Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Determining the Views of BILSEM Arts Teachers on STEAM Education

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 4, 1349 - 1364, 25.12.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1116157

Öz

STEAM has been the subject of many studies in different fields and has come to the fore with the positive effects it has created in education. In the current study, it was tried to determine the views of art and music teachers working in the field of education of gifted individuals on issues such as their readiness for STEAM education and the difficulties they experience during the application. In this context, art teachers working in BİLSEM located within the borders of Bursa province constituted the study group of the research. The case study model was adopted as the method of the research. The data obtained from the teachers using the semi-structured interview form were analyzed and evaluated by creating themes, categories and codes using the content analysis method. In line with the findings obtained in the research, it was determined that although the teachers had general knowledge about STEAM education, they did not have the education to use the relevant approach effectively in their lessons. In addition, teachers emphasized the necessity of using the STEAM approach in art education and stated their needs regarding the subject. As a result of the study, a variety of suggestions have been put forward such as promoting in-service courses for art educators to embrace STEAM education and to enhance its effectiveness; implementing trainings like on-the-job observations and expert invitations; meeting the needs of the center and fixing the infrastructure deficiencies; and setting up art laboratories.

Kaynakça

  • Açıkgöz, S. (2018). Fen eğitiminde okulöncesine yönelik yaklaşımlardan stem ve montessori yöntemlerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi. Kastamonu.
  • Akgündüz, D. ve Ertepınar, H. (Ed.). (2015). Stem eğitimi türkiye raporu. İstanbul. Scala Basım Yayım Tan.San. ve Tic. Ltd.Şti.
  • Arı, A. (Ed.). (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Ayverdi, L. (2018). Özel yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde teknoloji, mühendislik ve matematiğin kullanımı: FeTeMM yaklaşımı. (Yayınlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274. https://dergipark.org.tr/en/pub/bitlissos/issue/38061/399955
  • Barış, N. ve Ecevit, T. (2019). Özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde stem uygulamaları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 217-233. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.529898
  • Bütün, M. ve Demir, S. B. (Ed.). (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clifford, N., Cope, M., Gillespie, T. & French, S. (2016). (Ed.). Key methods in georgraphy. https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=7hcFDAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA143&dq=semi+structured+interviews&ots=TDPKxm7TcB&sig=1NJSd6agYU1Yy2agdJMA8wKblrE&redir_esc=y#v=onepage&q=semi%20structured%20interviews&f=false
  • Çakır, Z. ve Altun Yalçın, S. (2020). Okul öncesi eğitiminde gerçekleştirilen tasarım stem eğitimlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning (IJAL), 5(2), 142-178. Doi: 48067/ijal.823224
  • Eker, M. (2019). Bilim sanat merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi algıları. (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Esen, S., Gümüşer, B., Ayverdi, L. ve Avcu, Y. E. (2019). Öğretmen, idareci, veli ve özel yetenekli öğrenci gözünden fetemm. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-27.
  • Gökyokuş, S., Kılıç, M., Sevgen Abacı, H., Arslan, E. ve Tüzün Ü. N. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin öğretim ortamlarının zenginleştirilmesinde argümantasyon temelli steam etkinlikleri geliştirme. Çocuk ve Medeniyet, 5(10), 401-418. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cm/issue/59377/850928
