Physical Education and Play lesson covers all education and training processes that can contribute to students in grades 1-4 of primary school to participate in physical activities, play games and develop their mental, physical, social, emotional and personal skills while doing so. The lesson is planned in such a way that students play games and participate in activities in accordance with their physical characteristics and age. In primary and secondary school, cards with different descriptions that aim to develop children's sports-related and specialized skills are called Physical Activity Cards. These cards consist of a yellow and a purple group. These cards, which are sent to teachers by the Ministry of National Education, include various games and activities that can be used in Physical Education and Play lessons. The aim of this study is to examine the opinions of Primary school teachers about the Physical Activity Cards used in Physical Education and Play lessons. While examining the opinions of the teachers, case study approach, one of the qualitative research methods, was used. The research was carried out by interviewing thirteen primary school teachers working in a public school in the province of Elazığ. Data were collected from the Primary school teachers using a semi-structured interview form. As a result of the research, it was stated that Primary school teachers benefit from Physical Activity Cards in Physical Education and Play lessons, but these cards have some deficiencies. In addition, the teachers who participated in the interview in the study made suggestions such as the need to increase the quality of games that will improve children's skills, traditional games can be updated in Physical Activity Cards, and a ground should be created for Physical Activity Cards in schools.
Physical education and play lesson Physical activity cards Primary school teachers
Beden Eğitimi ve Oyun dersi, ilkokul 1-4. sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin fiziki etkinliklere katılmalarına, oyun oynamalarına ve bunları yaparken de zihinsel, bedensel, sosyal, duygusal ve kişisel becerilerini geliştirmelerine katkı sağlayabilecek tüm eğitim-öğretim süreçlerini kapsar. Ders, öğrencilerin fiziksel özelliklerine ve yaşına uygun olarak oyun oynayacağı ve etkinliklere katılacağı şekilde planlanır. İlkokul ve ortaokulda çocukların sporla ilgili ve özelleşmiş becerilerini geliştirmeyi hedefleyen ve üzerinde farklı açıklamalar olan kartlara, fiziksel etkinlik kartı denir. Bu kartlar kendi içerisinde sarı ve mor gruptan meydana gelir. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından öğretmenlere gönderilen bu kartlarda Beden Eğitimi ve Oyun dersinde kullanılabilecek çeşitli oyun ve etkinlikler yer almaktadır. Bu araştırmanın amacı, Beden Eğitimi ve Oyun dersinde kullanılan fiziksel etkinlik kartlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini incelemektir. Öğretmenlerin görüşleri incelenirken araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yaklaşımı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma Elâzığ ilinde resmi ilkokullarda görev yapan on üç sınıf öğretmeni ile yüz yüze görüşmeler yapılarak yürütülmüştür. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veriler toplanmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin Beden Eğitimi ve Oyun dersinde Fiziksel Etkinlik kartlarından faydalandığını ancak bu kartların bazı eksikliklerinin olduğu belirtilmiştir. Ayrıca çalışmada görüşmeye katılan öğretmenlerin, fiziksel etkinlik kartlarında çocukların becerilerini geliştirecek kalitede oyunların arttırılmasını gerektiği, geleneksel oyunların güncellenebileceği, okullarda Fiziksel Etkinlik Kartlarına yönelik zemin oluşturulması gerektiği gibi önerileri yer almaktadır.
Beden eğitimi ve oyun Fiziksel etkinlik kartları Sınıf öğretmeni
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Oyun |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 22 Kasım 2022 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .