It is very important that the textbooks which
provide guidance to the students and teachers in the learning of the concepts
do not contain any scientific errors. In particular, the information and
content that will reduce students' misconceptions should not be included in the
textbooks. The aim of this study is to examine the topics of biology in the 8th
science course textbook, used for 2018-2019 academic year, approved by the Ministry
of National Education of Turkey. Document
analysis was done as a method in the research. In this study, it has been
examined by the experts of the field of biology who have received scientific
erroneous and incomplete content information in the units of DNA and Genetic
Code and Energy Transformations and Environmental Science. The
research findings were categorized according to the units and chapters. In
the findings, incomplete or erroneous information and misconceptions identified
in the book were evalued and tabulated with reference to accepted sources in
international biology literature. For the realization of meaningful learning,
it is recommended that these errors in the textbook should be corrected
immediately.
Science textbook, scientific error, alternative conception, misconception
Kavramların öğrenilmesinde öğrenci ve
öğretmenlere rehber olan ders kitaplarının bilimsel açıdan hata içermemesi
oldukça önemlidir. Özellikle, öğrencileri kavram yanılgısına düşürecek bilgi ve
içeriklerin ders kitaplarında yer almaması gerekmektedir. Bu araştırmada 2018-
2019 eğitim öğretim yılı itibari ile değişen öğretim programına uygun olarak
M.E.B. tarafından beş sene süre ile 8. sınıf fen bilimleri dersinde okutulması
onaylanmış ders kitabındaki biyoloji öğrenme alanına ait konuların bilimsel
içerik açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada yöntem olarak döküman
analizi yapılmıştır. Çalışmada, DNA ve Genetik Kod ile Enerji Dönüşümleri ve
Çevre Bilimi ünitelerinde bilimsel hatalı, eksik içerik bilgisi yer alıp
almadığı Biyoloji alan uzmanları tarafından incelenmiştir. Araştırma bulguları,
ünite ve bölümlere göre gruplandırılarak verilmiştir. Bulgularda, kitapta
tespit edilen eksik ya da hatalı bilgiler ve yanlış kavramlar, uluslararası
biyoloji alanyazınında kabul gören kaynaklar referans gösterilerek
değelendirilmiş ve tablolaştırılmıştır. Anlamlı
öğrenmelerin gerçekleşmesi için ders kitabında yer alan bu hataların ivedilikle
düzeltilmesi önerilmektedir.
Fen bilimleri ders kitabı, bilimsel hata, alternatif kavram, kavram yanılgısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 2 |