Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mezuniyet Öncesi ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum

Yıl 2019, , 10 - 20, 22.03.2019
https://doi.org/10.17098/amj.542157

Öz

Amaç: Çalışmada, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde öğrenim
görmekte olan öğrencilerin ve araştırma görevlisi hekimlerin, hekimlik
mesleğine yönelik görüş ve tutumlarını belirlemek ve bazı faktörlerle
ilişkisini ortaya koymak amaçlanmıştır.



Materyal ve Metot: Çalışma Aralık 2017-Mayıs 2018
tarihleri arasında Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde öğrenim
görmekte olan 1066 öğrenci ve araştırma görevlisi hekimle yürütülen kesitsel
tipte bir araştırmadır. Katılımcılara demografik özellikleri sorgulayan ve
Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği’ni (HMTÖ) içeren bir anket form
uygulandı. Elde edilen verilerin analizi SPSS (v15,0) istatistik paket programı
ile Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılarak yapıldı.



Bulgular: Çalışmaya katılan 1066 kişinin yaşları
17-42 arasında değişmekte olup ortalama 22,56±3,79 yıl idi. Katılımcıların
%50,80’i kadındı. Çalışma grubundakilerin HMTÖ’den aldıkları puanlar 25-120
arasında değişmekte olup ortanca 91 idi. Öğrencilerin yaşları 17-42 arasında
değişmekte olup ortalama 21,15±2,34 yıl; HMTÖ’den aldıkları puanlar 25-120
arasında değişmekte olup ortanca 92 idi. Araştırma görevlisi hekimlerin yaşları
24-42 arasında değişmekte olup ortalama 28,63±2,74 yıl; HMTÖ’den aldıkları
puanlar 37-120 arasında değişmekte olup ortanca 86 idi. HMTÖ’den alınan puanlar
kadınlarda, hekimlik mesleğini ilk sırada tercih edenlerde, hekimlik mesleğini
seçmiş olmaktan memnun olanlarda, araştırma görevlisi hekimlere göre hekim
adayı öğrencilerde, bulunduğu bölümde çalışma yılı 2 yıldan fazla olan
araştırma görevlisi hekimlerde daha yüksek, öğrencilerin kendi arasında ise 6.
sınıfta daha düşük bulundu.



Sonuç: Cinsiyet, mesleği tercih sırası, mesleği seçmekten dolayı duyulan
memnuniyet, meslekte çalışmaya başlama durumu, çalışma yılı ve devam edilen
sınıf hekimlik mesleğine yönelik tutumu etkileyen faktörler olarak
bulundu. 

