Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri

Yıl 2021, Cilt: 10 Sayı: 2, - , 31.12.2021

Öz

Çalışmanın konusu, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel dayanıklılık kavramını oluşturan bileşenler hakkında görüşlerinin neler olduğuna dair bilgi sahibi olmaktır. Çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının matematiksel dayanıklılık kavramına yönelik düşüncelerinin belirlenmesidir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden fenemenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Çalışmaya OrtaAnadolu’da bir üniversitede öğrenim gören 44 ilköğretim matematik öğretmenliği ikinci sınıf öğretmen adayları katılmıştır. Çalışmanın verileri 5 (beş) açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış yazılı görüş formu yoluyla toplanmıştır. Çalışmanın verileri içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre adayların çoğunluğunun gelişen zihniyete sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca adayların tamamının matematiğe, günlük yaşamda kullanımı, diğer bilimlerle ilişkisi, kültürel değişimi ve doğadaki yeri açısından önem verdiği tespit edilmiştir. Buna ek olarak adayların tamamı matematik çalışırken zorluk yaşamanın doğallığından bahsederken, bir kısmı zorluğun nedenlerine, bir kısmı da zorluğun aşılmasına dair görüş belirtmişlerdir. İlköğretim matematik öğretmen adaylarının çoğunluğu matematikte kesinlikle destek alınmalıdır darken bir kısmı da destek alınabilir şeklinde yanıt vermişlerdir. Adayların çoğunluğu matematiğe çalışırken sahip olunması gereken duygu ve düşünceleri için inanç, sabır ve azim gibi çeşitli düşüncelerini ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Ashwin, P. (2003). Peer support: Relations between the context, process and out comes for the students who are supported. Instructional science, 31(3), 159-173.https://doi.org/10.1023/A:1023227532029
  • Boaler, J. (2015). Mathematical Mindsets: Unleashing Students' Potential through Creative. (1. Edition). PB printing.
  • Cooke, A. (2015). Considering pre-service teacher disposition towards mathematics. Mathematics Teacher Education and Development, 17(1), 1-11. https://search.informit.org/doi/10.3316/aeipt.217948
  • Cruikshank, D.E., & Sheffield, L.J. (1992). Teaching and learning elementary and middle school mathematics. (4. Edition). New York: Merrill, 24.
  • Dweck, C. S. (2014). Mindsets and math/science achievement. http://www.growthmindsetmaths.com/uploads/2/3/7/7/23776169/mindset_and_math_science_achievement_-_nov_2013.pdf
  • Dweck, C.S. (2000). Self-theories: Their role in motivation, personality and development. (1st. Edition) Philadelphia, PA: PsychologyPress.
  • Ertem-Akbaş, E. (2018). Öğretmenlerin bakış açısıyla ilkokulla başlayan matematik korkusunun nedenlerinin ve çözüm önerilerinin incelenmesi. International e-Journal of Educational Studies (IEJES), 2(3), 12-25.https://doi.org/10.31458/iejes.405144
  • Falkenstein, M., Hohnsbein, J., Hoormann, J., &Blanke, L. (1991). Effects of Crossmodal Divided Attention on Late ERP Components: II. Error Processing in Choice ReactionTasks. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology, 78, 447-455. http://dx.doi.org/10.1016/0013-4694(91)90062-9
  • Federici, R. A., &Skaalvik, E. M. (2014). Students' Perceptions of Emotional and Instrumental Teacher Support: Relations with Motivational and Emotional Responses. International Education Studies, 7(1), 21-36.http://dx.doi.org/10.5539/ies.v7n1p21
  • Haser, Ç., Kayan, R., &Bostan, M. I. (2013). Matematik öğretmen adaylarının matematiğin doğası, öğretimi ve öğrenimi hakkındaki inanışları. Eğitim ve Bilim, 38(167).http://213.14.10.181/index.php/EB/article/view/1708
  • Hüseyin, E. Ş., Özdemir, A., & Kaplan, M. Matematik Bir Bilim Dalı Mıdır? Matematik Öğretmen Adaylarının Bilim-Matematik İlişkisine Dair Algıları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 407-419.https://doi.org/10.24106/kefdergi
  • Johnston-Wilder, S.& Lee, C.(1-4 Sep 2010). Developing mathematical resilience. In: BERA Annual Conference, University of Warwick, UK.
  • Lazarides, R., &Ittel, A. (2013). Mathematics interest and achievement: What role do perceived parent and teacher support play? A longitudinal analysis. International Journal of Gender, Science and Technology, 5(3),207-231.http://genderandset.open.ac.uk/index.php/genderandset/article/view/301
  • Lee, C. & Johnston-Wilder, S. (2017). The Construct of Mathematical Resilience. In: Xolocotzin Eligio, Ulises ed. Understanding Emotions in Mathematical Thinking and Learning. Elsevier, pp. 269–291.https://doi.org/10.1016/B978-0-12-802218-4.00010-8
  • Lee, C.& Johnston-Wilder, S. (2014). Mathematical resilience: what is it and why is it important? In: Chinn, Steve ed. The Routledge International Handbook of Dyscalculia and Mathematical Learning Difficulties. pp. 337–345. Abingdon: Routledge.
  • Lotz, C., Schneider, R., &Sparfeldt, J. R. (2018). Differential relevance of intelligence and motivation for grades and competence tests in mathematics. Learning and Individual Differences, 65, 30-40.https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.03.005
  • Margaret Brown , Peter Brown & Tamara Bibby (2008) “I would rather die”: reasons given by 16-year-olds for not continuing their study of mathematics, Research in Mathematics Education, 10:1, 3-18, https://doi.org/10.1080/14794800801915814
  • Mata, M. D. L., Monteiro, V., &Peixoto, F. (2012). Attitudes towards mathematics: Effects of individual, motivational, and social support factors. Child development research, 2012. https://doi.org/10.1155/2012/876028
  • Metje, N., Frank, H. L., &Croft, P. (2007). Can't do maths—understanding students' maths anxiety. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 26(2), 79-88.https://doi.org/10.1093/teamat/hrl023
  • Moenikia, M., &Zahed-Babelan, A. (2010). A study of simple and multiple relations between mathematics attitude, academic motivation and intelligence quotient with mathematics achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1537-1542.https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.231
  • Moser, J. S., Schroder, H. S., Heeter, C., Moran, T. P., & Lee, Y. H.(2011). Mind Your Errors Evidence for a Neural Mechanism Linking Growth Mind-Set to Adaptive Posterror Adjustments. Psychological Science, 0956797611419520.https://doi.org/10.1177/0956797611419520
  • Mosvold, R. (2005). Mathematics in every day life a study of belief sandactions. (Unpublished doctoral dissertion), Department of Mathematics University of Bergen, Norveç.
  • Ojose, B. (2011). Mathematics literacy: Are we able to put the mathematics we learn into everyday use. Journal of Mathematics Education, 4(1), 89-100.https://educationforatoz.com/images/Bobby_Ojose.pdf
  • Pang, J., & Good, R. (2000). A review of the integration of science and mathematics: Implications for further research. School science and mathematics, 100(2), 73-82. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.2000.tb17239.x
  • Peker, M., &Mirasyedioğlu, Ş. (2003). Lise 2. sınıf öğrencilerinin matematik dersine. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 157 166.https://dergipark.org.tr/tr/pub/pauefd/issue/11129/133100
  • Smith, D.L. (2004). Personal characteristics related to developmental math courses. Retrieved November 4, 2004, fromhttp://clearinghouse.mwsc.edu/manuscripts/49.asp
  • Steen, L.A. (2001). Mathematics and democracy: The case for quantitative literacy. Princeton, NJ: National Council on Education and the Disciplines.
  • Şenol, A., Dündar, S., İbrahim, K., Gündüz, N., &Temel, H. (2015). Investigation of secondary school mathematics teachers’ opinions on mathematics fear/Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik korkusu ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(2), 653-672.http://acikerisim.lib.comu.edu.tr:8080/xmlui/handle/COMU/1021
  • Tarim, K., Özsezer, M. S. B., &Canbazoğlu, H. B. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik ve matematik öğretimine ilişkin algıları. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1032-1052. https://dergipark.org.tr/en/pub/kefad/issue/59420/853436
  • Tocci, C. M., &EngelhardJr, G. (1991). Achievement, parental support and gender differences in attitudes toward mathematics. The Journal of Educational Research, 84(5), 280-287.https://doi.org/10.1080/00220671.1991.10886028
  • Yeager, D. S., &Dweck, C. S. (2012). Mindsets that promote resilience: When students believe that personal characteristics can be developed. Educational psychologist, 47(4), 302-314.https://doi.org/10.1080/00461520.2012.722805
  • Yenilmez, K., &Özabacı, N. Ş. (2003). Yatılı öğretmen okulu öğrencilerinin matematik ile ilgili tutumları ve matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(14), 132-146.https://dergipark.org.tr/en/pub/pauefd/issue/11129/133098
  • Yu, R., & Singh, K. (2018). Teacher support, instructional practices, student motivation, and mathematics achievement in high school. TheJournal of Educational Research, 111(1), 81-94.https://doi.org/10.1080/00220671.2016.1204260
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9.baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Vygotsky, L.S. (1962). Thought and language. Cambridge, MA: MIT
  • Wilson, P. (June2011). Disposition towards engagement in mathematics. Proceedings of the British SocietyforResearchinto Learning Mathematics 2011, 31(2), 67-72.
  • Ziman, J. (1991) Reliable knowledge: An exploration of the grounds for belief in science. (3. Edition). Cambridge: Cambridge University Press.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zekiye Morkoyunlu 0000-0002-1978-4525

