Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Developing The Scale of Commitment to Teaching Profession

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 463 - 482, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.662930

Öz

The aim of this study is to develop a reliable and valid scale to measure prospective teachers’ perceptions of commitment to teaching profession. The study group consists of 4th year prospective teachers at a university in the western black sea region in Turkey during 2018-2019 and 2019-2020 academic years. Reliability and validity evidence was obtained from two separate study groups in the process of developing Commitment to Teaching Profession Scale. Reviewing the literature during the scale development process, an item pool including 56 items was formed. The results of exploratory factor analysis with unweighted least squares factor extraction method and direct oblimin rotation method indicated a structure explaining 48.14% of the variance consisting of 33 items and four factors. Factors were named as professional identification, professional value, professional effort and professional commitment.

Kaynakça

  • Alem, J. (2003). La valeur de l'appréciation par simulation (APS) pour prédire le succès initial en enseignement des candidats aux études en éducation. Thèse de doctorat inédite, Université Laval, Québec, Canada.
  • Altınok, İ. H. (1999). Türkiye’de öğretmen yetiştirme politikaları ve öğretmen yeterlikleri. İlk ve Orta Öğretimde Fen-Fizik Eğitimi Sempozyumu. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Alutto, J. A., Hrebiniak, L. G., & Alonso, R. C. (1973). On operationalizing the concept of commitment. Social Forces, 51, 448-454.
  • Antoniou, A.S., Polychroni, F., & Walters, B. (2000). Sources of stress and professional burnout of teachers of special educational needs in Greece. Paper presented at the International Special Education Congress, University of Manchester, 24-28.
  • Aşkar P. ve Erden M. (1987). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. Çağdaş Eğitim Dergisi, 121, 8-1.
  • Balay, R. (2000a). Özel ve resmi liselerde yönetici ve öğretmenlerin örgütsel bağlılığı: Ankara ili örneği (yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balay, R. (2000b). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147.
  • Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel bağlılık. Sayıştay Dergisi, 59, 125-139. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423911649.pdf. Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment., Research and Evaluation, 18(6), 1-13.
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons.
  • Boutin, A. S. (2007). La période d’insertion professionnelle selon les enseignants en soins infirmières au niveau collégial de la région de Québec. Mémoire de maîtrise inédit, Université du Québec à Rimouski, Québec, Canada.
  • Brockner, J., & Higgins, E. T. (2001). Regulatory focus theory : Implications for the study of emotions at work. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(1), 35-66. https://www. sciencedirect. com/science/article/abs/pii/S0749597801929723. Erişim Tarihi: 17.07.2019.
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2nd ed.). New York: The Guilford.
  • Brown, T. A., & Moore, M. T. (2012). Confirmatory factor analysis. R. H. Hoyle (Ed.), Handbook of structural equation modeling. New York: Guilford.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Educational Administration: Theory and Practice, 15(57), 5-34. https://pegem.net/dosyalar/ dokuman/471260110602163841-1.-bulucbekir.pdf. Erişim Tarihi: 21.07.2019.
  • Butucha, K. G. (2013). Teachers’ perceived commitment as measured by age, gender and school type. Greener Journal of Educational Research, 3(8), 363-372. https://pdfs.semanticscholar.org/df92/fc9529336dd b2f9d6f3d7a73db34c625ccc1.pdf. Erişim Tarihi: 20.07.2019.
  • Bümen, N. T., Çakar, E. ve Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri: 14(1), 203-228. https://www.academia.edu /14628644/ Tu_rkiye_de_%C3%96%C4%9Fretim_Program%C4%B1na_Ba%C4%9Fl%C4%B1l%C4%B1k_ve_Ba%C4%9Fl%C4%B1l%C4%B1%C4%9F%C4%B1_Etkileyen_Etkenler. Erişim Tarihi: 16.08.2019.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (18. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (1996). Eğitimde örgütlerinde öğretmenlerin örgütsel adanmışlığı, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Chang, M. L. (2009). Teacher emotion management in the classroom: Appraisal, regulation, and coping. Thèse de doctorat inédite, Ohio State University, Ohio, United States.
  • Cohen R. J., & Swerdlik M. E. (2009). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (7th edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Coladarci, T. (1992). Teachers’ sense of efficacy and commitment to teaching. Journal of Experimental Education, 60(4), 323-337.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104. doi:10.1037/0021-9010.78.1.98
  • Costa, C. B. (2014). L’engagement professionnel chez les nouveaux enseignants et la satisfaction des gestionnaires d’école à l’égard du travail effectué par les enseignants novices Département d’administration et fondements de l’éducation Faculté des sciences de l’éducation. Thèse présentée à la Faculté des études supérieures et postdoctorales en vue de l’obtention du grade de Philosophiæ Doctor (Ph.D.) en sciences de l’éducation option mesure et évaluation. https://core.ac.uk/download/pdf/55653822.pdf. Erişim Tarihi. 11.10.2019
  • Çakır, A. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ve okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çetinkaya, A., Özmen, D. ve Bayık-Temel, A. (2015). Hemşirelikte mesleğe bağlılık ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 54-60. http://www.deuhyoedergi.org/index.php/DEUHYOED/article/view/135. Erişim Tarihi: 07.09.2019.
