Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye Kulüpler arası Tekvando Şampiyonasına Katılan Sporcuların Çok Boyutlu Sportmenlik ve Empatik ilişkilerinin karşılaştırılması

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1155 - 1166, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1301854

Öz

Bu çalışmanın amacı Türkiye Kulüpler Arası Tekvando Şampiyonası’na katılan sporcuların çok boyutlu sportmenlik ve empatik ilişkilerinin incelenmesidir. Çalışmamıza 174 erkek ile 176 kadın olmak üzere 350 sporcu katılmıştır. Çalışma verileri elektronik ortamda Google Formlar kullanılarak toplanmıştır. Çalışmaya katılan sporculardan cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi, spor yapma yılı gibi değişkenlere yönelik Kişisel Bilgi Formu ile veriler toplanmıştır. 1997 yılında Vallerand ve arkadaşlarının geliştirdiği çok boyutlu sportmenlik yönelimi ölçeğinin “(Multidimensional Sportspersonship Orientation Scale-MSOS)” Türkçe uyarlaması olan “Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği” (Sezen-Balçıkanlı,2010) kullanılmıştır. Kullanmış olduğumuz bir diğer ölçek ise Dökmen’in 1988 yılında geliştirdiği “Empatik Eğilim Ölçeği”dir. Verilerin analizinde, “Independent Samples T-Test” ve “One-Way Anova Testi” kullanılmıştır. Değişkenler arasında farkı bulmak için Post Hock Testlerinde Bonferonni Testi uygulanmıştır. Katılımcıların çok boyutlu sportmenlik ve empatik eğilim durumları arasında ilişki durumunu belirlemek için korelasyon analizi uygulanmıştır. Katılımcıların cinsiyet değişkenine göre çok boyutlu sportmenlik yönelimi ve empatik eğilim düzeylerinde farklılık saptanmazken p>0.05, spor yapma yılı ve yaş değişkenimde anlamlılık bulunmuştur p<0.05. Uygulanan korelasyon analizi sonucunda ise çok boyutlu sportmenlik yönelimleri ve empatik eğilimleri arasında ilişki olduğu görülmüştür (r=.333, p=.000, p<0.01). Sonuç olarak, katılımcıların yüksek motivasyon seviyeleri ile sporu hayat tarzı olarak benimsemeleri, sosyal davranışlarını geliştirmelerine ve kişisel inançlarını güçlendirmelerine yardımcı olabileceği söylenebilir.

