Virüslerin canlı olup olmadığı, onların sadece konakçı hücrelerde çoğalabilmesi ve dış ortamda hayatta kalamayabilmesi nedeniyle bilim dünyasında tartışılan bir konudur (Brown ve Bhella, 2016; Koonin ve Starokadomskyy, 2016). Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin “virüs” hakkındaki görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2022-2023 eğitim-öğretim yılı içerisinde Türkiye'deki bir ilden 9., 10., 11. ve 12. sınıfta öğrenim gören 54 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşmelerde kullanılmak üzere bir sorudan oluşan görüşme formu, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizi sürecinde betimsel analizlerden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, bazı öğrenciler virüsleri canlı olarak tanımlarken, bazıları cansız olarak tanımlamışlardır. Ancak, çoğunluk olan 33 öğrenci ise virüslerin canlılık durumuyla ilgili çeşitli argümanlar sunmuşlardır. Gelecek araştırmalarda bilimsel literatürdeki kafa karışıklıklarının azaltılması ve virüslerin doğasıyla ilgili net bir anlayışın oluşturulması için daha fazla disiplinler arası çalışmalar yapılması gerektiği önerilmektedir.
Whether viruses are alive or not is a controversial issue in the scientific world because they can only multiply in host cells and cannot survive in the external environment (Brown and Bhella, 2016; Koonin and Starokadomskyy, 2016).The purpose of this research is to determine the opinions of secondary school students about the "virus". Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the research. The participants of the study consisted of 54 high school students studying in the 9th, 10th, 11th and 12th grades from a province in Turkey in the 2022-2023 academic year. In the study, an interview form consisting of one question to be used in semi-structured interviews was used as a data collection tool. Descriptive analysis was used during the data analysis process. According to the results of the research, some students defined viruses as living, while others defined them as non-living. However, the majority, 33 students, presented various arguments regarding the vitality of viruses. It is suggested that more interdisciplinary studies should be conducted in future research to reduce confusion in the scientific literature and establish a clear understanding of the nature of viruses.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Biyoloji Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 23 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2 |