  • Guyotte, K. W., Sochacka, N. W., Costantino, T. E., Walther, J. & Kellam, N. (2014). “STEAM as social practice: Cultivating creativity in transdisciplinary spaces” in Art Education, 67 (6), 12–19.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hsieh, H. ve Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. file:///C:/Users/User/Downloads/Qualitative20Content20Analysis_1.pdf
  • Johnson, C. & Hawley, S. (2017). Online music learning: informal, formal and steam contexts. International Journal on Innovations in Online Education 1(2). https://scholar.google.com/scholar?start=20&q=steam+music+education&hl=tr&as_sdt=0,5
  • Kahya, V. (2019). Alan uzmanlarının steam eğitimi ile ilgili görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için fetemm modeli ile eğitim. TÜBİTAK Bilgem.
  • MEB. (2016). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_BİLSEM_yonergesi.pdf
  • MEB. (2019). Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri genel müdürlüğü, bilim ve sanat merkezler. Öğrenci tanılama ve yerleştirme kılavuzu. http://orgm.meb.gov.tr/www/bilim-ve-sanat-merkezleri-ogrenci-tanilama-ve-yerlestirme-kilavuzu-yayimlandi/icerik/1231
  • Mercan, Z. ve Kandır, A. (2019). Preschool teachers opinions regarding steam approach in education. Journal of Current Researches on Educational Studies, 8 (2), 15-28. doi: 10.26579/jocures-9.1.2
  • Özcan, H. ve Koştur, H. İ. (2018). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin stem eğitimine yönelik görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 364-373. Doi: 10.19126/suje.466841
  • Piro, J. (2010). Going form stem to steam. Education Week, 1-3. file:///Users/jeffs/Desktop/Education%20Week:%20Going%20From%20STEM%20to%20STEAM.webarchive
  • Poyraz, G.T. (2018). STEM eğitimi uygulamasında kayseri ili örneğinin incelenmesi ve uzaktan stem eğitiminin uygulanabilirliği. (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Sağat, E. ve Karakuş, F. (2020). The effect of steam-based science teaching on steam performance design-based thinking skills and steam attitudes of gifted and talented students. IJETSAR, 5(13),1279-1329.
  • Sausa, D. A. ve Pilecki, T. (2021). Stem’den steam’e. Sanatı entegre eden beyne uyumlu stratejiler ve dersler. Akademik Bilimsel Araştırmalar Yayınevi.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (Ed.). (2015). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spong, M.W. (2006) Project based control education. 7th IFAC Symposium on Advances in Control Education, Madrid.
  • Şahin, E. (2021). Bilim ve sanat merkezi öğretmelerinin stem eğitim yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 8(2), 129-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/turkjes/issue/62296/872880
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A., E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Tezcan, G. (2019). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinliklerin bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik yaklaşımına uygunluğunun incelenmesi ve öğretmen görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Tezeren, M., Balım, S. ve Yürümezoğlu, K. (2022). STEAM bütünleşik öğrenme modelinin çerçevesi ve yetenek gelişimi için önemi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 24(2), 857-868. https://dergipark.org.tr/en/pub/baunfbed/issue/70370/1056006
  • Uyar, A., Canpolat, M. ve Şan, İ. (2021). Stem merkezindeki öğretmenlerin ve öğrencilerin stem eğitimi hakkındaki görüşleri: Payastem merkezi örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (1), 151-170. Doi: 10.33206/mjss.799488
  • Watson, A. D. ve Watson, G. H. (2013). Transitioning STEM to STEAM: Reformation of engineering education. Journal for Quality & Participation, 36(3), 1-4.
  • Yıldırım, B. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM eğitiminde biyomimikri uygulamalarına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (1), 63-90.
  • Yıldırım, B. ve Türk, C. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının stem eğitimine yönelik görüşleri: Uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 8(2), 195-213. doi: 10.24315/trkefd.310112
  • Yıldırım, E. (2021). Steam eğitimi ve görsel sanatlar öğretmen adaylarının steam eğitimi hakkındaki görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.

