Okuduğunu anlamayı sağlamak, birçok becerinin gelişmesine bağlıdır. Ancak yapılan araştırmalar öğrencilerin bazı anlama becerilerini kazanmakta zorlandıklarını göstermektedir. Bu durumda bu becerilerin zamanla öğrencilerde nasıl bir gelişim gösterdiğinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu araştırmanın amacını dördüncü sınıftan altıncı sınıfa kadar geçen sürede öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerinin nasıl bir gelişim gösterdiğinin detaylı olarak ortaya konması oluşturmaktadır. Bu amaçla öğrencilerin metin içi ve metin dışı soruları cevaplama, ana fikir belirleme, özet yapma ve soru oluşturma becerilerinin iki yıl içinde nasıl gelişme gösterdiği incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Samsun ilinin Alaçam ilçesine bağlı bir taşımalı ilk-ortaokuluna devam eden 2014-2015 eğitim öğretim yılında dördüncü sınıfta yer alan 2016-2017 eğitim öğretim yılında altıncı sınıfa devam eden 26 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda dördüncü sınıf ile altıncı sınıf arasında geçen sürede öğrencilerin özellikle dördüncü sınıf seviyesindeki metin olmak üzere her iki metin ile ilgili anlama sorularına detaylı cevaplar verdikleri görülmüştür. Ancak öğrencilerin hem metin dışı soruları cevaplamada hem de metin dışı sorular oluşturmada zorluklar yaşadığı anlaşılmıştır. Öğrenciler hem dördüncü sınıfta hem de altıncı sınıfta ana fikir belirlemede ve özetleme yapmada yetersiz kalmışlardır. Öğrencilerin metnin tamamına yaptıkları vurgu iki yıllık sürede artsa da bu durum ana fikir belirleme ve özet yapma için yeterli olmamıştır.
okuma, anlama, soru oluşturma, ana fikir belirleme, özetleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 14 Haziran 2019 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2019, Cilt 8, Sayı 1 |
Bibtex | @araştırma makalesi { amauefd472195, journal = {Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi}, issn = {2146-7811}, eissn = {2146-7811}, address = {}, publisher = {Amasya Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {8}, number = {1}, pages = {85 - 124}, title = {Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış}, key = {cite}, author = {Özdemir, Yusuf and Kıroğlu, Kasım} } |
APA | Özdemir, Y. & Kıroğlu, K. (2019). Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış . Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8 (1) , 85-124 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/45794/472195 |
MLA | Özdemir, Y. , Kıroğlu, K. "Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış" . Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (2019 ): 85-124 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/45794/472195> |
Chicago | Özdemir, Y. , Kıroğlu, K. "Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış". Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 (2019 ): 85-124 |
RIS | TY - JOUR T1 - Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış AU - Yusuf Özdemir , Kasım Kıroğlu Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 85 EP - 124 VL - 8 IS - 1 SN - 2146-7811-2146-7811 M3 - UR - Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış %A Yusuf Özdemir , Kasım Kıroğlu %T Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış %D 2019 %J Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 2146-7811-2146-7811 %V 8 %N 1 %R %U |
ISNAD | Özdemir, Yusuf , Kıroğlu, Kasım . "Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış". Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 8 / 1 (Haziran 2019): 85-124 . |
AMA | Özdemir Y. , Kıroğlu K. Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 8(1): 85-124. |
Vancouver | Özdemir Y. , Kıroğlu K. Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2019; 8(1): 85-124. |
IEEE | Y. Özdemir ve K. Kıroğlu , "Okuduğunu Anlama Becerilerinin Gelişimine Uzamsal Bir Bakış", Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 8, sayı. 1, ss. 85-124, Haz. 2019 |
Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)