Araştırma ve Derleme çalışmaları için özet; Giriş, Yöntem, Bulgular, Sonuç bölümlerini içerecek şekilde yapılandırılmalıdır. Abstract Introduction, Methods, Results, Conclusion bölümlerini içermelidir.
Özet ve abstract makalenin bütününü tam olarak yansıtmalı, içerik ve dil açısından mutlaka birbiri ile uyumlu olmalıdır. Derleme makalenin özeti, makalenin ana noktalarını kısaca yansıtmalıdır. Özetten önce çalışmanın Türkçe başlığı, Abstract'tan önce de çalışmanın İngilizce başlığına yer verilmelidir.
Her bir özet yeni sayfadan başlamalıdır.
Özette kısaltma kullanılmamalıdır.
• Anahtar Kelimeler
Anahtar kelimeler, özet sayfasının altında en az 3, en fazla 5 adet Türkçe ve İngilizce olarak yazılmalı ve birbirinden virgülle ayrılmalıdır. Türkçe anahtar kelimeler Türkiye Bilim Terimleri (TBT)’ne; (Bkz: www.bilimterimleri.com) ve İngilizce anahtar kelimeler "Medical Subject Headings (MeSH)" (www.nlm.nih.gov/mesh/MBrowser.html)'e uygun olarak verilmelidir.
• Giriş
Bu bölümde, makaleye konu olan güncel bilgiler verilmelidir. Çalışma konusunu oluşturan iddialar geçmişte yapılan çalışmalar göz önüne alınarak oluşturulmalı, hedeflenen soruya net bir açıklama getirmelidir.
• Yöntem
Bu bölümde, araştırmanın türü, yeri ve zamanı, evreni ve örneklemi, veri toplama araç ve yöntemleri, araştırmanın etik yönü ile istatistiksel analizler ve verilerin değerlendirmesi ayrıntılı bir biçimde verilmelidir.
Etik kurul onayının alındığı kurulun adı anonimleştirilerek yazılmalıdır. Etik kurulun alındığı tarih ve sayı numarası mutlaka belirtilmelidir.
Veri toplama tarihleri gün/ay/yıl şeklinde mutlaka belirtilmelidir (00/00/0000 – 00/00/0000).
• Bulgular
Bu bölümde, araştırma bulguları yer almalıdır. Bir tabloda ya da figürde verilmiş olan veriler başka bir tablo ya da figürde ve metin içinde tekrarlanmamalıdır. Tablolar, şekiller, grafikler ve fotoğraflar metin içinde uygun yere yerleştirilmelidir.
• Tartışma
Giriş ve bulgular bölümündeki anlatımlar bu bölümde tekrarlanmamalıdır. Elde edilen sonuçlar ilgili güncel literatür ile tartışılmalıdır. Çalışmanın sınırlılıkları varsa "Sınırlılıklar" alt başlığı ile bu kısımda belirtilmelidir.
• Sonuç
Çalışma sonucunda elde edilen sonuçlar ve bu sonuçlar doğrultusunda ilgili öneriler belirtilmelidir.
• Kaynaklar
Kaynaklar başlığı 9 punto büyüklüğünde, kalın ve sola yaslı olmalıdır. Kaynakça başlığı altında kaynaklar 7 punto büyüklüğünde, 1,5 cm girintili ve alfabetik sıraya göre sıralanarak yazılmalıdır. Diğer kurallar için bu sayfanın devamındaki "Kaynak Gösterimi" bölümünü inceleyiniz.
Araştırma makaleleri için en fazla 40 kaynak kullanılabilir.
Derleme çalışmaları için en fazla 60 kaynak kullanılabilir.
Biçim
Sayfa numarası, her sayfanın alt sağ kısmında yer almalıdır.
Başlık Biçimi
Seviye 1 Başlık
Sola yaslı, kalın yazı tipiyle ve ilk hafler büyük yazılır. Yeni bir paragrafta başlar.
Seviye 2 Başlık
Sola yaslanmış, kalın yazı tipiyle ve ilk harfler büyük yazılır. Yeni bir paragrafta başlar.
Seviye 3 Başlık
Sola yaslanmış, kalın yazı tipiyle, yalnızca ilk harf büyük bir biçimde yazılır. Yeni bir paragrafta başlar.
Tablo, Şekil ve Grafik Biçimi
• Tablo, şekil, grafik ve resimler metin içinde uygun yerlere yerleştirilmelidir.
• Tüm tablo ve şekiller metinde geçiş sırasına göre sırasıyla numaralandırılmalıdır.
• Tablo sayısı en fazla 5 ve şekil sayısı en fazla 5 olmalıdır.
