Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 139 - 150, 31.12.2024
https://doi.org/10.35346/aod.1537718

Öz

Virüslerin canlı olup olmadığı, onların sadece konakçı hücrelerde çoğalabilmesi ve dış ortamda hayatta kalamayabilmesi nedeniyle bilim dünyasında tartışılan bir konudur (Brown ve Bhella, 2016; Koonin ve Starokadomskyy, 2016). Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin “virüs” hakkındaki görüşlerini tespit etmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını 2022-2023 eğitim-öğretim yılı içerisinde Türkiye'deki bir ilden 9., 10., 11. ve 12. sınıfta öğrenim gören 54 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşmelerde kullanılmak üzere bir sorudan oluşan görüşme formu, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizi sürecinde betimsel analizlerden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, bazı öğrenciler virüsleri canlı olarak tanımlarken, bazıları cansız olarak tanımlamışlardır. Ancak, çoğunluk olan 33 öğrenci ise virüslerin canlılık durumuyla ilgili çeşitli argümanlar sunmuşlardır. Gelecek araştırmalarda bilimsel literatürdeki kafa karışıklıklarının azaltılması ve virüslerin doğasıyla ilgili net bir anlayışın oluşturulması için daha fazla disiplinler arası çalışmalar yapılması gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Adeoye‐Olatunde, O. A., & Olenik, N. L. (2021). Research and scholarly methods: Semi‐structured interviews. Journal Of The American College Of Clinical Pharmacy, 4(10), 1358-1367. https://doi.org/10.1002/jac5.1441
  • Aydın, S. (2014). Olgu bilim araştırması. Metin, M. (Edt.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 300-301). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Brown, N., & Bhella, D. (2016). Are viruses alive. Microbiology Today, 43(2), 58-61.
  • Campbell, N. A., & Reece, J. B. (2013). Campbell Biology (10th ed.). Pearson.
  • Cohen, F. S. (2016). How viruses invade cells. Biophysical journal, 110(5), 1028-1032. https://doi.org/10.1016/j.bpj.2016.02.006
  • Çetin, Y., & Başbay, M. (2015). Öğretmen ve öğrenci gözüyle on ikinci sınıf biyoloji dersi öğretim programı. Pamukkale University Journal of Education, 38, 115-130. https://doi.org/10.9779/PUJE694
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Forterre, P. (2010). Defining life: the virus viewpoint. Origins of Life and Evolution of Biospheres, 40, 151-160. https://doi.org/10.1007/s11084-010-9194-1
  • Fraenkel, J.R. Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.) McGraw-Hill Publishing Company. (International Edition).
  • Gergerich, R. C., & Dolja, V. V. (2011). Introduction to plant viruses, the invisible foe. Plant Health Instr. Available online: https://www. apsnet. org/edcenter/disandpath/viral/introduction/Pages/PlantViruses. Aspx.
  • Gök, A., Turan, S., & Oyman, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumlarına ilişkin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 59-66. https://doi.org/10.14527/C1S3M8
  • Gürler, N. H., & Önder, İ. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde öğrendikleri “bakteri ve virüs” kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirme durumlarının belirlenmesi. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 80.
  • Harris, H. M., & Hill, C. (2021). A place for viruses on the tree of life. Frontiers in Microbiology, 11, 604048. https://doi.org/10.3389/fmicb.2020.604048
  • Iva Ivanovsky, D. I. (1892). About two tobacco diseases. Agriculture and forestry, No. 3, 1892. [In Russian]
  • İş, A., & Birel, F. K. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 21(84), 1967-1990. https://doi.org/10.17755/esosder.1141748
  • Koonin, E. V., & Starokadomskyy, P. (2016). Are viruses alive? The replicator paradigm sheds decisive light on an old but misguided question. Studies in history and philosophy of science part C: Studies in history and philosophy of biological and biomedical sciences, 59, 125-134. https://doi.org/10.1016/j.shpsc.2016.02.016
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013). Virüs nedir? Biyoloji öğretmen adaylarının virüs konusundaki bilişsel yapıları. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3),736-756. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4964
  • Louten, J. (2016). Virus structure and classification. in: J. Louten (Ed.), Essential Human Virology, Academic Press, Boston pp. 19–29. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800947-5.00002-8
  • Moelling, K. (2020). Viruses more friends than foes. Electroanalysis, 32(4), 669-673. https://doi.org/10.1002/elan.201900604
  • Moelling, K., & Broecker, F. (2019). Viruses and evolution–viruses first? A personal perspective. Frontiers in microbiology, 10, 435010. https://doi.org/10.3389/fmicb.2019.00523
  • Önel, A., Yalmancı, S. G., & Yalmancı, E. (2023). Bilsem’e kayıtlı ortaokul öğrencilerinin “virüs” kavramına ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi. Journal of Biological Sciences and Health, 1(1), 12-20.
  • Rivers, T. M. (1932). The nature of viruses. Physiological reviews, 12(3), 423-452. https://doi.org/10.1152/physrev.1932.12.3.423
  • Sarzhanova, S., & Bozdayı, G. (2020). Yeni ve yeniden önem kazanan virüsler. Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti Dergisi, 50(3), 177-133.
  • Şahin, F., & Demir, S. (2020). Virüsler, viral pandemileri etkileyen faktörler ve sonuçları. Muzaffer Şeker, Ali Özer ve Cem Korkut. Türkiye Bilimler Akademisi, 55-76.
  • Takmaz, S., & Yılmaz, M. (2020). Virüs konusunun ortaöğretim öğretim programlarındaki yeri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(1), 21-43. https://doi.org/10.35346/aod.728962
  • Taylor, M. W., & Taylor, M. W. (2014). What is a virus? (pp. 23-40). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07758-1_2
  • Topal, Ş. (2006). Biyogüvenlik ve biyoteknoloji. İstanbul: Cemturan Ofset.
  • Uzunoğulları, N., & Gümüş, M. (2017). Virüs Taksonomisinin Tarihsel Gelişimi ve Son Durumu. Bahçe 46(2): 51 – 57.
  • Van Regenmortel, M. H. (2016). The metaphor that viruses are living is alive and well, but it is no more than a metaphor. Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences, 59, 117-124. https://doi.org/10.1016/j.shpsc.2016.02.017
  • Villarreal, L. P. (2004). Are viruses alive?. Scientific American, 291(6), 100-105. https://doi.org/10.1038/scientificamerican1204-100
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri: Ankara: Seçkin yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

