Aktürk, Y., & Taş, A. M. (2011). İlk okuma-yazma öğretiminde “ses temelli cümle yöntemi”nin uygulanmasına ilişkin öğretmen görüşleri (Şanlıurfa/Viranşehir örneği). Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27-36.
  • Akyol, H. (2020). Türkçe ilkokuma ve yazma öğretimi (20. baskı). Pegem Akademi.
  • Atik, H., & Avcı, F. (2021). Covid-19 salgın sürecinde 1. sınıf öğretmenlerinin uzaktan eğitim uygulamaları: Eğitim teknolojileri ile ilk okuma-yazma öğretiminde karşılaştıkları zorluklar ve çözüm önerileri. Uluslararası Güncel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 7(2), 687-708.
  • Aytan, T. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının ilkokuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin tutumları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 547-565.
  • Başar, M., & Tanış Gürbüz, H. M. (2020). İlk okuma ve yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.35233/oyea.666563
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education (8th ed.). Routledge.
  • Creswell, J. W. (2020). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (3rd ed.). SAGE.
  • Çaykuş, E. T., & Mutlu Çaykuş, T. (2020). Covid-19 pandemi sürecinde çocukların psikolojik dayanıklılığını güçlendirme yolları: Ailelere, öğretmenlere ve ruh sağlığı uzmanlarına öneriler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 7(5), 95-113.
  • Değirmenci Gündoğmuş, H. (2018). Self-efficacy of teacher candidates for teaching first reading and writing. Educational Research and Reviews, 13(6), 224-229. https://doi.org/10.5897/ERR2018.3486
  • De Souza, G. H. S., Jardim, W. S., Junior, G. L., Marques, Y. B., Lima, N. C., & Ramos, R. S. (2020). Brazilian students' expectations regarding distance learning and remote classes during the COVID-19 pandemic. Kuram ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 20(4), 65-80. https://doi.org/10.12738/jestp.2020.4.005
  • Duban, N., & Şen, F. G. (2020). Sınıf öğretmeni adaylarının Covid-19 pandemi sürecine ilişkin görüşleri. Electronic Turkish Studies, 15(4), 357-376. https://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.43653
  • Eğitim Bilişim Ağı. (2020). Eğitim bilişim ağı nedir? https://www.eba.gov.tr/
  • Erbaş, Y. H. (2021). Covid-19 salgını döneminde eğitim: İlkokuma yazma öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(2), 360-380.
  • Erkut, E. (2020). Higher education after Covid-19. Journal of Higher Education (Turkey), 10(2), 125–133. https://doi.org/10.2399/yod.20.002.
  • Ferah Özcan, A., & Saydam, E. N. (2021). İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin Covid 19 salgın sürecinde ilk okuma yazma öğretimine yönelik algıları. Journal of Interdisciplinary Education: Theory and Practice, 3(2), 62-86. https://doi.org/10.47157/jietp.949255
  • Fidan, M. (2020). Covı̇d-19 belirsizliğinde eğitim: İlkokulda zorunlu uzaktan eğitime ilişkin öğretmen görüşleri. Uşak Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 24-43.
  • Güneş, F., Uysal, H., & Taç, İ. (2016). İlkokuma yazma öğretimi süreci: öğretmenim bana okuma yazmayı öğretir misin? Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 2(2), 23-33.
  • Hobson, T. D., & Puruhito, K. K. (2018). Going the distance: online course performance and motivation of distance learning students. Online Learning, 22(4), 129-140.
  • Karbeyaz, A., & Kurt, M. Covid-19 sürecinde eğitim bilişim ağı (EBA) ile ilgili öğretmen tutumları: Bir karma yöntem çalışması. Ekev Akademi Dergisi, 24(84), 39-66.
  • Kargın, T., & Karataş, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin gözünden küresel salgin sürecinde uzaktan eğitim araciliğiyla ilk okuma yazma öğretimi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 9(4), 1264-1284.
  • Koç, E. S. (2021). İlkokul öğretim programlarının COVID-19 sonrası yaygınlaşan uzaktan eğitime uygunluğunun incelenmesi. International Anatolia Academic Online Journal Social Sciences Journal, 7(1), 24-36.
  • Kutluca-Canbulat, A. N., & Yıldızbaş, F. (2014). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin 60-72 aylık çocukların okula hazır bulunuşluklarına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 33-50
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2020). Milli eğitim istatistikleri. Örgün eğitim, 2019-2020. http://sgb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2020_09/04144812_meb_istatistikleri_orgun_egitim_2019_2020.pdf
  • Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldaña, J. (2018). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage publications.
  • Özalkan, G. Ş. (2021). Measurement and evaluation in distance education: rethinking social sciences education during the pandemic. International Journal of Economics Administrative and Social Sciences, 4, 18-26.
  • Pala, F. K., Arslan, H., & Özdinç, F. (2017). Eğitim bilişim ağı web sitesinin otantik görevler ve göz izleme ile kullanılabilirliğinin incelenmesi. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2(1), 24-38.
  • Ramos-Morcillo, A. J., Leal-Costa, C., Moral-García, J. E., & Ruzafa-Martínez, M. (2020). Experiences of nursing students during the abrupt change from face-to-face to e-learning education during the first month of confinement due to COVID-19 in Spain. International journal of environmental research and public health, 17(5519), 1-15. https://doi.org/10.3390/ijerph17155519
  • Rizaldi, D. R., & Fatimah, Z. (2020). How the distance learning can be a solution during the Covid-19 pandemic. International Journal of Asian Education, 1(3), 117-124.
  • Sağırlı, M. (2021). Salgın sürecinde ilk okuma yazma öğretimi. Ekev Akademi Dergisi, 25(86), 385-402.
  • Şahin, A. (2010). Kırsal kesimde görev yapan öğretmenlerin ilk okuma ve yazma öğretiminde karşılaştıkları problemler. Education Sciences, 5(4), 1738-1750.
  • World Health Organization. (2020). Coronavirus disease (COVID-19) pandemic. https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (10. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, N., & Demirtaş, Z. (2008). Öğrenci görüşlerine dayalı sınıf öğretmenliği bölümü ilk okuma ve yazma öğretimi dersine ilişkin bir öneri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9(3), 681-695.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kayhan Bozgün 0000-0001-9239-2547

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 22 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bozgün, K. (2022). Sınıf Öğretmenlerinin Covid-19 Sürecinde İlkokuma ve Yazma Öğretimi Deneyimleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1026-1040. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2022..-1096803