Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Opinions of Preservice Pre-School Teachers on the Nature of Science

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: STEMES’18, 115 - 121, 16.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.471414

Öz

In this study, it was purposed to determine
whether the opinions of the preservice pre-school teachers on the nature of
science differentiate according to their grade of education in which they
study. In the direction of this purpose, the sample of the study composed of
164 pre-school preservice teachers studying in the department of pre-school
education of a university located in Eastern Anatolia Region. The study was
designed in survey model from the descriptive research methods and was cross-sectionally
carried out. Therefore, it was studied with the preservice teachers at 1st,
2nd, 3rd, and 4th grade. 128 of the preservice
teachers are female, and the rest 36 is male. The most general result acquired
form the research is that there is no significant change in the opinions of
preservice teachers on the nature of science as the grade of education
progresses. Considering that the pre-school period is a critical and
fundamental period for the development of children, it has been recommended to
add course/courses related to the nature of science and teaching science into
the undergraduate program of pre-school education.

Kaynakça

  • Abd-El-Khalick, F., & Akerson, V. (2004). Learning as conceptual change: Factors mediating the development of preservice teachers’ views of nature of science. Science Education, 88(5), 785–810.
  • Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Improving science teachers’ conceptions of nature of science, a critical review of the literature. Journal of Science Education, 22(7),665-701.
  • Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82, 417-436.
  • Akerson, V. L., Buzzelli, C. A., & Donnelly, L. A. (2010). On the nature of teaching nature of science: Preservice early childhood teachers' instruction in preschool and elementary settings. Journal of Research in Science Teaching, 47(2), 213-233.
  • Akman, B., Uyanık- Balat G., & Güler T. (2011) Okulöncesi Dönemde Fen Eğitimi, I. Basım, Pegem Akademi: Ankara
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for scientific literacy. New York: Oxford University Press.
  • Aslan, O., Yalçın, N., & Taşar, F.M. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-8.
  • Ayvacı, H. Ş., & Çoruhlu, T. Ş. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilim ve fen kavramları ile ilgili sahip oldukları görüşlerin araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-37.
  • Bilen, K. (2012). Bilimin doğası dersinde örnek bir uygulama: kart değişim oyunu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 173-185.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Çalışkan, S., Sezgin Selçuk, G. ve Demircioğlu, S. (2015). Fizik öğretmen adaylarının bilimin doğası temelinde fiziğin doğasına yönelik görüşleri. Turkish Studies, 10(15), 197-216.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi, (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavuş, S. (2010). İlköğretim Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Publications.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7.Baskı). Ankara: Pegem.
  • Dikmentepe, E., & Yakar, Z. (2016). Preservice science teachers’ views on science technology society. International Journal of Higher Education, 5(2), 183-195
  • Doğan, B. N., & Abd-El-Khalick, F. (2008). turkish grade 10 students’ and science teachers’ conceptions of nature of science: A national study. Journal of Research in Science Teaching, 45(10), 1083-1112.
  • Doğan, B. N., Çakıroğlu, J., Bilican, K., Çavuş, S., & Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi: hizmet eğitim programının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 127-139.
  • Dursun, B. & Özmen, N. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası ve teknoloji hakkındaki görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 8(1), 55-71.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering and mathematics (STEM) education: A Primer. Congressional Research Service. (Accessed on 29.05.2018), https://www.fas.org/sgp/crs/misc/R42642.pdf
  • Gürel, Z. (2002). Resim bölümü̈ öğrencilerinin fen bilimleri doğasını anlama biçimleri. İçinde: V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi., Ankara: ODTÜ.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., & Yalçın, M. (2005). Bilimin doğası ve yükseköğrenim öğrencilerinin bilimin doğasına dair düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi, 33(166), 68- 76.
  • Kızılcık, H.Ş., Temiz, B.K., Tan, M., & İngenç, Ş.K. (2007). Sözel bölümü öğretmen adaylarının fen bilimlerine, fen eğitimine ve teknolojiye karşı tutumlarının araştırılması. Eğitim ve Bilim, 32(146), 80-89.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of sciene: Past, present, and future. In: Abell, S. K. ve Lederman, N. G. (Eds.), Handbook of research on science education, (pp. 831-879). Mah¬wah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalıck, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire (VNOS): Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39, 497–521.
  • Lederman, N.G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions about the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331-359.
  • Lederman, N.G. (1999) Teachers' understanding of the nature of science and classroom practice: factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 916-929.
  • MEB (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi, (6–8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mellado, V. (1998). Preservice teachers’ classroom practice and their conceptions of the nature of science. In: W. F. McComas (ed), The Nature of Science in Science Education: Rationales and Strategies, (1093-1110). Dordrecht: Kluwer Academic Publis¬hers.
  • Moss, D. M. (2001). Examining students’ conception of the nature of science. Internatio¬nal Journal of Science Education. 23(8), 771-790.
  • Murcia, K., & Schibeci, R. (1999). primary student teacher’ conceptions of the nature of science. International Journal of Science Education, 21(11), 1123–1140.
  • National Research Council [NRC] (1996). National science education standards. Washington, D.C.: National Academy Press.of Open, Distance and E-Learning. (Accessed on 29.05.2018), http://www.csun.edu/science/ref/curriculum/reforms/nses/nsescomplete.pdf
  • Özgelen, S. (2013). Bilimin doğası ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 711-736.
  • Thye, T. L., & Kwen, B. H. (2003). Assessing the nature of science views of Singapor pre¬service teachers. Paper presented at the annual conference of the New Zealand/Australian Association for Research in Education in Aucland.
  • Tufan, E. (2007). Müzik öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 99-105.
  • Yıldırım, B., & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: Uygulamalı bir çalışma. Trakya University Journal of Education Faculty, 8(2), 195-213.
  • Yıldırım, C. (2005). Bilimin öncülleri. TÜBİTAK popüler bilim kitapları. Ankara. Yenigün Matbaası.

Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğasına Yönelik Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: STEMES’18, 115 - 121, 16.12.2018
https://doi.org/10.18506/anemon.471414

Öz

Bu
çalışmada okul öncesi öğretmen adaylarının bilimin doğasına yönelik
görüşlerinin öğrenim görülen sınıf seviyesine göre
farklılaşıp-farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
araştırmanın örneklemini Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir üniversitenin okul
öncesi eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 164 okul öncesi öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Çalışma betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde
tasarlanmış olup, enlemsel olarak yürütülmüştür. Bu sebeple 1, 2, 3 ve 4. sınıf
öğretmen adayıyla çalışılmıştır. Öğretmen adaylarının 128’i kadın 36’sı
erkektir. Elde edilen en genel sonuç; sınıf seviyesi ilerledikçe öğretmen
adaylarının bilimin doğasına yönelik görüşlerinde anlamlı değişiklikler meydana
gelmediği şeklindedir. Okul öncesi dönemin, çocukların gelişimi için kritik ve
önemli bir dönem olduğu göz önüne alınarak, okul öncesi eğitimi lisans
programına bilimin doğası ve öğretimine yönelik ders/dersler eklenmesi
önerilmiştir.

Kaynakça

  • Abd-El-Khalick, F., & Akerson, V. (2004). Learning as conceptual change: Factors mediating the development of preservice teachers’ views of nature of science. Science Education, 88(5), 785–810.
  • Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). Improving science teachers’ conceptions of nature of science, a critical review of the literature. Journal of Science Education, 22(7),665-701.
  • Abd-El-Khalick, F., Bell, R. L., & Lederman, N. G. (1998). The nature of science and instructional practice: Making the unnatural natural. Science Education, 82, 417-436.
  • Akerson, V. L., Buzzelli, C. A., & Donnelly, L. A. (2010). On the nature of teaching nature of science: Preservice early childhood teachers' instruction in preschool and elementary settings. Journal of Research in Science Teaching, 47(2), 213-233.
  • Akman, B., Uyanık- Balat G., & Güler T. (2011) Okulöncesi Dönemde Fen Eğitimi, I. Basım, Pegem Akademi: Ankara
  • American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1993). Benchmarks for scientific literacy. New York: Oxford University Press.
  • Aslan, O., Yalçın, N., & Taşar, F.M. (2009). Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 1-8.
  • Ayvacı, H. Ş., & Çoruhlu, T. Ş. (2012). Fen ve teknoloji öğretmen adaylarının bilim ve fen kavramları ile ilgili sahip oldukları görüşlerin araştırılması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-37.
  • Bilen, K. (2012). Bilimin doğası dersinde örnek bir uygulama: kart değişim oyunu. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 173-185.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Çalışkan, S., Sezgin Selçuk, G. ve Demircioğlu, S. (2015). Fizik öğretmen adaylarının bilimin doğası temelinde fiziğin doğasına yönelik görüşleri. Turkish Studies, 10(15), 197-216.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde veri analizi, (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çavuş, S. (2010). İlköğretim Fen Bilgisi ve Matematik Öğretmenliği Lisans Öğrencilerinin Bilimin Doğası Hakkındaki Görüşlerinin Geliştirilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Bolu: Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Publications.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (7.Baskı). Ankara: Pegem.
  • Dikmentepe, E., & Yakar, Z. (2016). Preservice science teachers’ views on science technology society. International Journal of Higher Education, 5(2), 183-195
  • Doğan, B. N., & Abd-El-Khalick, F. (2008). turkish grade 10 students’ and science teachers’ conceptions of nature of science: A national study. Journal of Research in Science Teaching, 45(10), 1083-1112.
  • Doğan, B. N., Çakıroğlu, J., Bilican, K., Çavuş, S., & Arslan, O. (2011). Öğretmenlerin bilimin doğası hakkındaki görüşlerinin geliştirilmesi: hizmet eğitim programının etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40, 127-139.