SECONDARY SCHOOL STUDENTS' OPINIONS ABOUT VIRUSES

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 139 - 150, 31.12.2024
https://doi.org/10.35346/aod.1537718

Öz

Whether viruses are alive or not is a controversial issue in the scientific world because they can only multiply in host cells and cannot survive in the external environment (Brown and Bhella, 2016; Koonin and Starokadomskyy, 2016).The purpose of this research is to determine the opinions of secondary school students about the "virus". Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the research. The participants of the study consisted of 54 high school students studying in the 9th, 10th, 11th and 12th grades from a province in Turkey in the 2022-2023 academic year. In the study, an interview form consisting of one question to be used in semi-structured interviews was used as a data collection tool. Descriptive analysis was used during the data analysis process. According to the results of the research, some students defined viruses as living, while others defined them as non-living. However, the majority, 33 students, presented various arguments regarding the vitality of viruses. It is suggested that more interdisciplinary studies should be conducted in future research to reduce confusion in the scientific literature and establish a clear understanding of the nature of viruses.

Kaynakça

  • Adeoye‐Olatunde, O. A., & Olenik, N. L. (2021). Research and scholarly methods: Semi‐structured interviews. Journal Of The American College Of Clinical Pharmacy, 4(10), 1358-1367. https://doi.org/10.1002/jac5.1441
  • Aydın, S. (2014). Olgu bilim araştırması. Metin, M. (Edt.), Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (s. 300-301). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Brown, N., & Bhella, D. (2016). Are viruses alive. Microbiology Today, 43(2), 58-61.
  • Campbell, N. A., & Reece, J. B. (2013). Campbell Biology (10th ed.). Pearson.
  • Cohen, F. S. (2016). How viruses invade cells. Biophysical journal, 110(5), 1028-1032. https://doi.org/10.1016/j.bpj.2016.02.006
  • Çetin, Y., & Başbay, M. (2015). Öğretmen ve öğrenci gözüyle on ikinci sınıf biyoloji dersi öğretim programı. Pamukkale University Journal of Education, 38, 115-130. https://doi.org/10.9779/PUJE694
  • Eroğlu, S., & Bektaş, O. (2016). STEM eğitimi almış fen bilimleri öğretmenlerinin STEM temelli ders etkinlikleri hakkındaki görüşleri. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 43-67.
  • Forterre, P. (2010). Defining life: the virus viewpoint. Origins of Life and Evolution of Biospheres, 40, 151-160. https://doi.org/10.1007/s11084-010-9194-1
  • Fraenkel, J.R. Wallen, N.E., & Hyun, H.H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th Ed.) McGraw-Hill Publishing Company. (International Edition).
  • Gergerich, R. C., & Dolja, V. V. (2011). Introduction to plant viruses, the invisible foe. Plant Health Instr. Available online: https://www. apsnet. org/edcenter/disandpath/viral/introduction/Pages/PlantViruses. Aspx.
  • Gök, A., Turan, S., & Oyman, N. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumlarına ilişkin görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 59-66. https://doi.org/10.14527/C1S3M8
  • Gürler, N. H., & Önder, İ. (2014). 7. sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersinde öğrendikleri “bakteri ve virüs” kavramlarını günlük yaşamla ilişkilendirme durumlarının belirlenmesi. III. Sakarya’da Eğitim Araştırmaları Kongresi, 80.
  • Harris, H. M., & Hill, C. (2021). A place for viruses on the tree of life. Frontiers in Microbiology, 11, 604048. https://doi.org/10.3389/fmicb.2020.604048
  • Iva Ivanovsky, D. I. (1892). About two tobacco diseases. Agriculture and forestry, No. 3, 1892. [In Russian]
  • İş, A., & Birel, F. K. (2022). Öğretmenlik meslek kanununa ilişkin öğretmen görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 21(84), 1967-1990. https://doi.org/10.17755/esosder.1141748
  • Koonin, E. V., & Starokadomskyy, P. (2016). Are viruses alive? The replicator paradigm sheds decisive light on an old but misguided question. Studies in history and philosophy of science part C: Studies in history and philosophy of biological and biomedical sciences, 59, 125-134. https://doi.org/10.1016/j.shpsc.2016.02.016
