Teorik Makale
BibTex RIS Kaynak Göster

Kültürel Değerlere Duyarlı Okul Kültürü Modeli Önerisi

Yıl 2024, , 105 - 114, 21.05.2024
https://doi.org/10.59320/alanyazin.1442729

Öz

Kültürel değerlere duyarlı okul kültürü, kültürel değerlere duyarlı eğitimin uygulandığı kültürel değerlere duyarlı okul için belirlenmiş bir okul kültürü tipidir. Kültür sınıflamalarından oldukça farklı olan kültürel değerlere duyarlı okul kültürü, kendine has özelliklere sahiptir. Kültürel değerlere duyarlı eğitim uygulamalarının gerçekleştiği okulda kültürün de kültürel değerlere duyarlı olarak geliştirilmesi açısından araştırmalar sonucunda bir model önerisi getirilmiştir. Kültürel değerlere duyarlı okul kültürünün unsurları, değerleri, normları ve düzeyleri belirlenerek model şekilsel olarak da ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Bennett, M. J. (1998). Intercultural communication: A current perspective. Basic concepts of intercultural communication. Selected readings. 1(1), 1-34.
  • Burchum, J. L. (2002). Cultural competence: An evolutiona y Perspective. Nursing Forum, 37(4), 5- 16. 10.1111/j.1744-6198.2002.tb01287.x
  • Confeld, S. (2016). The importance of a positive school culture [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Minnetonka: The Faculty of Adler Graduate School.
  • Çelikten, M. (2003). Okul kültürünün şekillendirilmesinde müdürün rolleri. Eğilim ve Bilim, 31(140), 56-61.
  • Daiktere, I. (2009). Creating, fostering, and sustaining school culture in Latvia: Communication with stakeholders. Problems of Education in the 21st Century, 12, 30.
  • Değirmenci, M. (2007). Amaçlı canlılar: Yönetimde üçüncü nesil sistem düşüncesi, Hiperlink Yayınları Gay, G. (2000). Culturally Responsive Teaching. Teachers College Press.
  • Hinde, E. R. (2004). School culture and change: An examination of the effects of school culture on the process of change. Essays in Education, 11, 1-12.
  • Hofstede, G. J., Pedersen, P. B., & Hofstede, G. (2002). Exploring culture: Exercises, stories and synthetic cultures. Intercultural Press, Inc.
  • Hoy, W. K., ve Fedman, J. A. (1987). Organizational health: The concept and its measure. Journal of Research and Development in Education, 20(4), 30-37.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi. Teori, araştırma ve uygulama. Selahattin Turan ( Çev) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khalifa, M. A., Gooden, M. A., & Davis, J. E. (2016). Culturally Responsive School Leadership: A Synthesis of the Literature. Review of Educational Research, 86(4), 1272-1311.
  • Klotz, M. B. (2006). Culturally Competent Schools: Guidelines for Secondary School Principals. National Association of School Psychologists.
  • Ladson-Billings, G. (1995). Toward a theory of culturally relevant pedagogy. American Educational Research Journal, 32(3), 465-491.
  • Lunenburg, F.C. ve Ornstein, A. C. (2013). Örgüt Kültürü (Çev. Nayir, F.), G. Arastaman (Çev. Ed.), İçinde Eğitim Yönetimi, Nobel Yayıncılık.
  • Martin, A. (2016). Exploring the development and practices of culturally responsive teachers: Observations of and teachers voices in K-8 public education (PHd Thesis). https://mountainscholar.org/bitstream/handle/10217/176746/Martin_colostate_0053A_13788.pdf?sequence=1
  • Mason, J. L. (1995). Cultural competence self-assessment questionnaire: A manual for users. Portland, OR: Portland State University, Research and Training Center on Family Support and Children's Mental Health.
  • Nayir, F. (2022). How to Create a Culturally Responsive Class? Društvena istraživanja, 3, 31, 537-558, https://doi.org/10.5559/di.31.3.08
  • Ordu, A (2021). Eğitim örgütlerinde kültür, F. Nayir (Ed.) İçinde Eğitimde örgütsel Davranış, Anı Yayıncılık
  • Owens, R. G., ve Steinhoff, C. R. (1989). Towards a theory of organisational culture. Journal of Educational Administration, 27(3). 10.1108/EUM0000000002462
  • Robbins, S.P. ve Judge, T. A. (2017). Örgüt kültürü (Çev. B., Aydınhan), İ. Erdem (Çev. Ed.), İçinde Örgütsel Davranış, Nobel Yayıncılık.
  • Sarıdaş, G., & Nayir, F. (2020). Kültürel değerlere duyarlı eğitim ve uygulama örnekleri. F. Nayir (Ed.) içinde, Kültürel değerlere duyarlı eğitim (s. 256-257). Anı Yayıncılık.
  • Sarıdaş, G. (2023). Ortaokullarda Kültürel Değerlere Duyarlı Okul Kültürü ve Kültürel Yetkinlik Düzeyinin İncelenmesi: Karma Yöntem Çalışması [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi
  • Senge, P. (2014). Öğrenen Okullar. (N. Ü. Münevver Çetin, Çev.) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Şişman, M., ve Uysal, Ş. (2012). Okullarda Kültür ve İklim, Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Villegas, A. M., & Lucas, T. (2007). The culturally responsive teacher. Educational Leadership, 64(6), 28-33. Yılmaz, K. (2018). Eğitim yönetiminde değerler, Pegem Yayıncılık
  • Young, B. L., Madsen, J., ve Young, M. A. (2010). Implementing diversity plans: Principals’ perception of their ability to address diversity in their schools. NASSP Bulletin, 94(2), 135-157. 10.1177/0192636510379901

