Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Öğrenenlerin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 1301 - 1327, 30.09.2021
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.856980

Öz

Bu makalenin amacı açıköğretim yöntemiyle öğrenim gören lisans öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi ve kişilik özelliklerinin girişimcilik eğilimine etkisinin belirlenmesidir. 2018-2019 öğretim yılında İşletme Fakültesinin İşletme, İngilizce İşletme, Konaklama İşletmeciliği, Havacılık Yönetimi, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi programlarında öğrenim gören öğrencilerin girişimcilik niyeti ölçeği ve 5 faktörlü kişilik ölçeğine verdikleri cevaplar kullanılmıştır. Araştırmaya katılan 370 öğrencinin girişimcilik eğilimlerini ölçmek amacıyla Linan & Chen (2009) tarafından geliştirilen girişimcilik niyeti ölçeği, katılımcıların kişilik özelliklerini ölçmek için de Rammstedt & John (2007) tarafından geliştirilen beş faktör kişilik ölçeği kullanılmıştır. Veriler betimsel olarak analiz edilmiş ve öğrencilerin girişimcilik eğilimini etkileyen faktörler Planlanmış Davranış Modeli temel alınarak yapısal eşitlik modeli ile belirlenmiştir. Araştırma bulgularının planlanmış davranış modeline uyum gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Destekleyen Kurum

