Objectives: The purpose of this
study is to investigate the effect of medical education and training on medical
students' knowledge, thoughts and attitudes to organ donation and
transplantation, and also to draw attention to the subject.
Materials and Methods: Totally 323 first and sixth grade students
were included in this study. A questionnaire consisting of 48 questions was
used to collect data. SPSS 18.0 program was used for the data input and the
analyses of the study. A p value smaller
than 0.05 was accepted as significant for analyses.
Results: 10.21% of the participants (33 students) took education
for organ donation and 8.35% (27 students) for organ transplantation. The
education rate of sixth grade students for organ donation and organ
transplantation was significantly higher than the education rate of first grade
students. 5.57% of students (18 students) have already donated their organs,
48.60% of students (157 students) were volunteer to donate. The rate of
donating of organs and claiming to donate were higher in sixth grade students.
There was not a significant difference between the grades for organ donation
information scores (p=0.505). For organ transplantation information score
(p<0.001) and organ donation attitude score (p=0.001) it was significantly
higher in sixth grade students. The organ donation attitude score was higher
for the students already took an organ donation education.
Conclusion: Students’ training ratio for organ donation and
transplantation was very low. The attitude of students for organ donation seemed
to be positively affected by the medical education, but still most of the
students were insensitive to organ donation and participation in many organ
donation studies.
Amaç: Bu çalışmamızda amaç, tıp eğitimi
sonrasında hekim olmaya yaklaşmanın, tıp fakültesi öğrencilerinin organ-doku
bağışı ve nakli konusundaki bilgi, düşünce ve tutumları üzerindeki etkisini
araştırmak ve aynı zamanda konuya ilgilerini çekmektir.
Materyal ve Metot: Çalışmaya toplam 323 öğrenci dahil
edilmiştir. Veri toplama aracı olarak 48 sorudan oluşan anket formu
kullanılmıştır. Çalışmanın veri girişi ve analizleri SPSS 18.0 paket programı
kullanılarak yapılmıştır. Analizlerde p<0,05 ise sonuçlar anlamlı kabul
edilmiştir.
Bulgular: Katılımcıların %10,21’i (33 kişi) organ
bağışı, %8,35’i (27 kişi) organ nakli ile ilgili eğitim almıştır. 6. sınıf
öğrencilerinin eğitim alma oranları 1. sınıf öğrencilerine göre anlamlı olarak daha
fazladır. Öğrencilerin %5,57’si (18 kişi) organ bağışında bulunmuş, %48,60’ı
(157 kişi) organ bağışında bulunmak istemektedir. 6. sınıf öğrencilerinin organ
bağışında bulunma ve bağışta bulunmak isteme oranları daha yüksektir. Organ
bağışı bilgi puanında sınıflar arasında anlamlı farklılık yokken (p=0,505),
organ nakli bilgi puanı (p<0,001) ve organ bağışı tutum puanı (p=0,001) 6.
sınıf öğrencilerinde anlamlı derecede yüksektir. Organ bağışı eğitimi
alanların, organ bağışı tutum puanı daha yüksektir (p<0,001).
Sonuç: Öğrencilerin organ bağışı ve nakli ile
ilgili eğitim alma oranları oldukça düşüktür. Tıp eğitimi boyunca öğrencilerin
organ bağışı konusundaki tutumları pozitif yönde etkilenmiştir. Ancak,
öğrencilerin birçoğu, organ bağışında bulunmak ve bağış çalışmalarına katılmak
konusunda yeterli duyarlılığa sahip değildir. Öğrencilerin organ bağışında
bulunmak istememe sebeplerinin en başında bilgi eksikliğinin gelmesi, yapılacak
olan etkin eğitimlerin organ bağışı sayılarını olumlu yönde etkileyeceğini
göstermektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırmalar |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 19 Sayı: 2 |