  • Çiftçioğlu, A. (2011). Investigating occupational commitment and turnover intention relationship with burnout syndrome. Business and Economics Research Journal, 2(3),109-119. https://www.berjournal.com /tr/investigating-occupational-commitment-and-turnover -intention-relationship-with-burnout-syndrome. Erişim Tarihi: 23.06.2019.
  • Çoban, D. ve Demirtaş, H. (2011). Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 317-348. http://www.kuey.net/index. php/kuey/article/view/919. Erişim Tarihi: 22.08.2019.
  • Darling-Hammond, L., Wise, A. E., & Pease, S. R. (1983). Teacher evaluation in the organizational context: A review of the literature. Review of Educational Research, 53, 285-328.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development theory and applications. Second Edition. SAGE Publications International Educational and Professional Publisher, chapter 5: 60-96.
  • Eren, A. ve Tezel K. V. (2010). Factors influencing teaching choice, professional plans about teaching, and future time perspective: A mediational analysis. Teaching and Teacher Education, 26, 1416-1428.
  • Eren, A. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yönelimi, kariyer geliştirme arzuları ve kariyer seçim memnuniyeti. Kastamonu Eğitim Dergisi. 20(3), 807-826.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme I. Ankara: Pegem.
  • Eğitim-Bir-Sen (2004). Öğretmen sorunları araştırması. Eğitim-Bir-Sen: Ankara.
  • Eğitim-Bir-Sen (2008). Öğretmenlerin meslek memnuniyeti araştırması. Eğitim-Bir-Sen: Ankara.
  • Eğitim-Bir-Sen (2016). Eğitime bakış 2016: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitimciler Birliği Sendikası.
  • Eroğlu, S. (2007). Toplam kalite yönetimi uygulanan ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin örgütsel adanmışlık ve motivasyon düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğmuş, H. (2006). Resmi-özel ilköğretim okullarında çalışan yöneticilerin kişisel özellikleri ile örgütsel bağlılıkları arasında ilişki (İstanbul Örneği) (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Finney, S. J., & DiStefano, J. (2013). Nonnormal and categorical data in structural equation modeling. G. R. Hancock & R. O. Mueller (Ed.), Structural equating modeling: A second course (2nd ed.). Charlotte, NC: Information Age.
  • Gargiulo, R. M., & Wisniewski, L. (1997). Occupational stres and burnout among special educatiors: A rewiew of literature. Journal of Special Education, 31(3), 325-346.
  • George, D., & Mallery, M. (2001). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update (3th ed.) Boston: Allyn and Bacon. Goulet, R. L., & Sing, P. (2002). Career commitment: Rexamination and an extension. Journal of Vocational Behaviory, 61, 73-91.
  • Habacı, İ., Karataş, E., Adıgüzelli, F., Ürker, A. ve Atıcı, R. (2013). Öğretmenlerin güncel sorunları. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6). http://www.acarindex. com/dosyalar/makale/acarindex-1423932703.pdf.Erişim Tarihi: 21.07.2019.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7th edition). Essex: Pearson.
  • Ingersoll, R. M., & Collins, G. J. (2018). The status of teaching as a profession. In J. Ballantine, J. Spade, and J. Stuber (Eds.), Schools and society: a sociological approach to education (p. 199-213) 6th Ed. CA: Pine Forge Press/Sage Publications.
  • İzveren, A. (1980). Toplumsal törebilim (Sosyal Ahlak). Ankara İktisadi ve Ticari İlimleri Akademisi Yayınları No: 130.Ankara.
  • Karsenti, T., & Collin, S. (2009). L'autre décrochage scolaire. Formation et profession, mars, 2-6. http://www.crifpe.ca/formationprofessions/index/32.Erişim Tarihi: 04.09.2019.
  • Klass, A. A. (1961). Viewpoints: what is a profession? Canad. M.A.J., 85, 698-701.
  • Kline, R. B. (2016). Principle and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY: The Guilford.
  • Kurşunoğlu, A., Bakay, E., & Tanrıöğen, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 101-115. http://pauegitimdergi. pau.edu.tr/Makaleler/2127466735_101-115.pdf. Erişim Tarihi: 19.08.2019.
