Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Problems Caused by Maintaining In-School Communication with Electronic Tools and Suggested Solutions

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 4, 1290 - 1309, 25.12.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1079407

Öz

The aim of this research is to reveal the problems caused by maintaining in-school communication with electronic means and the solution proposals for these problems. The research is in the type of qualitative research and was conducted using the phenomenology design. The study group of the research consisted of 14 teachers and 10 school administrators who were working in primary schools in Istanbul in the 2021-2022 academic year, selected according to the easily accessible situation sampling. The data were obtained with a semi-structured interview form and analyzed using content analysis. According to the opinions of teachers and school administrators regarding the first sub-problem of the research, it has been revealed that maintaining in-school communication with electronic means creates problems such as technology, communication, human relations and reliability. It has been concluded that problems arising from communication and human relations are experienced more. It has been understood that teachers and school administrators have developed solutions for the problems related to the second sub-problem of the research. Solution suggestions were presented for the necessity of face-to-face communication in school communication, the correct use of electronic tools and message content. Based on the results obtained, suggestions were presented to practitioners and researchers.

Kaynakça

  • Aytekin, H. (2018). İnsan ilişkileri ve iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E. ve Akgün, Ö.E. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çalık, D. (2013). Yeni iletişim teknolojilerinin örgüt içi iletişimde kullanımı: türkiye’deki büyük ölçekli firmalar üzerine bir araştırma (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi SBE. Ankara.
  • Değer, A.R. (2018). Kurum içi iletişim ve motivasyon çalıştayları. http://kobitek.com/kurum-ici-iletisim-ve-motivasyon-calistaylari (Erişim Tarihi: 01.10.2021).
  • Dündar, P. ve Özel, E. (2012) Kurum içi iletişimin kaliteye olan etkisi: yeni iletişim teknolojilerinin kurum içi iletişimin kalitesine olan etkisini incelemeye yönelik bir araştırma, ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (6), 106-109.
  • Ersoy, F. (2019). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.). Eğitimde nitel araştırma içinde (s. 51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gizir, S. (2007). Üniversitelerde örgüt kültürü ve örgüt içi iletişim üzerine bir derleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 247-268.
  • Güney, S. (2007). Yönetim ve organizasyon. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Herand, D. ve Çalışır, T. (2014) Kurum içi iletişimi geliştirmede software (yazılım) kullanımının rolü, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 67-78.
  • Kılıçaslan Çakmak, E. (2014). İletişim kurma becerileri. İstanbul: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Otrar, M., ve Argın, F. S. (2014). Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının kullanım alışkanlıkları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-13.
  • Özer, B. (1993). Öğretmen davranışlarının uzaktan eğitim yaklaşımıyla kazandırılması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Gümüş, M. (2012). Örgütlerde iletişim. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Solmaz, B. ve Görkemli, H.N. (2012). Yeni bir iletişim alanı olarak sosyal medya kullanımı ve Konya kadın dernekleri örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 183-189.
  • Şimşek, M.Ş. ve Çelik, A. (2009). Yönetim ve organizasyon. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Tayfun, R. (2014). Etkili iletişim ve beden dili. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tekin, M., Zerenler, M., ve Bilge, A. (2005). Bilişim teknolojileri kullanımının işletme performansına etkileri: lojistik sektöründe bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(8), 115-129.
  • Tuna, Y. (2012). Iletişim kavramı ve iletişim süreci. İzlem Vural (Ed.), İletişim içinde (2-23). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uzunoğlu, E., Onat, F., Kılıç, A. ve Çakır, S. (2009). İnternet çağında kurumsal iletişim. İstanbul: Say Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. S. (2009). İnformal ilişkilerin kurumsal yapılara yansımaları (Elazığdaki kamu görevlileri üzerine sosyolojik bir araştırma) (Yayımlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Zıllıoğlu, M. (2014). İletişim nedir? İstanbul: Cem Yayınevi.

