Bu çalışmanın
amacı; Türkiye ve Avustralya öğretmen yetiştirme sistemleri ve akreditasyon
modellerini karşılaştırarak, Türkiye’deki öğretmen eğitimi akreditasyonu
çalışmalarına katkıda bulunmaktır. Betimsel doküman tarama yönteminin
kullanıldığı bu çalışmada, veri toplama aracı olarak ülkelerin resmi internet
sitelerinden, resmi eğitim raporlarından ve literatürdeki ilgili kitap ve
makalelerden faydalanılmıştır. Veriler karşılaştırmalı olarak içerik analizi
yoluyla incelenmiştir. Veriler her iki ülkeye ait; (i) öğretmen yetiştirmede
kaliteyi arttırmaya yönelik düzenlemelerin tarihsel gelişimi, (ii) mevcut
öğretmen yetiştirme sistemleri, (iii) öğretmen eğitimi program standartları ve
(iv) akreditasyon modelleri olmak üzere dört başlık altında ele alınmıştır ve karşılaştırmalı
olarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda, her iki ülkenin 1990’lı yılların
sonuna doğru öğretmen eğitiminde standart geliştirme çalışmalarına
başladıkları, fakat bu çalışmaların
Türkiye’de sonraki yıllarda önemini kaybettiği ve bu girişimin yarım kaldığı;
Avustralya’da ise bu çalışmaların ortaya çıktığı ilk günden bu yana gitgide
daha fazla önem kazandığı ve yaygınlığının arttığı sonucuna varılmıştır.
Avustralya’da öğretmen olarak çalışabilmek için mezun olunan programın akredite
edilmiş olması gerekmektedir. Bu durumun, öğretmen eğitiminde akreditasyona
ilişkin iki ülke arasındaki en büyük farklılığı teşkil ettiği söylenebilinir.
The aim of this research is to examine Turkey and
Australia’s teacher education systems and accreditation policies. The document
analysis model, one of the qualitative research designs, was used in the study.
Data was gathered from up-to-date official documents, reports and websites;
articles, books and academic dissertations. Data obtained from the resources
were arranged in four categories which are; (i) historical background of the regulations aiming to improve the quality and effectiveness of
teacher education, (ii) current teacher educations system, (iii) teacher
education program standards, (iv) accreditation models. Then, Content analysis
was used to determine the similarities and differences between practices of the countries in respect of these four categories. As a result of the study, it was
concluded that although both countries started designing a national
accreditation model and standards for teacher education in the late 1990s, it was never applied in Turkey and it was
given less importance in the following years. Australia, on the other hand, has
given great importance to this issue and kept improving its model and standards
throughout the following years.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |