Müzik Öğretmenlerinin ve Müzik Eğitimi Uzmanlarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Yeterlikleri Hakkındaki Görüşleri
Yıl 2024,
Cilt: 24 Sayı: 1, 271 - 302, 15.03.2024
Yusuf Kocakaplan
,
Salih Akkaş
Öz
Bu çalışmanın amacı, müzik öğretmenlerinin ve müzik eğitimi uzmanlarının teknolojik pedagojik alan bilgisi yeterlikleri hakkındaki görüşlerini belirlemektir. Teknolojinin eğitim öğretim sürecine entegre edilmesine bu denli vurgu yapılırken müzik öğretmenlerinin ve müzik eğitimi uzmanlarının TPAB yeterlikleri hakkındaki görüşlerinin öğrenilmesinin ve değerlendirilmesinin gerekliği görülmüştür. Çalışmaya 2022-2023 eğitim öğretim yılında Ankara’daki özel ve devlet okullarında görev yapmakta olan toplam 35 müzik öğretmeni ve Türkiye’deki çeşitli eğitim fakültelerinde öğretmen yetiştiren 32 müzik eğitimi uzmanı katılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Açık uçlu anket soruları ile toplanan veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan analiz sonucunda TPAB kategorilerine göre analiz edilen görüşler madde olarak yazıldığında, müzik öğretmenlerinin görüşlerinden toplam 22 yeterlik maddesi, müzik eğitimi uzmanlarının görüşlerinden ise toplam 55 yeterlik maddesi yazılmıştır. Verilerden analiz edilen maddeler incelendiğinde, en fazla yeterlik maddelerinin alan bilgisi ve pedagoji bilgisi kategorisinde belirtildiği görülmüştür. Teknolojik pedagojik bilgi ve teknolojik pedagojik alan bilgisi alanlarında ise diğer bilgi türlerine oranla daha az yeterlik maddesi belirtilmiştir.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK
Proje Numarası
1649B032102922
Teşekkür
Çalışmanın aktarıldığı doktora tezi, TÜBİTAK 2211-A Genel Yurt İçi Doktora Burs Programı kapsamında “1649B032102922” proje numarası ile TÜBİTAK tarafından maddi olarak desteklenmiştir. Destekleri için TÜBİTAK’a teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Afacan, Ş., & Cemil, M. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1079-1100. https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/31178/338808
- Akgül, B., & Altan Ayrancıoğlu, G. (2019). Görsel sanatlar dersinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Idil Journal of Art and Language, 8(57), 613-627. https://doi.org/10.7816/idil-08-57-08
- Akkaya, E. (2009). Matematik öğretmen adaylarının türev kavramına ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci zorlukları bağlamında incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
- Avcı, A. (2020). Müzik eğitiminin yeni yüzü “Dijital teknopedagojik müzik (DİTEM) eğitimi”. Turkish Studies-Information Technologies and Applied Sciences, 15(3), 269-288. https://doi.org/10.47844/turkishstudies.45433
- Bal, M. S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale University Journal of Education, 34, 15-32. https://doi.org/10.9779/puje468
- Balçın, M. D., & Ergün, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal geliştirme konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) öz-yeterlik ölçeği: geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 5(3), 109-122. https://doi.org/10.19128/turje.48236
- Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Journal of Education, 30(1), 15-32.
http://acikerisim.aksaray.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12451/1343
- Başkan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 16-25.
- Bauer, W. I. (2013). The acquisition of musical technological pedagogical and content knowledge. Journal of Music Teacher Education, 22(2). https://doi.org/10.1177/1057083712457881
- Bauer, W. I., & Dammers, R. J. (2016). Technology in music teacher education: A national survey. Research Perspectives in Music Education, 18(1) 2-15. https://www.researchgate.net/publication/310843115
- Cheung, A. (2013). Effects of educational technology applications on student achievement for disadvantaged students: What forty years of research tells us. Cypriot Journal of Educational Sciences. 8-¬-1, 8(1), 19-33. http://www.awer-¬-center.org/cjes/
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni (S. B. Demir, Ed.; 3. baskı). Eğiten Kitap.
