Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Demographic Characteristics of Consumers Living in Rural Areas on Consumer Rights Awareness Level and Saving Behavior

Yıl 2022, , 2989 - 3007, 30.09.2022
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1024555

Öz

In our country, studies to determine consumer rights are mostly carried out in city centers. It is an increasingly important issue to have information about the knowledge levels of consumers living in rural areas and their saving behavior. In this context, the aim of the research is to determine the consumer rights knowledge levels and saving behaviors of consumers living in rural areas. Our study was carried out by applying face-to-face survey method with 100 participants from 6 districts of Konya, which were selected according to the level of development. “Simple Random Sampling Method” and “Quota Sampling Method” were used in the study and “t-test – Independent Sample t-test”, “One-Way Analysis of Variance (ANOVA)” and cross-tabulation “Chi-square analysis” and “Speraman” correlation coefficient were also the methods used in the research.

Kaynakça

  • Referans 1. Altunışık,R.,Coşkun,R.,Bayraktaroğlu,S.,Yıldırım,E.(2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamaları, Sakarya Yayıncılık, 6.Bası.
  • Referans2.Aslan,Y.,(2015). “6502 Sayılı Kanuna Göre Tüketici Hukuku, Ekin Yayınevi,5. Baskı, Bursa
  • Referans3. Barış, S., Şahin,M.(2017). Tasarruf Davranışını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Tokat’ta Kamu Çalışanlarına Yönelik Bir Uygulama”, V. Anadolu “International Conference in Economics, 11-13, 2017, Eskişehir.
  • Referans4. Basavaraj,C.S.,Tangade, F.S.(2004). “Awareness and Perception Of Educated Consumers About Consumer Protection Laws”, Indıan Of Journal Marketing, Volume 34 (4).
  • Borak, E., (1995). “Development of Consumer Consciousness in Turkey – Policy of Consumer Protection Through Reformation.” Review of Social, Economic and Administrative Studies, 9(2), 123-151.
  • Day, S.G., Aaker, D.A.,(1997). A Guide to Consumerism: What is it, where did come from, and where is it going? Marketing Management, 6(1).
  • Deryal,Y.,Korkmaz,Y.,(2015).Tüketici Hukuku, Adalet Yayınevi,3.Baskı, Ankara.
  • Han,E.,Kaya,A.(2013). Kalkınma Ekonomisi, Teori ve Politika, İzmir: Nobel Dağıtım, 8.Basım.
  • Ishak,S., Faridah,N.(2012).” Impact of Consumer Awareness and Knowledge to Consumer Effective Behavior”,Asian Social Science: Vol. 8, No.13, ISSN 1911-2017 E-ISSN 1911-2025,Published by Canadian Center of Science and Education.
  • Kalkınma Bakanlığı, (2012). Yüksek Büyümenin Sürdürülebilirliği: Yurt İçi Tasarrufların Rolü. Ankara: Kalkınma Bakanlığı Yayını, 6.
  • Karahan,K.,Maksudunov,A.(2010). “Tüketici Bilinç Değerlendirilmesi: Kırgızistan Örneği”, Reforma İktisadi Bilimler Dergisi,1(45).
  • Keynes, J., M.,(1969). İstihdam, Faiz ve Para Genel Teorisi, Çev: Asım Baltacıgil. Fakülteler Matbaası, İstanbul.
  • Laguer,S.,Ni,J.;& Yin,Z.,(2017). “Chinese Household Saving And Dependent Children: Theory And Evidence,” China Economic Review, https://doi.org/10.1016/j.chieco.2017.08.005.
  • Loayza, N., Schmidt-Hebbel, K., Servén, L. (2000).” Saving in Developing Countries: An Overview”. Them World Bank Economic Review. Vol.14(3),393-414.
  • Mankıw,G.N.,(2010). Makroekonomi, Çev. Ömer Faruk Çolak, Efil Yayınevi,Ankara
  • Mert, K.(2004).” Bilinçli Alışveriş ve Tüketici Hakları”. 9. Ulusal Pazarlama Kongresi.Ankara, 1, 315-324
  • Mevlana Kalkınma Ajansı(2011). Konya ve Karaman İlçeleri Sosyal Gelişmişlik Endeksi, Bölgesel Araştırmalar Raporları, Yayın No:2.
  • Mucuk, İ, (1999). Pazarlama İlkeleri, 11. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Neprevista,E.,Kayıkcıoğlu,E.,Güler,Ç.(2007). Lise Öğrencilerinin Tüketici Hakları Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirmesi, Toplum Hekimliği Bülteni, 26, (2), 16-2.
  • Peker,S.(1993). “Yetişkin Tüketicilerin Tüketici Eğitimi İhtiyaçları,” İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi,İstanbul
  • Sencer,M.,Sencer,Y.(1978).” Toplumsal Araştırmalarda Yöntem Bilim”, Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Neprevista,E.,Kayıkcıoğlu,E.,&Güler,Ç.(2007). Lise Öğrencilerinin Tüketici Hakları Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirmesi, Toplum Hekimliği Bülteni, 26, (2), 16-2.
  • https://tr.scribd.com/doc/7319524/Consumer-Protection-Act,E.T:11.02.2021
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131128-1.htm,E.T.27.03.2021
  • http://www.tupadem.hacettepe.edu.tr/evrenseltuketicihaklari.phpE.T: 11.01.2021

