Bu araştırma, engelsiz gençlik kampına katılan engelli bireyler arasında, kamp süresince yapılan fiziksel aktiviteler esnasında akran reddi yaşanıp yaşanmadığının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmada engelli bireyler arasında akran reddinin yaşanıp yaşanmadığını incelemek için kamp süresince engelli bireylere eşlik eden öğretmenlerinin görüşlerine baş vurulmuştur. Araştırma genel tarama modeli ile desenlenmiştir. Araştırmaya, Silifke Engelsiz Gençlik Kampında engelli bireylere eşlik eden toplam 57 öğretmenden 42’si katılmıştır. Veriler, Han vd., (2022) tarafından geliştirilen ÖSFEDAR Ölçeği Öğretmen Formu ve kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS 23.0 programı kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde tanımlayıcı istatistik kullanılmış ve normallik testi yapılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermemesinden dolayı ikili karşılaştırmalarda Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda katılımcıların yaş ve meslek yılı değişkeni açısından akran reddi nedenlerinin belirlenmesinde istatistiksel olarak anlamlı bir farklılığa rastlanmamıştır. Ancak cinsiyet değişkeni açısından konuşma becerisi alt boyutunda erkek öğretmenlerin lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca ailesinde engelli birey bulunma değişkenine göre ölçeğin problemli davranışlar alt boyutunda evet diyenlerin lehine istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Sonuç olarak cinsiyeti erkek olan ve ailesinde engelli birey bulunan öğretmenler tarafından, kamptaki fiziksel aktiviteler esnasında engelli bireylerin konuşmalarındaki beceri eksikliği ve sahip oldukları problemli davranışlardan kaynaklı olarak akran reddi yaşadıkları tespit edilmiştir.
Fiziksel Aktivite Öğretmen Akran Reddi Engelsiz Gençlik Kampı
Araştırma için Muş Alparslan Üniversitesi, Bilimsel Araştırmalar ve Etik Kurul Başkanlığı’ndan 13.10.2022-67414 Evrak Tarih ve Sayılı Etik Kurul onayı alınmıştır. Mevcut araştırma süresince “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” çerçevesinde hareket edilmiştir.
This research was conducted to examine whether peer rejection was experienced among disabled individuals participating in a non-disabled youth camp during physical activities during the camp. In the study, in order to examine whether peer rejection occurred among disabled individuals, the opinions of the teachers who accompanied the disabled individuals during the camp were consulted. The research was designed with a general survey model. 42 of 57 teachers who accompanied disabled individuals at Silifke Barrier-Free Youth Camp participated in the research. Data were collected with the ÖSFEDAR Scale Teacher Form and personal information form developed by Han et al., (2022). SPSS 23.0 program was used to analyze the data obtained from the research. Descriptive statistics were used to analyze the data and normality test was performed. Since the data did not show a normal distribution, Mann Whitney U test was used for pairwise comparisons. In the findings obtained, no statistically significant difference was found in determining the reasons for peer rejection in terms of the participants' age and professional years. However, in terms of gender variable, a statistically significant difference was detected in favor of male teachers in the speaking skill sub-dimension. In addition, according to the variable of having a disabled family member, a statistically significant difference was detected in favor of those who answered yes in the problematic behaviors sub-dimension of the scale. As a result, it was determined by the teachers who were male and had a disabled family member that disabled individuals experienced peer rejection during physical activities in the camp due to their lack of speaking skills and problematic behaviors.
Physical Activity Teacher Peer Rejection Barrier-Free Youth Camp.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Engelliler için Beden Eğitimi, Spor ve Fiziksel Aktivite |
Bölüm | Arşiv |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 14 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Akdeniz Spor Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.
Mediterranean Journal of Sport Science (MJSS) is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.