Bu çalışma dijital göç kavramı bağlamında, Twitter’dan (X), BlueSky’a geçişi ele almaktadır. Son yıllarda sosyal medya platformlarının sahiplik yapısından, platform politikalarına kadar birçok açıdan yaşadığı değişimler, sosyal medya kullanıcılarını alternatif sosyal medya platformları arayışına itmektedir. Bu bağlamda bu çalışmada klasik göç literatürünün önemli teorilerinden biri olan itme-çekme teorisini, dijital alana taşıyarak, sosyal medya platformları arasındaki göç sürecinin dinamiklerini oluşturan faktörlerin neler olduğunu tespit etmektedir. Ayrıca, dijital sermaye, platform sermayesi ve kamusal alan tartışmalarını da dijital göç çerçevesinde ele alarak, itme-çekme teorisinin nasıl işlediğini de ortaya koymaktadır. Bu kuramsal çerçeveyle birlikte X’den BlusSky’a geçiş sürecini anlamada dikkat ekonomisi kavramından da yardım alınmıştır. Çalışmanın temel amacı, son yıllarda dünya kamuoyuna sunulan BlueSky sosyal medya platformunun teknopolitik tutumunun ortaya çıkardığı etkileşim dinamiklerini inceleyerek, BlueSky’ın sahip olduğu algoritmalar, içerik yönetim politikaları ve kullanıcı etkileşim biçimlerinin dijital kamusal alanda nasıl bir etki yarattığını güncel veriler üzerinden analiz etmektir. Araştırma, 2022-2025 döneminde Twitter ve BlueSky arasındaki kullanıcı hareketliliğine odaklanmıştır. Nitel bir desenin benimsendiği çalışmada veriler üzerinden durum tespiti yapılmış ve betimsel analiz yoluyla platformların özellikleri ortaya konmuştur. Çalışmada elde edilen temel sonuçların başında ise BlueSky’ın sosyal medya ekosistemi içerisinde yeni bir paradigma yaratma eğiliminde olduğu yönündedir.
BlueSky Twitter (X) Dijital göç Dijital sermaye Sosyal medya Platform göçü Dijital iletişim
This study examines the concept of digital migration in the context of the transition from Twitter (X) to BlueSky. Recent changes in the ownership structures and platform policies of social media platforms have driven users to seek alternative platforms. In this context, the study applies one of the key theories in classical migration literature, the push-pull theory, to the digital realm, aiming to identify the factors that shape the dynamics of migration between social media platforms. Furthermore, by discussing digital capital, platform capital, and public sphere debates within the framework of digital migration, the study also explores how the push-pull theory functions in this new context. Within this theoretical framework, the concept of the attention economy has also been employed to better understand the transition process from X to BlueSky. The primary goal of the study is to analyze the interaction dynamics created by the technopolitical stance of the BlueSky social media platform, which has emerged in recent years, by examining the algorithms, content management policies, and user interaction patterns of BlueSky and their impact on the digital public sphere using current data. The research focuses on user mobility between Twitter and BlueSky during the 2022-2025 period. Adopting a qualitative research design, the study conducts a situational analysis based on data and presents a descriptive analysis of the characteristics of the platforms. The main finding of the study is that BlueSky tends to create a new paradigm within the social media ecosystem.
BlueSky Twitter (X) Digital migration Dijital capital Social media Platform migration Digital communication
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gazetecilik, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 23 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 17 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 23 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 8 Eylül 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 50 |