Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

DİJİTAL OKURYAZARLIKTA MÜZİK EĞİTİMİ

Yıl 2020, , 111 - 131, 11.01.2020
https://doi.org/10.31126/akrajournal.650884

Öz

Günümüzde teknolojik araç-gereçlerin dijital yönde değişime uğraması gibi “okuryazarlık” kav-ramı da dijitalleşen dünyanın akımına uyum sağlayarak “dijital okuryazarlık” adı altında yeniden şekillenmiştir. Bu nedenle bireyler de bilinen okuryazarlık kavramına ait niteliklerin ötesinde yeni nitelikler ile donatılarak yetiştirilmeye başlanmıştır. Önceleri “okur” denildiğinde sadece bir kitabı ya da bir metni okuyan yani okuma eylemini gerçekleştiren kişi ya da okul bitiren akademik bir gelişim göstermiş bireyler akla gelirdi. Ancak artık okurun başına gelen “dijital” kelimesi ile “dijital okur” olarak söz edilen tanımlama, geleneksel okur anlayışının dışında kalarak akıllı cihazların sunduklarını anlamlandıran bireyler anlamına da denk gelmektedir. Aynı değişim “yazar” ifadesi için de geçerlidir. Günümüzde “dijital yazar” denildiğinde sadece yazma eylemi ya da yine kültürel birikimini metne döken değil, dijital ortamda yer alan her türlü (video, animas-yon, resim, sunum) içeriği oluşturan kişileri de anlamak mümkündür. Bu araştırmada da daha önce incelenmemiş olan müzik eğitimindeki dijital okuryazarlık kavramı ile gerek uygulamalar, gerek internet siteleri olarak müzik eğitimini destekleyen dijital ortamlar da ele alınmıştır. Ayrıca daha önce yapılan sınırlı sayıdaki çalışmalar incelenerek dijital okuryazarlık ve dijital ortamlar üzerine yeni bir kavramsal çerçeve oluşturulmaya çalışılmıştır. Birçok genel eğitim ve müzik eğitimini içeren sitelerden örneklerin de yer aldığı bu araştırmanın sonraki dijital okuryazarlık çalışmalarına kıvılcım olması düşünülmekte ve devamının getirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • Bakkenes, Igne., Vermunt, Jam. D., Wubbles, Theo. (2010). Teacher learning in the context of educational innovation: Learning activities and learning outcomes of experience teachers. Learning and Instruction, 20(6), 533–548. doi:10.1016/j. learninstruc.2009.09.001
  • Banaszewski, Thomas. M. (2005). Digital storytelling: supporting digital literacy in grades 4-12 (Yüksek Lisans Tezi). Institute of Technology, Georgia.
  • Demirel, Özcan. ve diğer., (1998). İlköğretimde Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanması. 7. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (9-11 Eylül 1998). Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Eğitim Bilimleri Bölümü Cilt-l,s.531-546 Konya
  • Gee, James. Paul. (2007). What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave Macmillan.
  • Glesne, Carey. ,Peshkin, Allan. (1992). Becoming qualitative researchers an introduction. London: Longman Group Ltd.
  • Gilster, Paul. (1997). Digital literacy. New York: Wiley and Computer Publishing.
  • Gözütok, F., Dilek, (2001). Kolej Ayşeabla Okullarında Çoklu Zekâ Kuramı Uygulaması. Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • Guiraud, Pierre. (1994). Göstergebilim, Ankara: İmge Yayınları, 2. Baskı, Çev. Mehmet YALÇIN
  • Gündüz, Şemsettin, Odabaşı, Ferhan., (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3, 1.
  • Kasap Tecimer, Beril. (2007) Müzik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Ankara.
  • Küçük, Mehmet, Emin., Alır, Gülten. (2003). Dijital Koruma (Arşivleme)Stratejileri ve Bazı Uygulama Örnekleri, Türk Kütüphaneciliği 17 (4), 340-356
  • Kress, Gunther., van Leeuwen, Theo. (1996). Reading images: The grammar of visual design. London: Routeledge.
  • Martin, A. (2005). DigEuLit – a European framework for digital literacy: A progress report. Journal of e-Literacy, 2(2), 130-136.
  • Savage, Jonathan. (2007). Reconstructing music education through ICT. Research in Education, 78 (1),65–78. https://doi.org/10.7227/RIE.78.6 (02.11.2019)
  • Spires, Hiller., & Bartlett, M. (2012). Digital literacies and learning: Designing a path forward. Friday Institute White Paper Series. NC State University
  • Spires, Hiller. A., Medlock, Paul Casey, Kerkhoff, S. N. (2017). Digital literacy for the 21st century. In M. Khosrow-Pour (Ed.), Encyclopedia of information science andtechnology (4th ed.). Hershey, PA: IGI Global.
  • Tunç, Aslı ( 2010 ). “Tarihi Miras ve Güncel Beklentiler Arasındaki Türkiye”. 23. Türk – Alman Gazetecilik Semineri. Medya ve Bilgi Kirliliği, Ankara
  • YÖK, Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğretime İlişkin Usul ve Esaslar, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim_kurumlarinda_uzaktan_ogretime_iliskin_usul_ve_esaslar.pdf (Erişim tarihi: 31.10.2019)
  • Weber, Robert., Philip., (1989). Basic Content Analysis, Sage, London.
  • MEB, Özel Öğretim Kurumları Kanunu, http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_07/05162625_1.5.5580.pdf, (Erişim tarihi: 31.10.2019)
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yazısı (2012) http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_02/16144913_Uzaktan_EYitim_Kurs_ProgramlarY_ve_Uygulama_EsaslarY.pdf (02.11.2019)
  • MEB, Elektronik Eğitim İçeriği Temin Süreci Yönergesi, (2018). http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1949.pdf (02.11.2019)

