Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Relationship Between Physical Education Teachers' Curriculum Awareness and 21st-Century Teaching Skills

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 3, 1787 - 1808, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1570911

Öz

This research aims to examine physical education and sports teachers' curriculum awareness and 21st-century teaching skills. The research used single and relational survey designs aligned with the quantitative research method. A total of 216 physical education and sports teachers, 91 female and 125 male, working at secondary and high school levels in the province and district centres of Mardin, participated in the research. Mann Whitney U test, Kruskal Wallis H test, and Spearman-Brown correlation coefficient statistics were used in data analysis. As a result of the research, it was concluded that physical education and sports teachers' psychomotor awareness, cognitive awareness, and affective awareness, which were sub-dimensions of curriculum awareness, were high. In the sub-dimensions of teachers' curriculum awareness, no significant difference was found according to gender, educational status, graduate faculty, and the educational level they served. It was concluded that physical education and sports teachers had high levels of 21st-century teacher skills in general and sub-dimensions of 21st-century teaching skills. No significant difference was found in the teachers' 21st-century teacher skills scale and sub-dimensions according to professional seniority, educational status, and the educational level they served. A significant difference was detected in favour of female teachers according to the gender variable in the productive skills dimension, one of the sub-dimensions of 21st-century teaching skills. In the affirmative skills sub-dimension, according to the field of graduation variable, a significant difference was found between the physical education and sports department and the coaching department in favour of physical education and sports teaching graduates. A moderate and positive relationship was found between physical education and sports teachers' curriculum awareness sub-dimensions and 21st-century teacher skills.

