Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkçe Öğretiminde Görsel Okuma

Yıl 2017, , 779 - 796, 01.11.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.298912

Öz

Görsel okuma; yazma, okuma, dinleme ve konuşma becerisi gibi Türkçe eğitiminde yer alan temel dil becerilerinden biridir. İlk kez 2005 Türkçe Öğretim Programında (1-5. sınıflar) ayrı bir öğrenme alanı olarak ele alınan bu beceride öğrencilere kazandırılması hedeflenen kazanım ve etkinliklere yer verilmiştir. Bunun yanı sıra görsel okuma eğitiminin öğrencilere verilmesinde yapılandırmacı yaklaşım temel alınmış ve öğrencilerin üst düzey düşünme becerileri edinmeleri amaçlanmıştır. Teknolojinin her geçen gün ilerlediği çağımızda görsel okumanın önemi de bu bağlamda giderek artmaktadır. Bu amaçla bu çalışmada görsel okumanın Türkçe öğretimindeki yeri ve önemine bunun yanı sıra görsel okuma becerisine yönelik etkinliklere ve görsel okuma becerisinde kullanılan materyallere değinilmiştir.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök.
  • Artut, K. ( 2001 ). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Ortaokullarda Türkçe Öğretimi. Doktora Tezi: Ankara Üniversitesi.
  • Başaran, M. (2013). Türkçe Öğretimi El Kitabı. Abdurrahman Güzel & Halit Karatay. (ed.), Görsel Okuryazarlığı (birinci baskı) içinde (s. 351-378). Ankara. PegemA Yayınları.
  • Çam, B. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Görsel Okuma Düzeyleri ile Okuduğunu Anlama Eleştirel Okuma ve Türkçe Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi.
  • Demirel, Ö., & Altun, E. (Ed.) (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Güldaş, G. (2012). İlköğretim Birinci Sınıf Türkçe Kitaplarındaki Görsel Okuma Etkinlikleri ile İlgili Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: PegemA Yayınları
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2013). Görsel Okuma Eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Karatekin, N., Durmuş A. & Işılak H. (2005). Oyun ve etkinliklerle Türkçe. Ankara: Bilgitek Yayınları.
  • Köksal, K., Temur, T., Akçam, H. (2006). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Görsel Okuma Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi sunulan bildiri, Ankara.
  • Kuru, A. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programında Yer Alan Görsel Okuma ve Görsel Sunu Becerilerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L., Borçbakan, H. & Karamanoğlu, S. (2001). İlköğretimde drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Maden, S., & Karadağ, Ö. (2013). Türkçe Öğretimi El Kitabı. Abdurrahman Güzel & Halit Karatay (Ed.), Yazma Eğitimi: Kuram, Uygulama, Ölçme ve Değerlendirme (birinci baskı) içinde (s. 221-260). Ankara. PegemA Yayınları.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe özel öğretim yöntemleri 1 (4. baskı). Ankara: Öncü Kitap.
  • Sönmez, Ö. (2005). L’Enseignement de la culture-civilisation française dans les manuels scolaires utilisés en Turquie. Yüksek Lisans Tezi. Nantes: Université de Nantes (France).
  • Söylemez, Y. (2016). İçerik Analizi: Eleştirel Düşünme. Ekev Akademi Dergisi, 20 (66), 671-696.
  • Stokes, S. (2005). Visual Literacy in Teaching and Learning: A Literature Perspective. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education. 1(1),10-18
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: PegemA Yayınları.

Visual Reading in Turkish Teaching

Yıl 2017, , 779 - 796, 01.11.2017
https://doi.org/10.18506/anemon.298912

Öz

Visual reading is one of the basic language skills such as reading, writing, reading, listening and speaking involved in Turkish teaching. Having been addressed as a separate learning area for the first time in the 2005 Turkish Language Teaching Program (grades 1-5), visual reading education included achievements and activities which targeted students. In addition, visual reading education was based on the constructivist approach and aimed at the acquisition of high level thinking skills by students. With the advances in technology in our age, visual reading is becoming more and more important. Within this context, this study investigates the place and importance of visual reading in Turkish teaching and addresses the activities focused on visual reading skills and materials used in visual reading skills.

