The
general aim of this study is to analyze the self-efficacy and learning styles
and strategies of the prospective teachers, who are studying at Anadolu
University, in terms of various variables. The
singular research designs will be applied in order to describe the
existing situation. The singular research design will be used to define
self-efficacy perceptions and learning styles that student teachers have and
the learning strategies they use. The
research population of the study consists of the student teachers who were
assigned by “convenience sampling” among the student teachers studying at
different teacher education programs and levels at Anadolu University Faculty
of Education. Three different assessment tool will be benefited for data
collection. “Teacher Self-Efficacy Scale” will be used in order to assess the
self-efficacy perceptions of student teachers. “Kolb Learning Styles Inventory
III” will be applied to define the learning styles of the student teachers. And
to define the learning strategies of the student teachers Learning Strategies
Scale will be used. For the analysis of the data collected during the study
statistical analysis and techniques such as frequency and percentage,
arithmetic mean, standard deviation, independent samples t-test, one-way
analysis of variance will be operated. The research found that teacher
candidates' self-efficacy levels are "somewhat adequate", and that
they use the strategies of understanding, emotional and emotional monitoring
more often, they use organizational and repetition strategies less often and
have the most discriminating learning style.
Bu araştırmanın genel amacı Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesinde
öğrenim gören öğretmen adaylarının özyeterlik algılarının sahip oldukları
öğrenme stilleri ve kullandıkları öğrenme stratejilerini çeşitli değişkenler
açısından incelemektir. Araştırmada var olan durumu betimlemek amacıyla tekil
tarama modeli kullanılmıştır. Tekil tarama modelinden öğretmen adaylarının
sahip oldukları özyeterlik algıları, öğrenme stilleri ve kullandıkları öğrenme
stratejilerinin belirlenmesine yönelik olarak yararlanılmıştır. Araştırmanın
çalışma evrenini Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesinde farklı öğretmenlik
bölümlerinde okuyan ve farklı sınıf düzeylerine devam eden öğretmen
adaylarından “oranlı küme örnekleme” yöntemi ile belirlenen öğretmen adayları
oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında 3 değişik ölçme
aracından yararlanılmıştır. Öğretmen adaylarının öz-yeterlik algılarını ölçmek
amacıyla “Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği’, öğretmen adaylarının öğrenme
stillerinin belirlenmesi amacıyla “Kolb Öğrenme Stilleri Envanteri III” ve
öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejilerinin belirlenmesi
amacıyla da Öğrenme Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın
verilerinin çözümlenmesinde, frekans ve yüzde, aritmetik ortalama, standart
sapma, bağımsız gruplar için t testi, tek yönlü varyans analizi gibi
istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Araştırmada, öğretmen adaylarının öğretmen adaylarının özyeterlik
düzeylerinin “biraz yeterli” olduğu, anlamlandırma,
duyuşsal ve anlamayı izleme stratejilerini daha çok kullanırken, örgütleme ve
yineleme stratejilerini daha az kullanıldığı ve en çok ayırt edici öğrenme
stiline sahip oldukları bulgusuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Araştırma Makalesi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 |
AJESI’de yayınlanan makalelerde bu lisans kullanılmaktadır.
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.