Proposal for a Culturally Responsive School Culture Model

Yıl 2024, , 105 - 114, 21.05.2024
https://doi.org/10.59320/alanyazin.1442729

Öz

Culturally responsive school culture is a type of school culture determined for a culturally responsive school where culturally responsive education is applied. School culture, which is culturally responsive, which is quite different from cultural classifications, has its own characteristics. As a result of the research, a model proposal has been proposed to develop culture in culturally responsive school where culturally responsive educational practices take place. The elements, values, norms and levels of the culturally responsive school culture were determined, and the model was also put forward figure.

Kaynakça

  • Bennett, M. J. (1998). Intercultural communication: A current perspective. Basic concepts of intercultural communication. Selected readings. 1(1), 1-34.
  • Burchum, J. L. (2002). Cultural competence: An evolutiona y Perspective. Nursing Forum, 37(4), 5- 16. 10.1111/j.1744-6198.2002.tb01287.x
  • Confeld, S. (2016). The importance of a positive school culture [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Minnetonka: The Faculty of Adler Graduate School.
  • Çelikten, M. (2003). Okul kültürünün şekillendirilmesinde müdürün rolleri. Eğilim ve Bilim, 31(140), 56-61.
  • Daiktere, I. (2009). Creating, fostering, and sustaining school culture in Latvia: Communication with stakeholders. Problems of Education in the 21st Century, 12, 30.
  • Değirmenci, M. (2007). Amaçlı canlılar: Yönetimde üçüncü nesil sistem düşüncesi, Hiperlink Yayınları Gay, G. (2000). Culturally Responsive Teaching. Teachers College Press.
  • Hinde, E. R. (2004). School culture and change: An examination of the effects of school culture on the process of change. Essays in Education, 11, 1-12.
  • Hofstede, G. J., Pedersen, P. B., & Hofstede, G. (2002). Exploring culture: Exercises, stories and synthetic cultures. Intercultural Press, Inc.
  • Hoy, W. K., ve Fedman, J. A. (1987). Organizational health: The concept and its measure. Journal of Research and Development in Education, 20(4), 30-37.
  • Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2015). Eğitim yönetimi. Teori, araştırma ve uygulama. Selahattin Turan ( Çev) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Khalifa, M. A., Gooden, M. A., & Davis, J. E. (2016). Culturally Responsive School Leadership: A Synthesis of the Literature. Review of Educational Research, 86(4), 1272-1311.
  • Klotz, M. B. (2006). Culturally Competent Schools: Guidelines for Secondary School Principals. National Association of School Psychologists.
  • Ladson-Billings, G. (1995). Toward a theory of culturally relevant pedagogy. American Educational Research Journal, 32(3), 465-491.
