The purpose of this research is for supervisors to detect the opinions of teachers about application differences. Research was done on six primary schools in Düzce and with twelve teachers working for these schools by means of interviews in person in 2013- 2014 school year. Data of the research was collected by means of questions of “standardized open-ended interview”, prepared by the researcher. In the research it was used integrated single cased research design among qualitative research designs. Data was analyzed by means of descriptive method. At the end of the research such positive opinions that application differences prevented teachers from getting monotonous, enabled teachers to be equipped at all points, promoted professional progress, was detected. Besides, such negative opinions as having difficulty in determining priorities and developing behavior in person; implementing personal truths as a result of hesitation resulted in inconsistency of research criteria; that instability of current policy and changes made without functioning casted doubt on supervising; concern, confusion, abusing selfconfidence and motivation, indecision, anxiety, decrease in self respect of teachers, and losing confidence and respect toward supervisor, was detected
Course supervision supervisor supervisor application differences
Bu araştırmanın amacı, denetmenlerin, ders denetimindeki uygulama farklılıklarına ilişkin öğretmen görüşlerini tespit etmektir. Araştırma, 2013–2014 eğitim öğretim yılında, Düzce il merkezinde bulunan altı ilkokulda ve bu okullarda çalışan on iki öğretmenle yüz yüze görüşme yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, araştırmacı tarafından hazırlanan “standartlaştırılmış açık uçlu görüşme” soruları aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden bütüncül tek durum deseni kullanılmıştır. Veriler betimsel yöntemle analiz edilmiştir. Araştırma sonunda, uygulama farklılıklarının öğretmenin monotonlaşmasını önlediği, öğretmenin her yönüyle donanımlı olmasını sağladığı, mesleki gelişimi sağladığı yönünde olumlu görüşler tespit edilmiştir. Bunun yanında, kişiye özel davranış geliştirme ve öncelikleri belirlemede sıkıntı yaşama; değerlendirme kriterlerinin tutarsızlığından kaynaklanan tereddüt sonucu kendi bildiği doğruları uygulama; izlenen eğitim politikalarındaki istikrarsızlığın ve sisteme oturtulmadan yapılan değişikliklerin denetime olan inancı sarsması; kaygı, kafa karışıklığı, özgüvenin ve motivasyonun sarsılması, kararsızlık, tedirginlik, öğretmenin kendisine olan saygısının azalması, denetmene olan güven ve saygının yitirilmesi yönünde olumsuz görüşler tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 5 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 5 Aralık 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 1 Sayı: 1 |
Bu Dergide Yayınlanan İçerikler Atıf 4.0 Uluslararası (CC BY 4.0) Tarafından Lisanslanmıştır.