Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Digital Game Addictions of Athletes in Provincial Sports Centers

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1335 - 1344, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1378772

Öz

Games played with electronic devices have started to lead to a tense and stressful life as they lead to addiction. This study aimed to examine the digital game addictions of student in provincial sports centers. This study is a study with a survey model and quantitative research method. The sample of the research consists of 181 athletes selected by easily accessible case sampling method in sports centers in Yozgat. The "Digital Game Addiction Scale for Children" (DGASC), developed by Hazar and Hazar (2017), was used to examine students' digital game addiction with a personal information form. Data was obtained via google form. The distribution of the data was examined with the Kolmogorov-Smirnov test and it was determined that it showed normal distribution. One-Way ANOVA and t- test were used to analyze the data. No significant difference could be detected in the gender and sport type variables and the sub-dimensions of the scale. A significant difference was detected between the age variable and the psychological-physiological reflection of deprivation and game immersion sub-dimension, the sports year variable and the development of tolerance in playing time and the value attributed to the game sub-dimension, and the playing time variable and all sub-dimensions of the scale. In the study, it was concluded that digital game addiction is not affected by gender and sport type variables, but is affected by age, sports year, sports branch and game playing time variables.

Kaynakça

  • APA (Amerikan Psikiyatri Birliği). (2013). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı. 5. Basım. (DSM-V) (E. Köroğlu, Çev.) Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Atabay, M., Şimşek, M., Güllüoğlu, K., Erdoğdu, F. (2023). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun oynama alışkanlıklarının oyun bağımlılıkları ve çeşitli demografikler açısından karşılaştırılması. International Journal of Computers in Education, 6(1), 30-46. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3057696 14.12.2023 tarihinde alınmıştır
  • Aydoğdu, F. (2018). Dijital oyun oynayan çocukların dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açışından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(31), 1-18. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=780623 12.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Delebe, A., ve Hazar, Z. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyinin bazı fiziksel parametrelere ve akademik başarıya göre incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 55-68.
  • Dinç, M. (2012). Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Araştırma Komisyonları bilişim/internet sunumu. http://www.tbmm.gov.tr/arastirma_komisyonlari/bilisim_internet/docs/sunumlar/turkiye_dijital_oyunlar_federasyonu.pdf 15.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Düzen, A. Ç. (2021). Spor yapma durumuna göre lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi (Tokat ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Frölich, J., Lehmkuhl, G., Orawa, H., ve Bromba, M. (2016) Computer game misuse and addiction of adolescents in a clinically referred study sample. Computers in Human Behavior, 55, 9-15. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.043
  • Gülbetekin, E., Güven, E., ve Tuncel, O. (2021). Adolesanların dijital oyun bağımlılığı ile fiziksel aktivite tutum ve davranışlarını etkileyen faktörler. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 148-160. doi:10.51982/bagimli.866578
  • Güvendi, B., Demir, G. T., ve Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z., ve Hazar, M. (2017). Çocuklar için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. Journal of Human Sciences, 14(1), 204-216.
  • Hazar, Z., Tekkurşun, G., Namlı, S., ve Türkeli, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 11(3), 320-332
  • Hazar, Z., ve Ekici, F. (2021). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile zorbalık bilişleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article- file/1263731 14.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kayhan, O., ve Sabah, S. (2022). Sedanter ve spor yapan öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 111-120. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2317659 20.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Soyöz-Semerci, Ö. U., ve Balcı, E. V. (2020). Lise öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı üzerine bir alan araştırması: Uşak örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(3), 538-567. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1467847 19.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (t.y.). Uyuşturucu ile Mücadele Danışma ve Destek Hattı. Erişim adresi https://alo191.saglik.gov.tr/TR,21183/bagimlilik-nedir.html 15.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Urlu Y. (2014). 10-12 yaş grubu çocukların fiziksel aktivite düzeylerinin araştırılması (Antalya İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Uzunoğlu, A. (2021). Dijital oyun ve bağımlılık. Yeni Medya, 2021(11), 116-131. https://dergipark.org.tr/en/pub/yenimedya/issue/67044/1024646 09.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • WHO (2021, Kasım 25). Addictive behaviours. https://www.who.int/health-topics/addictivebehaviours#tab=tab_1 18.09.2023 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yalçın-Irmak, A., ve Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-137.

İl Spor Merkezlerindeki Öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılıklarının İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 6 Sayı: 4, 1335 - 1344, 28.12.2023
https://doi.org/10.38021/asbid.1378772

