Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Disiplinler Arası Öğretim Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözümler: Öğretim Elemanı, Okul Yöneticisi ve Öğretmen Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 1376 - 1399, 15.09.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1407292

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen, okul yöneticisi ve öğretim elemanı görüşlerine göre ortaokul düzeyinde öğretim programlarının uygulanmasında disiplinler arası öğretim uygulamalarının kullanılmasında karşılaşılan ya da öğretim programından kaynaklı karşılaşılabilecek sorunları ve çözüm yollarını belirlemektir. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu farklı illerde görev yapan 33 ortaokul öğretmeni, 34 ortaokul okul yöneticisi ve 12 Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı öğretim üyesi oluşturmaktır. Araştırmanın verileri standartlaştırılmış açık uçlu görüşme formları aracılığıyla toplanmıştır. Katılımcı gruplara yönelik farklı soruların yer aldığı görüşme formları, araştırmanın örneklemini oluşturan öğretim elemanı, okul yöneticisi ve öğretmenlere uygulanmıştır. Standartlaştırılmış görüşme formları, görüşmeyi yapan kişinin önyargılarını ve öznelliğini önemli ölçüde azaltan bir yaklaşımdır. Bu kapsamda görüşme formları araştırmacılar tarafından hazırlanmış olup formların geçerliğini sağlamak amacıyla uzman görüşüne başvurulmuştur. Bu araştırmanın verileri yüz yüze ve e-görüşme tekniği ile toplanmıştır. Benzer sorunlar okul yöneticileri ve öğretim elemanları tarafından da ifade edilmiştir. Bu sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere, okul yöneticilerine ve program yapıcılara önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Aybek, B. (2001). Disiplinler arası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1- 7.
  • Barış, Ş. (2016). Coğrafya öğretiminde disiplinler arası yaklaşıma dayalı GEMS uygulamaları: Trabzon BİLSEM örneği [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Boyraz, C. (2015). Oyun ve fiziki etkinliklere dayalı fen eğitimi: disiplinlerarası öğretim uygulaması [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi].
  • Choi, B. C. K., & Pak, A. W. P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Clinical and Investigative Medicine, 29(6), 351-364. Erişim adresi https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17330451
  • Coşkun, S. B. (2009). İlköğretim 8. sınıf matematik dersinin disiplinler arası yaklaşımla işlenmesinin öğrencilerin matematik başarıları ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Cropley, A. (2002). Qualitative research methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Duman, B., & Aybek, B. (2003). Süreç-temelli ve disiplinlerarası öğretim yaklaşımlarının karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 1-12.
  • Ellis, A. K., & Fouts, J. T. (2001). Interdısciplinary curriculum: The research base. Music Educators Journal, 87(5), 6-22. doi: 10.2307/3399704
  • Eu Commission, 2006. Ekonomi ve finans raporu. https://economy-finance.ec.europa.eu/index_en
  • Goch, M. V. (2023). Scholarly learning of teacher-scholars engaging in ınterdisciplinary education. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 12, 67-77. https://ojed.org/jise.
  • Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (2012). Assessment and teaching of 21st century skills. Springer.
  • Gülhan, F. (2022). “Ders araştırmasına dayalı disiplinler arası etkinlik planı geliştirme”: tasarım beceri atölyeleri öğretmen eğitimi model önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1781-1804.
  • Gürkan, B. (2015). Dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinde kavramsal anlama becerilerinin geliştirilmesinde bağlamsal öğrenme yaklaşımına dayalı disiplinler arası öğretim uygulamaları: bir durum çalışması [Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi].
  • ]acobs, H.H. (1989). The growing need for interdisciplinary curriculum content. H.H. ]acobs (Ed.), Interdisciplinary eurrieulum: Design and implementation. Alexandria, VA: ASCD.
  • Kanatlı, F., & Çekici, Y. E. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinlerarası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
  • Karakuş, M., & Aslan, S. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1325-1344.
  • Karakuş, M., Turhan Türkkan, B., & Karakuş, F. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin disiplinler arası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 509-524.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). Tasarım beceri atölyesi-okul yöneticileri, öğretmenler ve öğrenciler için rehber. https://tba. meb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/04/TBA-Rehber.pdf.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Newell, W.H. (1994), Designing interdisciplinary courses, New Directions for Teaching and Learning, 58, 35-51.
  • Next Generation Science Standards (NGSS). (2023). https://www.nextgenscience.org/ 13.09.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • İktisadi İşbirliği ve Gelişme Teşkilatı (OECD). (2018). The future of education and skills: Education 2030. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Özkök, A. (2005). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı yaratıcı problem çözme öğretim programının yaratıcı problem çözme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 159-167.
  • Patton, M. Q. (1978). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Taşdemir M., & Taşdemir A. (2011). İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinler arası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 217-232.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (1986). Interdisciplinarity in general education. Division of educational. http://www.unesco.org/education/pdf/31_14.pdf. Erişim tarihi: 14.09.2023.
  • Ürey, M., Çepni, S., & Kaymakcı, S. (2015). Fen Temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-29.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 1(25), 1-22.
  • Yıkmış, M. S. (2020). Nitel araştirmalarda e-görüşme tekniği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 183-197.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 89-94.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9.baskı). Seçkin yayıncılık.
  • Yıldız, D., Özkaral, T., & Yavuz, M. (2017). Türkçe – Teknoloji – Sanat- Sosyal Bilgiler (2t2s): bütünleşik öğrenme uygulaması. Journal of Education and Future, 12, 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jef/issue/30777/332810.