Okul İçi İletişimi Elektronik Araçlar ile Sürdürmenin Yarattığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 4, 1290 - 1309, 25.12.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1079407

Öz

Bu araştırmanın amacı okullarda okul içi iletişimi elektronik araçlarla sürdürmenin yarattığı sorunları ve bu sorunlara yönelik çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Araştırma nitel araştırma türünde olup olgubilim deseni kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında İstanbul ilindeki ilkokullarda görev yapan, kolay ulaşılabilir durum örneklemesine göre seçilmiş 14 öğretmen ve 10 okul yöneticisi oluşturmuştur. Veriler, yarı yapılandırılmış̧ görüşme formu ile elde edilmiş ve içerik analizi kullanılarak çözümleme yapılmıştır. Araştırmanın birinci alt problemine ilişkin öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerine göre, okul içi iletişimi elektronik araçlarla sürdürmenin teknolojik, iletişim, insan ilişkileri ve güvenilirlik gibi sorunlar yarattığı ortaya çıkmıştır. İletişim ve insan ilişkilerinden kaynaklı sorunların daha fazla yaşandığı sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın ikinci alt problemine ilişkin öğretmen ve okul yöneticilerinin sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirdikleri anlaşılmıştır. Okul içi iletişimde yüz yüze iletişimin gerekliliğine, elektronik araçların doğru kullanımına ve mesaj içeriklerine yönelik çözüm önerileri sunulmuştur. Elde edilen sonuçlardan yola çıkarak uygulayıcılara ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Aytekin, H. (2018). İnsan ilişkileri ve iletişim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E. ve Akgün, Ö.E. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Çalık, D. (2013). Yeni iletişim teknolojilerinin örgüt içi iletişimde kullanımı: türkiye’deki büyük ölçekli firmalar üzerine bir araştırma (Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi), Ankara Üniversitesi SBE. Ankara.
  • Değer, A.R. (2018). Kurum içi iletişim ve motivasyon çalıştayları. http://kobitek.com/kurum-ici-iletisim-ve-motivasyon-calistaylari (Erişim Tarihi: 01.10.2021).
  • Dündar, P. ve Özel, E. (2012) Kurum içi iletişimin kaliteye olan etkisi: yeni iletişim teknolojilerinin kurum içi iletişimin kalitesine olan etkisini incelemeye yönelik bir araştırma, ODÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, (6), 106-109.
  • Ersoy, F. (2019). Fenomenoloji. A. Saban ve A. Ersoy (Ed.). Eğitimde nitel araştırma içinde (s. 51-105). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Gizir, S. (2007). Üniversitelerde örgüt kültürü ve örgüt içi iletişim üzerine bir derleme çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 247-268.
  • Güney, S. (2007). Yönetim ve organizasyon. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Gürbüz, S. ve Şahin F. (2018). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Herand, D. ve Çalışır, T. (2014) Kurum içi iletişimi geliştirmede software (yazılım) kullanımının rolü, Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(8), 67-78.
  • Kılıçaslan Çakmak, E. (2014). İletişim kurma becerileri. İstanbul: Paradigma Akademi Yayınları.
  • Otrar, M., ve Argın, F. S. (2014). Öğrencilerin sosyal medyaya ilişkin tutumlarının kullanım alışkanlıkları bağlamında incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-13.
  • Özer, B. (1993). Öğretmen davranışlarının uzaktan eğitim yaklaşımıyla kazandırılması. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sabuncuoğlu, Z. ve Gümüş, M. (2012). Örgütlerde iletişim. İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Solmaz, B. ve Görkemli, H.N. (2012). Yeni bir iletişim alanı olarak sosyal medya kullanımı ve Konya kadın dernekleri örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 183-189.
  • Şimşek, M.Ş. ve Çelik, A. (2009). Yönetim ve organizasyon. Konya: Eğitim Akademi Yayınları.
  • Tayfun, R. (2014). Etkili iletişim ve beden dili. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tekin, M., Zerenler, M., ve Bilge, A. (2005). Bilişim teknolojileri kullanımının işletme performansına etkileri: lojistik sektöründe bir uygulama. İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 4(8), 115-129.
  • Tuna, Y. (2012). Iletişim kavramı ve iletişim süreci. İzlem Vural (Ed.), İletişim içinde (2-23). Ankara: Pegem Akademi.
  • Uzunoğlu, E., Onat, F., Kılıç, A. ve Çakır, S. (2009). İnternet çağında kurumsal iletişim. İstanbul: Say Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. S. (2009). İnformal ilişkilerin kurumsal yapılara yansımaları (Elazığdaki kamu görevlileri üzerine sosyolojik bir araştırma) (Yayımlanmamış doktora tezi). Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Zıllıoğlu, M. (2014). İletişim nedir? İstanbul: Cem Yayınevi.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Nurullah Gücel Bu kişi benim 0000-0002-1482-5906

Soner Polat 0000-0003-2407-6491

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 26 Şubat 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gücel, N., & Polat, S. (2023). Okul İçi İletişimi Elektronik Araçlar ile Sürdürmenin Yarattığı Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1290-1309. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1079407