Kaynakça

  • Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum Development: Teacher Involment in Curriculum Development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106-107.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen Adaylarına Yönelik 21. Yüzyıl Beceri Yeterlilik Algıları Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Ateşoğlu, S. K. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Atlı, K., Kara, Ö. ve Mirzeoğlu, A. D. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Program Okuryazarlık Düzeylerine Yönelik Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 281-299.
  • Aydemir, H., Karalı, Y. ve Coşanay, G. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Öğreten ve Öğrenen Becerilerinin İncelenmesi. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(4), 1199-1214. https://doi.org/10.47994/usbad.824081
  • Aygün, C. (2023). Ortaöğretim öğretmenlerinin öğretim programı ve öğretimi planlamaya yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Bal, P. (2008). Yeni İlköğretim Matematik Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Başar, S. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik öz yeterlik inançları, 21. YY beceriler ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Belet-Boyacı, Ş. ve Güner-Özer, M. (2019). Öğrenmenin Geleceği: 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifiyle Türkçe Dersi Öğretim Programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708-738. https://doi.org/10.18039/ajesi.578170
  • Boholano, H. B. (2017). Smart Social Networking: 21st Century Teaching and Learning Skills. Research in Pedagog, 7(1), 21-29. https://doi.org/10.17810/2015.45
  • Brun, M. ve Hinostroza, J. E. (2014). Learning to become a teacher in the 21st century: ICT integration in initial teacher education in Chile. Journal of Educational Technology ve Society, 17(3), 222-238. https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.3.222
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Desen, SPSS Uyguamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası Çerçevelere Göre 21.Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Sisteminde Kazandırılması. İnsan ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286
  • Clark, D. D. (2008). A Study of West Virginia Teachers: Using 21st Century Tools to Teach in A 21st Century Context. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marshall University, West Virginia.
  • Coşanay, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Çağlayan, G. N. ve Ağgön, E. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel Felsefi ve Genel Amaçlarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Anatolia Sport Research, 2(2), 26-32.
  • Çiftçi, S., Sağlam, A. ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734. https://doi.org/10.29000/rumelide.995863
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Çilenti, K. (1997). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Demir, E. ve Köse, M. (2016). Öğretmenlerin Rol modelliği Hakkında Öğretmen Görüşleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi (53), 38-57.
  • Demir, E. ve Toraman, Ç. (2021). Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlık Düzeyleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1516-1528. https://doi.org/10.24315/tred.858813
  • Erdoğan, D. ve Eker, C. (2020). Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. yy Becerileri ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 8(1), 118-147.
  • Erman, M. (2016). Öğretmenlerin öğretim programına ilişkin farkındalıklarının ve programdan yararlanma durumlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Erten, P. (2020). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlilik Algıları ve Bu Becerilerin Kaldırılmasına Yönelik Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64.
  • Erten, P. (2022). Meslek Liselerinin 21. yy. Öğrenen ve Öğreten Becerileri Kapsamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 47, 261-291.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: The McGraw-Hill Companies.
  • Garba, S., Byabazaire, Y. ve Butshami, A. H. (2015). Toward the Use of 21 st Century Teaching-Learning Approaches: The Trend of Development in Malaysian Schools Within the Context of Asia Pacific. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(4), 72-79.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. D. (2019). Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı ile Çağdaş Türk Lehçeleri Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algıları. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163- 185.
  • Güler, Y. (2019). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlilik algıları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güllü, M., Güllü, E. ve Güllü, A. (2009). İlköğretimde Çalışan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşıma ve Beden Eğitimi Dersi Yeni Öğretim Programına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (3), 207-219.
  • Gülpek, U. (2020). Beden eğitim ve spor öğretmenlerinin ve öğretmen adalarının program okuryazarlık ve beden eğitimi öğretim yeterliliği düzeylerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Gümüş, A. (2019). Geleceğin eğitiminde yeni öğretmen becerileri (Analiz Raporu:2019/04). İstanbul İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı, 1-23.
  • Güngör, A. D. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi derslerinde kullandıkları pekiştireçlere ilişkin tutumlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B. (2018). İlköğretim Öğretmenlerinin Yeterliliklerinin 21. Yüzyıl Becerileri Işığında İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (71), 543-560.
  • Harris, J. B., Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2009). Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types: Curriculum-based Technology Integratio. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 393-416. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782536
  • İncik Yalçın, E. (2020). Öğretmenlerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1009-1112. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • İz-Bölükoğlu, H. (2002). Bilgi Çağında Eğitim Fakültelerinde Resim-İş Eğitiminin Genel Bir Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 247-259.
  • Kale, E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21.yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel.
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. Becerilerinden Robotik ve Kodlama Eğitiminin Türkiye ve Dünyadaki Yeri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729.
  • Kıyasoğlu, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Koç, Y. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin demokratik tutumlarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kozikoğlu, İ. ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290.
  • Louis, R. C. (2012). A Case Study Explorıng Technology Integratıon and Incorporatıon of 21st Century Skılls ın Elementary Classrooms. (Yayımlanmamış doktora tezi). College of Professional Studies Northeastern University X, Boston.
  • Mavioğlu, Ç. (2013). İlköğretim ikinci kademe beden eğitimi ve spor dersi uygulamalarının yapılandırmacı yaklaşma göre gerçekleştirme düzeylerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre belirlenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstirüsü, Kütahya.
  • MEB. (2001). 21. Yüzyıla Girerken Türk Eğitim Sisteminin İhtiyaç Duyduğu Çağdaş Öğretmen Profili. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara: https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERLYKLERi_onaylanan.pdf.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf Erişim Tarihi: 06.04.2023.
  • MEB. (2022). Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı. Ankara: MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Nuhoğlu, H. ve Seçkin, G. G. (2021). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten-Öğrenen Becerileri ile Bilişim Teknolojisi Kullanım Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1358-1388.
  • Orhan-Göksün, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21.yy öğrenen becerileri ve 21. YY. öğreten becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Orhan-Göksün, D. ve Kurt, A. A. (2017). Öğretmen Adaylarının 21. yy. Öğrenen Becerileri Kullanımları ve 21. yy. Öğreten Becerileri Kullanımları Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130.
  • Örer, M. M. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğretim programına ilişkin farkındalıklarının ve programlardan yararlanma durumlarının incelenmesi: Çankaya örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, M. (2023). Meslek dersi öğretmenlerinin 21.yüzyıl öğreten becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Pektaş, Ö. (2021). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Sayın, A. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uyguladıkları öğretim programına yönelik farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Schleicher, A. (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century: lessons from around the world. OECD Publishing. 03.04.2023 tarihinde https://www.oecd.org/site/eduistp2012/49850576.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Şengel, S. (2022). 21. yy. öğreten becerileri yüksek ve düşük sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme öğretme süreçlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Şirinkan, A. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmenlerin İlköğretim Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı ve Planlarına İlişkin Algıları. İlköğretim Online, 10(1), 144-159.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programını Kabullenmeye ve Uygulamaya Yönelik Öğretmen Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Tunagür, M. ve Aydın, E. (2021). Türkçe Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerini Kullanım Yeterlilikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. https://doi.org/10.30703/cije.877013
  • Tuncer, M. (2020). Nicel Araştırma Desenleri. B. Oral ve A. Çoban içinde, Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s. 204-228). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. Yüzyılda Eğitim Programının Felsefi Boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • Türkoğlu, Ç. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı hakkındaki farkındalık durumlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyar, A. ve Çiçek, B. (2021). Farklı Branşlardaki Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi (9), 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Yaman, E. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.YY. öğrenen becerileri ile eğitim teknolojilerine yönelik öz-yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldız, E. (2012). İlk ve orta öğretimde görev yapan beden eğimi ve spor öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor derslerinde kullandıkları öğretim yöntemleri ve karşılaştıkları sorunların incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Yıldız, E. ve Kangalgil, M. (2014). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlilikleri ve Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 5(1), 61-76.
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yurtbakan, E. ve Cerrah-Özsevgeç, L. (2019). Kılavuz Kitapların Gerekliliği Hakkında Sınıf Öğretmenlerin Görüşleri. Milli Eğitim, 48(222), 127-147.

Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Öğretim Programı Farkındalıkları ile 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişki

Yıl 2025, Cilt: 25 Sayı: 3, 1787 - 1808, 15.09.2025
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1570911

Öz

Bu araştırmanın amacı, beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları ile 21.yüzyıl öğreten becerilerini incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemi doğrultusunda tekil tarama ve ilişkisel tarama desenleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmaya Mardin ili ve ilçe merkezlerinde ortaokul ve lise kademelerinde görev yapmakta olan 91 kadın ve 125 erkek olmak üzere toplam 216 beden eğitimi öğretmeni katılmıştır. Veri analizinde nonparametrik testlerden Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis H testi ve Spearman Brown Korelasyon katsayısı istatistikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları alt boyutlarından psikomotor farkındalık, bilişsel farkındalık ve duyuşsal farkındalıklarının yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin öğretim programı farkındalıkları alt boyutlarında cinsiyet, mesleki kıdem, mezun olunan fakülte, görev yaptıkları kademe değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri genelinde ve alt boyutlarında 21. yüzyıl öğreten becerileri düzeylerinin yüksek olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin 21. yüzyıl öğreten becerileri ölçeği genelinde ve alt boyutlarında mesleki kıdem, eğitim durumu ve görev yaptıkları kademe değişkenlerine göre anlamlı farklılık tespit edilmemiştir. 21. yüzyıl öğreten becerileri alt boyutlarından üretimsel beceriler boyutunda cinsiyet değişkenine göre kadın öğretmenler lehine, onamacı beceriler alt boyutunda mezun olunan bölüm değişkenine göre beden eğitimi ve spor bölümü ile antrenörlük bölümü arasında beden eğitimi ve spor öğretmenliği mezunları lehine anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Beden eğitimi öğretmenlerinin öğretim programı farkındalıkları alt boyutları ile 21. yüzyıl öğreten becerileri arasında orta düzeyde ve pozitif yönlü ilişki tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Alsubaie, M. A. (2016). Curriculum Development: Teacher Involment in Curriculum Development. Journal of Education and Practice, 7(9), 106-107.
  • Anagün, Ş. S., Atalay, N., Kılıç, Z. ve Yaşar, S. (2016). Öğretmen Adaylarına Yönelik 21. Yüzyıl Beceri Yeterlilik Algıları Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(40), 160-175.
  • Arslan, M. (2007). Eğitimde Yapılandırmacı Yaklaşımlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 40(1), 41-61.
  • Ateşoğlu, S. K. (2022). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Atlı, K., Kara, Ö. ve Mirzeoğlu, A. D. (2021). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Program Okuryazarlık Düzeylerine Yönelik Algılarının Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(2), 281-299.
  • Aydemir, H., Karalı, Y. ve Coşanay, G. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Öğreten ve Öğrenen Becerilerinin İncelenmesi. USBAD Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, 2(4), 1199-1214. https://doi.org/10.47994/usbad.824081
  • Aygün, C. (2023). Ortaöğretim öğretmenlerinin öğretim programı ve öğretimi planlamaya yönelik farkındalıklarının değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Bal, P. (2008). Yeni İlköğretim Matematik Öğretim Programının Öğretmen Görüşleri Açısından Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Başar, S. (2018). Fen bilimleri öğretmen adaylarının fende matematiğin kullanımına yönelik öz yeterlik inançları, 21. YY beceriler ve aralarındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Belet-Boyacı, Ş. ve Güner-Özer, M. (2019). Öğrenmenin Geleceği: 21. Yüzyıl Becerileri Perspektifiyle Türkçe Dersi Öğretim Programları. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(2), 708-738. https://doi.org/10.18039/ajesi.578170
  • Boholano, H. B. (2017). Smart Social Networking: 21st Century Teaching and Learning Skills. Research in Pedagog, 7(1), 21-29. https://doi.org/10.17810/2015.45
  • Brun, M. ve Hinostroza, J. E. (2014). Learning to become a teacher in the 21st century: ICT integration in initial teacher education in Chile. Journal of Educational Technology ve Society, 17(3), 222-238. https://www.jstor.org/stable/jeductechsoci.17.3.222
  • Büyüköztürk, Ş. (2020). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Desen, SPSS Uyguamaları ve Yorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cansoy, R. (2018). Uluslararası Çerçevelere Göre 21.Yüzyıl Becerileri ve Eğitim Sisteminde Kazandırılması. İnsan ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(4), 3112-3134. https://doi.org/10.15869/itobiad.494286
  • Clark, D. D. (2008). A Study of West Virginia Teachers: Using 21st Century Tools to Teach in A 21st Century Context. (Yayınlanmamış doktora tezi). Marshall University, West Virginia.
  • Coşanay, G. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Malatya.
  • Çağlayan, G. N. ve Ağgön, E. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programının Temel Felsefi ve Genel Amaçlarına Yönelik Öğretmen Görüşleri. Anatolia Sport Research, 2(2), 26-32.
  • Çiftçi, S., Sağlam, A. ve Yayla, A. (2021). 21. yüzyıl becerileri bağlamında öğrenci, öğretmen ve eğitim ortamları. Rumelide Dil ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, (24), 718-734. https://doi.org/10.29000/rumelide.995863
  • Çiğilli, E. (2020). Sınıf öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Çilenti, K. (1997). Eğitim Teknolojisi ve Öğretim. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Demir, E. ve Köse, M. (2016). Öğretmenlerin Rol modelliği Hakkında Öğretmen Görüşleri. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi (53), 38-57.
