Sekizinci
sınıf öğrencilerinin enerji sorunları ve yenilenebilir enerji kaynaklarına
ilişkin algılarını bilim karikatürleri aracılığıyla ortaya koymayı amaçlayan bu
çalışmada nitel araştırma yönteminden olgu bilim (fenomenoloji) deseni
kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcıları 2014-2015 eğitim-öğretim yılı ikinci
yarıyılında Kayseri’de bir ortaokulda öğrenim görmekte olan, ölçüt örnekleme
ile belirlenen ve sekizinci sınıf düzeyinde 12’si kız 8’i erkek toplam 20
öğrencidir. Çalışma 4 hafta sürmüştür. Çalışmada veri toplama aracı olarak
öğrenciler tarafından çizilen bilim karikatürleri ve araştırmacının
öğrencilerle gerçekleştirdiği yarı yapılandırılmış görüşmelerden yararlanılmış,
elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda
katılımcıların enerjiyi tanımlayamadıkları, enerji dönüşümüne ilişkin yeterli
açıklamalar yapamadıkları ve bazı öğrencilerin doğru olmayan bilgilere sahip
oldukları görülmüştür. Katılımcılar tarafından enerji tasarrufuna ilişkin
verilen sınırlı sayıda örneklerin ise günlük hayatta sık karşılaşılan durumlar
olduğu sonucuna varılmıştır. Öte yandan katılımcıların yenilenemez enerji
kaynaklarını hava kirliliğine sebep olan kaynaklar olarak değerlendirdiklerini
ve yenilenebilir enerji kaynaklarını da çevreyi kirletmeyen temiz enerji
kaynakları olarak algıladıkları belirlenmiştir. Ayrıca araştırma verileri,
katılımcılar tarafından yenilenebilir enerji kaynakları ve yenilenemez enerji
kaynaklarına ilişkin verilen örneklerin doğru olmakla beraber yetersiz olduğunu
da göstermektedir. Bu durumun öğrencilerin enerji sorunları, yenilenebilir
enerji kaynakları, yenilenemez enerji kaynakları ve enerji tasarrufu
konularında farkındalık düzeylerini artıracak, kavramları somutlaştırıp günlük
hayatla ilişkilendirerek kalıcı öğrenmeler gerçekleştirecek bir eğitimle giderilebileceği
düşünülmektedir.
bilim karikatürleri fenomenoloji yenilenebilir enerji kaynakları öğrenci algıları
In this study, which aims to reveal the perceptions of eighth grade students about renewable energy sources by science cartoons, phenomenology is used. Participants are 20 students totally, who are studying in a secondary school in Kayseri in the second semester of the academic year of 2014-2015, determined by criterion sampling, and 12 female and 8 male at the eighth grade level. Process of the study lasted 4 weeks. Science cartoons drawn by the students and semi-structured interviews were used as data collection tools in the study. The data were analyzed by content analysis. As a result of the research it was seen that the participants could not define the energy and make sufficient explanations about the energy conversion and some students had incorrect information. In addition, the research data also show that the examples given by the participants on renewable energy sources and non-renewable energy sources are correct and inadequate. This situation can be achieved with trainings which will increase the level of awareness of the students about energy problems, renewable energy sources, non-renewable energy sources and energy saving. Also, it seems essential to make the concepts concrete and associate them with daily life and to realize permanent learning.
science cartoons phenomenology renewable energy resources students’ perceptions
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2019 |
Gönderilme Tarihi | 4 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 12 Sayı: 1 |