Anadolu Üniversitesi

Proje Numarası

1806E226

Kaynakça

  • Adıgüzel, Z., Zehir, C. ve Musluhittinoğlu, N. (2020). Does the Education and Macro Economic Environmental Entrepreneurship Environment Affect The Quality? A Research on University Students. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (Journal of Entrepreneourship and Development ) Yaz 2020, Cilt.15, Sayı: 1, s.24-36.
  • Ajzen, I. (1991). The Theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
  • Aliaga, M. & Gunderson, B. (2002). Interactive statistics. New Jersey: Prentice Hall.
  • Ardıç, M., Aydın, S. & Küçük, V. (2017). Artvin Çoruh Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi. Journal of Current Researches on Business and Economics, 7(2), 64-88.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakarya Üniversitesi İibf Örneği. ÇOMU Açık Akademik Arşiv Sistemi http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/handle/COMU/952
  • Bornstein MH, Jager J. & Putnick DL. (2013). Sampling in developmental science: Situations, shortcomings, solutions, and standards. Developmental Review, 33(4), 357–370.
  • Bozkurt, Ö. ve Erdurur, K. (2013). Gı̇rı̇şı̇mcı̇ Kı̇şı̇lı̇k Özellı̇klerı̇nı̇n Gı̇rı̇şı̇mcı̇lı̇k Eğı̇lı̇mı̇ndekı̇ Etkı̇sı̇: Potansı̇yel Gı̇rı̇şı̇mcı̇ler Üzerı̇nde Bı̇r Araştırma Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (8:2) 57-78 2013
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101 https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10768783
  • Doğan, E. (2015). The Effect Of Entrepreneurshıp Educatıon On Entrepreneurıal Intentıons Of Unıversıty Students In Turkey. İstanbul Ünı̇versı̇tesı̇ İktı̇sat Fakültesı̇ Ekonometrı̇ Ve İstatı̇stı̇k Dergı̇sı̇, Sayı:23 2015 79-93
  • Doğaner, M. & Altunoğlu, A. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 103-110. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/oybd/issue/16336/171033
  • Franco, M., Haase, H. & Lautenschläger, A. (2010). Students' entrepreneurial intentions: an inter‐regional comparison. Education + Training, 52(4), 260-275.
  • Giacomin, O., Janssen, F., Pruett, M., Shinnar, R., Llopis, F. & Toney, B. (2011). Entrepreneurial intentions, motivations and barriers: Differences among American, Asian and European students. International Entrepreneurship Management Journal, 7,219–238.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1–55. http://dx.doi.org/10.1080/10705519909540118.
  • İşcan, Ö. & Kaygın, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 443-462.
  • Kılıç, R., Kekli̇k, Y. & Çalış, N. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştirma: Bandirma İibf İşletme Bölümü Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (2), 423-435. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduiibfd/issue/20821/222862
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Krueger, N., Reilly, M. & Carsrud, A. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15, 411–432.
  • Lakovleva, T., Kolvereid, L. & Stephan, U. (2011). Entrepreneurial intentions in developing and developed countries. Education + Training, 53(5), 353-370.
  • Linan, F. & Chen, Y. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, May, 593-617.
  • Lüthje, C. & Franke, N. (2003). The ‘making’ of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT. R&D Management, 33(2),135-147
  • Nabi, G., Walmsley, A., Liñán, F., Akhtar, I. & Neame, C. (2018) Does entrepreneurship education in the first year of higher education develop entrepreneurial intentions? The role of learning and inspiration, Studies in Higher Education, 43:3, 452-467, DOI: 10.1080/03075079.2016.1177716
  • Özden, K., Temurlenk, S. M. ve Başar, S. (2008). Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri üzerine bir Araştırma. Review of Social, Economic & Business Studies, 2008, Vol. 11/12, p1-20. 20p.
  • Pazarcık, Y. (2016). Üniversitelerimiz Girişimci Yetiştirebiliyor Mu? Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Algısını/ Eğilimini/ Özelliklerini Ölçen Araştırmaların Sonuçsal Bir Değerlendirmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (Journal of Social Sciences and Humanities Researches) Girişimcilik Özel Sayısı, Bahar/Spring 2016, Cilt/Volume 17, Sayı/Issue 37, sayfa/pp. 140-169.
  • Rammstedt, B. & John, O. (2007). Measuring personality in one minute or less: A 10-item short version of the big five inventory in English and German. Journal of Research in Personality, 41(1), 203-212.
  • Sesen, H. (2013). Personality or environment? A comprehensive study on the entrepreneurial intentions of university students. Education + Training, 55(7), 624-640.
  • Sieger, P., Fueglistaller, U., & Zellweger, T. (2016). Student entrepreneurship 2016: Insights from 50 countries. St.Gallen / Bern: KMU-HSG/IMU.
  • Solmaz, S., Aksoy, Ö., Şengül, S. & Sarıışık, M. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin belirlenmesi: turizm lisans ve önlisans öğrencileri üzerine bir alan araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 16(26), 41-55.
  • Tanrıverdi, H., Bayram, G. & Alkan, M. (2016). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisinin incelenmesi. JED / GKD, 11(1), 1-29.
  • Türker, D. & Sönmez S. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students? Journal of European Industrial Training, 33(2), 142-159.
  • Türkmen, M. & İşbilir, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 18-28.
  • Uluyol, O. (2013). Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Gölbaşi Meslek Yüksekokulu Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 349-372. DOI: 10.14520/adyusbd.583
  • Uygun, M., Mete, S. & Güner, E. (2012). Genç Girişimci Adayların Girişimcilik Eğilimi ve Girişimcilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 145-156. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/oybd/issue/16340/171113
  • Veciana, J., Aponte, M. & Urbano, D. (2005). University students’ attitudes towards entrepreneurship: a two countries comparison. International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 165–182.

A Research on Determining the Entrepreneurship Trends of Distance Learners

Yıl 2021, Cilt: 5 Sayı: 3, 1301 - 1327, 30.09.2021
https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.856980

Öz

The aim of this paper is to determine the entrepreneurship intentions of undergraduate students studying with the open education method. Entrepreneurship intention scale developed by Linan & Chen (2009) was used to measure the entrepreneurship characteristics of the students. A five-factor personality scale developed by Rammstedt & John (2007) was used to measure the personality traits of the participants. 370 students participated in the research. The data obtained from the questionnaires were analyzed descriptively and the factors affecting the entrepreneurship intentions of the students were tried to be determined by the structural equation model based on the Planned Behavior Model. It was concluded that the findings of the research consistent with the planned behavior model.

