In this research, the relationship between university students’
emotional self-efficacy and age, the number of sibling, parental attitude,
socio-economic level and distress tolerance were investigated. Relational model
was used in the research. The research sample consists of 390 students, 287 of
whom are female and 103 of whom are male. In this research, Personal
Information Form, Emotional Self-Efficacy Scale and Distress Tolerance Scale
were used as data collection tools. The data were analyzed with T-Test, One Way
Anova Analysis, Pearson Momentler Crossing Correlation Technique and Simple
Linear Regression techniques. As a result of this research, there was no
significant effect of gender, number of siblings, parental attitude and
socio-economic status on emotional self-efficacy, and that there was a
significant and positive relationship between emotional self-efficacy and the
level of distress tolerance. The level of distress tolerance significantly
predicted emotional self-efficacy level.
Emotional Self-Efficacy Distress Tolerance University Students
Bu
araştırmada, üniversite öğrencilerinin duygusal öz-yeterlik ile cinsiyet, kardeş
sayısı, anne baba tutumu, sosyo-ekonomik düzey ve sıkıntıya dayanma düzeyi
arasındaki ilişki incelenmiştir. Araştırmada
ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 287’si kadın,
103’ü erkek olmak üzere toplam 390 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu, Duygusal Öz-Yeterlik
Ölçeği ve Sıkıntıya Dayanma Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmada T-testi, tek
yönlü Varyans Analizi (One Way Anova), Pearson Momentler Çarpım Korelasyon
Katsayısı ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi teknikleri kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, cinsiyetin, kardeş sayısının, anne baba tutumunun ve
sosyo-ekonomik durumun duygusal öz-yeterlik düzeyi üzerinde etkisinin olmadığı,
duygusal öz-yeterlik ile sıkıntıya dayanma düzeyi arasında anlamlı ve pozitif
yönde bir ilişki olduğu ve sıkıntıya dayanmanın duygusal öz-yeterlik düzeyini
anlamlı bir şekilde yordadığı bulunmuştur.
Duygusal Öz-Yeterlik Üniversite Öğrencileri Sıkıntıya Dayanma Üniversite Öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.