Kırsal Bölgelerde Yaşayan Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Tüketici Hakları Bilinç Düzeyi ile Tasarruf Davranışına Etkisi

Yıl 2022, , 2989 - 3007, 30.09.2022
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1024555

Öz

Ülkemizde tüketici haklarının belirlenmesi amacıyla yapılan çalışmalar çoğunlukla şehir merkezlerinde yapılmaktadır. Kırsal bölgelerde yaşayan tüketicilerin, tüketici haklarının bilgi düzeyleri ile tasarruf davranışları hakkında bilgi sahibi olmak giderek önemli bir konu olmaktadır. Bu bağlamda araştırmanın amacı, kırsal alanlarda yaşayan tüketicilerin tüketici hakları bilgi düzeyleri ile tasarruf davranışlarının belirlenmesi amacıyla düzenlenmiştir. Çalışmamız, Konya’nın, gelişmişlik düzeyine göre seçilen 6 ilçesinden 100’er katılımcıyla yüz yüze anket yöntemi uygulanarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada “Basit Tesadüfi Örnekleme Yöntemi” ile “Kotalı Örnekleme Yöntemi” kullanılmış ve “t-testi – Independent Sample t-test”, “Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA)” ile çapraz tablo” Ki-kare analizi ve “Speraman” korelasyon katsayısı da araştırmada kullanılan yöntemler olmuştur.