Proje Numarası

1806E226

Kaynakça

  • Adıgüzel, Z., Zehir, C. ve Musluhittinoğlu, N. (2020). Does the Education and Macro Economic Environmental Entrepreneurship Environment Affect The Quality? A Research on University Students. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (Journal of Entrepreneourship and Development ) Yaz 2020, Cilt.15, Sayı: 1, s.24-36.
  • Ajzen, I. (1991). The Theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
  • Aliaga, M. & Gunderson, B. (2002). Interactive statistics. New Jersey: Prentice Hall.
  • Ardıç, M., Aydın, S. & Küçük, V. (2017). Artvin Çoruh Üniversitesi öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin belirlenmesi. Journal of Current Researches on Business and Economics, 7(2), 64-88.
  • Balaban, Ö. ve Özdemir, Y. (2008). Girişimcilik Eğitiminin Girişimcilik Eğilimi Üzerindeki Etkisi: Sakarya Üniversitesi İibf Örneği. ÇOMU Açık Akademik Arşiv Sistemi http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/handle/COMU/952
  • Bornstein MH, Jager J. & Putnick DL. (2013). Sampling in developmental science: Situations, shortcomings, solutions, and standards. Developmental Review, 33(4), 357–370.
  • Bozkurt, Ö. ve Erdurur, K. (2013). Gı̇rı̇şı̇mcı̇ Kı̇şı̇lı̇k Özellı̇klerı̇nı̇n Gı̇rı̇şı̇mcı̇lı̇k Eğı̇lı̇mı̇ndekı̇ Etkı̇sı̇: Potansı̇yel Gı̇rı̇şı̇mcı̇ler Üzerı̇nde Bı̇r Araştırma Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi (8:2) 57-78 2013
  • Cohen, J. (1992). Statistical power analysis. Current Directions in Psychological Science, 1(3), 98-101 https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10768783
  • Doğan, E. (2015). The Effect Of Entrepreneurshıp Educatıon On Entrepreneurıal Intentıons Of Unıversıty Students In Turkey. İstanbul Ünı̇versı̇tesı̇ İktı̇sat Fakültesı̇ Ekonometrı̇ Ve İstatı̇stı̇k Dergı̇sı̇, Sayı:23 2015 79-93
  • Doğaner, M. & Altunoğlu, A. (2010). Adnan Menderes Üniversitesi Nazilli İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İşletme Bölümü Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 103-110. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/oybd/issue/16336/171033
  • Franco, M., Haase, H. & Lautenschläger, A. (2010). Students' entrepreneurial intentions: an inter‐regional comparison. Education + Training, 52(4), 260-275.
  • Giacomin, O., Janssen, F., Pruett, M., Shinnar, R., Llopis, F. & Toney, B. (2011). Entrepreneurial intentions, motivations and barriers: Differences among American, Asian and European students. International Entrepreneurship Management Journal, 7,219–238.
  • Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1–55. http://dx.doi.org/10.1080/10705519909540118.
  • İşcan, Ö. & Kaygın, E. (2011). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15(2), 443-462.
  • Kılıç, R., Kekli̇k, Y. & Çalış, N. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Eğilimleri Üzerine Bir Araştirma: Bandirma İibf İşletme Bölümü Örneği. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17 (2), 423-435. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sduiibfd/issue/20821/222862
  • Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling. Second Edition, New York: The Guilford Press.
  • Korkmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Bülent Ecevit Üniversitesi örneği. Afyon Kocatepe Üniversitesi İİBF Dergisi, 14(2), 209-226.
  • Krueger, N., Reilly, M. & Carsrud, A. (2000). Competing models of entrepreneurial intentions. Journal of Business Venturing, 15, 411–432.
  • Lakovleva, T., Kolvereid, L. & Stephan, U. (2011). Entrepreneurial intentions in developing and developed countries. Education + Training, 53(5), 353-370.
  • Linan, F. & Chen, Y. (2009). Development and cross-cultural application of a specific instrument to measure entrepreneurial intentions. Entrepreneurship Theory and Practice, May, 593-617.
