20. yüzyılda yeni iletişim teknolojilerinin
hızlı bir şekilde gelişmesi ve özellikle son çeyrek yüzyılda iletişim kurma ve
bilgi sağlama yöntemi başta olmak üzere toplumsal hayatın birçok alanında bazı
değişikliklere neden olması, toplumun en genç üyeleri olan çocukları da
etkilemektedir. Çocukları hedef kitle olarak seçen web siteleri, reklam
verenler açısından önemli bir reklam ortamı olabilmekte ve bu doğrultuda
reklama maruz kalmak da çocukların dijital ortam deneyimlerinin engellenemez
bir parçası haline gelebilmektedir. Bu doğrultuda dijital iletişim ortamlarının
içerik bakımından düzenlenmeleri ve denetlenmeleri gerekebilmektedir. İletişim
ve psikoloji alanında yapılan araştırmalar çocukların reklamlara karşı
savunmasız olduğunu göstermektedir. Çocuğun dijital ortamda erişebildiği,
görseller, videolar ve oyunlar gibi içerikler, ebeveynleri tarafından
denetlenebilir; fakat her tıkla değişen banner, pop-up ve videolara
yerleştirilmiş olan reklamları denetlemek oldukça zor olabilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, dijital iletişim
ortamlarında kontrol edilmesi güç olan reklamların çocuklar için oluşturduğu
riskleri belirlemek ve toplumu bu konuda bilinçlendirmektedir. Bu nedenle
çalışmada, Türkiye’deki çocuklara yönelik web sitelerinde yer alan reklamların
yapısal özelliklerinin belirlenmesi amacıyla bir içerik analizi
gerçekleştirilmiştir. İçerik analizi için öncelikle yapısal kriterler
belirlenmiş ve bu kriterler doğrultusunda ele alınan web siteleri ayrıntılı bir
şekilde incelenmiştir. Analiz sonucunda incelenen web sitesi reklamlarında,
çoğunlukla hedef kitle ayrımı (çocuk-yetişkin) yapılmadığı, reklam
içeriklerinin çocukların yaş seviyelerine (02-18 yaş) uygun hazırlanmadığı
görülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2018 |
Gönderilme Tarihi | 22 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Sayı: 29. Özel Sayısı |