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013). Virüs nedir? Biyoloji öğretmen adaylarının virüs konusundaki bilişsel yapıları. International Online Journal of Educational Sciences, 5(3),736-756. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.4964
  • Louten, J. (2016). Virus structure and classification. in: J. Louten (Ed.), Essential Human Virology, Academic Press, Boston pp. 19–29. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-800947-5.00002-8
  • Moelling, K. (2020). Viruses more friends than foes. Electroanalysis, 32(4), 669-673. https://doi.org/10.1002/elan.201900604
  • Moelling, K., & Broecker, F. (2019). Viruses and evolution–viruses first? A personal perspective. Frontiers in microbiology, 10, 435010. https://doi.org/10.3389/fmicb.2019.00523
  • Önel, A., Yalmancı, S. G., & Yalmancı, E. (2023). Bilsem’e kayıtlı ortaokul öğrencilerinin “virüs” kavramına ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi. Journal of Biological Sciences and Health, 1(1), 12-20.
  • Rivers, T. M. (1932). The nature of viruses. Physiological reviews, 12(3), 423-452. https://doi.org/10.1152/physrev.1932.12.3.423
  • Sarzhanova, S., & Bozdayı, G. (2020). Yeni ve yeniden önem kazanan virüsler. Türk Mikrobiyoloji Cemiyeti Dergisi, 50(3), 177-133.
  • Şahin, F., & Demir, S. (2020). Virüsler, viral pandemileri etkileyen faktörler ve sonuçları. Muzaffer Şeker, Ali Özer ve Cem Korkut. Türkiye Bilimler Akademisi, 55-76.
  • Takmaz, S., & Yılmaz, M. (2020). Virüs konusunun ortaöğretim öğretim programlarındaki yeri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(1), 21-43. https://doi.org/10.35346/aod.728962
  • Taylor, M. W., & Taylor, M. W. (2014). What is a virus? (pp. 23-40). Springer International Publishing. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07758-1_2
  • Topal, Ş. (2006). Biyogüvenlik ve biyoteknoloji. İstanbul: Cemturan Ofset.
  • Uzunoğulları, N., & Gümüş, M. (2017). Virüs Taksonomisinin Tarihsel Gelişimi ve Son Durumu. Bahçe 46(2): 51 – 57.
  • Van Regenmortel, M. H. (2016). The metaphor that viruses are living is alive and well, but it is no more than a metaphor. Studies in History and Philosophy of Science Part C: Studies in History and Philosophy of Biological and Biomedical Sciences, 59, 117-124. https://doi.org/10.1016/j.shpsc.2016.02.017
  • Villarreal, L. P. (2004). Are viruses alive?. Scientific American, 291(6), 100-105. https://doi.org/10.1038/scientificamerican1204-100
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri: Ankara: Seçkin yayınları.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Biyoloji Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Arzu Önel 0000-0003-4205-3939

Meryem Konu Kadirhanoğulları 0000-0001-7359-7061

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 23 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Önel, A., & Konu Kadirhanoğulları, M. (2024). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi, 8(2), 139-150. https://doi.org/10.35346/aod.1537718
AMA Önel A, Konu Kadirhanoğulları M. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. AOD. Aralık 2024;8(2):139-150. doi:10.35346/aod.1537718
Chicago Önel, Arzu, ve Meryem Konu Kadirhanoğulları. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 8, sy. 2 (Aralık 2024): 139-50. https://doi.org/10.35346/aod.1537718.
EndNote Önel A, Konu Kadirhanoğulları M (01 Aralık 2024) ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. Anadolu Öğretmen Dergisi 8 2 139–150.
IEEE A. Önel ve M. Konu Kadirhanoğulları, “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ”, AOD, c. 8, sy. 2, ss. 139–150, 2024, doi: 10.35346/aod.1537718.
ISNAD Önel, Arzu - Konu Kadirhanoğulları, Meryem. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi 8/2 (Aralık 2024), 139-150. https://doi.org/10.35346/aod.1537718.
JAMA Önel A, Konu Kadirhanoğulları M. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. AOD. 2024;8:139–150.
MLA Önel, Arzu ve Meryem Konu Kadirhanoğulları. “ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ”. Anadolu Öğretmen Dergisi, c. 8, sy. 2, 2024, ss. 139-50, doi:10.35346/aod.1537718.
Vancouver Önel A, Konu Kadirhanoğulları M. ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN VİRÜSLER HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİ. AOD. 2024;8(2):139-50.