  • Demir, E. ve Toraman, Ç. (2021). Öğretmenlerin Eğitim Programı Okuryazarlık Düzeyleri. Trakya Eğitim Dergisi, 11(3), 1516-1528. https://doi.org/10.24315/tred.858813
  • Erdoğan, D. ve Eker, C. (2020). Türkçe Öğretmen Adaylarının 21. yy Becerileri ile Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Karaelmas Journal of Educational Sciences, 8(1), 118-147.
  • Erman, M. (2016). Öğretmenlerin öğretim programına ilişkin farkındalıklarının ve programdan yararlanma durumlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Kırıkkale Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Erten, P. (2020). Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlilik Algıları ve Bu Becerilerin Kaldırılmasına Yönelik Görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(227), 33-64.
  • Erten, P. (2022). Meslek Liselerinin 21. yy. Öğrenen ve Öğreten Becerileri Kapsamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim, 47, 261-291.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: The McGraw-Hill Companies.
  • Garba, S., Byabazaire, Y. ve Butshami, A. H. (2015). Toward the Use of 21 st Century Teaching-Learning Approaches: The Trend of Development in Malaysian Schools Within the Context of Asia Pacific. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 10(4), 72-79.
  • Gömleksiz, M. N., Sinan, A. T. ve Doğan, F. D. (2019). Türkçe, Türk Dili ve Edebiyatı ile Çağdaş Türk Lehçeleri Öğretmen Adaylarının 21. Yüzyıl Becerileri Yeterlik Algıları. AVRASYA Uluslararası Araştırmalar Dergisi, 7(19), 163- 185.
  • Güler, Y. (2019). Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin 21. yüzyıl becerileri öz-yeterlilik algıları. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güllü, M., Güllü, E. ve Güllü, A. (2009). İlköğretimde Çalışan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Yapılandırmacı Yaklaşıma ve Beden Eğitimi Dersi Yeni Öğretim Programına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (3), 207-219.
  • Gülpek, U. (2020). Beden eğitim ve spor öğretmenlerinin ve öğretmen adalarının program okuryazarlık ve beden eğitimi öğretim yeterliliği düzeylerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Gümüş, A. (2019). Geleceğin eğitiminde yeni öğretmen becerileri (Analiz Raporu:2019/04). İstanbul İLKE İlim Kültür Eğitim Vakfı, 1-23.
  • Güngör, A. D. (2009). Beden eğitimi öğretmenlerinin beden eğitimi derslerinde kullandıkları pekiştireçlere ilişkin tutumlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla.
  • Gürültü, E., Aslan, M. ve Alcı, B. (2018). İlköğretim Öğretmenlerinin Yeterliliklerinin 21. Yüzyıl Becerileri Işığında İncelenmesi. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi (71), 543-560.
  • Harris, J. B., Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2009). Teachers’ Technological Pedagogical Content Knowledge and Learning Activity Types: Curriculum-based Technology Integratio. Journal of Research on Technology in Education, 41(4), 393-416. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782536
  • İncik Yalçın, E. (2020). Öğretmenlerin Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri ve 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 1009-1112. https://dx.doi.org/10.17240/aibuefd.2020..-638602
  • İz-Bölükoğlu, H. (2002). Bilgi Çağında Eğitim Fakültelerinde Resim-İş Eğitiminin Genel Bir Değerlendirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 247-259.
  • Kale, E. (2022). Beden eğitimi öğretmen adaylarının 21.yy. öğrenen ve öğreten becerileri açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Aksaray Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aksaray.
  • Karabekmez, V. (2021). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğreten becerileri ile eleştirel düşünme becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Karasar, N. (2022). Bilimsel Araştırma Yöntemi Kavramlar İlkeler Teknikler. Ankara: Nobel.
  • Karataş, H. (2021). 21. yy. Becerilerinden Robotik ve Kodlama Eğitiminin Türkiye ve Dünyadaki Yeri. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(30), 693-729.
  • Kıyasoğlu, E. (2019). Sınıf öğretmenlerinin 21. yüzyıl öğrenen ve öğreten becerileri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Koç, Y. (2008). Beden eğitimi öğretmenlerinin demokratik tutumlarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Korkmaz, Ç. (2019). Sınıf öğretmenlerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri ile yaşam ve 21. yüzyıl öğreten beceri düzeyleri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyonkarahisar.
  • Kozikoğlu, İ. ve Özcanlı, N. (2020). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri ile Mesleğe Adanmışlıkları Arasındaki İlişki. Cumhuriyet International Journal of Education, 9(1), 270-290.
  • Louis, R. C. (2012). A Case Study Explorıng Technology Integratıon and Incorporatıon of 21st Century Skılls ın Elementary Classrooms. (Yayımlanmamış doktora tezi). College of Professional Studies Northeastern University X, Boston.
  • Mavioğlu, Ç. (2013). İlköğretim ikinci kademe beden eğitimi ve spor dersi uygulamalarının yapılandırmacı yaklaşma göre gerçekleştirme düzeylerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre belirlenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dumlupınar Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstirüsü, Kütahya.