- Çam, Ş. S. (2018). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi için bir mesleki gelişim programı önerisi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
- Demir, S., & Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. Elementary Education Online, 10(3), 850-860. http://ilkogretim-online.org.tr
- Direkci, B., Şimşek, B., & Ayvallı, M. (2020). Türkçe öğretmenlerine yönelik teknolojik pedagojik alan bilgisi ölçeğinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Dergisi, 56, 272-291. https://doi.org/10.21764/maeuefd.769481
- Doğru, E., & Aydin, F. (2018). Coğrafya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) hakkındaki düşünceleri ve bunu kullanma durumları. Eğitim kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, Cilt, 4(2), 88-100. https://orcid.org/0000-0003-1997-
- Earle, R. S. (2002). The integration of instructional technology into public education: Promises and challenges. Educational Technology, 42(1), 5-13.
- Erdoğan, A., & Şahin, İ. (2010). Relationship between math teacher candidates’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) and achievement levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2707-2711. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.400
- Gall, M. (2016). TPACK and music teacher education. İçinde The Routledge Companion to Music, Technology, and Education (ss. 305-318). Routledge.
- Güdek, B., & Açıksöz, F. (2018). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde müzik öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Akademik Bakış Dergisi, 65, 370-380.
- Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79. http://www.tused.org
- Hepp, P. K., Hinostroza, E. S., Laval, E. M., & Rehbein Lucio F. (2004). Technology in Schools: Education, ICT and the Knowledge Society https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=c2741de8fe5364e64cb7ce71566183024866420b
- Hunter, M. A. (2016). Innovative approaches to faculty development for technology integration: Evaluation of a three-tiered model [Doctor of Education]. Fielding Graduate University.
- International Society for Technology in Education (ISTE). (2022). International society for technology in education standards for educators. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-teachers
- Kocakaplan, Y. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının mobil cihazlardaki müzik uygulamalarını kullanım durumları [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
- Levendoğlu Öner, N. O., (2010). Teknoloji Destekli Çağdaş Müzik Eğitimi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu (pp.216-222). Burdur, Türkiye
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html
- Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
- Mutluoğlu, A., & Erdoğan, A. (2016). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 102-126. http://opusjournal.net
- Nart, S. (2016). Music software in the technology integrated music education. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(2), 78-84. http://www.cornerstoneconfessions.com
- Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006
- Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. MCB University Press, 9(5). https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
- Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1).
- Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. baskı). Anı Yayıncılık.
- Şahin, İ. (2011). Development of survey of technologıcal pedagogıcal and content knowledge (TPACK). TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1).
- Tecimer Kasap, B., (2007). Müzik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar. Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS), Ankara, Türkiye
Türk Eğitim Derneği (TED). (2009). Öğretmen yeterlikleri. https://www.ted.org.tr/wp-content/uploads/2019/04/Ogretmen_Yeterlik_Kitap_Ozet_rapor.pdf
- Üredi, L., & Ulum, H. (2020). Matematik eğitimi sürecinde sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine (TPAB) ilişkin görüşleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29 Ekim Özel Sayısı), 1-1. https://doi.org/10.26466/opus.766702
- Veal, W. R., Tippins, D. J., & Bell, J. (1999). The evolution of pedagogical content knowledge in prospective secondary physics teachers. Reports-Research. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED443719.pdf
- Yıldırım, A., & Şimşek H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.
- Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). (2018). Öğretmen yetiştirme uygulama yönergesi.