• Sayıların basamak ayrımında virgül "," ondalık kısımların ayrımında nokta "." kullanılmalıdır.
Tablo Biçimi
• Tablo numarası düz metin ve koyu punto olarak, tablo başlığı normal yazı biçimi ile yazılmalıdır.
• Tablo numarası tablo başlığının üstünde yer almalıdır.
• Tablo numarasının sonuna nokta konulmalıdır.
• Tabloda dikey çizgiler olmamalıdır.
• Mümkün olduğunca az yatay çizgi kullanılmalıdır.
• Tablo gövdesinin en sol sütununda yer alan bilgiler sola hizalanmış bir şekilde verilmeli fakat başlık ortalanmalıdır.
• Tablodaki sayılar ondalık basamaklarına göre hizalanmalıdır.
• Tabloya ait notlar yalnızca ihtiyaç duyulması halinde eklenmelidir.
Şekil Biçimi
• Şekil numarası düz metin ve koyu punto olarak, şekil başlığı normal yazı biçimi ile yazılmalıdır.
• Şekil numarası şeklin altında yer almalıdır.
• Şekil başlığı düz metin ve ilk harfleri büyük harflerle yazılmalıdır.
• Şekilde kullanılan renkler, grafikler ve diğer görsel öğeler metni tamamlamalı ve açıklamalıdır.
• Gerektiğinde ekstra açıklamalar için notlar eklenmeli ve şeklin altında yer almalıdır.
Kaynak Gösterimi
Dergimiz APA 7. baskı tarzında kaynak gösterimini kabul etmektedir.
Aşağıda, APA 7'ye göre farklı kaynak türleri için örnekler ve genel kurallar verilmiştir. Metin içi cümle sonu çoklu kaynak gösteriminde kaynaklar arasında ";" işareti kullanınız ve kaynakları alfabetik sıraya uygun diziniz. Daha fazla bilgil için APA 7 Web Sitesi'ni ziyaret edebilirsiniz.
Metin İçi Kaynak Gösterimi
Tek Yazarlı Çalışma:
• Parantez İçi Alıntı: (Öztürk, 2009)
• Anlatısal Alıntı:
Öztürk (2009) araştırmasında, ... bulmuştur.
Öztürk (2009), ... olduğunu savunmaktadır.
İki Yazarlı Çalışma:
• Parantez İçi Alıntı: (Yılmaz ve Kaya, 2002)
• Anlatısal Alıntı:
Yılmaz ve Kaya (2002), ... öne sürmektedir.
Yılmaz ve Kaya'nın (2002) bulgularına göre, ...
Üç veya Daha Fazla Yazarlı Çalışma:
• Parantez İçi Alıntı: (Demir ve ark., 2020)
• Anlatısal Alıntı:
Demir ve arkadaşları (2020), ...
Kısaltması Bulunan Grup:
• Parantez İçi Alıntı:
İlk Alıntı: (Türk Dil Kurumu [TDK], 2020)
Sonraki Alıntılar: (TDK, 2020)
• Anlatısal Alıntı:
Türk Dil Kurumu (TDK, 2020) verilerine göre, ...
TDK (2020) tarafından yapılan bir araştırmaya göre, ...
Kısaltması Olmayan Grup:
• Parantez İçi Alıntı: (Ankara Üniversitesi, 2020)
• Anlatısal Alıntı:
Ankara Üniversitesi (2020) tarafından yapılan bir araştırmaya göre, ...
Kaynakça Yazımı
Süreli Yayınlarda Tek Yazarlı Makale:
Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 6(3), 49-74. http://doi.org/xx.xxxxxxxxxx
Potts, G. F. (2011). Impact of reward and punishment motivation on behavior monitoring as indexed by the error-related negativity. International Journal of Psychophysiology, 81(3), 324-331. http://doi.org/10.1016/j.ijpsycho.2011.07.020
Süreli Yayınlarda İki Yazarlı Makale:
Özkan A. ve Şenyüz L. (2005). Haloperidolün sıçanlarda çevresel uyaranlar tarafından kontrol edilen pedala basma davranışı üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Dergisi, 20(56), 1-17.
Martin, L. E. and Potts, G. F. (2004). Reward sensitivity in impulsivity. Neuroreport, 15(9), 1519-1522. http://doi.org/10.1097/01.wnr.0000132920.12990.b9
Süreli Yayınlarda Üç-Yirmi Yazarlı Makale:
Özkan Ceylan, A., Çulha, A. ve Karakaş, S. (2014). Üniversite öğrencilerinde dikkat eksikliği hiperaktivite bozukluğu belirtilerinin elektrofizyolojik bileşenler ve MMPI-2 puanlarıyla ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 29(74), 66-89.