Kaynakça

  • Can H, Balcı UG, Öngel K. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin meslek seçiminde etkili faktörler. Eurasian Journal of Family Medicine 2013;2(2):77-82.
  • Türkiye Sosyoekonomik Statü Endeksi Projesi 2014 [İnternet]. http://turkeyses.net/wp-content/uploads/2015/05/T%C3%BCrkiye-Mesleki-%C4%B0tibar-Skalas%C4%B1- Sunumu-Son.pdf (Erişim Tarihi: 10.11.2017).
  • Batı AH, Bümen NT. Hekimlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23(23):41-50.
  • Özmen P, Şahin S, Çetin M, Türk YZ. 2012 yılı Gülhane Askeri Tıp Fakültesi mezunu tabiplerin eğitim algıları ve gelecek düşünceleri. Gulhane Medical Journal 2013;55(4):261-8.
  • Yalçınoğlu N, Kayı İ, Işık Ş, Aydin T, Zengin Ş, Karabey S. İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi ile ilgili görüşleri. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 2012;75(3):41-5.
  • Karaoglu N, Şeker M. Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin 2011;10(3):303-12.
  • Mayda AS, Yılmaz M, Bolu F ve ark. Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2014;4(3):7-13.
  • Başpınar R, Cihan F, Kutlu R. Tıpta uzmanlık öğrencisi hekimlerde depresyon sıklığı ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Dergisi 2016;7(25):1-9.
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı.
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Personel Daire Başkanlığı.
  • Köksal S, Vehid S, Tunçkale A ve ark. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi öğrencilerinin tıp eğitimi ve mezuniyet sonrası ile ilgili tutumları. Cerrahpaşa Tıp Dergisi 1999;30(4):1-11.
  • Özan S, Karademir S, Velipaşaoğlu S, Gürsel Y, Taşkıran C, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde tıp eğitimine yeni başlayan öğrencilere yönelik durum değerlendirme çalışması. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23(23):12-8.
  • Alper Z, Özdemir H. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesini tercih eden öğrencilerin kimi sosyo-demografik özellikleri ve mesleğe bakış açıları. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2004;30(2):93-6.
  • Tan MN, Özçakar N, Kartal M. Asistan hekimlerin tıpta uzmanlık eğitimi kapsamında mesleki memnuniyetleri ve yaşam koşulları ile ilişkisi. Marmara Medical Journal 2012;25:20-5.
  • Algül R, Yılmaz D, Özer Ü, Kaya B. Cerrahi ve dahili branş hekimlerinde tükenmişlik düzeyini etkileyen değişkenler ve tükenmişliğin işe bağlılık ve örgütsel bağlılık ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri Dergisi 2016;19(4):176-84.
  • Vehid S, Köksal S, Erginöz E, Yetişyiğit T. Tıp eğitimini seçmede ailede hekim bulunmasının rolü. Cerrahpaşa Tıp Dergisi 2001;32(2):91-6.
  • Bati AH, Sarikaya O, Senol Y, Ertem M, Caliskan D, Buyukakkus A. How do medical students perceive professional attitudes? A multi-center study. Kuwait Medical Journal 2010;42(2):31-6.
  • Batı AH. Tıp eğitimi sürecinde mesleksel tutumlar. VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi Özet Kitabı, 2-5 Haziran 2010, Aydın: 66.
  • Karaoğlu N, Batı AH, Şenol Y, Naçar M, Özer A, Altıntaş L. Türkiye’de tıp eğitimi tıp öğrencilerinin yalnızlık, anksiyete, depresyon düzeylerini ve empatik eğilimlerini etkiliyor mu?. Tıp Eğitimi Dünyası 2012;34(34):13-8.
  • Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Eğitimlerini Değerlendirmesi [İnternet]. http://tip.kocaeli.edu.tr/docs/tip_egitimi_arastirmasi2013.pdf (Erişim Tarihi: 02.05.2018).
  • Çeler A, Kara İH, Baltacı D, Çeler H. Tıp fakültesindeki araştırma görevlilerinde depresyon düzeyinin iş doyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Konuralp Tıp Dergisi 2015;7(3):125-33.
  • Karaoğlu N, Pekcan S, Durduran Y, Odabaşı D, Örs R. Pediatri uzmanlık öğrencilerinin yalnızlık-anksiyete depresyon-tükenmişlik-iş doyumu düzeyleri ve etkileyen faktörler. VII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi Özet Kitabı, 2-5 Mayıs 2012, Ankara: 284-5.
  • Karadağ M, Teke A, Abuhanoğlu H, Işık O. Gülhane Askeri Tıp Fakültesi öğrencilerini hekimlik mesleğine motive eden faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin 2014;13(2):115-24.
  • Budakoğlu Iİ, Özkan S, Maral I, Bumin MA. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin temel demoğrafik özellikleri, hekimlik mesleğini seçme nedenleri ve memnuniyet durumları. II. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitabı, 24-28 Nisan 2001, İzmir: Ege Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Basımevi; 57.
  • Sarıkaya O, Cıvaner M, Kalaca S. The anxieties of medical students related to clinical training. The International Journal of Clinical Practice 2006;60(11):1414-8.
  • Şentürk M. Tekirdağ İl Merkezinde Çalışan Hekimlerde Mesleki Doyum, Tükenmişlik Ve Mobbing’e Uğramanın Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sağlık Yönetimi, Tekirdağ; 2014.
  • Celik M, Ozcan H, Celik S, Cumurcu BE, Kalenderoglu A, Almıs BH. Tıp fakültesine başlayan öğrencilerde kaygı ve depresyon düzeyinin eğitim fakültesine başlayan öğrencilerle karşılaştırılması. Journal of Advanced Neurological Science 2016;4(2):78-85.
  • Kumaş H, Yücel Beyaztaş F. Türkiye’deki hekimlerin çalışma koşullarının irdelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007;29(3):123-7.
  • Özer M, Şahin B, Çetin M, Demir C. Ankara ilinde bulunan üç askeri hastanede çalışan askeri hekimlerin iş doyum düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2005;8(1):31-49.
  • Musal B, Elçi ÖÇ, Ergin S. Uzman hekimlerde mesleki doyum. Toplum ve Hekim 1995;10(68):2-7.