Problems Encountered in Interdisciplinary Teaching Practices and Their Solutions: Opinions of Faculty Members, School Administrators and Teachers

Yıl 2024, Cilt: 24 Sayı: 3, 1376 - 1399, 15.09.2024
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1407292

Öz

The study aims to identify the problems encountered in the implementation process of interdisciplinary curriculum and their solutions. In the current research, case study design, which is one of the qualitative research methods, was employed. The sample of this research consists of 33 secondary school teachers, 34 secondary school administrators and 12 faculty members of the department of curriculum and instruction working in different provinces. In this research, three different standardized interview forms were prepared for faculty members, school administrators and teachers. Standardized interview forms are an approach that significantly reduces interviewer bias and subjectivity. The interview forms were prepared by the researchers, and expert opinion was sought to ensure the validity of the forms. The data of this research were collected using face-to-face and e-interview techniques. It was revealed that there are problems in interdisciplinary teaching practices that teachers personally encounter in the classroom environment, that school administrators reach due to the notifications from teachers, and that faculty members observe in terms of teaching programs. Although the problems were similar, it was determined that there were differences regarding the reasons for the problems mostly expressed by the three stakeholders.

Kaynakça

  • Aybek, B. (2001). Disiplinler arası (bütünleştirilmiş) öğretim yaklaşımı. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3, 1- 7.
  • Barış, Ş. (2016). Coğrafya öğretiminde disiplinler arası yaklaşıma dayalı GEMS uygulamaları: Trabzon BİLSEM örneği [Yüksek lisans tezi]. Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Boyraz, C. (2015). Oyun ve fiziki etkinliklere dayalı fen eğitimi: disiplinlerarası öğretim uygulaması [Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi].
  • Choi, B. C. K., & Pak, A. W. P. (2006). Multidisciplinarity, interdisciplinarity and transdisciplinarity in health research, services, education and policy: 1. Definitions, objectives, and evidence of effectiveness. Clinical and Investigative Medicine, 29(6), 351-364. Erişim adresi https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17330451
  • Coşkun, S. B. (2009). İlköğretim 8. sınıf matematik dersinin disiplinler arası yaklaşımla işlenmesinin öğrencilerin matematik başarıları ve eleştirel düşünme eğilimleri üzerindeki etkisinin incelenmesi [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Cropley, A. (2002). Qualitative research methods: An introduction for students of psychology and education. University of Latvia: Zinatne.
  • Duman, B., & Aybek, B. (2003). Süreç-temelli ve disiplinlerarası öğretim yaklaşımlarının karşılaştırılması. Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (11), 1-12.
  • Ellis, A. K., & Fouts, J. T. (2001). Interdısciplinary curriculum: The research base. Music Educators Journal, 87(5), 6-22. doi: 10.2307/3399704
  • Eu Commission, 2006. Ekonomi ve finans raporu. https://economy-finance.ec.europa.eu/index_en
  • Goch, M. V. (2023). Scholarly learning of teacher-scholars engaging in ınterdisciplinary education. Journal of Interdisciplinary Studies in Education, 12, 67-77. https://ojed.org/jise.
  • Griffin, P., McGaw, B., & Care, E. (2012). Assessment and teaching of 21st century skills. Springer.
  • Gülhan, F. (2022). “Ders araştırmasına dayalı disiplinler arası etkinlik planı geliştirme”: tasarım beceri atölyeleri öğretmen eğitimi model önerisi. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1781-1804.
  • Gürkan, B. (2015). Dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinde kavramsal anlama becerilerinin geliştirilmesinde bağlamsal öğrenme yaklaşımına dayalı disiplinler arası öğretim uygulamaları: bir durum çalışması [Doktora tezi, Çukurova Üniversitesi].