Teşekkür

İlgi ve alakanız için teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Akçakoyun, F., Çalışkan, E., ve Karlı, H. (2010). Dövüş ve takım sporcularının empati düzeylerinin karşılaştırılması. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 37-47.
  • Ataklı M. (2022) Milli judocuların sosyal zekâları ile sportmentlik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi Yayınlanmış. Yüksek Lisans Tezi Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Biçer, T. (2007). Sporda duygu ve aklın yönetimi. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Dağ M. (2022). Temel ve savaş beden eğitimi dersi alan öğrencilerin spora katılım motivasyonları ile algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitim ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Doğar, Y., ve Yağmur, M. (2019). Beden eğitimi ve spor dersinin ortaokul öğrencileri üzerinde sportmenlik davranışı etkisinin incelenmesi (Kahramanmaraş İli Örneği). Journal of History School, 43, 1651-1665.
  • Dökmen, Ü. (2019). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 21(1), 155-190.
  • Elik, T. (2017). Güneydoğu Anadolu Bölgesi futbol takımlarında amatör futbol oynayanların sportmenlikleri ve empatik tekstil kıyafetleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güllü S., ve Şahin S. (2018). Milli güreşçilerin sportmenlik yönelim düzeyleri üzerine bir Araştırma. Turkish Studies 2018. Social Sciences 13(18), 705-718 Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.7827/Turkishstudies.14152
  • Gürpınar, B., ve Kurşun, S. (2013). Basketbolcuların ve futbolcuların sportmenlik yönelimleri. Mediterranean Journal of Humanities, 3(1), 171-176.
  • Karademir T., Mikail Tel, Karademir M., ve Pakyardım C. (2021) 18-25 yaş müsabık türk taekwondo sporcularının fair play algılarının incelenmesi. Tam Metin Sözel Sunum. 1. Uluslararası Spor ve Sosyal Bilimlere Multidisipliner Yaklaşım Kongresi.
  • Rogers, C. R. (1983). Empatik olmak değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. Çeviri, Akkoyun F. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1) 103-121.
  • Sezen-Balçıkanlı, G. (2010). Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10.
  • Shields, D. L., ve Funk, C. D. (2015). Bredemeier BL. Contesting orientations: Measure construction and the prediction of sportspersonship. Psychology of Sport and Exercise, 2: 1-10.
  • Sunay, H. (2016). Spor yönetimi. 2. Baskı. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Stewart, C. C. (2014). Sportsmanship, gamesmanship, and the ımplications for coach education. strategies. A Journal For Physical And Sport Educators, 27(3), 3-7. doi:10.1080/08924562.2014.938878
  • Şahan, H., Akpınar, S., Ulukan, M., ve Akpınar, Ö. (2008). Spor-medya ilişkilerinde iletişim teknolojilerinin rolü. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 155-164.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon
  • Tekin, G., Aykora, E., Bozacı, S., ve Eliöz, M. (2010). Dövüş ve takım sporcularının yalnızlık düzeyleri açısından karşılaştırılması. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 28-36
  • Ulukan, M. (2021). Farklı dövüş sporu yapan öğrencilerin sportmenlik yönelim düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 5(1), 52-62.
  • Vallerand, R. J., Briere, N. M., Blanchard, C., ve Provencher, P. (1997). Development and validation of the multidimensional sportspersonship orientations scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19(2), 197-206.
  • Yıldıran, İ. (2005). Fair play eğitiminde beden eğitiminin rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 3-16.
  • Yıldıran, İ., ve Balçıkanlı, S. (2006). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının sportmenlik ve profesyonellik arasında ikilem barındıran somut örnek olaylara yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XI (2006), 3, 3 – 14.

Comparison of Multidimensional Sportsmanship and Empathic Relations of Athletes Participating in TITC Taekwondo Championship

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1155 - 1166, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1301854

Öz

The aim of this study is to examine the multidimensional sportsmanship and empathic relationships of the athletes participating in the Turkish Club Taekwondo Championship. 350 athletes participated in the study, consisting of 174 men and 176 women. The study data collected using Google Forms in electronic format. Personal Information form was included gender, age, education level, and years of sports participation. Turkish adaptation of the “Multidimensional Sportspersonship Orientation Scale (MSOS)” developed by Vallerand et al. in 1997, and "Empathic Tendency Scale" developed by Dökmen in 1988 was used in the study. Independent Samples T-Test was applied for pairwise comparisons between groups, and One-Way Anova test was used for multiple comparisons. Bonferroni Test was applied in Post Hoc Tests, and Correlation analysis was applied to determine whether there was a relationship between the athletes' multidimensional sportsmanship and empathic tendencies.. No significant difference was found in the multidimensional sportsmanship orientation and empathic tendencies of the participants according to gender variable, p>0.05, while significance was found according to the variables of years of sports participation and age, p<0.05. Because of the correlation analysis, it was observed that there was a relationship between the participants' multidimensional sportsmanship orientations and empathic tendencies (r=.333, p=.000, p<0.01). In conclusion, it can be said that the participants' high motivation for participation throughout their lives leads them to adopt sports as a lifestyle, and they can show empathy in their actions, which can contribute to their beliefs and feelings.