Attitudes Toward Medical Profession Before and After Graduation

Yıl 2019, , 10 - 20, 22.03.2019
https://doi.org/10.17098/amj.542157

Öz

Objectives: The aim of
this study was to determine the vision and attitudes toward medical profession
and the related factors of the medical students and research assistant doctors
of Eskişehir Osmangazi University Faculty of Medicine.



Materials and Methods: This
cross-sectional study was carried out between December 2017 and May 2018 on
1066 medical students and research assistant doctors. An inquiry was used to
collect the demographic characteristics of the participants and also The
Medical Profession Attitude Scale (MPAS) was applied. The acquired data was
analyzed via SPSS program by using Mann Whitney U and Kruskal Wallis Tests.



Results: The age of the
participants were between 17 and 42 years with a mean of 22,56±3,79 years. Of
the participants, 50,80 % were female. MPAS scores of the study group was
ranged from 25 to 120 and the median was 91. The mean age of the students was
21,15 ± 2,34 (17-42) years while the median score of MPAS was 92 (25-120). On
the other hand, these measures were 28,63 ± 2,74 (24-42) years and the median
score of MPAS was 86 (37-120) for the research assistant doctors. MPAS scores
were higher among women, those who preferred medical profession firstly, who
were pleased for selecting medical profession and among the research assistant
doctors who work more than two years. However 6th grade students’ had lower
MPAS scores than the other students. Medical students had higher MPAS scores
than the research assistant doctors.



Conclusion: Gender,
selection order of profession, satisfaction of choosing the medical profession,
duration of vocational study and the continued class were found as affecting
factors for the attitudes toward medical profession. 

