Bu makale, Hüzûlî’nin hezellerinde güncel olaylar, toplumsal aksaklıklar ve bireysel zaafların klasik divan şiiri formlarında mizahi bir dille işlendiğini inceler. Çalışmanın kuramsal çerçevesi, Antik Çağ’dan bu yana mizahın kaynağı, işlevi ve toplumsal rolüne dair tartışmaları şekillendiren üç temel kuram, yani “üstünlük, uyumsuzluk ve rahatlama kuramları” üzerine kuruludur. Bu kuramların her biri, Hüzûlî’nin şiirlerinde görülen eleştirel yapıları açıklayıcı bir perspektif sunar. Makale, şairin ekonomik krizlerden akademik alışkanlıklara, medya figürlerinden toplumsal adaletsizliklere kadar uzanan geniş bir alanda eleştirel bir mizah ürettiğini; bu mizah aracılığıyla ironi, abartı, çarpık mantık ve beklenmedik bağdaştırmalar sayesinde hem zihinsel bir uyumsuzluk hissi yarattığını hem de toplumsal yapıdaki çarpıklıkları görünür kıldığını ortaya koyar. Hüzûlî’nin hezelleri, mizahın yalnızca eğlence değil, aynı zamanda bir direnç, rahatlama ve farkındalık üretme biçimi olduğunu gösterir. Böylece şair, klasik şiirin biçimsel imkânlarını çağdaş meselelerle buluşturarak, çok katmanlı, eleştirel ve estetik bir poetika ortaya koyar. Makale, Hüzûlî’nin klasik divan şiiri formlarını çağdaş bir taşlama diliyle yorumlayarak, mizahı hem estetik bir araç hem de toplumsal farkındalık üretme stratejisi olarak kullanmasını değerlendirir.
Hüzûlî hezel mizah uyumsuzluk kuramı üstünlük kuramı rahatlama kuramı
This article examines how contemporary events, social dysfunctions, and individual flaws are humorously reworked within the classical forms of Hüzûlî’s hezels. The theoretical framework of the study is built upon three foundational approaches-superiority, incongruity, and relief theories-which have shaped discussions on the origins, functions, and social roles of humor since Antiquity. Each of these theories provides an explanatory perspective for the critical structures observed in Hüzûlî’s poetry. The article demonstrates that the poet produces critical humor across a wide spectrum, ranging from economic crises and academic habits to media figures and social injustices; through irony, exaggeration, distorted logic, and unexpected juxtapositions, this humor generates both a sense of cognitive incongruity and visibility of societal distortions. Hüzûlî’s hezels reveal that humor is not merely a source of amusement but also a form of resistance, relief, and awareness. In this way, the poet merges the formal possibilities of classical poetry with contemporary issues, creating a multi-layered, critical, and aesthetic poetics. The article further evaluates how Hüzûlî interprets classical divan poetry through a contemporary satirical lens, employing humor both as an aesthetic tool and as a strategy for fostering social awareness.
Hüzûlî hezel humor incongruity theory superiority theory relief theory
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türk Dili ve Edebiyatı (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 23 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 20 Eylül 2025 |
| Kabul Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 3 |
This work is licensed under Attribution-NonCommercial 4.0 International