  • Kozikoğlu, İ. ve Senemoğlu, N. (2018). Öğretmenlik mesleğine adanmışlık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2614-2625.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı (2. Baskı) Ankara: Doğuş Matbaacılık.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2011). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (4th ed.). New York: Taylor & Francis.
  • Li, C. H. (2014). The performance of MLR, USLMV, and WLSMV estimation in structural regression models with ordinal variables (Doctoral dissertation). Michigan State University, Michigan.
  • Lyons, S. (2003). An exploration of generational values in life and at work. Doctoral dissertation, Carleton University, Ottawa.
  • Maccallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling of fit involving a particular measure of model. Psychological Methods, 13(2), 130-149. doi:10.1037/1082-989X.1.2.130
  • Malach-Pines, A. (2005). The burnout measure, short version. International Journal of Stress Management, 12(1), 78-88. doi:10.1037/1072-5245.12.1.78
  • Mardia, K. V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530.
  • Martineau, S. (2006). À propos de l'insertion professionnelle en enseignement. formation et profession, mars, 48-54. http://www.crifpe.ca/formationprofessions/index/32. Erişim Tarihi:03.09.2019.
  • Maslach C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout, Journal of Occupational Behavior, 2, 99-11.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Mevzuat (1998). Öğretmen adaylarının milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi : Ekim 1998/2493
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61–89. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/105348229190011Z. Erişim Tarihi: 21.07.2019.
  • Morin, A. J. S., Marsh, H. W., & Nagengast, B. (2013). Exploratory structural equation modelling. G. R. Hancock ve R. O. Mueller (Ed.), Structural equation modeling: A second course (2nd ed., ss. 395-436).
  • Nartgün, Ş. S. ve Menep, İ. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılığa ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi: Şırnak/İdil örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1). http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423936638.pdf. Erişim Tarihi: 27.08.2019.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Pschometric theory (3rd ed.). USA: McGraw Hill.
  • Oğuzkan, F. (1998). Öğretmenliğin üç yönü. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Orhan, E. E. ve Ok, A. (2014). Öğretmenlik programlarını kimler tercih ediyor? adayların giriş özellikleri ve öğretmenliğe yönelik tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 75-92. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/46-published.pdf. Erişim Tarihi: 04-06.2019.
  • Özoğul, G. ve Eğe, Z. (2018). Mesleki bağlılık: tanımı, boyutları ve turist rehberliği açısından önemi. Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 66, 366-384. https://www.researchgate.net/publication/323690446. ErişimTarihi: 17.04.2019
  • Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: The use of factor analysis for instrument development in health care research. California: Sage.
  • Pines, A. M., & Aronson, E. (1988). Career burnout. New York: Free Press.
  • Reise, S. P., Moore, T. M., & Haviland, M. G. (2010). Bifactor models and rotations: Exploring the extent to which multidimensional data yield univocal scale scores. Journal of Personality Assessment, 92(6), 544-559. doi:10.1080/00223891.2010.496477
  • Saks, M. (2012). Defining a profession: the role of knowledge and expertise. Professions & Professionalism, 2(1), 1-10.
  • Seçer, H. Ş. (2009). Mesleki yaşam modelinin oluşturulması ve mesleki analizlerde kullanımı. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(1), 35-56.
  • Sharbaugh, S. M. (2009). Relationships among nurses professional identity, career satisfaction, occupational commitment, and intent to stay. Doctoral dissertation, Widener University School Of Nursing.
  • Shukla, S. (2014). Teaching competency, professional commitment and job satisfaction-a study of primary school teachers. Journal of Research & Method in Education, 4(3), 44-64.
  • Steers, R. (1977). Antecedents and outcomes of organizational commitment, Administrative Science Quarterly, 22, 46-56.
  • Stevens, J. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences (5th edition). New York: Taylor & Francis. Sood, V., & Anand, A. (2010). Professional commitment among b. ed. teacher educators of himachal pradesh. E-journal of All India Association for Educational Research, 22(1), 51-60.
  • Şahin, N. (1992). Arifiye anadolu öğretmen lisesi 3. sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şimşek, S. ve Erdem, A. R. (2016). Aday öğretmenlerin mesleki değer düzeyi hakkındaki görüşleri. INES 1. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 3-5 Kasım 2016, Side/Antalya, Türkiye, Sözlü Bildiri, Bildiri kitabı, 4318 – 4325.
  • Şişman M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13 (1), 235-250. http://web.firat.edu.tr/sosyalbil /dergi /arsiv /cilt13/sayi1/235-250.pdf. Erişim Tarihi. 03.07.2019.
  • Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Tanrıöğen, A. (1997). Buca Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-58. http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/DergiTamDetay.aspx?ID=32&Detay=Ozet. Erişim Tarihi. 08.07.2019.
  • Tunca, N. (2012). İlköğretim öğretmenleri için mesleki değerler ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğretmenlerinin mesleki değerlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tunca, N. Şahin, A. ve Oğuz, A. (2015). Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1), 11-47.
  • Turhan, M., Demirli, C. ve Nazik, G. (2012). Sınıf öğretmenlerinin mesleğe adanmışlık düzeyine etki eden faktörler: Elazığ örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 179-192.
  • Turner, J. C., Hogg, M. A., Oakes, P. J., Reicher, S. D., & Wetherell, M. S. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Oxford: Blackwell.
  • Tümkaya, S., Çam, S., & Çavuşoğlu, İ. (2009). Tükenmi̇şli̇k ölçeği̇ kısa versi̇yonunun Türkçe’ye uyarlama, geçerli̇k ve güveni̇rli̇k çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 387-398.
  • Tümkaya, S. ve Uştu, H. (2016). Tükenmişliğin mesleğe bağlılıkla ilişkisi: sınıf öğretmenleri üzerine bir araştırma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 272-289.
  • UNESCO. (2015). The right to education and the teaching profession: Overview of the measures supporting the rights, status and working conditions of the teaching profession reported on by member states. Paris: UNESCO
  • Üstün, E., Erkan, S. ve Akman B. (2004). Türkiye’de okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-13. http://journals.manas. edu.kg/mjsr/oldarchives /Vol05_Issue10_2004/355.pdf.ErişimTarihi: 22.08.19.
  • Yüceler, A. (2009). Örgütsel bağlılık ve örgüt iklimi ilişkisi: teorik ve uygulamalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22, 445-458. file:///C:/Users/SevilayY%C4%B1ld%C4%B1z/Downloads/300-602-1-SM%20(1).pdf. Erişim Tarihi: 02.06.2019.
  • Wallace, J. E. (1995). Corparatist control and organizational commitment among professionals the case of lawyer working in law firm. Social Forces, 73(3), 811-840.
  • Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction, 18(5), 408-428.
  • Winzelberg, A. J., & Luskin, F. M. (1999). The effect of mediation training in stress levels in secondary school teachers. Stress Medicine, 15(2), 69-77. http:/ /portal.ted.org.tr/yayinlar/ogretmen_gozuyle_ ogretmenlik_meslegi.pdf. Erişim Tarihi: 17.08.2019.

Öğretmenlik Mesleğine Bağlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 8 Sayı: 2, 463 - 482, 16.03.2020
https://doi.org/10.18506/anemon.662930

Öz

Bu çalışmanın amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine bağlılık düzeylerini geçerli ve güvenilir şekilde ölçmeyi sağlayabilecek bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu Türkiye’nin Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitede 2018-2019 ve 2019-2020 akademik öğretim dönemlerinde öğrenim gören 4.Sınıf öğretmen adayları oluşturmaktadır. Öğretmenlik Mesleğine Bağlılık Ölçeği’nin geliştirilmesi sürecinde geçerlik ve güvenirlik kanıtları iki ayrı çalışma grubundan elde edilmiştir. Ölçek geliştirme sürecinde alan yazın taraması ile 56 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Ağırlıklandırılmamış en küçük kareler faktör çıkartma yöntemi ve direct oblimin döndürme yöntemi ile gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizi sonuçları 33 maddeden ve dört faktörden oluşan varyansın %48,14’ünü açıklayan bir yapıdır. Faktörler mesleki özdeşim, mesleki değer, mesleki çaba ve mesleki adanmışlık olarak isimlendirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen geçerlik ve güvenirlik kanıtları yeterli bulunmuştur.

Kaynakça

  • Alem, J. (2003). La valeur de l'appréciation par simulation (APS) pour prédire le succès initial en enseignement des candidats aux études en éducation. Thèse de doctorat inédite, Université Laval, Québec, Canada.
  • Altınok, İ. H. (1999). Türkiye’de öğretmen yetiştirme politikaları ve öğretmen yeterlikleri. İlk ve Orta Öğretimde Fen-Fizik Eğitimi Sempozyumu. Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Alutto, J. A., Hrebiniak, L. G., & Alonso, R. C. (1973). On operationalizing the concept of commitment. Social Forces, 51, 448-454.
  • Antoniou, A.S., Polychroni, F., & Walters, B. (2000). Sources of stress and professional burnout of teachers of special educational needs in Greece. Paper presented at the International Special Education Congress, University of Manchester, 24-28.
  • Aşkar P. ve Erden M. (1987). Öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. Çağdaş Eğitim Dergisi, 121, 8-1.
