Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 123 - 154, 16.02.2017
https://doi.org/10.18039/ajesi.292597

Öz

TEOG, also known as the System for Transition from
Primary Education to Secondary Education, is a system consisting of common
exams applied to 8th grade students in Turkey for transition to the
next stage, secondary education. The Supporting and Training Courses active
within the framework of TEOG target at completing any possible insufficient
gains of students in terms of the courses they are responsible for. The purpose
of this research is examination of the Supporting and Training Courses in
secondary schools reporting to the Ministry of National Education within the
framework of the opinions of their Social Studies teachers. Phenomenology
pattern, which is a qualitative research method, has been adopted in this
study. The participants are Social Studies teachers determined with the method
of criterion sampling from the center and districts of Eskişehir province in
2014-2015 academic year. The data of the research has been collected with
semi-structured negotiations, and the data were analyzed via content analysis.
Research has been started by making necessary arrangements after benefiting
from an expert opinion about data collection tools. Social Studies teachers
have underlined, as a result of the examination, that they find courses useful
in general, however that participation of students is little because they have
just started and private teaching institutions are still active; and that
parents and students are not adequately informed about the courses.
Furthermore, the teachers specified that course and examination success showed
a relative increase in attending students because of the positive and
comfortable communication environment, and that these courses also contribute
to the social development of the student.

Kaynakça

  • Atılgan, H. , Kan, A. ve Doğan, N. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen elkitabı: ilköğretimde ölçme ve değerlendirme. Isparta. Süleyman Demirel Üniversitesi/MEB.
  • Bogdan, R. C. Ve Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Desing: Qualitative, Qualitative and Mixed Methods Approaches. California: SAGE Publications
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013)
  • Erdem, M. (1990). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 1992)
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve Liselerde Uygulanan Destekleme Kurslarıyla İlgili Öğretmen Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2014). Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi, Ankara. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü.
  • MEB. (2015). 2015-2016 Öğretim Yılı Ortak Sınavlar e-Kılavuzu. www.meb.gov.tr/sinavlar/dokumanlar/2015/kilavuz/OrtakSinavlar_E_Klavuz2015_2016.pdf adresinden 22/10/2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. TURAN, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.(Orijinal çalışma basım tarihi 2009)
  • Özkan, M. ve Özdemir, E. B. (2014). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin ve öğretmenlerinin ortaöğretime geçişte uygulanan merkezi ortak sınavlara ilişkin görüşleri. Tarih Okulu Dergisi, 7(20), 441-453.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods (3. Baskı). CA: SAGE Publications.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri.(M. Büyün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.(Orijinal çalışma basım tarihi 2002)
  • Sönmez, V. (2003). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TTKB. (2010). Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 8.sınıf Programı. Ankara.
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının İşlevlerine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(12), 87-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık

Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının TEOG Bağlamında Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Dayalı Olarak İncelenmesi

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 123 - 154, 16.02.2017
https://doi.org/10.18039/ajesi.292597

Öz

Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş sistemi olarak bilinen TEOG,
Türkiye’de 8.sınıf öğrencilerinin bir üst basamak olan ortaöğretime geçişi için
uygulanan ortak sınavlardan oluşan bir sistemdir. TEOG kapsamında açılan Destekleme
ve Yetiştirme Kursları ise öğrencilerin, bu sınavda sorumlu olduğu derslerle
ilgili kazanımların aktarılması konusunda eksiklerinin tamamlanmasını
hedeflemektedir. Bu araştırmanın amacı, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı
ortaokullarda yürütülen Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının, kurslarda görev
alan Sosyal Bilgiler öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir. Bu
çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseni benimsenmiştir.
Araştırmanın katılımcılarını 2014-2015 eğitim öğretim yılında Eskişehir ili
merkez ve ilçelerinden ölçüt örneklem yöntemi ile belirlenen 15 Sosyal Bilgiler
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme
ile toplanmış ve veriler içerik analizi yoluyla çözümlenmiştir. Veri toplama
aracı ile ilgili uzman görüşünden yararlanılmış, gerekli düzenlemeler yapılarak
araştırmaya başlanmıştır. Araştırma sonucunda Sosyal Bilgiler öğretmenleri
genel olarak kursları yararlı bulduklarını ancak kursların yeni başlaması ve
dershanelerin devam etmesi nedeni ile kurslara öğrenci katılımının az olduğunu;
velilerin ve öğrencilerin bu kurslar hakkında yeterli bilgiye sahip
olmadıklarını vurgulamışlardır. Ayrıca, öğretmenler kursa katılım sağlayan
öğrencilerde olumlu, rahat bir iletişim ortamının kurulmasından dolayı göreceli
olarak ders ve sınav başarısının arttığını ve öğrencinin sosyal gelişimine
katkı sağladığını da belirtmişlerdir. 

