Bu çalışmada ilköğretim öğrencilerinin “bitki” kavramı ile ilgili
alternatif kavramlarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
2., 4. ve 6. sınıflarda öğrenim gören toplam 60 öğrenci ile özel bir odada
yaklaşık 20-30 dakika süren karşılıklı görüşmeler yapılmıştır. Çalışma iki
aşamada gerçekleştirilmiştir. Bunlar sırasıyla şu şekildedir: (1) her bir
öğrenciye “Sizce bitki nedir?” sorusu yöneltilerek bitki kavramını
tanımlamaları istenmiştir, (2) her bir öğrenciden 5 bitki ismi söylemesi
istenmiştir, (2) bitkiler, .bitki olmayan canlı varlıklar, cansız varlıklardan
oluşan toplam 20 adet renkli orijinal fotoğraf seçilmiş ve bunların her biri
öğrenciye ayrı ayrı gösterilerek “bu nedir?” veya “bu bir bitki midir?” soruları
yöneltilmiştir. Cevap alındıktan sonra bu cevabın altında yatan gerçeği ortaya
çıkarmak amacıyla “niçin?” sorusu ile devam edilmiştir. Sonuç olarak
öğrencilerin bitki kavramlarının çiçek, yaprak veya ağaç gibi oldukça genel
kategoriler içerdiği, bitkileri dış görünüş, fizyolojik özellikler ve bitki
sınıflarını dikkate alarak tanımladıkları, bunlar içerisinde hem bilimsel
geçerliliği olmayan hem de bilimsel geçerliliği olan ifadelerin yer aldığı,
öğrencilerin en genel bitki modelinin “Toprakta büyüyen, kök, gövde veya
yapraklara sahip ağaçlar, çiçekler veya çayırlar” olduğu görülmüştür. Ayrıca
öğrencilerin mantarın bitki olduğu kavram yanılgısı gibi bazı kavram
yanılgılarına sahip oldukları bulunmuştur. Sonuçlar literatür bilgisiyle
karşılaştırılmış ve öneriler geliştirilmiştir.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Bilgi Güvenliği Yönetimi |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2003 |
| Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2003 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2003 Cilt: 5 Sayı: 2 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.