Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Perception Of “Authenticity” Of Visual Arts Teacher Candidates

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 555 - 589, 27.12.2017

Öz

The uncertainty
that is being shaped mutually with the changing meaning of art and work of art,
is also reflected on the field of art education. The main objective of the
research is to reveal the sense of authenticity of the teacher candidates of
visual arts. Determining how the teacher candidates associate the concept of
authenticity with life, art and art education and presenting their viewpoints
to traditional, current and futurist art education approaches are the
sub-objectives of the research. The research was performed by qualitative
research phenomenology pattern. By the participation of six visual arts
tearchers who experienced the process of searching directed to forms of
expression in the workshop classes of main art and subsidiary art along with
theoretical classes in the department of art teaching (esthetics, art
criticism, art history etc.), profound interviews have been made about their
studies that they “evaluated to be authentic”.As a result of thematic analysis
done within the scope of the research, the themes of uniqueness, experience,
affirmation and being open to possibilities have been dwelled on.

Kaynakça

  • Barret, T. , (2014). Sanatı eleştirmek günceli anlamak. (Gökçe Metin Çev.) (ss. 19-21). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Batur, Enis. (2002). Modernizmin serüveni. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Braun, V.ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology [Psikolojide tematik analizi kullanmak] Qualitative Research In Psychology [Psikolojide Nitel Araştırma], England: Bristol, 3(2).77-101 Uwe. http:/dx.doi.org/10. 1191/1478088706qp063oa adresinden alındı.
  • Carroll, N. , (2012). Sanat felsefesi çağdaş bir giriş. (G. Korkma Tirkeş, Çev.) (s.101). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Cary, R. (2011).Critical art pedagogy foundation for postmodern art education [Postmodern sanat eğitimi için eleştirel sanat pedagojisi temelleri]. (ss. 58-60). New York: Routledge.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev.) (s.79). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dewey, J. (2005). Art as experience. [Deneyim olarak sanat] (s. 40-55). New York: Perigee Books.
  • Dewey, J. (2014). Deneyim ve eğitim. (S. Akıllı Çev.) (s. 46-48). Ankara: ODTÜ Yayınevi.
  • Drexler, M. L. (2012). Inquiry into place-based education in art. [Sanatta yer temelli eğitim sorgulaması]. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), College of Creative Arts, Morgantown, West Virginia University [Doğu Virginia Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi], Doğu Virginia, s.18-20.
  • Farago, F. 2006. Sanat. (Ö. Doğan, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Francalanci, L. E. , 2006. Nesnelerin estetiği. (D. Kundakçı, Çev.).Ankara: Dost Yayınları, s.37.
  • Glesne, C. (2011/2013). Nitel araştırmaya giriş (2 b.) (s.259). (A. Ersoy, & P. Yalçınoğlu, Dü) Ankara: Pegem (Orijinali 2011'de yayımlanmıştır).
  • Greene, M. (1995). Releasing the imagination [Hayal gücünü serbest bırakma]. San Francisco: Jossey Bass.
  • Greene, M. (2015). Önsöz. R. Burnham, & E. Kai-Kee içinde, Müze dersleri yorum ve deneyim (A. Onacak, Çev.,) (s. 19). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Gürsoy, K. (2007). Maurice Marleau-Ponty’de algı problemine giriş (s.40). Ankara: Lotus.
  • Jennifer, A. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research [Tematik Ağlar: Nitel Araştırma için Analitik Araçlar]. Qualitative Research[ Nitel Araştırma] (ss.385-405). Londra: Sage. http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=10&sid=a95231f3-3ffa-4340-8fc7-01819340862b%40sessionmgr101&bdata=Jmxhbmc9dHImc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=9773567&db=a9h adresinden alındı.
  • Krausse, Anna-Carola. (2005). Rönesanstan günümüze resim sanatının öyküsü (s.100). İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Özorhon, İ. F. ve Uraz, T. U. (2009). 1950-60 arası Türkiye mimarlığında özgünlük arayışları. İstanbul: Teknik Üniversitesi Dergisi, 89-100. http://itudergi.itu.edu.tr/index.php/itudergisi_a/article/viewFile/202/193 adresinden alındı. Erişim Tarihi: 10.02.2017.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev.) (ss.104-106). Ankara: Pegem.
  • Ponty, M. M. , (2016). Göz ve tin. (A. Soysal Çev.) (s.40). İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Tapies, A. (2014). Sanat pratiği (s.58,59). Ankara: Dost. Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2017). Erişim Tarihi: 07.02.2017 http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5899916099dd24.80246920 adresinden alındı. Erişim Tarihi: 10.02.2017.

Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 3, 555 - 589, 27.12.2017

Öz

Araştırmanın temel amacı görsel sanatlar öğretmen
adaylarının özgünlük algısını ortaya koymaktır. Öğretmen adaylarının özgünlük
kavramını yaşam, sanat ve sanat eğitimi ile nasıl ilişkilendirdiğini
belirleyerek, geleneksel, güncel ve gelecekçi sanat öğretimi yaklaşımlarına
bakış açılarını ortaya koymak araştırmanın alt amaçlarını oluşturmaktadır.
Araştırma, nitel araştırma fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada resim-iş eğitimi anabilim dalında kuramsal dersler (estetik, sanat
eleştirisi, sanat tarihi vb.), ana sanat ve yan sanat atölye derslerinde görsel
ifade biçimlerine yönelik arayış sürecini deneyimleyen altı öğretmen adayı ile
derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler, öncelikle öğretmen
adaylarının günlük yaşam deneyimleri, ardından “özgün olarak
değerlendirdikleri” çalışmaları üzerinden gerçekleştirilmiştir. Araştırma
kapsamında yapılan tematik analiz sonucunda farklılık, kişiye has olma, ilk
olma özelliği taşıma kodlarından oluşan eşsizlik; kişiliği ile bütünleştirme,
kendini bulma ve dışavurum kodlarından oluşan yaşantı; uzman kişilerin
yargıları ve izleyicinin belirleyici rolü kodlarından oluşan onaylanma ve
değişen bakış açıları, yeniden yorumlama, röprodüksiyon çelişkisi, özgünlüğü
belirlemede kendisinin rolü kodlarından oluşan olasılıklara açık olma temaları
bulgulanmıştır.