  • Balay, R. (2000a). Özel ve resmi liselerde yönetici ve öğretmenlerin örgütsel bağlılığı: Ankara ili örneği (yayınlanmamış doktora tezi). Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Balay, R. (2000b). Yönetici ve öğretmenlerde örgütsel bağlılık. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanism in human agency. American Psychologist, 37(2), 122-147.
  • Bayram, L. (2005). Yönetimde yeni bir paradigma: Örgütsel bağlılık. Sayıştay Dergisi, 59, 125-139. http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423911649.pdf. Erişim Tarihi: 25.08.2019.
  • Beavers, A. S., Lounsbury, J. W., Richards, J. K., Huck, S. W., Skolits, G. J., & Esquivel, L. (2013). Practical considerations for using exploratory factor analysis in educational research. Practical Assessment., Research and Evaluation, 18(6), 1-13.
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. Hoboken, NJ, USA: John Wiley & Sons.
  • Boutin, A. S. (2007). La période d’insertion professionnelle selon les enseignants en soins infirmières au niveau collégial de la région de Québec. Mémoire de maîtrise inédit, Université du Québec à Rimouski, Québec, Canada.
  • Brockner, J., & Higgins, E. T. (2001). Regulatory focus theory : Implications for the study of emotions at work. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 86(1), 35-66. https://www. sciencedirect. com/science/article/abs/pii/S0749597801929723. Erişim Tarihi: 17.07.2019.
  • Brown, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2nd ed.). New York: The Guilford.
  • Brown, T. A., & Moore, M. T. (2012). Confirmatory factor analysis. R. H. Hoyle (Ed.), Handbook of structural equation modeling. New York: Guilford.
  • Buluç, B. (2009). Sınıf öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile örgütsel bağlılık arasındaki ilişki. Educational Administration: Theory and Practice, 15(57), 5-34. https://pegem.net/dosyalar/ dokuman/471260110602163841-1.-bulucbekir.pdf. Erişim Tarihi: 21.07.2019.
  • Butucha, K. G. (2013). Teachers’ perceived commitment as measured by age, gender and school type. Greener Journal of Educational Research, 3(8), 363-372. https://pdfs.semanticscholar.org/df92/fc9529336dd b2f9d6f3d7a73db34c625ccc1.pdf. Erişim Tarihi: 20.07.2019.
  • Bümen, N. T., Çakar, E. ve Yıldız, D. G. (2014). Türkiye’de öğretim programına bağlılık ve bağlılığı etkileyen etkenler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri: 14(1), 203-228. https://www.academia.edu /14628644/ Tu_rkiye_de_%C3%96%C4%9Fretim_Program%C4%B1na_Ba%C4%9Fl%C4%B1l%C4%B1k_ve_Ba%C4%9Fl%C4%B1l%C4%B1%C4%9F%C4%B1_Etkileyen_Etkenler. Erişim Tarihi: 16.08.2019.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum (18. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (1996). Eğitimde örgütlerinde öğretmenlerin örgütsel adanmışlığı, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Celep, C. (2000). Eğitimde örgütsel adanma ve öğretmenler. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Chang, M. L. (2009). Teacher emotion management in the classroom: Appraisal, regulation, and coping. Thèse de doctorat inédite, Ohio State University, Ohio, United States.
  • Cohen R. J., & Swerdlik M. E. (2009). Psychological testing and assessment: An introduction to tests and measurement (7th edition). Boston: McGraw-Hill.
  • Coladarci, T. (1992). Teachers’ sense of efficacy and commitment to teaching. Journal of Experimental Education, 60(4), 323-337.
  • Cortina, J. M. (1993). What is coefficient alpha? An examination of theory and applications. Journal of Applied Psychology, 78(1), 98-104. doi:10.1037/0021-9010.78.1.98
  • Costa, C. B. (2014). L’engagement professionnel chez les nouveaux enseignants et la satisfaction des gestionnaires d’école à l’égard du travail effectué par les enseignants novices Département d’administration et fondements de l’éducation Faculté des sciences de l’éducation. Thèse présentée à la Faculté des études supérieures et postdoctorales en vue de l’obtention du grade de Philosophiæ Doctor (Ph.D.) en sciences de l’éducation option mesure et évaluation. https://core.ac.uk/download/pdf/55653822.pdf. Erişim Tarihi. 11.10.2019
  • Çakır, A. (2007). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeyleri ve okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çetinkaya, A., Özmen, D. ve Bayık-Temel, A. (2015). Hemşirelikte mesleğe bağlılık ölçeği’nin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 8(2), 54-60. http://www.deuhyoedergi.org/index.php/DEUHYOED/article/view/135. Erişim Tarihi: 07.09.2019.