Gülşah Saltık Ayhanöz 0000-0003-0174-9999

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Morkoyunlu, Z., & Saltık Ayhanöz, G. (2021). İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2). https://doi.org/10.17539/amauefd.1019463
AMA Morkoyunlu Z, Saltık Ayhanöz G. İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. Aralık 2021;10(2). doi:10.17539/amauefd.1019463
Chicago Morkoyunlu, Zekiye, ve Gülşah Saltık Ayhanöz. “İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10, sy. 2 (Aralık 2021). https://doi.org/10.17539/amauefd.1019463.
EndNote Morkoyunlu Z, Saltık Ayhanöz G (01 Aralık 2021) İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10 2
IEEE Z. Morkoyunlu ve G. Saltık Ayhanöz, “İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri”, Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 2, 2021, doi: 10.17539/amauefd.1019463.
ISNAD Morkoyunlu, Zekiye - Saltık Ayhanöz, Gülşah. “İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 10/2 (Aralık 2021). https://doi.org/10.17539/amauefd.1019463.
JAMA Morkoyunlu Z, Saltık Ayhanöz G. İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;10. doi:10.17539/amauefd.1019463.
MLA Morkoyunlu, Zekiye ve Gülşah Saltık Ayhanöz. “İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, c. 10, sy. 2, 2021, doi:10.17539/amauefd.1019463.
Vancouver Morkoyunlu Z, Saltık Ayhanöz G. İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğretmen Adaylarının Matematiksel Dayanıklılık Kavramı Hakkındaki Düşünceleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021;10(2).

Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (Amasya Education Journal)