In this study, it was purposed to determine
whether the opinions of the preservice pre-school teachers on the nature of
science differentiate according to their grade of education in which they
study. In the direction of this purpose, the sample of the study composed of
164 pre-school preservice teachers studying in the department of pre-school
education of a university located in Eastern Anatolia Region. The study was
designed in survey model from the descriptive research methods and was cross-sectionally
carried out. Therefore, it was studied with the preservice teachers at 1st,
2nd, 3rd, and 4th grade. 128 of the preservice
teachers are female, and the rest 36 is male. The most general result acquired
form the research is that there is no significant change in the opinions of
preservice teachers on the nature of science as the grade of education
progresses. Considering that the pre-school period is a critical and
fundamental period for the development of children, it has been recommended to
add course/courses related to the nature of science and teaching science into
the undergraduate program of pre-school education.
Bu
çalışmada okul öncesi öğretmen adaylarının bilimin doğasına yönelik
görüşlerinin öğrenim görülen sınıf seviyesine göre
farklılaşıp-farklılaşmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda
araştırmanın örneklemini Doğu Anadolu Bölgesi’ndeki bir üniversitenin okul
öncesi eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 164 okul öncesi öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Çalışma betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modelinde
tasarlanmış olup, enlemsel olarak yürütülmüştür. Bu sebeple 1, 2, 3 ve 4. sınıf
öğretmen adayıyla çalışılmıştır. Öğretmen adaylarının 128’i kadın 36’sı
erkektir. Elde edilen en genel sonuç; sınıf seviyesi ilerledikçe öğretmen
adaylarının bilimin doğasına yönelik görüşlerinde anlamlı değişiklikler meydana
gelmediği şeklindedir. Okul öncesi dönemin, çocukların gelişimi için kritik ve
önemli bir dönem olduğu göz önüne alınarak, okul öncesi eğitimi lisans
programına bilimin doğası ve öğretimine yönelik ders/dersler eklenmesi
önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 26 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: STEMES’18 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.