Maner, J. K., Gailliot, M. T., Rouby, D. A. and Miller, S. L. (2007). Can’t take my eyes off you: Attentional adhesion to mates and rivals. Journal of Personality and Social Psychology, 93(3), 389-401. http://doi.org:/10.1037/0022-3514.93.3.389
Süreli Yayınlarda 21 ve Daha Fazla Yazarlı Makale:
Kalnay, E., Kanamitsu, M., Kistler, R., Collins, W., Deaven, D., Gandin, L., ... Joseph, D. (1996). The NCEP/NCAR 40-year reanalysis project. Bulletin of the American Meteorological Society, 77(3), 437–471. http://doi.org/fg6rf9
Popüler Dergi veya Gazete Makalesi:
Ak, Ö. (2019, 15, Nisan). Beyin hücrelerinde yeni bir iletişim şekli. Bilim ve Teknik, 6-7. https://bilimteknik.tubitak.gov.tr/makale/beyin-hucrelerinde-yeni-bir-iletisim-sekli
Mooney, C. (2020, 14 Mayıs). How our brains make it hard to solve climate change. The Washington Post. https://www.washingtonpost.com/climate-solutions/2020/05/14/how-our-brains-make-it-hard-solve-climate-change/
Tek Yazarlı Kitap:
Karakaş, S. (2006). Bilnot Bataryası El Kitabı: Nöropsikolojik Testler için Araştırma ve Geliştirme Çalışmaları (2. Baskı). Dizayn Ofset.
Ward, A. (2004). Attention: A Neuropsychological Perspective. Psychology Press.
İki Yazarlı Kitap:
Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2014). SPSS uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri (4. Baskı). Detay Yayıncılık.
Stuss, D. T. and Benson, F. (1986). The frontal lobes. Raven Pr.
Kitap Bölümü:
Hovardaoğlu, S. (2007). Psikolojik ölçmenin temelleri. Davranış bilimleri için araştırma teknikleri (2. Baskı, s. 87-125) içinde. Hatipoğlu Yayınevi.
Luck, S. J. (2014). A Broad Overview of the Event-Related Potential Technique. In An introduction to event related potential technique (2nd ed., pp. 1-34). The MIT Press.
Editörlü Kitap:
Aydemir, Ö. ve Köroğlu, E. (Ed.). (2009). Psikiyatride kullanılan klinik ölçekler (4. Baskı). HYB Basım Yayın.
Stuss, D. T. ve Knight, R. T. (Ed.). (2002). Principles of frontal lobe functions. Oxford University Press.
Editörlü Kitapta Bölüm:
Özkan Ceylan, A. ve Bekçi, B. (2012). Algı. N. Güngör Ergan, B. Şahin Kütük ve R. Coştur (Ed.), Davranış bilimleri (s. 33-53) içinde. Siyasal Kitabevi.
Posner, M. I. (1995). Attention in cognitive neuroscience: An overview. In M. S. Gazzaniga (Ed.), The cognitive neurosciences (pp. 615-624). The MIT Press.
Çeviri Kitap:
Solso, R. L., Maclin, M. K. ve Maclin, O. H. (2009). Bilişsel psikoloji (2. Baskı). (A. Ayçiçeği-Dinn, Çev.). Kitabevi (Orijinal eserin basım tarihi 2004, 7. Baskı).
Freud, S. (1961). The interpretation of dreams: The complete and definitive text (J. Strachey, Trans.). Science Editions (Original work published 1900).
Çeviri Kitapta Bölüm (Editörlü):
Ciccarelli, S.K. ve White, J. N. (2016). Duyum ve algı. D. N. Şahin (Çev. Ed.) ve A. Kapucu (Çev). Psikoloji: Bir keşif gezintisi. (2. baskı, s. 88-129) içinde. Nobel Tıp Kitabevi. (Orijinal eserin yayın tarihi 2015, 3. Baskı).
İnternet Kaynağı:
Türk Psikologlar Derneği (2019, 26 Kasım). Mesleki mevzuat. https://www.psikolog.org.tr/tr/kurumsal/mesleki-mevzuat-x654/ adresinden 2 Eylül 2020 tarihinde alınmıştır.
World Health Organization. (2020). Coronavirus. Retrieved September 2, 2020 from https://www.who.int/health-topics/coronavirus#tab=tab_1
Artuklu Health dergisinde yayımlanan tüm makaleler Creative Commons Atıf-Gayri Ticari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.