This research study was conducted to determine the formation and content problems of both gastronomy and culinary arts education programs in Turkey. In parallel with the purposes of the research study, first of all, the existing literature was reviewed in detail and a conceptual framework was drawn in line with the obtained information. The research data were collected by the interview technique, which has been frequently used in studies designed with a qualitative approach. In this context, a semi-structured interview form was applied to 39 academic staff members who acquired undergraduate and/or graduate-level education in the field of gastronomy and culinary arts on a voluntary basis, and statements that would have influenced the participants were avoided during the interview. As a result of the content analysis conducted on the obtained data, it was determined that the participants made 261 similar or different statements regarding their undergraduate and graduate education. The themes that contained the most statements in the research results were academic staff for undergraduate level education (n=56, 30%), curriculum (n=35, 19%), cost (n=31, 17%), academic staff for graduate level education (n=28, 38%), course contents (n=15, 20%), and student acceptance (n=14, 19%). Furthermore, the suggestion item for which the participants sent the most statements in the study was found to be the employment of academicians with gastronomy education (undergraduate, n=16; graduate, n=10).
Gastronomy and culinary arts undergraduate graduate education
Bu araştırma Türkiye’deki gastronomi ve mutfak sanatları programlarının şekil ve içerik sorunlarını belirlemek amacı ile yürütülmüştür. Araştırmanın amaçları doğrultusunda ilk olarak mevcut alan yazın ayrıntılı bir biçimde taranmış; ulaşılan bilgiler doğrultusunda kavramsal bir çerçeve çizilmiştir. Araştırma verileri, nitel yaklaşımla kurgulanan çalışmalarda sıklıkla kullanılan mülakat tekniğiyle toplanmıştır. Bu bağlamda gastronomi ve mutfak sanatları alanında lisans ve/veya lisansüstü eğitim almış 39 akademik personele gönüllülük esası gözetilerek yarı yapılandırılmış mülakat formu uygulanmış; uygulama sırasında katılımcıları etki altında bırakacak ifadelerden kaçınılmıştır. Ulaşılan veriler üzerinden yapılan içerik analizi neticesinde katılımcıların lisans ve lisansüstü eğitimine ilişkin benzer ya da farklı 261 bildirimde bulunduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları bünyesinde en çok bildirim barındıran temaların lisans için akademik personel (n=56, %30), müfredat (n=35, %19), maliyet (n=31, %17), lisansüstü eğitimi için akademik personel (n=28, %38), ders içerikleri (n=15, %20) ve öğrenci kabulü (n=14, %19) olduğunu ortaya koymuştur. Bunların yanı sıra araştırmada katılımcıların en fazla bildirim gönderdikleri öneri maddesinin gastronomi eğitimli akademisyen istihdamı (lisans, n=16; lisansüstü, n=10) olduğu bulgulamıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Ağustos 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Haziran 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.