https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf
Music Teachers' and Music Education Experts' Opinions on Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) Competencies
Yıl 2024,
Cilt: 24 Sayı: 1, 271 - 302, 15.03.2024
Yusuf Kocakaplan
,
Salih Akkaş
Öz
The purpose of this study is to determine the views of music teachers and music education specialists on technological pedagogical content knowledge competences. While so much emphasis is placed on the integration of technology into the education and training process, it has been seen that it is necessary to learn and evaluate the views of music teachers and music education specialists on TPACK competencies. A total of 35 music teachers working in private and public schools in Ankara in the 2022-2023 academic year and 32 music education specialists who train teachers in various education faculties in Türkiye participated in the study. Case study design, one of the qualitative research methods, was used in the study. The data collected with open-ended questionnaire questions were analysed by descriptive analysis method. As a result of the analysis, when the opinions analysed according to TPACK categories were written as items, a total of 22 competence items were written from the opinions of music teachers and a total of 55 competence items were written from the opinions of music education experts. When the items analysed from the data were examined, it was seen that the most competence items were stated in the content knowledge and pedagogical knowledge categories. In the areas of technological pedagogical knowledge and technological pedagogical content knowledge, fewer competence items were stated compared to other knowledge types.
Proje Numarası
1649B032102922
Kaynakça
- Afacan, Ş., & Cemil, M. (2017). Müzik öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(3), 1079-1100. https://dergipark.org.tr/en/pub/aibuefd/issue/31178/338808
- Akgül, B., & Altan Ayrancıoğlu, G. (2019). Görsel sanatlar dersinde akıllı tahta kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Idil Journal of Art and Language, 8(57), 613-627. https://doi.org/10.7816/idil-08-57-08
- Akkaya, E. (2009). Matematik öğretmen adaylarının türev kavramına ilişkin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin öğrenci zorlukları bağlamında incelenmesi [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
- Avcı, A. (2020). Müzik eğitiminin yeni yüzü “Dijital teknopedagojik müzik (DİTEM) eğitimi”. Turkish Studies-Information Technologies and Applied Sciences, 15(3), 269-288. https://doi.org/10.47844/turkishstudies.45433
- Bal, M. S., & Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale University Journal of Education, 34, 15-32. https://doi.org/10.9779/puje468
- Balçın, M. D., & Ergün, A. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının materyal geliştirme konusundaki teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) öz-yeterlik ölçeği: geliştirme, güvenirlik ve geçerlik çalışması. Turkish Journal of Education, 5(3), 109-122. https://doi.org/10.19128/turje.48236
- Baran, E., & Canbazoğlu Bilici, S. (2015). Teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) üzerine alanyazın incelemesi: Türkiye örneği. Journal of Education, 30(1), 15-32.
http://acikerisim.aksaray.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12451/1343
- Başkan, G. A. (2001). Öğretmenlik mesleği ve öğretmen yetiştirmede yeniden yapılanma. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 16-25.
- Bauer, W. I. (2013). The acquisition of musical technological pedagogical and content knowledge. Journal of Music Teacher Education, 22(2). https://doi.org/10.1177/1057083712457881
- Bauer, W. I., & Dammers, R. J. (2016). Technology in music teacher education: A national survey. Research Perspectives in Music Education, 18(1) 2-15. https://www.researchgate.net/publication/310843115
- Cheung, A. (2013). Effects of educational technology applications on student achievement for disadvantaged students: What forty years of research tells us. Cypriot Journal of Educational Sciences. 8-¬-1, 8(1), 19-33. http://www.awer-¬-center.org/cjes/
- Creswell, J. W. (2017). Araştırma Deseni (S. B. Demir, Ed.; 3. baskı). Eğiten Kitap.
- Çam, Ş. S. (2018). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesi için bir mesleki gelişim programı önerisi [Doktora tezi, Gazi Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
- Demir, S., & Bozkurt, A. (2011). İlköğretim matematik öğretmenlerinin teknoloji entegrasyonundaki öğretmen yeterliklerine ilişkin görüşleri. Elementary Education Online, 10(3), 850-860. http://ilkogretim-online.org.tr
- Direkci, B., Şimşek, B., & Ayvallı, M. (2020). Türkçe öğretmenlerine yönelik teknolojik pedagojik alan bilgisi ölçeğinin geliştirilmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Dergisi, 56, 272-291. https://doi.org/10.21764/maeuefd.769481
- Doğru, E., & Aydin, F. (2018). Coğrafya öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) hakkındaki düşünceleri ve bunu kullanma durumları. Eğitim kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, Cilt, 4(2), 88-100. https://orcid.org/0000-0003-1997-
- Earle, R. S. (2002). The integration of instructional technology into public education: Promises and challenges. Educational Technology, 42(1), 5-13.