Kaynakça

  • Barret, T. , (2014). Sanatı eleştirmek günceli anlamak. (Gökçe Metin Çev.) (ss. 19-21). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Batur, Enis. (2002). Modernizmin serüveni. İstanbul: Yapı Kredi Kültür Sanat Yayıncılık.
  • Braun, V.ve Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology [Psikolojide tematik analizi kullanmak] Qualitative Research In Psychology [Psikolojide Nitel Araştırma], England: Bristol, 3(2).77-101 Uwe. http:/dx.doi.org/10. 1191/1478088706qp063oa adresinden alındı.
  • Carroll, N. , (2012). Sanat felsefesi çağdaş bir giriş. (G. Korkma Tirkeş, Çev.) (s.101). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Cary, R. (2011).Critical art pedagogy foundation for postmodern art education [Postmodern sanat eğitimi için eleştirel sanat pedagojisi temelleri]. (ss. 58-60). New York: Routledge.
  • Creswell, J.W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev.) (s.79). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Dewey, J. (2005). Art as experience. [Deneyim olarak sanat] (s. 40-55). New York: Perigee Books.
  • Dewey, J. (2014). Deneyim ve eğitim. (S. Akıllı Çev.) (s. 46-48). Ankara: ODTÜ Yayınevi.
  • Drexler, M. L. (2012). Inquiry into place-based education in art. [Sanatta yer temelli eğitim sorgulaması]. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi), College of Creative Arts, Morgantown, West Virginia University [Doğu Virginia Üniversitesi Sanat ve Tasarım Fakültesi], Doğu Virginia, s.18-20.
  • Farago, F. 2006. Sanat. (Ö. Doğan, Çev.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Francalanci, L. E. , 2006. Nesnelerin estetiği. (D. Kundakçı, Çev.).Ankara: Dost Yayınları, s.37.
  • Glesne, C. (2011/2013). Nitel araştırmaya giriş (2 b.) (s.259). (A. Ersoy, & P. Yalçınoğlu, Dü) Ankara: Pegem (Orijinali 2011'de yayımlanmıştır).
  • Greene, M. (1995). Releasing the imagination [Hayal gücünü serbest bırakma]. San Francisco: Jossey Bass.
  • Greene, M. (2015). Önsöz. R. Burnham, & E. Kai-Kee içinde, Müze dersleri yorum ve deneyim (A. Onacak, Çev.,) (s. 19). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Gürsoy, K. (2007). Maurice Marleau-Ponty’de algı problemine giriş (s.40). Ankara: Lotus.
  • Jennifer, A. (2001). Thematic networks: an analytic tool for qualitative research [Tematik Ağlar: Nitel Araştırma için Analitik Araçlar]. Qualitative Research[ Nitel Araştırma] (ss.385-405). Londra: Sage. http://eds.b.ebscohost.com/eds/detail/detail?vid=10&sid=a95231f3-3ffa-4340-8fc7-01819340862b%40sessionmgr101&bdata=Jmxhbmc9dHImc2l0ZT1lZHMtbGl2ZQ%3d%3d#AN=9773567&db=a9h adresinden alındı.
  • Krausse, Anna-Carola. (2005). Rönesanstan günümüze resim sanatının öyküsü (s.100). İstanbul: İletişim Yayınevi.
  • Özorhon, İ. F. ve Uraz, T. U. (2009). 1950-60 arası Türkiye mimarlığında özgünlük arayışları. İstanbul: Teknik Üniversitesi Dergisi, 89-100. http://itudergi.itu.edu.tr/index.php/itudergisi_a/article/viewFile/202/193 adresinden alındı. Erişim Tarihi: 10.02.2017.
  • Patton, M.Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. (M. Bütün, S. B. Demir, Çev.) (ss.104-106). Ankara: Pegem.
  • Ponty, M. M. , (2016). Göz ve tin. (A. Soysal Çev.) (s.40). İstanbul: Metis Yayınevi.
  • Tapies, A. (2014). Sanat pratiği (s.58,59). Ankara: Dost. Türk Dil Kurumu Sözlüğü (2017). Erişim Tarihi: 07.02.2017 http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&arama=kelime&guid=TDK.GTS.5899916099dd24.80246920 adresinden alındı. Erişim Tarihi: 10.02.2017.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayça Sesigür

Bahar Karaman Güvenç

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Sesigür, A., & Karaman Güvenç, B. (2017). Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 7(3), 555-589. https://doi.org/10.18039/ajesi.371652
AMA Sesigür A, Karaman Güvenç B. Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı. AJESI. Aralık 2017;7(3):555-589. doi:10.18039/ajesi.371652
Chicago Sesigür, Ayça, ve Bahar Karaman Güvenç. “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Özgünlük’ Algısı”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7, sy. 3 (Aralık 2017): 555-89. https://doi.org/10.18039/ajesi.371652.
EndNote Sesigür A, Karaman Güvenç B (01 Aralık 2017) Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7 3 555–589.
IEEE A. Sesigür ve B. Karaman Güvenç, “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Özgünlük’ Algısı”, AJESI, c. 7, sy. 3, ss. 555–589, 2017, doi: 10.18039/ajesi.371652.
ISNAD Sesigür, Ayça - Karaman Güvenç, Bahar. “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Özgünlük’ Algısı”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 7/3 (Aralık 2017), 555-589. https://doi.org/10.18039/ajesi.371652.
JAMA Sesigür A, Karaman Güvenç B. Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı. AJESI. 2017;7:555–589.
MLA Sesigür, Ayça ve Bahar Karaman Güvenç. “Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının ‘Özgünlük’ Algısı”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 7, sy. 3, 2017, ss. 555-89, doi:10.18039/ajesi.371652.
Vancouver Sesigür A, Karaman Güvenç B. Görsel Sanatlar Öğretmen Adaylarının “Özgünlük” Algısı. AJESI. 2017;7(3):555-89.