Coğrafya
incelemeleri insan toplulukları ve bunları çevreleyen fiziksel ve kültürel
çevre arasındaki meseleler üzerine sosyal bilimler alanı içinde genişleyen bir
alanyazına sahiptir. Bu bağlamda, kültürel coğrafya içindeki tüketim uzamları,
tüketim kültürünün toplumsal ilişkileri nasıl düzenlediğini ve toplum üyeleri
üzerinde nasıl bir ideolojik bir etki yarattığını göstermek üzere
akademisyenler tarafından incelenmektedir. Moda ve reklam uzamları üzerine
coğrafya incelemeleri de tüketim kültürü içinde özel bir alan olarak önem
kazanmaktadır. Moda uzamı özel alandan kamusal alana kadar uzanan biçimde
toplumsal ilişkilerin düzenlenmesinde önemli bir rol oynadığı için, moda uzamı
ile sosyo-ekonomik-kültürel ve ideolojik uzamlar arasındaki ilişkileri
incelemek mümkündür.
Bu
çalışma moda uzamının kuramsal açıklaması üzerine yoğunlaşmakta ve moda
uzamlarının kültürel coğrafya içindeki ideolojik etkisini Diesel moda
markasının “Live Fast/Hızlı Yaşa”
kampanyasının reklamlarını kullanarak incelemektedir. Çalışma, bu moda
reklamlarındaki görsel tasarımın kapitalizmin ideolojisini yansıtan toplumsal
ilişkiler ve pratikler için nasıl uzamlar yarattığını incelemeyi
amaçlamaktadır. Diesel’in reklamlarının görsel tasarımının analizi, bu
görsellerin kapitalist ideolojinin kendisini sürdürme ve meşrulaştırmasına
yardımcı olan bir politik-kültürel etki yarattığını ve tüketiciye kültürel coğrafya
içinde zihinsel bir harita sağladığını göstermektedir. Reklamların görsel
tasarımında sunulan uzamlar ve “hız” teması, hız-kapitalizminin “hızlı” üretim karakteristiği ile uyum
sağlamaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 31 |