  • Dursun, B. & Özmen, N. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimin doğası ve teknoloji hakkındaki görüşleri. Eğitim Bilimleri Araştırma Dergisi, 8(1), 55-71.
  • Gonzalez, H. B., & Kuenzi, J. J. (2012). Science, technology, engineering and mathematics (STEM) education: A Primer. Congressional Research Service. (Accessed on 29.05.2018), https://www.fas.org/sgp/crs/misc/R42642.pdf
  • Gürel, Z. (2002). Resim bölümü̈ öğrencilerinin fen bilimleri doğasını anlama biçimleri. İçinde: V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi., Ankara: ODTÜ.
  • Gürses, A., Doğar, Ç., & Yalçın, M. (2005). Bilimin doğası ve yükseköğrenim öğrencilerinin bilimin doğasına dair düşünceleri. Milli Eğitim Dergisi, 33(166), 68- 76.
  • Kızılcık, H.Ş., Temiz, B.K., Tan, M., & İngenç, Ş.K. (2007). Sözel bölümü öğretmen adaylarının fen bilimlerine, fen eğitimine ve teknolojiye karşı tutumlarının araştırılması. Eğitim ve Bilim, 32(146), 80-89.
  • Lederman, N. G. (2007). Nature of sciene: Past, present, and future. In: Abell, S. K. ve Lederman, N. G. (Eds.), Handbook of research on science education, (pp. 831-879). Mah¬wah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Lederman, N. G., Abd-El-Khalıck, F., Bell, R. L., & Schwartz, R. S. (2002). Views of nature of science questionnaire (VNOS): Toward valid and meaningful assessment of learners’ conceptions of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 39, 497–521.
  • Lederman, N.G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions about the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29, 331-359.
  • Lederman, N.G. (1999) Teachers' understanding of the nature of science and classroom practice: factors that facilitate or impede the relationship. Journal of Research in Science Teaching, 36(8), 916-929.
  • MEB (2006). İlköğretim fen ve teknoloji dersi, (6–8. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Mellado, V. (1998). Preservice teachers’ classroom practice and their conceptions of the nature of science. In: W. F. McComas (ed), The Nature of Science in Science Education: Rationales and Strategies, (1093-1110). Dordrecht: Kluwer Academic Publis¬hers.
  • Moss, D. M. (2001). Examining students’ conception of the nature of science. Internatio¬nal Journal of Science Education. 23(8), 771-790.
  • Murcia, K., & Schibeci, R. (1999). primary student teacher’ conceptions of the nature of science. International Journal of Science Education, 21(11), 1123–1140.
  • National Research Council [NRC] (1996). National science education standards. Washington, D.C.: National Academy Press.of Open, Distance and E-Learning. (Accessed on 29.05.2018), http://www.csun.edu/science/ref/curriculum/reforms/nses/nsescomplete.pdf
  • Özgelen, S. (2013). Bilimin doğası ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 711-736.
  • Thye, T. L., & Kwen, B. H. (2003). Assessing the nature of science views of Singapor pre¬service teachers. Paper presented at the annual conference of the New Zealand/Australian Association for Research in Education in Aucland.
  • Tufan, E. (2007). Müzik öğretmen adaylarının bilimin doğası hakkındaki görüşleri. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(3), 99-105.
  • Yıldırım, B., & Türk, C. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının STEM eğitimine yönelik görüşleri: Uygulamalı bir çalışma. Trakya University Journal of Education Faculty, 8(2), 195-213.
  • Yıldırım, C. (2005). Bilimin öncülleri. TÜBİTAK popüler bilim kitapları. Ankara. Yenigün Matbaası.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Cumhur Türk 0000-0002-8630-9353

Bekir Yıldırım 0000-0002-5374-4025

Mualla Bolat 0000-0002-6348-0115

Nazan Ocak İskeleli 0000-0001-5794-3681

Yayımlanma Tarihi 16 Aralık 2018
Kabul Tarihi 26 Ekim 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: STEMES’18

Kaynak Göster

APA Türk, C., Yıldırım, B., Bolat, M., Ocak İskeleli, N. (2018). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Bilimin Doğasına Yönelik Görüşleri. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(STEMES’18), 115-121. https://doi.org/10.18506/anemon.471414

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.