BİLSEM Sanat Alanı Öğretmenlerinin STEAM Eğitimine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 25 Sayı: 4, 1349 - 1364, 25.12.2023
https://doi.org/10.32709/akusosbil.1116157

Öz

STEAM, birden fazla disiplinin aynı anda kullanılmasının öğrenmede daha kalıcı etkiler yarattığı düşüncesiyle 21. yy eğitim anlayışı çerçevesinde şekillenen son günlerin popüler eğitim yaklaşımlarından biridir. Özellikle bu yaklaşım farklı alanlarda birçok çalışmanın konusu olmuş ve eğitimde yarattığı olumlu etkileri ile ön plana çıkmıştır. Mevcut çalışmada özel yetenekli bireylerin eğitimi alanında çalışan resim ve müzik öğretmenlerinin STEAM eğitimine yönelik hazırbulunuşlukları ve uygulama esnasında yaşadıkları zorluklar gibi konular hakkındaki görüşleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda Bursa ili sınırları içerisinde yer alan Bilim ve Sanat Merkezlerinde görev yapan sanat alanı öğretmenleri araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırma yöntemi olarak durum çalışması modeli benimsenmiştir. Öğretmenlerden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak tema, kategori ve kodlar oluşturularak çözümlenmiş ve değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda öğretmenlerin STEAM eğitimine yönelik genel bilgilerinin olmasına rağmen ilgili yaklaşımı derslerinde etkin bir biçimde kullanabilecek eğitime sahip olmadıkları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler sanat eğitiminde STEAM yaklaşımının mutlaka kullanılması gerektiğini ifade ederek konu ile ilgili ihtiyaçları belirtmişler ve önerilerde bulunmuşlardır. Araştırmanın sonunda STEAM eğitiminin sanat eğitmenleri tarafından benimsenmesi ve etkililiğinin artırılmasına yönelik hizmet içi kursların artırılması, işbaşı gözlem, uzman daveti gibi eğitimlerin gerçekleştirilmesi, merkez ihtiyaçlarının karşılanarak altyapı eksikliklerinin giderilmesi ve sanat laboratuvarlarının kurulması gibi çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Açıkgöz, S. (2018). Fen eğitiminde okulöncesine yönelik yaklaşımlardan stem ve montessori yöntemlerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda karşılaştırılması. (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi. Kastamonu.
  • Akgündüz, D. ve Ertepınar, H. (Ed.). (2015). Stem eğitimi türkiye raporu. İstanbul. Scala Basım Yayım Tan.San. ve Tic. Ltd.Şti.
  • Arı, A. (Ed.). (2019). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Ayverdi, L. (2018). Özel yetenekli öğrencilerin fen eğitiminde teknoloji, mühendislik ve matematiğin kullanımı: FeTeMM yaklaşımı. (Yayınlanmamış doktora tezi). Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274. https://dergipark.org.tr/en/pub/bitlissos/issue/38061/399955
  • Barış, N. ve Ecevit, T. (2019). Özel yetenekli öğrencilerin eğitiminde stem uygulamaları. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 13(1), 217-233. https://doi.org/10.17522/balikesirnef.529898
  • Bütün, M. ve Demir, S. B. (Ed.). (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma deseni. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Clifford, N., Cope, M., Gillespie, T. & French, S. (2016). (Ed.). Key methods in georgraphy. https://books.google.com.tr/books?hl=tr&lr=&id=7hcFDAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA143&dq=semi+structured+interviews&ots=TDPKxm7TcB&sig=1NJSd6agYU1Yy2agdJMA8wKblrE&redir_esc=y#v=onepage&q=semi%20structured%20interviews&f=false
  • Çakır, Z. ve Altun Yalçın, S. (2020). Okul öncesi eğitiminde gerçekleştirilen tasarım stem eğitimlerinin öğretmen ve veli görüşleri açısından değerlendirilmesi. International Journal of Active Learning (IJAL), 5(2), 142-178. Doi: 48067/ijal.823224
  • Eker, M. (2019). Bilim sanat merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi algıları. (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Esen, S., Gümüşer, B., Ayverdi, L. ve Avcu, Y. E. (2019). Öğretmen, idareci, veli ve özel yetenekli öğrenci gözünden fetemm. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat Eğitimi Dergisi, 2(2), 1-27.
  • Gökyokuş, S., Kılıç, M., Sevgen Abacı, H., Arslan, E. ve Tüzün Ü. N. (2020). Özel yetenekli öğrencilerin öğretim ortamlarının zenginleştirilmesinde argümantasyon temelli steam etkinlikleri geliştirme. Çocuk ve Medeniyet, 5(10), 401-418. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/cm/issue/59377/850928
  • Guyotte, K. W., Sochacka, N. W., Costantino, T. E., Walther, J. & Kellam, N. (2014). “STEAM as social practice: Cultivating creativity in transdisciplinary spaces” in Art Education, 67 (6), 12–19.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Hsieh, H. ve Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9), 1277-1288. file:///C:/Users/User/Downloads/Qualitative20Content20Analysis_1.pdf