Kaynakça

  • Can H, Balcı UG, Öngel K. İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Tıp Fakültesi birinci sınıf öğrencilerinin meslek seçiminde etkili faktörler. Eurasian Journal of Family Medicine 2013;2(2):77-82.
  • Türkiye Sosyoekonomik Statü Endeksi Projesi 2014 [İnternet]. http://turkeyses.net/wp-content/uploads/2015/05/T%C3%BCrkiye-Mesleki-%C4%B0tibar-Skalas%C4%B1- Sunumu-Son.pdf (Erişim Tarihi: 10.11.2017).
  • Batı AH, Bümen NT. Hekimlik mesleğine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23(23):41-50.
  • Özmen P, Şahin S, Çetin M, Türk YZ. 2012 yılı Gülhane Askeri Tıp Fakültesi mezunu tabiplerin eğitim algıları ve gelecek düşünceleri. Gulhane Medical Journal 2013;55(4):261-8.
  • Yalçınoğlu N, Kayı İ, Işık Ş, Aydin T, Zengin Ş, Karabey S. İstanbul Üniversitesi Tıp Fakültesi son sınıf öğrencilerinin tıp eğitimi ile ilgili görüşleri. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 2012;75(3):41-5.
  • Karaoglu N, Şeker M. Klinik öncesi yıllardaki tıp öğrencilerinin anksiyete ve depresyon düzeyleri ve etkili olabilecek faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin 2011;10(3):303-12.
  • Mayda AS, Yılmaz M, Bolu F ve ark. Bir tıp fakültesi 4, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinde gelecek ile ilgili kaygı durumunun değerlendirilmesi. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2014;4(3):7-13.
  • Başpınar R, Cihan F, Kutlu R. Tıpta uzmanlık öğrencisi hekimlerde depresyon sıklığı ve etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Tıp Dergisi 2016;7(25):1-9.
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı.
  • Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Personel Daire Başkanlığı.
  • Köksal S, Vehid S, Tunçkale A ve ark. Cerrahpaşa Tıp Fakültesi öğrencilerinin tıp eğitimi ve mezuniyet sonrası ile ilgili tutumları. Cerrahpaşa Tıp Dergisi 1999;30(4):1-11.
  • Özan S, Karademir S, Velipaşaoğlu S, Gürsel Y, Taşkıran C, Musal B. Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde tıp eğitimine yeni başlayan öğrencilere yönelik durum değerlendirme çalışması. Tıp Eğitimi Dünyası 2006;23(23):12-8.
  • Alper Z, Özdemir H. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesini tercih eden öğrencilerin kimi sosyo-demografik özellikleri ve mesleğe bakış açıları. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2004;30(2):93-6.
  • Tan MN, Özçakar N, Kartal M. Asistan hekimlerin tıpta uzmanlık eğitimi kapsamında mesleki memnuniyetleri ve yaşam koşulları ile ilişkisi. Marmara Medical Journal 2012;25:20-5.
  • Algül R, Yılmaz D, Özer Ü, Kaya B. Cerrahi ve dahili branş hekimlerinde tükenmişlik düzeyini etkileyen değişkenler ve tükenmişliğin işe bağlılık ve örgütsel bağlılık ile ilişkisi. Klinik Psikiyatri Dergisi 2016;19(4):176-84.
  • Vehid S, Köksal S, Erginöz E, Yetişyiğit T. Tıp eğitimini seçmede ailede hekim bulunmasının rolü. Cerrahpaşa Tıp Dergisi 2001;32(2):91-6.
  • Bati AH, Sarikaya O, Senol Y, Ertem M, Caliskan D, Buyukakkus A. How do medical students perceive professional attitudes? A multi-center study. Kuwait Medical Journal 2010;42(2):31-6.
  • Batı AH. Tıp eğitimi sürecinde mesleksel tutumlar. VI. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi Özet Kitabı, 2-5 Haziran 2010, Aydın: 66.
  • Karaoğlu N, Batı AH, Şenol Y, Naçar M, Özer A, Altıntaş L. Türkiye’de tıp eğitimi tıp öğrencilerinin yalnızlık, anksiyete, depresyon düzeylerini ve empatik eğilimlerini etkiliyor mu?. Tıp Eğitimi Dünyası 2012;34(34):13-8.
  • Kocaeli Üniversitesi Tıp Fakültesi Son Sınıf Öğrencilerinin Eğitimlerini Değerlendirmesi [İnternet]. http://tip.kocaeli.edu.tr/docs/tip_egitimi_arastirmasi2013.pdf (Erişim Tarihi: 02.05.2018).
  • Çeler A, Kara İH, Baltacı D, Çeler H. Tıp fakültesindeki araştırma görevlilerinde depresyon düzeyinin iş doyumu ile ilişkisinin incelenmesi. Konuralp Tıp Dergisi 2015;7(3):125-33.
  • Karaoğlu N, Pekcan S, Durduran Y, Odabaşı D, Örs R. Pediatri uzmanlık öğrencilerinin yalnızlık-anksiyete depresyon-tükenmişlik-iş doyumu düzeyleri ve etkileyen faktörler. VII. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi Özet Kitabı, 2-5 Mayıs 2012, Ankara: 284-5.
  • Karadağ M, Teke A, Abuhanoğlu H, Işık O. Gülhane Askeri Tıp Fakültesi öğrencilerini hekimlik mesleğine motive eden faktörler. TAF Preventive Medicine Bulletin 2014;13(2):115-24.
  • Budakoğlu Iİ, Özkan S, Maral I, Bumin MA. Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin temel demoğrafik özellikleri, hekimlik mesleğini seçme nedenleri ve memnuniyet durumları. II. Ulusal Tıp Eğitimi Kongresi Bildiri Özet Kitabı, 24-28 Nisan 2001, İzmir: Ege Üniversitesi Güçlendirme Vakfı Basımevi; 57.
  • Sarıkaya O, Cıvaner M, Kalaca S. The anxieties of medical students related to clinical training. The International Journal of Clinical Practice 2006;60(11):1414-8.
  • Şentürk M. Tekirdağ İl Merkezinde Çalışan Hekimlerde Mesleki Doyum, Tükenmişlik Ve Mobbing’e Uğramanın Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Namık Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sağlık Yönetimi, Tekirdağ; 2014.
  • Celik M, Ozcan H, Celik S, Cumurcu BE, Kalenderoglu A, Almıs BH. Tıp fakültesine başlayan öğrencilerde kaygı ve depresyon düzeyinin eğitim fakültesine başlayan öğrencilerle karşılaştırılması. Journal of Advanced Neurological Science 2016;4(2):78-85.
  • Kumaş H, Yücel Beyaztaş F. Türkiye’deki hekimlerin çalışma koşullarının irdelenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2007;29(3):123-7.
  • Özer M, Şahin B, Çetin M, Demir C. Ankara ilinde bulunan üç askeri hastanede çalışan askeri hekimlerin iş doyum düzeylerini etkileyen faktörlerin incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi 2005;8(1):31-49.
  • Musal B, Elçi ÖÇ, Ergin S. Uzman hekimlerde mesleki doyum. Toplum ve Hekim 1995;10(68):2-7.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Sevil Aydoğan 0000-0002-7314-5900