  • Çiftçioğlu, A. (2011). Investigating occupational commitment and turnover intention relationship with burnout syndrome. Business and Economics Research Journal, 2(3),109-119. https://www.berjournal.com /tr/investigating-occupational-commitment-and-turnover -intention-relationship-with-burnout-syndrome. Erişim Tarihi: 23.06.2019.
  • Çoban, D. ve Demirtaş, H. (2011). Okulların akademik iyimserlik düzeyi ile öğretmenlerin örgütsel bağlılığı arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 17(3), 317-348. http://www.kuey.net/index. php/kuey/article/view/919. Erişim Tarihi: 22.08.2019.
  • Darling-Hammond, L., Wise, A. E., & Pease, S. R. (1983). Teacher evaluation in the organizational context: A review of the literature. Review of Educational Research, 53, 285-328.
  • DeVellis, R. F. (2003). Scale development theory and applications. Second Edition. SAGE Publications International Educational and Professional Publisher, chapter 5: 60-96.
  • Eren, A. ve Tezel K. V. (2010). Factors influencing teaching choice, professional plans about teaching, and future time perspective: A mediational analysis. Teaching and Teacher Education, 26, 1416-1428.
  • Eren, A. (2012). Öğretmen adaylarının mesleki yönelimi, kariyer geliştirme arzuları ve kariyer seçim memnuniyeti. Kastamonu Eğitim Dergisi. 20(3), 807-826.
  • Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme I. Ankara: Pegem.
  • Eğitim-Bir-Sen (2004). Öğretmen sorunları araştırması. Eğitim-Bir-Sen: Ankara.
  • Eğitim-Bir-Sen (2008). Öğretmenlerin meslek memnuniyeti araştırması. Eğitim-Bir-Sen: Ankara.
  • Eğitim-Bir-Sen (2016). Eğitime bakış 2016: İzleme ve değerlendirme raporu. Ankara: Eğitimciler Birliği Sendikası.
  • Eroğlu, S. (2007). Toplam kalite yönetimi uygulanan ortaöğretim kurumlarında öğretmenlerin örgütsel adanmışlık ve motivasyon düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Erdoğmuş, H. (2006). Resmi-özel ilköğretim okullarında çalışan yöneticilerin kişisel özellikleri ile örgütsel bağlılıkları arasında ilişki (İstanbul Örneği) (yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul.
  • Finney, S. J., & DiStefano, J. (2013). Nonnormal and categorical data in structural equation modeling. G. R. Hancock & R. O. Mueller (Ed.), Structural equating modeling: A second course (2nd ed.). Charlotte, NC: Information Age.
  • Gargiulo, R. M., & Wisniewski, L. (1997). Occupational stres and burnout among special educatiors: A rewiew of literature. Journal of Special Education, 31(3), 325-346.
  • George, D., & Mallery, M. (2001). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference 10.0 update (3th ed.) Boston: Allyn and Bacon. Goulet, R. L., & Sing, P. (2002). Career commitment: Rexamination and an extension. Journal of Vocational Behaviory, 61, 73-91.
  • Habacı, İ., Karataş, E., Adıgüzelli, F., Ürker, A. ve Atıcı, R. (2013). Öğretmenlerin güncel sorunları. International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(6). http://www.acarindex. com/dosyalar/makale/acarindex-1423932703.pdf.Erişim Tarihi: 21.07.2019.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate data analysis (7th edition). Essex: Pearson.
  • Ingersoll, R. M., & Collins, G. J. (2018). The status of teaching as a profession. In J. Ballantine, J. Spade, and J. Stuber (Eds.), Schools and society: a sociological approach to education (p. 199-213) 6th Ed. CA: Pine Forge Press/Sage Publications.
  • İzveren, A. (1980). Toplumsal törebilim (Sosyal Ahlak). Ankara İktisadi ve Ticari İlimleri Akademisi Yayınları No: 130.Ankara.
  • Karsenti, T., & Collin, S. (2009). L'autre décrochage scolaire. Formation et profession, mars, 2-6. http://www.crifpe.ca/formationprofessions/index/32.Erişim Tarihi: 04.09.2019.
  • Klass, A. A. (1961). Viewpoints: what is a profession? Canad. M.A.J., 85, 698-701.
  • Kline, R. B. (2016). Principle and practice of structural equation modeling (4th ed.). New York, NY: The Guilford.
  • Kurşunoğlu, A., Bakay, E., & Tanrıöğen, A. (2010). İlköğretim okulu öğretmenlerinin örgütsel bağlılık düzeyleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(2), 101-115. http://pauegitimdergi. pau.edu.tr/Makaleler/2127466735_101-115.pdf. Erişim Tarihi: 19.08.2019.