Kaynakça

  • Referans 1. Altunışık,R.,Coşkun,R.,Bayraktaroğlu,S.,Yıldırım,E.(2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamaları, Sakarya Yayıncılık, 6.Bası.
  • Referans2.Aslan,Y.,(2015). “6502 Sayılı Kanuna Göre Tüketici Hukuku, Ekin Yayınevi,5. Baskı, Bursa
  • Referans3. Barış, S., Şahin,M.(2017). Tasarruf Davranışını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi: Tokat’ta Kamu Çalışanlarına Yönelik Bir Uygulama”, V. Anadolu “International Conference in Economics, 11-13, 2017, Eskişehir.
  • Referans4. Basavaraj,C.S.,Tangade, F.S.(2004). “Awareness and Perception Of Educated Consumers About Consumer Protection Laws”, Indıan Of Journal Marketing, Volume 34 (4).
  • Borak, E., (1995). “Development of Consumer Consciousness in Turkey – Policy of Consumer Protection Through Reformation.” Review of Social, Economic and Administrative Studies, 9(2), 123-151.
  • Day, S.G., Aaker, D.A.,(1997). A Guide to Consumerism: What is it, where did come from, and where is it going? Marketing Management, 6(1).
  • Deryal,Y.,Korkmaz,Y.,(2015).Tüketici Hukuku, Adalet Yayınevi,3.Baskı, Ankara.
  • Han,E.,Kaya,A.(2013). Kalkınma Ekonomisi, Teori ve Politika, İzmir: Nobel Dağıtım, 8.Basım.
  • Ishak,S., Faridah,N.(2012).” Impact of Consumer Awareness and Knowledge to Consumer Effective Behavior”,Asian Social Science: Vol. 8, No.13, ISSN 1911-2017 E-ISSN 1911-2025,Published by Canadian Center of Science and Education.
  • Kalkınma Bakanlığı, (2012). Yüksek Büyümenin Sürdürülebilirliği: Yurt İçi Tasarrufların Rolü. Ankara: Kalkınma Bakanlığı Yayını, 6.
  • Karahan,K.,Maksudunov,A.(2010). “Tüketici Bilinç Değerlendirilmesi: Kırgızistan Örneği”, Reforma İktisadi Bilimler Dergisi,1(45).
  • Keynes, J., M.,(1969). İstihdam, Faiz ve Para Genel Teorisi, Çev: Asım Baltacıgil. Fakülteler Matbaası, İstanbul.
  • Laguer,S.,Ni,J.;& Yin,Z.,(2017). “Chinese Household Saving And Dependent Children: Theory And Evidence,” China Economic Review, https://doi.org/10.1016/j.chieco.2017.08.005.
  • Loayza, N., Schmidt-Hebbel, K., Servén, L. (2000).” Saving in Developing Countries: An Overview”. Them World Bank Economic Review. Vol.14(3),393-414.
  • Mankıw,G.N.,(2010). Makroekonomi, Çev. Ömer Faruk Çolak, Efil Yayınevi,Ankara
  • Mert, K.(2004).” Bilinçli Alışveriş ve Tüketici Hakları”. 9. Ulusal Pazarlama Kongresi.Ankara, 1, 315-324
  • Mevlana Kalkınma Ajansı(2011). Konya ve Karaman İlçeleri Sosyal Gelişmişlik Endeksi, Bölgesel Araştırmalar Raporları, Yayın No:2.
  • Mucuk, İ, (1999). Pazarlama İlkeleri, 11. Baskı, İstanbul: Türkmen Kitabevi.
  • Neprevista,E.,Kayıkcıoğlu,E.,Güler,Ç.(2007). Lise Öğrencilerinin Tüketici Hakları Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirmesi, Toplum Hekimliği Bülteni, 26, (2), 16-2.
  • Peker,S.(1993). “Yetişkin Tüketicilerin Tüketici Eğitimi İhtiyaçları,” İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Doktora Tezi,İstanbul
  • Sencer,M.,Sencer,Y.(1978).” Toplumsal Araştırmalarda Yöntem Bilim”, Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü.
  • Neprevista,E.,Kayıkcıoğlu,E.,&Güler,Ç.(2007). Lise Öğrencilerinin Tüketici Hakları Konusunda Bilgi ve Tutumlarının Değerlendirmesi, Toplum Hekimliği Bülteni, 26, (2), 16-2.
  • https://tr.scribd.com/doc/7319524/Consumer-Protection-Act,E.T:11.02.2021
  • http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/11/20131128-1.htm,E.T.27.03.2021
  • http://www.tupadem.hacettepe.edu.tr/evrenseltuketicihaklari.phpE.T: 11.01.2021
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekonomi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gulden Gok 0000-0002-9948-867X

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Kabul Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Gok, G. (2022). Kırsal Bölgelerde Yaşayan Tüketicilerin Demografik Özelliklerinin Tüketici Hakları Bilinç Düzeyi ile Tasarruf Davranışına Etkisi. Alanya Akademik Bakış, 6(3), 2989-3007. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.1024555