Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Algılarının İncelenmesi
Yıl 2016,
Cilt: 5 Sayı: 1, 233 - 247, 20.06.2016
Sevilay Karamustafaoğlu
,
Ayşegül Celep Havuz
Öz
Gelişimci araştırma yöntemlerinden enlemesine araştırma kullanılarak yürütülen bu çalışmada fen bilgisi öğretmen adaylarının araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme algılarını sınıf seviyelerine göre incelemek amaçlanmıştır. Çalışma; Amasya Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Programından 1. sınıf 39, 2. sınıf 40, 3. sınıf 37 ve 4. sınıf 42 kişi olmak üzere toplam 158 kişiye Fen’e Yönelik Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Becerileri Algısı Ölçeği uygulanılarak yürütülmüştür. Öğretmen adaylarının Fen’e yönelik araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme becerileri algılarının sınıf sevilerine göre karşılaştırılması uygun bir istatistiki programla Oneway Anova post-Hoc testlerinden LSD kullanılarak tespit edilmiştir. Ölçekten elde edilen bulgularından; 1. sınıftan 4. sınıfa doğru öğretmen adaylarının her sınıf düzeyinin kendinden daha alt sınıf düzeylerine göre araştırma-sorgulamaya dayalı öğrenme algılarında üst sınıfların lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır.
Kaynakça
- Alkan, F. ve Erdem, E. (2009). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilimsel düşünme yetenekleri üzerine bir çalışma, I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale. Onsekiz Mart Üniversitesi,
- Babadoğan, C. ve Gürkan, T. (2002). Sorgulayıcı öğretim stratejisinin akademik başarıya etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 147-160.
- Chang, C. Y. & Mao, S. L. (1999) Comparison of Taiwan science students’ outcomes with inquiry-group versus traditional instruction. The Journal of Educational Research, 92(6), 340- 346.
- Çepni, S. (2010), Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Beşinci baskı: Trabzon.
- Collins, P. H. (1998). It's all in the family: Intersections of gender, race, and nation. Hypatia, 13(3), 62-82.
- Davis, S. A. (2005). Inquiry-Based Learning Templates For Creating Online Educational Paths. Master of Science Thesis, Texas, A&M University.
- Juntunen, M. & Aksela, M. (2013). Life-Cycle Analysis and Inquiry-Based Learning in Chemistry Teaching. Science Education International, 24(2), 150-166.
- Karakoç, Ş. (2003). Öğretme Stratejilerinin Öğrenme Stratejileri Kullanımına Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Yüksek Lisans Tezi, Ankara
- Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E., Geier, R. & Tal, R. T. (2004). Inquiry-based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080.
- MEB, (2013). Fen Bilimleri Öğretim Programı. Ankara.
- NRC - National Research Council, (2000). Inquiry and the National Research Education Standards. DC: National Acedemy Press, sf. 25, Washington.
- Tarkun, E. (1994). Öğretmen Adaylarının Araştırmaya Yönelik Tutumları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 6, 239-253.
- Taşkoyan, S. N. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sorgulayıcı Öğrenme Stratejilerinin Öğrencilerin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri, Akademik Başarı ve Tutumları Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Wise, K.C. (1996). Strategies for Teaching Science: What Works? A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas. 69(6), 337-338.
- Yılmaz, K. & Çokluk-Bökeoğlu, Ö.( 2008). Primary School Teachers’ Belief of Efficacy, Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(2), 143-167.
- Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P. ve Soran, H., (2006). Hacettepe Üniversitesi biyoloji öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 278-287.
- Yu, R., Chen, L., Liu, Q., Lin, J., Tan, K.-L., Ng, S. C., Chan, H. S. O., Xu, G.-Q. & Hor, T. S. A. (1998). Platinum deposition on carbon nanotubes via chemical modification. Chemistry of Materials, 10(3), 718-722.
Yıl 2016,
Cilt: 5 Sayı: 1, 233 - 247, 20.06.2016
Sevilay Karamustafaoğlu
,
Ayşegül Celep Havuz
Kaynakça
- Alkan, F. ve Erdem, E. (2009). Kimya öğretmenliği öğrencilerinin bilimsel düşünme yetenekleri üzerine bir çalışma, I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, Çanakkale. Onsekiz Mart Üniversitesi,
- Babadoğan, C. ve Gürkan, T. (2002). Sorgulayıcı öğretim stratejisinin akademik başarıya etkisi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(2), 147-160.
- Chang, C. Y. & Mao, S. L. (1999) Comparison of Taiwan science students’ outcomes with inquiry-group versus traditional instruction. The Journal of Educational Research, 92(6), 340- 346.
- Çepni, S. (2010), Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Beşinci baskı: Trabzon.
- Collins, P. H. (1998). It's all in the family: Intersections of gender, race, and nation. Hypatia, 13(3), 62-82.
- Davis, S. A. (2005). Inquiry-Based Learning Templates For Creating Online Educational Paths. Master of Science Thesis, Texas, A&M University.
- Juntunen, M. & Aksela, M. (2013). Life-Cycle Analysis and Inquiry-Based Learning in Chemistry Teaching. Science Education International, 24(2), 150-166.
- Karakoç, Ş. (2003). Öğretme Stratejilerinin Öğrenme Stratejileri Kullanımına Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Yüksek Lisans Tezi, Ankara
- Marx, R. W., Blumenfeld, P. C., Krajcik, J. S., Fishman, B., Soloway, E., Geier, R. & Tal, R. T. (2004). Inquiry-based science in the middle grades: Assessment of learning in urban systemic reform. Journal of Research in Science Teaching, 41(10), 1063-1080.
- MEB, (2013). Fen Bilimleri Öğretim Programı. Ankara.
- NRC - National Research Council, (2000). Inquiry and the National Research Education Standards. DC: National Acedemy Press, sf. 25, Washington.
- Tarkun, E. (1994). Öğretmen Adaylarının Araştırmaya Yönelik Tutumları. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 6, 239-253.
- Taşkoyan, S. N. (2008). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Sorgulayıcı Öğrenme Stratejilerinin Öğrencilerin Sorgulayıcı Öğrenme Becerileri, Akademik Başarı ve Tutumları Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
- Wise, K.C. (1996). Strategies for Teaching Science: What Works? A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas. 69(6), 337-338.
- Yılmaz, K. & Çokluk-Bökeoğlu, Ö.( 2008). Primary School Teachers’ Belief of Efficacy, Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 41(2), 143-167.
- Yılmaz, M., Gerçek, C., Köseoğlu, P. ve Soran, H., (2006). Hacettepe Üniversitesi biyoloji öğretmen adaylarının bilgisayarla ilgili öz-yeterlik inançlarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 278-287.
- Yu, R., Chen, L., Liu, Q., Lin, J., Tan, K.-L., Ng, S. C., Chan, H. S. O., Xu, G.-Q. & Hor, T. S. A. (1998). Platinum deposition on carbon nanotubes via chemical modification. Chemistry of Materials, 10(3), 718-722.