  • Lüthje, C. & Franke, N. (2003). The ‘making’ of an entrepreneur: testing a model of entrepreneurial intent among engineering students at MIT. R&D Management, 33(2),135-147
  • Nabi, G., Walmsley, A., Liñán, F., Akhtar, I. & Neame, C. (2018) Does entrepreneurship education in the first year of higher education develop entrepreneurial intentions? The role of learning and inspiration, Studies in Higher Education, 43:3, 452-467, DOI: 10.1080/03075079.2016.1177716
  • Özden, K., Temurlenk, S. M. ve Başar, S. (2008). Girişimcilik Eğilimi: Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi ve Atatürk Üniversitesi Öğrencileri üzerine bir Araştırma. Review of Social, Economic & Business Studies, 2008, Vol. 11/12, p1-20. 20p.
  • Pazarcık, Y. (2016). Üniversitelerimiz Girişimci Yetiştirebiliyor Mu? Üniversite Öğrencilerinin Girişimcilik Algısını/ Eğilimini/ Özelliklerini Ölçen Araştırmaların Sonuçsal Bir Değerlendirmesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi (Journal of Social Sciences and Humanities Researches) Girişimcilik Özel Sayısı, Bahar/Spring 2016, Cilt/Volume 17, Sayı/Issue 37, sayfa/pp. 140-169.
  • Rammstedt, B. & John, O. (2007). Measuring personality in one minute or less: A 10-item short version of the big five inventory in English and German. Journal of Research in Personality, 41(1), 203-212.
  • Sesen, H. (2013). Personality or environment? A comprehensive study on the entrepreneurial intentions of university students. Education + Training, 55(7), 624-640.
  • Sieger, P., Fueglistaller, U., & Zellweger, T. (2016). Student entrepreneurship 2016: Insights from 50 countries. St.Gallen / Bern: KMU-HSG/IMU.
  • Solmaz, S., Aksoy, Ö., Şengül, S. & Sarıışık, M. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimci kişilik özelliklerinin belirlenmesi: turizm lisans ve önlisans öğrencileri üzerine bir alan araştırması. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 16(26), 41-55.
  • Tanrıverdi, H., Bayram, G. & Alkan, M. (2016). Girişimcilik eğitiminin girişimcilik eğilimi üzerine etkisinin incelenmesi. JED / GKD, 11(1), 1-29.
  • Türker, D. & Sönmez S. (2009). Which factors affect entrepreneurial intention of university students? Journal of European Industrial Training, 33(2), 142-159.
  • Türkmen, M. & İşbilir, U. (2014). Üniversite öğrencilerinin girişimcilik eğilimlerinin sosyo-demografik özellikler açısından incelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 18-28.
  • Uluyol, O. (2013). Öğrencilerin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesi: Gölbaşi Meslek Yüksekokulu Örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 349-372. DOI: 10.14520/adyusbd.583
  • Uygun, M., Mete, S. & Güner, E. (2012). Genç Girişimci Adayların Girişimcilik Eğilimi ve Girişimcilik Özellikleri Arasındaki İlişkiler. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4 (2), 145-156. Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/oybd/issue/16340/171113
  • Veciana, J., Aponte, M. & Urbano, D. (2005). University students’ attitudes towards entrepreneurship: a two countries comparison. International Entrepreneurship and Management Journal, 1, 165–182.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Celal Hakan Kağnicioğlu 0000-0001-7164-3538

Murat Akyıldız 0000-0001-5069-0132

Didem Paşaoğlu Baş 0000-0003-4526-7852

Burak Tuğberk Tosunoğlu 0000-0001-9377-5136

Ergün Kaya 0000-0003-3676-3811

Gökhan Önder 0000-0002-0936-4076

Proje Numarası 1806E226
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2021
Kabul Tarihi 5 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 5 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kağnicioğlu, C. H., Akyıldız, M., Paşaoğlu Baş, D., Tosunoğlu, B. T., vd. (2021). Uzaktan Öğrenenlerin Girişimcilik Eğilimlerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. Alanya Akademik Bakış, 5(3), 1301-1327. https://doi.org/10.29023/alanyaakademik.856980