  • Lunenburg, F.C. ve Ornstein, A. C. (2013). Örgüt Kültürü (Çev. Nayir, F.), G. Arastaman (Çev. Ed.), İçinde Eğitim Yönetimi, Nobel Yayıncılık.
  • Martin, A. (2016). Exploring the development and practices of culturally responsive teachers: Observations of and teachers voices in K-8 public education (PHd Thesis). https://mountainscholar.org/bitstream/handle/10217/176746/Martin_colostate_0053A_13788.pdf?sequence=1
  • Mason, J. L. (1995). Cultural competence self-assessment questionnaire: A manual for users. Portland, OR: Portland State University, Research and Training Center on Family Support and Children's Mental Health.
  • Nayir, F. (2022). How to Create a Culturally Responsive Class? Društvena istraživanja, 3, 31, 537-558, https://doi.org/10.5559/di.31.3.08
  • Ordu, A (2021). Eğitim örgütlerinde kültür, F. Nayir (Ed.) İçinde Eğitimde örgütsel Davranış, Anı Yayıncılık
  • Owens, R. G., ve Steinhoff, C. R. (1989). Towards a theory of organisational culture. Journal of Educational Administration, 27(3). 10.1108/EUM0000000002462
  • Robbins, S.P. ve Judge, T. A. (2017). Örgüt kültürü (Çev. B., Aydınhan), İ. Erdem (Çev. Ed.), İçinde Örgütsel Davranış, Nobel Yayıncılık.
  • Sarıdaş, G., & Nayir, F. (2020). Kültürel değerlere duyarlı eğitim ve uygulama örnekleri. F. Nayir (Ed.) içinde, Kültürel değerlere duyarlı eğitim (s. 256-257). Anı Yayıncılık.
  • Sarıdaş, G. (2023). Ortaokullarda Kültürel Değerlere Duyarlı Okul Kültürü ve Kültürel Yetkinlik Düzeyinin İncelenmesi: Karma Yöntem Çalışması [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Pamukkale Üniversitesi
  • Senge, P. (2014). Öğrenen Okullar. (N. Ü. Münevver Çetin, Çev.) Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Şişman, M., ve Uysal, Ş. (2012). Okullarda Kültür ve İklim, Eğitim yönetimi teori, araştırma ve uygulama (S. Turan, Çev.). Nobel Yayıncılık.
  • Villegas, A. M., & Lucas, T. (2007). The culturally responsive teacher. Educational Leadership, 64(6), 28-33. Yılmaz, K. (2018). Eğitim yönetiminde değerler, Pegem Yayıncılık
  • Young, B. L., Madsen, J., ve Young, M. A. (2010). Implementing diversity plans: Principals’ perception of their ability to address diversity in their schools. NASSP Bulletin, 94(2), 135-157. 10.1177/0192636510379901
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çok Kültürlü Eğitim
Bölüm Teorik makale
Yazarlar

Gürkan Sarıdaş 0000-0002-7989-2130

Funda Nayır 0000-0002-9313-4942

Yayımlanma Tarihi 21 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 25 Şubat 2024
Kabul Tarihi 30 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Sarıdaş, G., & Nayır, F. (2024). Kültürel Değerlere Duyarlı Okul Kültürü Modeli Önerisi. Alanyazın, 5(1), 105-114. https://doi.org/10.59320/alanyazin.1442729