Öğretim programlarının ihtiyaçlara dayalı olarak
geliştirilmesi kadar, geliştirilen programların ihtiyaca cevap verip
veremediğinin değerlendirilmesi konusu da oldukça önemlidir. Bu araştırma, 2017-2018
eğitim yılında uygulanmaya başlanan yeni ilkokul birinci sınıf Türkçe ilk okuma
yazma dersi öğretim programını değerlendirilmek amacıyla gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, program değerlendirme modellerinden Eısner’ın Uzmanlık ve Eğitsel
Eleştiri Modeli hareket noktası olarak alınmıştır. İlk okuma yazma öğretim
programının uygulama boyutunu derinlemesine analiz edebilmek için nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Örneklem seçiminde amaçlı
örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitlilik yöntemi kullanılarak, programın
uygulanma süreci değerlendirilmeye çalışılmıştır. Veriler araştırmacılar
tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formları, video kayıtları
ve fotoğrafların analizinden elde edilmiştir. Sonuç olarak ilkokul Türkçe dersi
(ilk okuma yazma) öğretiminde program taslaklarının öğretmenler tarafından
incelendiği ve sürece yönelik olarak öğretmenler tarafından bazı iyileştirici
önlemlerin alındığı görülmüştür. Yeni programın yazma bölümü, yazma öğretim
yaklaşımında tercihin (dik temel harflerle ya da bitişik eğik el yazısı ile)
sınıf öğretmenine bırakılması önemli bir gelişme olarak değerlendirilirken;
harf gruplarının sırasının öğretimde sıkıntı oluşturması, kazanım sayısının
fazla oluşu, okulların fiziki koşullarının elverişsizliği, bölgeler arasında
okuma yazmaya geçiş sürecindeki farklılıklar, araç-gereç tedarik etmenin
güçlüğü, değerlendirme araçlarının yetersiz oluşu, öğretmen kılavuz
kitaplarının olmaması programa yönelik olumsuzluklar olarak ön plana çıkmıştır.
Bulgulara dayalı olarak öğretimdeki harf gruplarının gözden geçirilmesi,
araç-gereç ve materyal için e portal hazırlanması, ilk okuma yazma öğretiminin
bağımsız disiplin olması vb. önerilerde bulunulmuştur.
program değerlendirme Eısner’ın Uzmanlık ve Eleştirel Değerlendirme Modeli durum çalışması ilk okuma yazma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)