Seval Çalışkan Pala Bu kişi benim

Burhanettin Işıklı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 22 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Aydoğan, S., Çalışkan Pala, S., & Işıklı, B. (2019). Mezuniyet Öncesi ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum. Ankara Medical Journal, 19(1), 10-20. https://doi.org/10.17098/amj.542157
AMA Aydoğan S, Çalışkan Pala S, Işıklı B. Mezuniyet Öncesi ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum. Ankara Med J. Mart 2019;19(1):10-20. doi:10.17098/amj.542157
Chicago Aydoğan, Sevil, Seval Çalışkan Pala, ve Burhanettin Işıklı. “Mezuniyet Öncesi Ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum”. Ankara Medical Journal 19, sy. 1 (Mart 2019): 10-20. https://doi.org/10.17098/amj.542157.
EndNote Aydoğan S, Çalışkan Pala S, Işıklı B (01 Mart 2019) Mezuniyet Öncesi ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum. Ankara Medical Journal 19 1 10–20.
IEEE S. Aydoğan, S. Çalışkan Pala, ve B. Işıklı, “Mezuniyet Öncesi ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum”, Ankara Med J, c. 19, sy. 1, ss. 10–20, 2019, doi: 10.17098/amj.542157.
ISNAD Aydoğan, Sevil vd. “Mezuniyet Öncesi Ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum”. Ankara Medical Journal 19/1 (Mart 2019), 10-20. https://doi.org/10.17098/amj.542157.
JAMA Aydoğan S, Çalışkan Pala S, Işıklı B. Mezuniyet Öncesi ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum. Ankara Med J. 2019;19:10–20.
MLA Aydoğan, Sevil vd. “Mezuniyet Öncesi Ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum”. Ankara Medical Journal, c. 19, sy. 1, 2019, ss. 10-20, doi:10.17098/amj.542157.
Vancouver Aydoğan S, Çalışkan Pala S, Işıklı B. Mezuniyet Öncesi ve Sonrasında Hekimlik Mesleğine Yönelik Tutum. Ankara Med J. 2019;19(1):10-2.