Öz

Elektronik aletlerle oynanan oyunlar beraberinde bağımlılığa yol açtığı için gergin stresli bir hayat sürülmesine neden olmaya başlamıştır. Bu çalışmada il spor merkezlerindeki öğrencilerin dijital oyun bağımlılıklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma tarama modelli nicel araştırma yöntemli bir çalışmadır. Araştırmanın örneklemini Yozgat’taki spor merkezlerinde kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemi ile seçilen 181 sporcu oluşturmaktadır. Kişisel bilgilerini içeren form ile öğrencilerin dijital oyun bağımlılığını incelemek amacıyla Hazar ve Hazar (2017)’ın geliştirdiği “Çocuklar İçin Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” (ÇİDOBÖ) kullanılmıştır. Veriler google form aracılığı ile elde edilmiştir. Verilerin dağılımında Kolmogorov-Smirnov testi kullanılmış ve normal bir dağılım gösterdiği tespit edilmiştir. Verilerin analizinde One-Way ANOVA ve t- Testi kullanılmıştır. Cinsiyet ve spor türü değişkeni ile ölçeğin alt boyutlarında anlamlı farklılık tespit edilememiştir. Yaş değişkeni ile yoksunluğun psikolojik-fizyolojik yansıması ile oyuna dalma alt boyutunda, spor yılı değişkeni ile oyun süresinde tolerans gelişimi ile oyuna yüklenen değer alt boyutunda, oyun oynama süresi değişkeni ile ölçeğin tüm alt boyutları arasında anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Araştırmada, dijital oyun bağımlılığının cinsiyet ve spor türü değişkenlerinden etkilenmediği, yaş, spor yılı, spor branşı ve oyun oynama süreleri değişkenlerinden etkilendiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • APA (Amerikan Psikiyatri Birliği). (2013). Ruhsal bozuklukların tanısal ve sayımsal el kitabı. 5. Basım. (DSM-V) (E. Köroğlu, Çev.) Ankara: Hekimler Yayın Birliği.
  • Atabay, M., Şimşek, M., Güllüoğlu, K., Erdoğdu, F. (2023). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun oynama alışkanlıklarının oyun bağımlılıkları ve çeşitli demografikler açısından karşılaştırılması. International Journal of Computers in Education, 6(1), 30-46. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/3057696 14.12.2023 tarihinde alınmıştır
  • Aydoğdu, F. (2018). Dijital oyun oynayan çocukların dijital oyun bağımlılıklarının çeşitli değişkenler açışından incelenmesi. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 6(31), 1-18. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=780623 12.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Delebe, A., ve Hazar, Z. (2022). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı düzeyinin bazı fiziksel parametrelere ve akademik başarıya göre incelenmesi. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 20(3), 55-68.
  • Dinç, M. (2012). Türkiye Dijital Oyunlar Federasyonu, Türkiye Büyük Millet Meclisi Araştırma Komisyonları bilişim/internet sunumu. http://www.tbmm.gov.tr/arastirma_komisyonlari/bilisim_internet/docs/sunumlar/turkiye_dijital_oyunlar_federasyonu.pdf 15.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Düzen, A. Ç. (2021). Spor yapma durumuna göre lise öğrencilerinin psikolojik sağlamlık ve mutluluk düzeylerinin incelenmesi (Tokat ili örneği). Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Amasya Üniversitesi, Amasya.
  • Frölich, J., Lehmkuhl, G., Orawa, H., ve Bromba, M. (2016) Computer game misuse and addiction of adolescents in a clinically referred study sample. Computers in Human Behavior, 55, 9-15. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.08.043
  • Gülbetekin, E., Güven, E., ve Tuncel, O. (2021). Adolesanların dijital oyun bağımlılığı ile fiziksel aktivite tutum ve davranışlarını etkileyen faktörler. Bağımlılık Dergisi, 22(2), 148-160. doi:10.51982/bagimli.866578
  • Güvendi, B., Demir, G. T., ve Keskin, B. (2019). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ve saldırganlık. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 1194-1217.
  • Hazar, Z., ve Hazar, M. (2017). Çocuklar için dijital oyun bağımlılığı ölçeği. Journal of Human Sciences, 14(1), 204-216.
  • Hazar, Z., Tekkurşun, G., Namlı, S., ve Türkeli, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve fiziksel aktivite düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Niğde Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 11(3), 320-332
  • Hazar, Z., ve Ekici, F. (2021). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile zorbalık bilişleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 26(1), 1-15. https://dergipark.org.tr/en/download/article- file/1263731 14.12.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kayhan, O., ve Sabah, S. (2022). Sedanter ve spor yapan öğrencilerin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 111-120. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2317659 20.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Soyöz-Semerci, Ö. U., ve Balcı, E. V. (2020). Lise öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı üzerine bir alan araştırması: Uşak örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 10(3), 538-567. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1467847 19.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • T.C. Sağlık Bakanlığı. (t.y.). Uyuşturucu ile Mücadele Danışma ve Destek Hattı. Erişim adresi https://alo191.saglik.gov.tr/TR,21183/bagimlilik-nedir.html 15.08.2023 tarihinde alınmıştır.
  • Urlu Y. (2014). 10-12 yaş grubu çocukların fiziksel aktivite düzeylerinin araştırılması (Antalya İli Örneği). Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Uzunoğlu, A. (2021). Dijital oyun ve bağımlılık. Yeni Medya, 2021(11), 116-131. https://dergipark.org.tr/en/pub/yenimedya/issue/67044/1024646 09.09.2023 tarihinde alınmıştır.
  • WHO (2021, Kasım 25). Addictive behaviours. https://www.who.int/health-topics/addictivebehaviours#tab=tab_1 18.09.2023 tarihinde ulaşılmıştır.
  • Yalçın-Irmak, A., ve Erdoğan, S. (2016). Ergen ve genç erişkinlerde dijital oyun bağımlılığı: Güncel bir bakış. Türk Psikiyatri Dergisi, 27(2), 128-137.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Egzersiz ve Spor Psikolojisi
Bölüm Arşiv
Yazarlar

Ebru Olcay Karabulut 0000-0002-6086-5255

Yeşim Karaç 0000-0003-2754-9274

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 20 Ekim 2023
Kabul Tarihi 26 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karabulut, E. O., & Karaç, Y. (2023). İl Spor Merkezlerindeki Öğrencilerin Dijital Oyun Bağımlılıklarının İncelenmesi. Mediterranean Journal of Sport Science, 6(4), 1335-1344. https://doi.org/10.38021/asbid.1378772

  Flag Counter     


27208

Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License CC BY-NC 4.0 .


26245 26366