- Erdoğan, A., & Şahin, İ. (2010). Relationship between math teacher candidates’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK) and achievement levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2707-2711. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.400
- Gall, M. (2016). TPACK and music teacher education. İçinde The Routledge Companion to Music, Technology, and Education (ss. 305-318). Routledge.
- Güdek, B., & Açıksöz, F. (2018). Teknolojik pedagojik içerik bilgisi modeli çerçevesinde müzik öğretiminde teknoloji entegrasyonu. Akademik Bakış Dergisi, 65, 370-380.
- Güven, G., & Sülün, Y. (2012). Bilgisayar destekli öğretimin 8.sınıf fen ve teknoloji dersindeki akademik başarıya ve öğrencilerin derse karşı tutumlarına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 9(1), 68-79. http://www.tused.org
- Hepp, P. K., Hinostroza, E. S., Laval, E. M., & Rehbein Lucio F. (2004). Technology in Schools: Education, ICT and the Knowledge Society https://citeseerx.ist.psu.edu/document?repid=rep1&type=pdf&doi=c2741de8fe5364e64cb7ce71566183024866420b
- Hunter, M. A. (2016). Innovative approaches to faculty development for technology integration: Evaluation of a three-tiered model [Doctor of Education]. Fielding Graduate University.
- International Society for Technology in Education (ISTE). (2022). International society for technology in education standards for educators. https://www.iste.org/standards/iste-standards-for-teachers
- Kocakaplan, Y. (2018). Müzik öğretmeni adaylarının mobil cihazlardaki müzik uygulamalarını kullanım durumları [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
- Levendoğlu Öner, N. O., (2010). Teknoloji Destekli Çağdaş Müzik Eğitimi. 1924-2004 Musiki Muallim Mektebinden Günümüze Müzik Öğretmeni Yetiştirme Sempozyumu (pp.216-222). Burdur, Türkiye
Millî Eğitim Bakanlığı (MEB). (2022). Fatih Projesi. http://fatihprojesi.meb.gov.tr/about.html
- Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
- Mutluoğlu, A., & Erdoğan, A. (2016). İlköğretim matematik öğretmenlerinin öğretim stili tercihlerine göre teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(10), 102-126. http://opusjournal.net
- Nart, S. (2016). Music software in the technology integrated music education. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 15(2), 78-84. http://www.cornerstoneconfessions.com
- Niess, M. L. (2005). Preparing teachers to teach science and mathematics with technology: Developing a technology pedagogical content knowledge. Teaching and Teacher Education, 21(5), 509-523. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.006
- Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. MCB University Press, 9(5). https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf
- Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1).
- Sönmez, V., & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri (7. baskı). Anı Yayıncılık.
- Şahin, İ. (2011). Development of survey of technologıcal pedagogıcal and content knowledge (TPACK). TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(1).
- Tecimer Kasap, B., (2007). Müzik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar. Türkiye Cumhuriyeti Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Başkanlığı, 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi (ICANAS), Ankara, Türkiye
Türk Eğitim Derneği (TED). (2009). Öğretmen yeterlikleri. https://www.ted.org.tr/wp-content/uploads/2019/04/Ogretmen_Yeterlik_Kitap_Ozet_rapor.pdf
- Üredi, L., & Ulum, H. (2020). Matematik eğitimi sürecinde sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisine (TPAB) ilişkin görüşleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16(29 Ekim Özel Sayısı), 1-1. https://doi.org/10.26466/opus.766702
- Veal, W. R., Tippins, D. J., & Bell, J. (1999). The evolution of pedagogical content knowledge in prospective secondary physics teachers. Reports-Research. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED443719.pdf
- Yıldırım, A., & Şimşek H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (5. baskı). Seçkin Yayıncılık.
- Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK). (2018). Öğretmen yetiştirme uygulama yönergesi.
https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/AA_Sunus_%20Onsoz_Uygulama_Yonergesi.pdf