  • ]acobs, H.H. (1989). The growing need for interdisciplinary curriculum content. H.H. ]acobs (Ed.), Interdisciplinary eurrieulum: Design and implementation. Alexandria, VA: ASCD.
  • Kanatlı, F., & Çekici, Y. E. (2013). Türkçe öğretiminde disiplinlerarası olanaklar. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 223-234.
  • Karakuş, M., & Aslan, S. (2016). İlkokulda disiplinlerarası öğretime yönelik mevcut durumun incelenmesi. İlköğretim Online, 15(4), 1325-1344.
  • Karakuş, M., Turhan Türkkan, B., & Karakuş, F. (2017). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmenlerinin disiplinler arası yaklaşıma yönelik görüşlerinin belirlenmesi. İlköğretim Online, 16(2), 509-524.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2021). Tasarım beceri atölyesi-okul yöneticileri, öğretmenler ve öğrenciler için rehber. https://tba. meb.gov.tr/wp-content/uploads/2021/04/TBA-Rehber.pdf.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Newell, W.H. (1994), Designing interdisciplinary courses, New Directions for Teaching and Learning, 58, 35-51.
  • Next Generation Science Standards (NGSS). (2023). https://www.nextgenscience.org/ 13.09.2023 tarihinde erişilmiştir.
  • İktisadi İşbirliği ve Gelişme Teşkilatı (OECD). (2018). The future of education and skills: Education 2030. https://www.oecd.org/education/2030/E2030%20Position%20Paper%20(05.04.2018).pdf
  • Özhamamcı, T. (2013). İlkokul ve ortaokul öğretim programlarındaki disiplinlerarası öğretim uygulamalarına yönelik öğretmen görüşleri [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi].
  • Özkök, A. (2005). Disiplinlerarası yaklaşıma dayalı yaratıcı problem çözme öğretim programının yaratıcı problem çözme becerisine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 159-167.
  • Patton, M. Q. (1978). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
  • Taşdemir M., & Taşdemir A. (2011). İlköğretim müfredatındaki fen ve dil temelli derslerin disiplinler arası yaklaşımla incelenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(1), 217-232.
  • United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (1986). Interdisciplinarity in general education. Division of educational. http://www.unesco.org/education/pdf/31_14.pdf. Erişim tarihi: 14.09.2023.
  • Ürey, M., Çepni, S., & Kaymakcı, S. (2015). Fen Temelli ve disiplinlerarası okul bahçesi programının bazı sosyal bilgiler öğretim programı kazanımları üzerine etkisinin değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 7-29.
  • Yarımca, Ö. (2011). Disiplinler Arası Yaklaşıma Dayalı Bir Durum Çalışması. Akademik Bakış Dergisi, 1(25), 1-22.
  • Yıkmış, M. S. (2020). Nitel araştirmalarda e-görüşme tekniği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 183-197.
  • Yıldırım, A. (1996). Disiplinlerarası öğretim kavramı ve programlar açısından doğurduğu sonuçlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(12), 89-94.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Genişletilmiş 9.baskı). Seçkin yayıncılık.
  • Yıldız, D., Özkaral, T., & Yavuz, M. (2017). Türkçe – Teknoloji – Sanat- Sosyal Bilgiler (2t2s): bütünleşik öğrenme uygulaması. Journal of Education and Future, 12, 1-17. https://dergipark.org.tr/tr/pub/jef/issue/30777/332810.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Kandırmaz 0000-0002-6931-7837

Pelin Üredi 0000-0003-1795-1323

Erken Görünüm Tarihi 3 Eylül 2024
Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2024
Gönderilme Tarihi 20 Aralık 2023
Kabul Tarihi 3 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 24 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kandırmaz, M., & Üredi, P. (2024). Disiplinler Arası Öğretim Uygulamalarında Karşılaşılan Sorunlar ve Çözümler: Öğretim Elemanı, Okul Yöneticisi ve Öğretmen Görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 1376-1399. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2024..-1407292