Kaynakça

  • Akyol, H. (2006). Türkçe öğretim yöntemleri. Ankara: Kök.
  • Artut, K. ( 2001 ). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Ortaokullarda Türkçe Öğretimi. Doktora Tezi: Ankara Üniversitesi.
  • Başaran, M. (2013). Türkçe Öğretimi El Kitabı. Abdurrahman Güzel & Halit Karatay. (ed.), Görsel Okuryazarlığı (birinci baskı) içinde (s. 351-378). Ankara. PegemA Yayınları.
  • Çam, B. (2006). İlköğretim Öğrencilerinin Görsel Okuma Düzeyleri ile Okuduğunu Anlama Eleştirel Okuma ve Türkçe Dersi Akademik Başarıları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi.
  • Demirel, Ö., & Altun, E. (Ed.) (2001). Öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı. Ankara: PegemA Yayınları.
  • Güldaş, G. (2012). İlköğretim Birinci Sınıf Türkçe Kitaplarındaki Görsel Okuma Etkinlikleri ile İlgili Öğretmen Görüşleri. Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi.
  • Güleryüz, H. (2004). Türkçe ilk okuma yazma öğretimi. Ankara: PegemA Yayınları
  • Güneş, F. (2007). Türkçe öğretimi ve zihinsel yapılandırma. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2013). Görsel Okuma Eğitimi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 1-17.
  • Karatekin, N., Durmuş A. & Işılak H. (2005). Oyun ve etkinliklerle Türkçe. Ankara: Bilgitek Yayınları.
  • Köksal, K., Temur, T., Akçam, H. (2006). İlköğretim Birinci Sınıf Öğrencilerinin Görsel Okuma Becerileri Üzerine Bir Araştırma. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi sunulan bildiri, Ankara.
  • Kuru, A. (2008). İlköğretim Beşinci Sınıf Türkçe Dersi Öğretim Programında Yer Alan Görsel Okuma ve Görsel Sunu Becerilerinin Öğretmen Görüşleri Doğrultusunda İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi.
  • Küçükahmet, L., Borçbakan, H. & Karamanoğlu, S. (2001). İlköğretimde drama. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Maden, S., & Karadağ, Ö. (2013). Türkçe Öğretimi El Kitabı. Abdurrahman Güzel & Halit Karatay (Ed.), Yazma Eğitimi: Kuram, Uygulama, Ölçme ve Değerlendirme (birinci baskı) içinde (s. 221-260). Ankara. PegemA Yayınları.
  • Özbay, M. (2011). Türkçe özel öğretim yöntemleri 1 (4. baskı). Ankara: Öncü Kitap.
  • Sönmez, Ö. (2005). L’Enseignement de la culture-civilisation française dans les manuels scolaires utilisés en Turquie. Yüksek Lisans Tezi. Nantes: Université de Nantes (France).
  • Söylemez, Y. (2016). İçerik Analizi: Eleştirel Düşünme. Ekev Akademi Dergisi, 20 (66), 671-696.
  • Stokes, S. (2005). Visual Literacy in Teaching and Learning: A Literature Perspective. Electronic Journal for the Integration of Technology in Education. 1(1),10-18
  • Ünalan, Ş. (2006). Türkçe öğretimi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Yalın, H. İ. (2010). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme. Ankara: PegemA Yayınları.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bünyamin Sarıkaya

Yayımlanma Tarihi 1 Kasım 2017
Kabul Tarihi 27 Mayıs 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017

Kaynak Göster

APA Sarıkaya, B. (2017). Türkçe Öğretiminde Görsel Okuma. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(3), 779-796. https://doi.org/10.18506/anemon.298912

Cited By










Yazım Kuralları Öğretiminde Duvar Yazılarından Yararlanma
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Rezan Karakaş
https://doi.org/10.18506/anemon.379413

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.