Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of Ataturk Perceptions of Children in Preschool Period

Yıl 2022, , 31 - 44, 27.03.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.882631

Öz

The purpose of this study is to determine the perceptions of preschool children about Atatürk. In the study, it was also aimed to examine the activities of families with their children, which are thought to shape the children's perception of Atatürk, and to what extent preschool teachers included activities related to Atatürk in their plans and in what types of activities. Qualitative research method and phenomenological design were used in this study. Criterion sampling method, one of the purposeful sampling methods, was used to determine the study group of the study. The study group consists of 30 children, 30 parents and 10 teachers. In the study, in which the interview technique and document analysis were used for data collection, the data were analyzed by content analysis method. During the research, various applications were carried out to increase the validity and reliability of the research. As a result of the research, it was determined that children and parents mostly focused on the military aspect of Atatürk. It was determined that the children who participated in the research included the gains about Ataturk only in certain months in the monthly plans of their preschool teachers and within the framework of these plans, they generally performed Turkish and art activities with the children in their classes. 

Kaynakça

  • Akın, Z. ve Öztürk, E. (2021). Değer eğitimi sürecinde okul – aile işbirliği: bir nitel çalışma. Değerler Eğitimi Dergisi, 19(42): 73-112. DOI: 10.34234/ded.912583
  • Arıcı, D. ve Bartan, M. (2020). Çocuğu okul öncesi eğitime devam eden annelerin çocuklarına değer edindirme süreçlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1): 279-294. DOI: 10.31592/aeusbed.640496
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Çev Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Delen, S. (2007). İlköğretim ve ortaöğretimde öğretmen görüşlerine göre Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel Erdil, A. (2007). İlköğretim T.C. Inkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde dramanın akademik başarıya ve tutuma etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Elmas, E. (2007). Türkiye'de modernlik okuması: İlkokul çocuklarında Atatürk algısı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Bilgi Üniversitesi, İstanbul.
  • Kahramanoğlu, Ş. (2014). İlköğretim 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi'nin Atatürkçülük ünitesinin işlenişinde karşılaşılan sorunların öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi Aydın örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Karaca, N. H.; Şenol F. B.; Akyol, T. ve Can Yaşar, M. (2018). Anasınıfına devam eden çocuklar için bir müze gezisi örneği. Çocuk ve Gelişim Dergisi,2(2): 13-25.
  • Keskin, E. (2018). Sekizinci sınıf T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi Atatürkçülük ünitesinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Saban, A., ve Ersoy, A. (2017). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tangülü, Z. (2011). 8.sınıf Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde gazete kullanımı ve buna ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tutkun, C.; Aydın Kılıç, Z. N.; Balcı, A. ve Kök, M. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin alan gezisi etkinliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20): 469-487.
  • Tüzün, H. (2008). İlköğretim 8.sınıf TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında (MEB yayınları) Atatürkçülük bölümünün görsel materyallerle öğretilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. (2014). 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğrenci çalışma kitaplarının sosyal bilgiler öğretmenlerince değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.

Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Atatürk Algılarının İncelenmesi

Yıl 2022, , 31 - 44, 27.03.2022
https://doi.org/10.32709/akusosbil.882631

Öz

Amacı okul öncesi dönemdeki çocukların Atatürk’e ilişkin algılarını belirlemek olan araştırmada aynı zamanda çocukların Atatürk algısını şekillendireceği düşünülen ailelerin çocuklarıyla yaptığı etkinlikler ve okul öncesi öğretmenlerinin Atatürk ile ilgili etkinliklere planlarında ne kadar yer verdikleri ve hangi etkinlik türlerinde ele aldıkları da incelenmiştir. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemi ve olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubu 30 çocuk, 30 ebeveyn ve 10 öğretmenden oluşmaktadır. Veri toplama amacıyla görüşme tekniğinin ve döküman incelemesinin kullanıldığı çalışmada veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Araştırma sırasında araştırmanın geçerlik ve güvenirliği artırmaya yönelik olarak çeşitli uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların ve ebeveynlerin çoğunlukla Atatürk’ün askeri yönü üzerinde durdukları belirlenmiştir. Araştırmaya katılan çocukların okul öncesi öğretmenlerinin aylık planlarında Atatürk ile ilgili kazanımlara sadece belirli aylarda yer verdikleri ve bu planlar çerçevesinde sınıflarındaki çocuklar ile genellikle Türkçe ve sanat etkinlikleri yaptıkları belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akın, Z. ve Öztürk, E. (2021). Değer eğitimi sürecinde okul – aile işbirliği: bir nitel çalışma. Değerler Eğitimi Dergisi, 19(42): 73-112. DOI: 10.34234/ded.912583
  • Arıcı, D. ve Bartan, M. (2020). Çocuğu okul öncesi eğitime devam eden annelerin çocuklarına değer edindirme süreçlerinin incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1): 279-294. DOI: 10.31592/aeusbed.640496
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri. (Mesut Bütün ve Selçuk Beşir Demir Çev Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Delen, S. (2007). İlköğretim ve ortaöğretimde öğretmen görüşlerine göre Türkiye Cumhuriyeti İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinin öğretiminde karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Demirel Erdil, A. (2007). İlköğretim T.C. Inkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğretiminde dramanın akademik başarıya ve tutuma etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Elmas, E. (2007). Türkiye'de modernlik okuması: İlkokul çocuklarında Atatürk algısı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Bilgi Üniversitesi, İstanbul.
  • Kahramanoğlu, Ş. (2014). İlköğretim 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük Dersi'nin Atatürkçülük ünitesinin işlenişinde karşılaşılan sorunların öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi Aydın örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Celal Bayar Üniversitesi, Manisa.
  • Karaca, N. H.; Şenol F. B.; Akyol, T. ve Can Yaşar, M. (2018). Anasınıfına devam eden çocuklar için bir müze gezisi örneği. Çocuk ve Gelişim Dergisi,2(2): 13-25.
  • Keskin, E. (2018). Sekizinci sınıf T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük dersi Atatürkçülük ünitesinin işlenişine ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • MEB. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Saban, A., ve Ersoy, A. (2017). Eğitimde nitel araştırma desenleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tangülü, Z. (2011). 8.sınıf Türkiye Cumhuriyeti inkılâp tarihi ve Atatürkçülük dersinde gazete kullanımı ve buna ilişkin öğretmen görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Tutkun, C.; Aydın Kılıç, Z. N.; Balcı, A. ve Kök, M. (2019). Okul öncesi öğretmenlerinin alan gezisi etkinliğine yönelik görüşlerinin incelenmesi. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 14(20): 469-487.
  • Tüzün, H. (2008). İlköğretim 8.sınıf TC. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük ders kitabında (MEB yayınları) Atatürkçülük bölümünün görsel materyallerle öğretilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. (2014). 8. sınıf T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük dersi öğrenci çalışma kitaplarının sosyal bilgiler öğretmenlerince değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Tokat.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Dila Nur Yazıcı 0000-0003-3340-4901

Elif Mercan Uzun 0000-0001-9069-1375

Kaya Tuncer Çağlayan 0000-0002-9834-8034

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2022
Gönderilme Tarihi 18 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Yazıcı, D. N., Mercan Uzun, E., & Çağlayan, K. T. (2022). Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Atatürk Algılarının İncelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(1), 31-44. https://doi.org/10.32709/akusosbil.882631