Kaynakça

  • Akçakoyun, F., Çalışkan, E., ve Karlı, H. (2010). Dövüş ve takım sporcularının empati düzeylerinin karşılaştırılması. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 37-47.
  • Ataklı M. (2022) Milli judocuların sosyal zekâları ile sportmentlik davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi Yayınlanmış. Yüksek Lisans Tezi Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
  • Biçer, T. (2007). Sporda duygu ve aklın yönetimi. Beyaz Yayınları, İstanbul.
  • Dağ M. (2022). Temel ve savaş beden eğitimi dersi alan öğrencilerin spora katılım motivasyonları ile algılanan empatik ve sosyal öz yeterlik düzeylerinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Spor Bilimleri Fakültesi Beden Eğitim ve Spor Öğretimi Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Denizli.
  • Doğar, Y., ve Yağmur, M. (2019). Beden eğitimi ve spor dersinin ortaokul öğrencileri üzerinde sportmenlik davranışı etkisinin incelenmesi (Kahramanmaraş İli Örneği). Journal of History School, 43, 1651-1665.
  • Dökmen, Ü. (2019). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile geliştirilmesi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 21(1), 155-190.
  • Elik, T. (2017). Güneydoğu Anadolu Bölgesi futbol takımlarında amatör futbol oynayanların sportmenlikleri ve empatik tekstil kıyafetleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Güllü S., ve Şahin S. (2018). Milli güreşçilerin sportmenlik yönelim düzeyleri üzerine bir Araştırma. Turkish Studies 2018. Social Sciences 13(18), 705-718 Doi: Http://Dx.Doi.Org/10.7827/Turkishstudies.14152
  • Gürpınar, B., ve Kurşun, S. (2013). Basketbolcuların ve futbolcuların sportmenlik yönelimleri. Mediterranean Journal of Humanities, 3(1), 171-176.
  • Karademir T., Mikail Tel, Karademir M., ve Pakyardım C. (2021) 18-25 yaş müsabık türk taekwondo sporcularının fair play algılarının incelenmesi. Tam Metin Sözel Sunum. 1. Uluslararası Spor ve Sosyal Bilimlere Multidisipliner Yaklaşım Kongresi.
  • Rogers, C. R. (1983). Empatik olmak değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir. Çeviri, Akkoyun F. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(1) 103-121.
  • Sezen-Balçıkanlı, G. (2010). Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10.
  • Shields, D. L., ve Funk, C. D. (2015). Bredemeier BL. Contesting orientations: Measure construction and the prediction of sportspersonship. Psychology of Sport and Exercise, 2: 1-10.
  • Sunay, H. (2016). Spor yönetimi. 2. Baskı. Gazi Kitabevi, Ankara.
  • Stewart, C. C. (2014). Sportsmanship, gamesmanship, and the ımplications for coach education. strategies. A Journal For Physical And Sport Educators, 27(3), 3-7. doi:10.1080/08924562.2014.938878
  • Şahan, H., Akpınar, S., Ulukan, M., ve Akpınar, Ö. (2008). Spor-medya ilişkilerinde iletişim teknolojilerinin rolü. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(2), 155-164.
  • Tabachnick, B. G., ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6th ed.), Boston: Allyn and Bacon
  • Tekin, G., Aykora, E., Bozacı, S., ve Eliöz, M. (2010). Dövüş ve takım sporcularının yalnızlık düzeyleri açısından karşılaştırılması. Türkiye Kickboks Federasyonu Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 28-36
  • Ulukan, M. (2021). Farklı dövüş sporu yapan öğrencilerin sportmenlik yönelim düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 5(1), 52-62.
  • Vallerand, R. J., Briere, N. M., Blanchard, C., ve Provencher, P. (1997). Development and validation of the multidimensional sportspersonship orientations scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19(2), 197-206.
  • Yıldıran, İ. (2005). Fair play eğitiminde beden eğitiminin rolü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(1), 3-16.
  • Yıldıran, İ., ve Balçıkanlı, S. (2006). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının sportmenlik ve profesyonellik arasında ikilem barındıran somut örnek olaylara yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi (Gazi BESBD), XI (2006), 3, 3 – 14.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Mehmet Kumartaşlı 0000-0002-7828-546X

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 25 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 29 Kasım 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Kumartaşlı, M. (2023). Türkiye Kulüpler arası Tekvando Şampiyonasına Katılan Sporcuların Çok Boyutlu Sportmenlik ve Empatik ilişkilerinin karşılaştırılması. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(4), 1155-1166. https://doi.org/10.38021/asbid.1301854

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366