Kaynakça

  • Atılgan, H. , Kan, A. ve Doğan, N. (2014). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen elkitabı: ilköğretimde ölçme ve değerlendirme. Isparta. Süleyman Demirel Üniversitesi/MEB.
  • Bogdan, R. C. Ve Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon.
  • Creswell, J. W. (2009). Research Desing: Qualitative, Qualitative and Mixed Methods Approaches. California: SAGE Publications
  • Creswell, J. W. (2015). Nitel araştırma yöntemleri. Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (M. Bütün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi. (Orijinal çalışma basım tarihi 2013)
  • Erdem, M. (1990). Sosyal bilgiler öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi
  • Glesne, C. (2012). Nitel araştırmaya giriş. (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi 1992)
  • Göksu, İ. ve Gülcü, A. (2016). Ortaokul ve Liselerde Uygulanan Destekleme Kurslarıyla İlgili Öğretmen Görüşleri. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 153-171.
  • MEB. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu. Ankara. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • MEB. (2014). Örgün ve Yaygın Eğitimi Destekleme ve Yetiştirme Kursları Yönergesi, Ankara. Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü.
  • MEB. (2015). 2015-2016 Öğretim Yılı Ortak Sınavlar e-Kılavuzu. www.meb.gov.tr/sinavlar/dokumanlar/2015/kilavuz/OrtakSinavlar_E_Klavuz2015_2016.pdf adresinden 22/10/2015 tarihinde edinilmiştir.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. TURAN, Çev. Ed.). Ankara: Nobel Yayıncılık.(Orijinal çalışma basım tarihi 2009)
  • Özkan, M. ve Özdemir, E. B. (2014). Ortaokul 8.sınıf öğrencilerinin ve öğretmenlerinin ortaöğretime geçişte uygulanan merkezi ortak sınavlara ilişkin görüşleri. Tarih Okulu Dergisi, 7(20), 441-453.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative evaluation and research methods (3. Baskı). CA: SAGE Publications.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri.(M. Büyün ve S. B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi.(Orijinal çalışma basım tarihi 2002)
  • Sönmez, V. (2003). Program geliştirmede öğretmen elkitabı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TTKB. (2010). Türkiye Cumhuriyeti İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi 8.sınıf Programı. Ankara.
  • Ünsal, S. ve Korkmaz, F. (2016). Destekleme ve Yetiştirme Kurslarının İşlevlerine İlişkin Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 13(12), 87-118.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Uğur Canpolat

Mehmet Köçer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 16 Şubat 2017
Gönderilme Tarihi 16 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canpolat, U., & Köçer, M. (2017). The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(1), 123-154. https://doi.org/10.18039/ajesi.292597
AMA Canpolat U, Köçer M. The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG. AJESI. Şubat 2017;7(1):123-154. doi:10.18039/ajesi.292597
Chicago Canpolat, Uğur, ve Mehmet Köçer. “The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7, sy. 1 (Şubat 2017): 123-54. https://doi.org/10.18039/ajesi.292597.
EndNote Canpolat U, Köçer M (01 Şubat 2017) The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7 1 123–154.
IEEE U. Canpolat ve M. Köçer, “The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG”, AJESI, c. 7, sy. 1, ss. 123–154, 2017, doi: 10.18039/ajesi.292597.
ISNAD Canpolat, Uğur - Köçer, Mehmet. “The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7/1 (Şubat 2017), 123-154. https://doi.org/10.18039/ajesi.292597.
JAMA Canpolat U, Köçer M. The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG. AJESI. 2017;7:123–154.
MLA Canpolat, Uğur ve Mehmet Köçer. “The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 7, sy. 1, 2017, ss. 123-54, doi:10.18039/ajesi.292597.
Vancouver Canpolat U, Köçer M. The Analysis Of The Support And Training Courses Based On The Views Of The Social Sciences Teachers İn The Context Of The TEOG. AJESI. 2017;7(1):123-54.

Cited By