  • Johnson, C. & Hawley, S. (2017). Online music learning: informal, formal and steam contexts. International Journal on Innovations in Online Education 1(2). https://scholar.google.com/scholar?start=20&q=steam+music+education&hl=tr&as_sdt=0,5
  • Kahya, V. (2019). Alan uzmanlarının steam eğitimi ile ilgili görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Bursa Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için fetemm modeli ile eğitim. TÜBİTAK Bilgem.
  • MEB. (2016). Bilim ve sanat merkezleri yönergesi. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_10/07031350_BİLSEM_yonergesi.pdf
  • MEB. (2019). Özel eğitim ve rehberlik hizmetleri genel müdürlüğü, bilim ve sanat merkezler. Öğrenci tanılama ve yerleştirme kılavuzu. http://orgm.meb.gov.tr/www/bilim-ve-sanat-merkezleri-ogrenci-tanilama-ve-yerlestirme-kilavuzu-yayimlandi/icerik/1231
  • Mercan, Z. ve Kandır, A. (2019). Preschool teachers opinions regarding steam approach in education. Journal of Current Researches on Educational Studies, 8 (2), 15-28. doi: 10.26579/jocures-9.1.2
  • Özcan, H. ve Koştur, H. İ. (2018). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin stem eğitimine yönelik görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 8(4), 364-373. Doi: 10.19126/suje.466841
  • Piro, J. (2010). Going form stem to steam. Education Week, 1-3. file:///Users/jeffs/Desktop/Education%20Week:%20Going%20From%20STEM%20to%20STEAM.webarchive
  • Poyraz, G.T. (2018). STEM eğitimi uygulamasında kayseri ili örneğinin incelenmesi ve uzaktan stem eğitiminin uygulanabilirliği. (Yüksek Lisans Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Sağat, E. ve Karakuş, F. (2020). The effect of steam-based science teaching on steam performance design-based thinking skills and steam attitudes of gifted and talented students. IJETSAR, 5(13),1279-1329.
  • Sausa, D. A. ve Pilecki, T. (2021). Stem’den steam’e. Sanatı entegre eden beyne uyumlu stratejiler ve dersler. Akademik Bilimsel Araştırmalar Yayınevi.
  • Seggie, F. N. ve Bayyurt, Y. (Ed.). (2015). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Spong, M.W. (2006) Project based control education. 7th IFAC Symposium on Advances in Control Education, Madrid.
  • Şahin, E. (2021). Bilim ve sanat merkezi öğretmelerinin stem eğitim yaklaşımı hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 8(2), 129-160. https://dergipark.org.tr/en/pub/turkjes/issue/62296/872880
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, A., E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayıncılık.
  • Tezcan, G. (2019). Ortaokul fen bilimleri ders kitaplarında yer alan etkinliklerin bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik yaklaşımına uygunluğunun incelenmesi ve öğretmen görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Tezeren, M., Balım, S. ve Yürümezoğlu, K. (2022). STEAM bütünleşik öğrenme modelinin çerçevesi ve yetenek gelişimi için önemi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 24(2), 857-868. https://dergipark.org.tr/en/pub/baunfbed/issue/70370/1056006
  • Uyar, A., Canpolat, M. ve Şan, İ. (2021). Stem merkezindeki öğretmenlerin ve öğrencilerin stem eğitimi hakkındaki görüşleri: Payastem merkezi örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (1), 151-170. Doi: 10.33206/mjss.799488
  • Watson, A. D. ve Watson, G. H. (2013). Transitioning STEM to STEAM: Reformation of engineering education. Journal for Quality & Participation, 36(3), 1-4.
  • Yıldırım, B. (2019). Fen bilgisi öğretmen adaylarının STEM eğitiminde biyomimikri uygulamalarına yönelik görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39 (1), 63-90.
  • Yıldırım, B. ve Türk, C. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının stem eğitimine yönelik görüşleri: Uygulamalı bir çalışma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 8(2), 195-213. doi: 10.24315/trkefd.310112
  • Yıldırım, E. (2021). Steam eğitimi ve görsel sanatlar öğretmen adaylarının steam eğitimi hakkındaki görüşleri. (Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular STEM Eğitimi, Sanat Eğitimi (Diğer)
Bölüm Eğitim
Yazarlar

Zeynep Özer 0000-0001-5884-3367

Rasim Erol Demirbatır 0000-0002-9472-3001

Yayımlanma Tarihi 25 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Özer, Z., & Demirbatır, R. E. (2023). BİLSEM Sanat Alanı Öğretmenlerinin STEAM Eğitimine Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(4), 1349-1364. https://doi.org/10.32709/akusosbil.1116157