  • Kozikoğlu, İ. ve Senemoğlu, N. (2018). Öğretmenlik mesleğine adanmışlık ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Journal of Human Sciences, 15(4), 2614-2625.
  • Kuzgun, Y. (2000). Meslek danışmanlığı (2. Baskı) Ankara: Doğuş Matbaacılık.
  • Leech, N. L., Barrett, K. C., & Morgan, G. A. (2011). SPSS for intermediate statistics: Use and interpretation (4th ed.). New York: Taylor & Francis.
  • Li, C. H. (2014). The performance of MLR, USLMV, and WLSMV estimation in structural regression models with ordinal variables (Doctoral dissertation). Michigan State University, Michigan.
  • Lyons, S. (2003). An exploration of generational values in life and at work. Doctoral dissertation, Carleton University, Ottawa.
  • Maccallum, R. C., Browne, M. W., & Sugawara, H. M. (1996). Power analysis and determination of sample size for covariance structure modeling of fit involving a particular measure of model. Psychological Methods, 13(2), 130-149. doi:10.1037/1082-989X.1.2.130
  • Malach-Pines, A. (2005). The burnout measure, short version. International Journal of Stress Management, 12(1), 78-88. doi:10.1037/1072-5245.12.1.78
  • Mardia, K. V. (1970). Measures of multivariate skewness and kurtosis with applications. Biometrika, 57(3), 519-530.
  • Martineau, S. (2006). À propos de l'insertion professionnelle en enseignement. formation et profession, mars, 48-54. http://www.crifpe.ca/formationprofessions/index/32. Erişim Tarihi:03.09.2019.
  • Maslach C., & Jackson, S. E. (1981). The measurement of experienced burnout, Journal of Occupational Behavior, 2, 99-11.
  • Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) Mevzuat (1998). Öğretmen adaylarının milli eğitim bakanlığına bağlı eğitim öğretim kurumlarında yapacakları öğretmenlik uygulamasına ilişkin yönerge. Tebliğler Dergisi : Ekim 1998/2493
  • Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1991). A three-component conceptualization of organizational commitment. Human Resource Management Review, 1(1), 61–89. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/105348229190011Z. Erişim Tarihi: 21.07.2019.
  • Morin, A. J. S., Marsh, H. W., & Nagengast, B. (2013). Exploratory structural equation modelling. G. R. Hancock ve R. O. Mueller (Ed.), Structural equation modeling: A second course (2nd ed., ss. 395-436).
  • Nartgün, Ş. S. ve Menep, İ. (2010). İlköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel bağlılığa ilişkin algı düzeylerinin incelenmesi: Şırnak/İdil örneği. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1). http://www.acarindex.com/dosyalar/makale/acarindex-1423936638.pdf. Erişim Tarihi: 27.08.2019.
  • Nunnally, J. C., & Bernstein, I. H. (1994). Pschometric theory (3rd ed.). USA: McGraw Hill.
  • Oğuzkan, F. (1998). Öğretmenliğin üç yönü. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Orhan, E. E. ve Ok, A. (2014). Öğretmenlik programlarını kimler tercih ediyor? adayların giriş özellikleri ve öğretmenliğe yönelik tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(4), 75-92. http://www.efdergi.hacettepe.edu.tr/yonetim/icerik/makaleler/46-published.pdf. Erişim Tarihi: 04-06.2019.
  • Özoğul, G. ve Eğe, Z. (2018). Mesleki bağlılık: tanımı, boyutları ve turist rehberliği açısından önemi. Akademik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. 66, 366-384. https://www.researchgate.net/publication/323690446. ErişimTarihi: 17.04.2019
  • Pett, M. A., Lackey, N. R., & Sullivan, J. J. (2003). Making sense of factor analysis: The use of factor analysis for instrument development in health care research. California: Sage.
  • Pines, A. M., & Aronson, E. (1988). Career burnout. New York: Free Press.
  • Reise, S. P., Moore, T. M., & Haviland, M. G. (2010). Bifactor models and rotations: Exploring the extent to which multidimensional data yield univocal scale scores. Journal of Personality Assessment, 92(6), 544-559. doi:10.1080/00223891.2010.496477
  • Saks, M. (2012). Defining a profession: the role of knowledge and expertise. Professions & Professionalism, 2(1), 1-10.
  • Seçer, H. Ş. (2009). Mesleki yaşam modelinin oluşturulması ve mesleki analizlerde kullanımı. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(1), 35-56.
  • Sharbaugh, S. M. (2009). Relationships among nurses professional identity, career satisfaction, occupational commitment, and intent to stay. Doctoral dissertation, Widener University School Of Nursing.
