Bu araştırmada öğretmenlerin mesleki tükenmişlikleri ile yaşam doyumları
arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca araştırmada öğretmenlerin mesleki
tükenmişlikleri ve yaşam doyumları, demografik değişkenler açısından da
incelenmiştir. Araştırmanın evrenini Mersin İli merkez ilçelerinde (Toroslar,
Akdeniz, Yenişehir, Mezitli) görev yapan 9.942 ilkokul, ortaokul ve lise
öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise bu evrenden seçkisiz
örnekleme yöntemi ile belirlenen 296 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma,
nedensel karşılaştırmalı ve korelasyonel araştırma türleri bir arada
kullanılarak modellenmiştir. Araştırma sonunda öğretmenlerin mesleki
tükenmişlik düzeylerinin hizmet sürelerine ve görev yaptıkları okul türüne göre
anlamlı bir şekilde farklılaştığı, cinsiyete göre anlamlı farklılık
göstermediği; yaşam doyumlarında ise sadece cinsiyete göre erkekler lehine
anlamlı bir farklılığın olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin mesleki
tükenmişliklerinin yaşam doyumlarını negatif yönde anlamlı düzeyde yordadığı,
öğretmenlerin yaşam doyumlarındaki varyansın yaklaşık %32’sinin mesleki
tükenmişlikleriyle açıklanabildiği tespit edilmiştir.
The relationship between teachers’ burnout and
life satisfaction has been tried to be revealed within this study. Moreover,
this relationship between teachers’ burnout and life satisfaction has also been
analyzed by means of some demographic variables. The universe for this study
consists of 9942 teachers from primary, secondary and high schools located in
Toroslar,Akdeniz, Yenişehir and Mezitli cities of Mersin province while the
sample includes 296 of them selected via randomly sampling method. The study
has been designed by using both causal comparative and correlational models. As
a result, it is found that teachers’ burnout levels differ significantly prior
to their teaching year and school type, while this is not valid for gender
variable; however, only the gender variable has significant difference on
teachers’ life satisfaction. Moreover, teachers’ burnout significantly predicts
their life satisfaction, the % 32 of total variance related to teachers’ life
satisfaction can be explained via burnout level.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: UBEK-2018 |