MUSIC EDUCATION IN DIGITAL LITERACY

Yıl 2020, , 111 - 131, 11.01.2020
https://doi.org/10.31126/akrajournal.650884

Öz

Today, as the technological tools and equipment change in digital direction, the concept of lite-racy has been reshaped under the name of digital literacy by adapting to the current of the digita-lizing world. Therefore, individuals have been equipped with new qualities beyond the known literacy concept. At first, when “reader” was said, only a person who reads a book or a text, that is, the person who performed the reading act or who completed an academic development, would come to mind. However, the digital word that comes to the reader now refers to the definition of the digital reader, which means individuals who fall outside the traditional reader's understanding of what smart devices offer. The same change applies to the author. Today, it is possible to understand not only the act of writing or the cultural accumulation, but also the people who create all kinds of content (video, animation, painting, presentation,.) in the digital environment. In this research, the concept of digital literacy in music education, which has not been examined before, has been handled both in applications and digital environments that support music education as internet sites. In addition, a limited number of previous studies have been examined and a new conceptual framework on digital literacy and digital environments has been attempted. It is thought that this study, which includes samples from many general education and music education sites, will be a spark for the subsequent digital literacy studies and it is suggested that the continuation will be continued.

Kaynakça

  • Bakkenes, Igne., Vermunt, Jam. D., Wubbles, Theo. (2010). Teacher learning in the context of educational innovation: Learning activities and learning outcomes of experience teachers. Learning and Instruction, 20(6), 533–548. doi:10.1016/j. learninstruc.2009.09.001
  • Banaszewski, Thomas. M. (2005). Digital storytelling: supporting digital literacy in grades 4-12 (Yüksek Lisans Tezi). Institute of Technology, Georgia.
  • Demirel, Özcan. ve diğer., (1998). İlköğretimde Çoklu Zekâ Kuramının Uygulanması. 7. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi (9-11 Eylül 1998). Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları, Eğitim Bilimleri Bölümü Cilt-l,s.531-546 Konya
  • Gee, James. Paul. (2007). What video games have to teach us about learning and literacy. New York: Palgrave Macmillan.
  • Glesne, Carey. ,Peshkin, Allan. (1992). Becoming qualitative researchers an introduction. London: Longman Group Ltd.
  • Gilster, Paul. (1997). Digital literacy. New York: Wiley and Computer Publishing.
  • Gözütok, F., Dilek, (2001). Kolej Ayşeabla Okullarında Çoklu Zekâ Kuramı Uygulaması. Ankara: Siyasal Yayıncılık.
  • Guiraud, Pierre. (1994). Göstergebilim, Ankara: İmge Yayınları, 2. Baskı, Çev. Mehmet YALÇIN
  • Gündüz, Şemsettin, Odabaşı, Ferhan., (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. The Turkish Online Journal of Educational Technology (TOJET), 3, 1.
  • Kasap Tecimer, Beril. (2007) Müzik Eğitiminde Teknolojik Yaklaşımlar. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi, Ankara.
  • Küçük, Mehmet, Emin., Alır, Gülten. (2003). Dijital Koruma (Arşivleme)Stratejileri ve Bazı Uygulama Örnekleri, Türk Kütüphaneciliği 17 (4), 340-356
  • Kress, Gunther., van Leeuwen, Theo. (1996). Reading images: The grammar of visual design. London: Routeledge.
  • Martin, A. (2005). DigEuLit – a European framework for digital literacy: A progress report. Journal of e-Literacy, 2(2), 130-136.
  • Savage, Jonathan. (2007). Reconstructing music education through ICT. Research in Education, 78 (1),65–78. https://doi.org/10.7227/RIE.78.6 (02.11.2019)
  • Spires, Hiller., & Bartlett, M. (2012). Digital literacies and learning: Designing a path forward. Friday Institute White Paper Series. NC State University
  • Spires, Hiller. A., Medlock, Paul Casey, Kerkhoff, S. N. (2017). Digital literacy for the 21st century. In M. Khosrow-Pour (Ed.), Encyclopedia of information science andtechnology (4th ed.). Hershey, PA: IGI Global.
  • Tunç, Aslı ( 2010 ). “Tarihi Miras ve Güncel Beklentiler Arasındaki Türkiye”. 23. Türk – Alman Gazetecilik Semineri. Medya ve Bilgi Kirliliği, Ankara
  • YÖK, Yükseköğretim Kurumlarında Uzaktan Öğretime İlişkin Usul ve Esaslar, https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Uzaktan_ogretim/yuksekogretim_kurumlarinda_uzaktan_ogretime_iliskin_usul_ve_esaslar.pdf (Erişim tarihi: 31.10.2019)
  • Weber, Robert., Philip., (1989). Basic Content Analysis, Sage, London.
  • MEB, Özel Öğretim Kurumları Kanunu, http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_07/05162625_1.5.5580.pdf, (Erişim tarihi: 31.10.2019)
  • MEB, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yazısı (2012) http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_02/16144913_Uzaktan_EYitim_Kurs_ProgramlarY_ve_Uygulama_EsaslarY.pdf (02.11.2019)
  • MEB, Elektronik Eğitim İçeriği Temin Süreci Yönergesi, (2018). http://mevzuat.meb.gov.tr/dosyalar/1949.pdf (02.11.2019)
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayça Avcı 0000-0002-9887-1722

Yayımlanma Tarihi 11 Ocak 2020
Kabul Tarihi 24 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Avcı, A. (2020). DİJİTAL OKURYAZARLIKTA MÜZİK EĞİTİMİ. AKRA Kültür Sanat Ve Edebiyat Dergisi, 8(20), 111-131. https://doi.org/10.31126/akrajournal.650884

Evliya Çelebi Mahallesi Hatboyu Caddesi, No: 2/2 TUZLA / İSTANBUL Tel: +90 532 732 00 21 (Türkçe İletişim) Tel: +90 533 578 27 54 (For English)  Tel: +90 545 933 24 14 (Pour le Français), akrajournal@gmail.com 18436 18471

14035    14036    14037     14038  16497  16571

16772      download  18435 19333