  • Shukla, S. (2014). Teaching competency, professional commitment and job satisfaction-a study of primary school teachers. Journal of Research & Method in Education, 4(3), 44-64.
  • Steers, R. (1977). Antecedents and outcomes of organizational commitment, Administrative Science Quarterly, 22, 46-56.
  • Stevens, J. (2009). Applied multivariate statistics for the social sciences (5th edition). New York: Taylor & Francis. Sood, V., & Anand, A. (2010). Professional commitment among b. ed. teacher educators of himachal pradesh. E-journal of All India Association for Educational Research, 22(1), 51-60.
  • Şahin, N. (1992). Arifiye anadolu öğretmen lisesi 3. sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Şimşek, S. ve Erdem, A. R. (2016). Aday öğretmenlerin mesleki değer düzeyi hakkındaki görüşleri. INES 1. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, 3-5 Kasım 2016, Side/Antalya, Türkiye, Sözlü Bildiri, Bildiri kitabı, 4318 – 4325.
  • Şişman M. ve Acat, M. B. (2003). Öğretmenlik uygulaması çalışmalarının öğretmenlik mesleğinin algılanmasındaki etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13 (1), 235-250. http://web.firat.edu.tr/sosyalbil /dergi /arsiv /cilt13/sayi1/235-250.pdf. Erişim Tarihi. 03.07.2019.
  • Tabachnik, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics (6th ed.). Boston: Pearson.
  • Tanrıöğen, A. (1997). Buca Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, 55-58. http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/DergiTamDetay.aspx?ID=32&Detay=Ozet. Erişim Tarihi. 08.07.2019.
  • Tunca, N. (2012). İlköğretim öğretmenleri için mesleki değerler ölçeğinin geliştirilmesi ve ilköğretim öğretmenlerinin mesleki değerlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Tunca, N. Şahin, A. ve Oğuz, A. (2015). Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 5 (1), 11-47.
  • Turhan, M., Demirli, C. ve Nazik, G. (2012). Sınıf öğretmenlerinin mesleğe adanmışlık düzeyine etki eden faktörler: Elazığ örneği. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(21), 179-192.
  • Turner, J. C., Hogg, M. A., Oakes, P. J., Reicher, S. D., & Wetherell, M. S. (1987). Rediscovering the social group: A self-categorization theory. Oxford: Blackwell.
  • Tümkaya, S., Çam, S., & Çavuşoğlu, İ. (2009). Tükenmi̇şli̇k ölçeği̇ kısa versi̇yonunun Türkçe’ye uyarlama, geçerli̇k ve güveni̇rli̇k çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(1), 387-398.
  • Tümkaya, S. ve Uştu, H. (2016). Tükenmişliğin mesleğe bağlılıkla ilişkisi: sınıf öğretmenleri üzerine bir araştırma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 272-289.
  • UNESCO. (2015). The right to education and the teaching profession: Overview of the measures supporting the rights, status and working conditions of the teaching profession reported on by member states. Paris: UNESCO
  • Üstün, E., Erkan, S. ve Akman B. (2004). Türkiye’de okul öncesi öğretmenliği öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının incelenmesi. Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10, 129-13. http://journals.manas. edu.kg/mjsr/oldarchives /Vol05_Issue10_2004/355.pdf.ErişimTarihi: 22.08.19.
  • Yüceler, A. (2009). Örgütsel bağlılık ve örgüt iklimi ilişkisi: teorik ve uygulamalı bir çalışma. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 22, 445-458. file:///C:/Users/SevilayY%C4%B1ld%C4%B1z/Downloads/300-602-1-SM%20(1).pdf. Erişim Tarihi: 02.06.2019.
  • Wallace, J. E. (1995). Corparatist control and organizational commitment among professionals the case of lawyer working in law firm. Social Forces, 73(3), 811-840.
  • Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2008). Motivations, perceptions, and aspirations concerning teaching as a career for different types of beginning teachers. Learning and Instruction, 18(5), 408-428.
  • Winzelberg, A. J., & Luskin, F. M. (1999). The effect of mediation training in stress levels in secondary school teachers. Stress Medicine, 15(2), 69-77. http:/ /portal.ted.org.tr/yayinlar/ogretmen_gozuyle_ ogretmenlik_meslegi.pdf. Erişim Tarihi: 17.08.2019.
Toplam 95 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevilay Yıldız 0000-0002-8863-2488

Yayımlanma Tarihi 16 Mart 2020
Kabul Tarihi 13 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yıldız, S. (2020). Öğretmenlik Mesleğine Bağlılık Ölçeğinin Geliştirilmesi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 463-482. https://doi.org/10.18506/anemon.662930

Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.