The necessity of establishing deep relationships with consumers in terms of today's marketing approaches has made experiential marketing, which can be expressed as positive experiences between consumers and brands, increasingly important. Concepts such as virtual reality and augmented reality, which have entered our lives with the effect of technological developments, have been among the effective tools used within the scope of experiential marketing. In this way, brand-consumer experiences become more fascinating, and it is ensured that the emotional connections of consumers with the brand are deeper and permanent than ever before. In this study, virtual make-up applications belonging to 4 brands in the cosmetics sector were evaluated in terms of experiential marketing, and it was tried to determine how they were experienced and perceived by consumers. First of all, the brands' virtual make-up application categories were compared in terms of product diversity and virtual experience differences. Then, in line with the virtual service offered, consumer experiences, perceptions and impressions were evaluated with focus group interviews. The findings prove a system in which the concepts of beauty and make-up, which are symbols of consumption culture, are produced by re-consumption.
Experiential Marketing Consumption Culture Virtual/Augmented Reality The Beauty Virtual Make-Up Applications
Günümüz pazarlama yaklaşımları açısından tüketicilerle derin ilişkiler kurma gerekliliği, tüketicilerle markaların olumlu deneyimler yaşaması olarak ifade edilebilen deneyimsel pazarlamayı giderek önemli bir hâle getirmiştir. Teknolojik gelişmelerin etkisiyle hayatımıza giren sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik gibi kavramlar, deneyimsel pazarlama kapsamında kullanılan etkili araçlardan olmuştur. Bu sayede marka-tüketici deneyimleri daha büyüleyici bir hâle gelmekte, tüketicilerin marka ile kurdukları duygusal bağlantıların daha önce hiç olmadığı kadar derin ve kalıcı olması sağlanabilmektedir. Bu çalışmada, kozmetik sektöründeki 4 markaya ait sanal makyaj uygulamaları deneyimsel pazarlama açısından değerlendirilerek, tüketiciler tarafından nasıl deneyimlendiği ve algılandığını tespit edilmeye çalışılmıştır. Öncelikle markaların sanal makyaj uygulamaları kategorileri, ürün çeşitlilikleri, sanal olarak sundukları deneyim farklılıkları açısından karşılaştırılmıştır. Ardından sunulan sanal hizmet doğrultusunda tüketici deneyimleri, algıları ve izlenimleri odak grup görüşmesi ile değerlendirilmiştir. Bulgular birer tüketim kültürü sembolü olan güzellik ve makyaj kavramlarının yeniden tüketilerek üretildiği bir sistemi kanıtlar niteliktedir.
Deneyimsel Pazarlama Tüketim Kültürü Sanal/Artırılmış Gerçeklik Güzellik Sanal Makyaj Uygulamaları
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2 |