  • MEB. (2001). 21. Yüzyıla Girerken Türk Eğitim Sisteminin İhtiyaç Duyduğu Çağdaş Öğretmen Profili. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • MEB. (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri. Ankara: https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/13161921_YYretmenlik_MesleYi_Genel__YETERLYKLERi_onaylanan.pdf.
  • MEB. (2018). 2023 Eğitim Vizyonu. https://www.gmka.gov.tr/dokumanlar/yayinlar/2023_E%C4%9Fitim%20Vizyonu.pdf Erişim Tarihi: 06.04.2023.
  • MEB. (2022). Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı. Ankara: MEB Ortaöğretim Genel Müdürlüğü.
  • Nuhoğlu, H. ve Seçkin, G. G. (2021). Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Öğreten-Öğrenen Becerileri ile Bilişim Teknolojisi Kullanım Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1358-1388.
  • Orhan-Göksün, D. (2016). Öğretmen adaylarının 21.yy öğrenen becerileri ve 21. YY. öğreten becerileri arasındaki ilişki. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Orhan-Göksün, D. ve Kurt, A. A. (2017). Öğretmen Adaylarının 21. yy. Öğrenen Becerileri Kullanımları ve 21. yy. Öğreten Becerileri Kullanımları Arasındaki İlişki. Eğitim ve Bilim, 42(190), 107-130.
  • Örer, M. M. (2020). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin öğretim programına ilişkin farkındalıklarının ve programlardan yararlanma durumlarının incelenmesi: Çankaya örneği. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Özdemir, M. (2023). Meslek dersi öğretmenlerinin 21.yüzyıl öğreten becerileri ve yaşam boyu öğrenme eğilimleri. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Pektaş, Ö. (2021). Öğretmenlerin öğretim programlarına ilişkin farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Siirt Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Sayın, A. (2019). Ortaokul matematik öğretmenlerinin uyguladıkları öğretim programına yönelik farkındalıklarının incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Trabzon Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Trabzon.
  • Schleicher, A. (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century: lessons from around the world. OECD Publishing. 03.04.2023 tarihinde https://www.oecd.org/site/eduistp2012/49850576.pdf adresinden edinilmiştir.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık. Şengel, S. (2022). 21. yy. öğreten becerileri yüksek ve düşük sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme öğretme süreçlerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gaziantep Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Şirinkan, A. ve Gündoğdu, K. (2011). Öğretmenlerin İlköğretim Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programı ve Planlarına İlişkin Algıları. İlköğretim Online, 10(1), 144-159.
  • Tekbıyık, A. ve Akdeniz, A. R. (2008). İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programını Kabullenmeye ve Uygulamaya Yönelik Öğretmen Görüşleri. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 23-37.
  • Tunagür, M. ve Aydın, E. (2021). Türkçe Öğretmenlerinin 21. Yüzyıl Becerilerini Kullanım Yeterlilikleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 10(4), 1562-1580. https://doi.org/10.30703/cije.877013
  • Tuncer, M. (2020). Nicel Araştırma Desenleri. B. Oral ve A. Çoban içinde, Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri (s. 204-228). Ankara: Pegem Akademi.
  • Tutkun, Ö. F. (2010). 21. Yüzyılda Eğitim Programının Felsefi Boyutları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(3), 993-1016.
  • Türkoğlu, Ç. (2016). Beden eğitimi ve spor öğretmenlerinin ortaokul beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı hakkındaki farkındalık durumlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Uyar, A. ve Çiçek, B. (2021). Farklı Branşlardaki Öğretmenlerin 21. Yüzyıl Becerileri. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi (9), 1-11. https://doi.org/10.21733/ibad.822410
  • Yaman, E. (2022). Fen bilgisi öğretmen adaylarının 21.YY. öğrenen becerileri ile eğitim teknolojilerine yönelik öz-yeterlilik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Yıldız, E. (2012). İlk ve orta öğretimde görev yapan beden eğimi ve spor öğretmenlerinin beden eğitimi ve spor derslerinde kullandıkları öğretim yöntemleri ve karşılaştıkları sorunların incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Cumhuriyet Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Sivas.
  • Yıldız, E. ve Kangalgil, M. (2014). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Mesleki Yeterlilikleri ve Kullandıkları Öğretim Yöntemleri ile İlgili Görüşlerinin İncelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 5(1), 61-76.
  • Yılmaz, Y. (2021). Sınıf öğretmenlerinin fen, teknoloji, mühendislik ve matematik öğretimi yönelim düzeyleri ile 21. yüzyıl öğreten becerileri algı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Çanakkale On sekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Çanakkale.
  • Yurtbakan, E. ve Cerrah-Özsevgeç, L. (2019). Kılavuz Kitapların Gerekliliği Hakkında Sınıf Öğretmenlerin Görüşleri. Milli Eğitim, 48(222), 127-147.
Toplam 74 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Program Değerlendirme, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Emrah Karaca 0000-0001-5369-1704

Ata Pesen 0000-0003-1676-7444

Erken Görünüm Tarihi 3 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 15 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2024
Kabul Tarihi 10 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Karaca, E., & Pesen, A. (2025). Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Öğretim Programı Farkındalıkları ile 21. Yüzyıl Öğreten Becerileri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(3), 1787-1808. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2025..-1570911