This research aims to examine physical education and sports teachers' curriculum awareness and 21st-century teaching skills. The research used single and relational survey designs aligned with the quantitative research method. A total of 216 physical education and sports teachers, 91 female and 125 male, working at secondary and high school levels in the province and district centres of Mardin, participated in the research. Mann Whitney U test, Kruskal Wallis H test, and Spearman-Brown correlation coefficient statistics were used in data analysis. As a result of the research, it was concluded that physical education and sports teachers' psychomotor awareness, cognitive awareness, and affective awareness, which were sub-dimensions of curriculum awareness, were high. In the sub-dimensions of teachers' curriculum awareness, no significant difference was found according to gender, educational status, graduate faculty, and the educational level they served. It was concluded that physical education and sports teachers had high levels of 21st-century teacher skills in general and sub-dimensions of 21st-century teaching skills. No significant difference was found in the teachers' 21st-century teacher skills scale and sub-dimensions according to professional seniority, educational status, and the educational level they served. A significant difference was detected in favour of female teachers according to the gender variable in the productive skills dimension, one of the sub-dimensions of 21st-century teaching skills. In the affirmative skills sub-dimension, according to the field of graduation variable, a significant difference was found between the physical education and sports department and the coaching department in favour of physical education and sports teaching graduates. A moderate and positive relationship was found between physical education and sports teachers' curriculum awareness sub-dimensions and 21st-century teacher skills.
Physical education Teacher Curriculum 21st century skills Awareness
Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21.yüzyıl öğreten becerilerini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi doğrultusunda tekil tarama ve ilişkisel tarama desenleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmaya Mardin ili ve ilçe merkezlerinde ortaokul ve lise kademelerinde görev yapmakta olan 91 kadın ve 125 erkek olmak üzere toplam 216 beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Veri analizinde nonparametrik testlerden Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi ve Spearman Brown Korelasyon katsayısı istatistikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları alt boyutlarından psikomotor farkındalık, bilişsel farkındalık ve duyuşsal farkındalıklarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin öğretim programı farkındalıkları alt boyutlarında cinsiyet, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte, görev yaptıkları kademe değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri genelinde ve alt boyutlarında 21. yüzyıl öğreten becerileri düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ölçeği genelinde ve alt boyutlarında mesleki kıdem, eğitim durumu ve görev yaptıkları kademe değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. 21. yüzyıl öğreten becerileri alt boyutlarından üretimsel beceriler boyutunda cinsiyet değişkenine göre kadın öğretmenler lehine, onamacı beceriler alt boyutunda mezun olunan bölüm değişkenine göre beden eğitimi ve spor bölümü ile antrenörlük bölümü arasında beden eğitimi ve spor öğretmenliği mezunları lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları alt boyutları ile 21. yüzyıl öğreten becerileri arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir.
Beden eğitimi Öğretmen Öğretim programı 21.yüzyıl becerileri Farkındalık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitimde Program Değerlendirme, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3 |